Linda 147 skrev 2014-02-26 22:34:35 följande:
Kejsarsnitt är uppenbarligen en känslig fråga.. Jag själv önskar att omständigheterna vore annorlunda och jag kunde föda vaginalt och få en "drömförlossning". Men vid min 36 timmar långa förra förlossning (OBS läs ej vidare om du ej vill läsa om s.k. skräckhistorier), då de sista timmarna jag bara kan likna med tortyr så fick jag en total sfinkterruptur grad 4. För er som inte vet vad det betyder så sprack jag alltså från slidan, genom mellangården, ringmuskeln slits av och spricker även in i ändtarmen. Plus djupa vaginala bristningar. Jag minns knappt att jag höll min dotter när hon kommit ut, hade fortfarande mycket ont. Absolut ingen omedelbar lycka eller "smärtan försvinner så fort barnet kommit ut". 10 min efter födseln rullas jag iväg till operation, oerhört psykiskt påfrestande, när jag låg där förstod jag inte vad som hänt utan jag trodde allt bara var en mardröm. Då hade jag varit vaken närmare 50 timmar.. Dotterns första timmar missade jag. Idag är jag återställd, läkaren säger att det är mitt val, jag får föda vaginalt om jag vill. Men risken finns att jag spricker i ärret. Jag har medicinska orsaker till att bli beviljad ks. Jag kan känna mig ledsen över situationen, men jag har accepterat det och för min del finns det inget val. Kejsarsnitt är det ända sättet som jag kommer att FÖDA mitt barn på. Pga vad folk tycker och tänker har jag ännu inte bestämt mig för om jag tänker berätta för allmänheten att det kommer att bli ett snitt. De närmsta vet ju så klart. Men typ bekanta, grannar osv. Förstår ni vad jag menar? Hoppas texten blev något så när sammanhängande.. Trött nu.. BF 11/7, snittet kommer att bli mellan den 30 juni - 2 juli.
Jag hade en kompis som med sitt andra barn fick ks. Hon ljög för alla om hur förlossningen hade varit, om värkarbetet och hur han kom ut. Hon skämdes över att ha blivit beviljat ett snitt. Jag tyckte den lögnen var värre än att hon blev snittad. Finns inget att skämmas över att ha fått ett ks öht. Och helst inte när det finns ett medicinskt behov.
Min femma låg jag i 32h och öppnade mig ingenting men hade pinvärkar (hade induktion) på 5 minuter öppnade jag mig från 1cm till 10 cm och krystade ut barnet. Jag fick bara lustgas under dessa 32h och det var inget roligt alls. Också kräktes jag hela tiden pga min graviditetsillamående som jag hade haft i nio månader. Min man bad dom göra ks efter 30 timmar men de gjorde inte det. Jag själv även om jag är livrädd för ks, får panikångest bara vid tanken av det så borde en kvinna inte behöva ligga mer än 24h utan att det händer något med livmodertappen utan då ska barnet tas ut med ks. Har man däremot öppnat sig under dessa 24h och man kan få annan smärtlindring tex Eda (får bara läggas mellan 4-7 cm öppen cervix) då borde man fortsätta vänta så man kan förlösas vaginalt. Att ligga i nästan två dygn är tortyr för psyket.
Själv har jag en op skada som gett mig nervsmärta i buken och jag är livrädd för att bli opererad igen.