Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Julibebis 2014

lollisen skrev 2014-02-12 11:02:30 följande:
    Nämen oj! Hur går det för dig?? Hoppas att det var nåt ofarligt och att sammandragningarna lagt sig! Kan vara en UVI, säger att det är det vanligaste orsaken till tidiga sammandragningar.
    Håller tummarna för er och ni finns i mina tankar. Kram
    Per Aspera ad Astra!
    Ja kvinnan på gyn sa att det kunde vara uvi. Vargatider en gång tidigare under min fjärde graviditet utan symptom.

Det har iaf varit rena cirkusen här. Ringde förlossningen kl 6 i morse, de hänvisade till MVC som öppnade kl 8, mvc ringde vid 9 hade inga läkartider idag så min bm hänvisade till gyn, fick telefontid kl 11 och hon hänvisade HÖR OCH HÄPNA till förlossningen eftersom jag gjort RUL och då är man deras ansvar. Så kl 13 ska jag infinna mig på förlossningen och jag har så ont i ländryggen att jag bara kan ligga still i sängen annars börjar sammandragningarna bli mer intensiva igen. Så nu ligger jag här och väntar. Grrrr. Vården alltså. Vilken cirkus.

Jag har varit på förlossningen. Allt ser bra ut och urin är skickad på odling då äggvitan var förhöjd. Så läkaren skulle höra av sig i veckan om jag behövde antibiotika. Värken i ryggen och sammandragningarna hade inte påverkat cervix utan den var 4,8cm.

lollisen skrev 2014-02-12 14:58:43 följande:
    Vad skönt att cervix är opåverkad! Hur mår du nu? Fortfarande sd och värk?
    Per Aspera ad Astra!
    En helvetes värk i ländryggen och sammandragningar 1gg i timman. En liten tös som lever rövare i magen men jag ligger i sängen och ska ligga där resten av dagen.
    lollisen skrev 2014-02-12 14:56:04 följande:

Ok, Hmn..

Jag frågade min Bm om varför man får vänta så länge. Hennes (fruktansvärt opedagogiska) svar var att "innan dess gör man inget för att rädda bebisen iallafall om något skulle gå fel"....??

Jomen TACK som F*N då, eftersom jag gått igenom 4 missfall förra året och verkligen har varit otroligt orolig denna graviditet, verkligen vad jag ville höra.... Suck!!

Funderar faktiskt på att byta Bm efter det uttalandet.

Jag vart också lovad att jag skulle fått gå det där TLC eller vad det kallas, vid upprepade Mf, Tender Love Care eller nåt  tror jag..? Just för att lugna och följa upp.

Per Aspera ad Astra!
    Men va hjärtlöst. Det lugnat ju inte för fem öre med ett sådant uttalande. Säg till henne och ändrar hon inte på sig så säg att du vill byta.

De räknar RUL som ett besök och där får man ju verkligen reda på hur det står till med bebisen. Jag ska tillbaka i v 23 till min bm.

När jag väntade min första 1995 och andra 1997 så hade man inskrivning i v10 och sedan gick man 1 gg i månaden fram till v 22. Från v22 var det var tredje vecka fram till v 31. Sedan var det varannan vecka från v 31 till v37 och därefter varje vecka.

Med min tredje 2000 hade de ändrat det och då hade man bara inskrivning i v11-13 RUL v 17-18 och första riktiga besöket i v20.

lollisen skrev 2014-02-12 18:47:37 följande:

Jag gjorde som så idag att jag beställde en sån där doppler från clearblue, så att vi kan lyssna och spela in hjärtljuden själva. smile5.gif

Så behöver min Bm inte göra sig besväret. smile2.gif

Men ja, jag överväger att byta Bm, finns så många häromkring, så jag måste ju inte "behålla" just henne. smile5.gif

Per Aspera ad Astra!
    Jag har den. Den funkade inte förrän i v16+0.

Så bli inte orolig om du inte hör. Nu i v 19 hör jag jättebra. Men man ska inte använda den för ofta. Kanske varannan vecka kan vara bra så man inte lyssnar varje dag.
    AAS10 skrev 2014-02-12 19:21:20 följande:
    varför inte varje dag???
    Det är ju ultraljudsvågor och det är inte helt ofarligt
    Hilmas Mamma skrev 2014-02-12 20:42:17 följande:

Llimen skrev 2014-02-12 20:38:04 följande:Inte alltid vid RUL. Var senast idag och vi fick inte höra, bara se hjärtat. Samma förra graviditeten.

Vad märkligt.... Vid båda våra RUL så har två olika bm på två olika ställen sagt att alla organ ska kontrolleras noggrant, det är det som är vitsen med RUL, o då ingår att titta o lyssna på hjärtat så att det slår som det ska o låter bra... Dessutom denna gång vi gjorde RUL så lyssnade bm på båda klaffarna separat... Så otroligt olika det är!! Borde ju vara lika då vi alla bor i samma land....
    På RUL ska de titta på hjärtat och hitta de två kamrarna och de två förmaken, njurar, urinblåsa, hjärnhalvorna och lillahjärnan, hela ryggraden så de kan se ev om barnet har ryggmärgsbråck, tarmar, magsäck. Armar, ben. Lever kan vara svårt att se. Men detta är vad de ska kolla på samt mäta diametern på skallen, bålen och längden på låret för att kunna fastställa beräknat bf.

De ultraljudsmaskiner som används har inte ljud så man kan inte höra hjärtat och det räcker att bm ser att hjärtat slår.

RUL görs för att se så att barnet inte har några synliga defekter. Ibland gör bara bm undersökningen utan att säga vad hon gör. Jag vill alltid veta precis allt. Vårt RUL tog 20 minuter pga det. Tjejen innan var inne i 10 minuter.
    Hilmas Mamma skrev 2014-02-12 21:42:37 följande:

Vår bm lyssnade genom ultraljuds maskinen på båda klaffarna... O enligt henne så SKA dom även lyssna så det låter bra oxå... Allt det andra gjorde hon oxå såklart! Vårt RUL tog ca 40 minuter vilket var bokat redan innan, då det skulle ta så lång tid för ett RUL enligt vår bm... Det är verkligen så väldigt olika... Alla säger olika, alla gör olika o får olika svar på samma frågor.... Man blir ju helt snurrig...
    Eller så beror det på hur rutinerade de är kanske.
    lollisen skrev 2014-02-13 14:47:19 följande:

Usch jag får nästan viktångest nu när jag ser att alla lyckats hålla sin vikt eller "bara" gått upp typ 5 kilo... :-/

Själv har jag ökat på vikten med inte mindre än 10 (!!!!!) kilo redan!! smile4.gif

Slutade röka innan jag fick plus på stickan också och jag vet ju att det påverkar min vikt en hel del. Tjoff säger det bara! smile4.gif

Jag har jättesvårt för att se hur jag ökar i vikt, trots att jag är gravid och inte borde bry mig alldeles för mycket. Men jag har haft ätstörningar förr och de "demonerna" återkommer gärna emellanåt och gör sig påminda. Som nu.

De slår inte till med full kraft, men jag får värdelöshetskänslor i samband med att jag ser att jag ökat i vikt, jag äcklas av varenda kilo eller hekto jag ökat. Jag ser mig som ett misslyckande, då jag har stor koll på vad jag stoppar i mig och inte. smile4.gif

Men ändå ökar jag i vikt och ändå känner jag mig som en stor och tjock blob, ett misslyckande. Hormonerna gör sitt till de också antar jag och jag försöker att inte vara så elak mot mig själv... Men det är svårt! smile4.gif

Per Aspera ad Astra!
    Det är ingen fara. Jag har haft 16kg övervikt från 2011 men lyckades gå ner tre kilo innan jag blev gravid och har nu gått ner 1kg. Tyvärr får jag inte gå upp mer än 10kg (90kg) denna graviditeten pga min propp risk. Så min läkare har sagt att de kan sätta mig på diet om det behövs och det är inte att gå ner i vikt utan att behålla den vikten man har.
Svar på tråden Julibebis 2014