• Vildhallon

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Hej på er!

Jag är 35 år och vi börjar nu försöka med första barnet. Jag har BIM den 7 januari och väntan känns olidligt lång...

Någon som vill följas åt och dela tankar och annat på vägen mot ett efterlängtat Plus?

Kramar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 14:42
    Länk till fortsättningstråd för plussade!
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m72859242.html

• Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?
  • FruA78
    Gamlamamman skrev 2015-11-27 18:17:59 följande:
    Nej! Fy! Jag hoppas verkligen att turen vänder och att det tar sig för er. På själva julafton också. Det vore ju nåt. ;)

Hur funkar det med insemination? Är det samma som Ivf? Förlåt, men jag har ingen koll på alla olika sätt. Och tycker du att jag är för framfusig behöver du inte svara så klart. :)

Jag själv borde ha Bim på tis. Har sen igår brunaktiga flytningar i liten mängd. Minns att jag hade det när jag väntade min äldsta dotter. Men jag försöker att inte läsa in så mycket utan bara leva som vanligt. Men ändå tänker man ju desvärre på det ganska ofta. Kommer testa på bim el senare isf.

All lycka till er!
    Tack. Du är helt okej att fråga på :) Nej det är inte desamma som ivf. Det är en mildare hormonbehandling med tabletter istället för sprutor eftersom målet inte är att få många äggblåsor utan max 2 st. Har endast fått en äggblåsa vid försöken. På dag ca 9 tas en ägglossningsspruta och sedan blir det insemination två dagar senare. Mannen får lämna spermaprov på morgonen som tvättas och de bästa väljs ut och insemineras flera timmar senare. Skillnaden med ett vanligt samlag är att med insemination så förs spermierna in direkt i livmodern och behöver inte ta sig igenom livmoderhalsen. Så i vanliga fall kanske ca 1000 spermier tar sig till livmodern så har vi haft 35 miljoner spermier efter tvätt :) Och vid ivf så tas äggen ut och befruktningen sker utanför kroppen. Oj vad långt det blev. Hoppas det blev lite tydligare.

Hur har det gått själv? Håller tummarna för er.
  • Gamlamamman
    Iskristall skrev 2015-12-02 17:07:51 följande:

Idag var vi på vul. Några äggblåsor på gång. 4 på ena äggstocken samt lite fler fast mindre på andra. Så nu är det planerat äggplock på måndag och införing på onsdag om vi får nåt befruktat ägg som klarar sig. Nu känns det som det går undan En kollega som jag berättat för sa "då kanske du är gravid på julafton?!" öhh jo ja, så skulle det ju faktiskt rent teoristiskt vara...jag själv kan inte tänka att det kan vara så

Helt underbart! Ja tänk att det kan bli så. :)

Jag känner på mig att det kommer att lyckas.

Hejar på er!
  • Gamlamamman
    FruA78 skrev 2015-12-02 17:09:04 följande:

Tack. Du är helt okej att fråga på :) Nej det är inte desamma som ivf. Det är en mildare hormonbehandling med tabletter istället för sprutor eftersom målet inte är att få många äggblåsor utan max 2 st. Har endast fått en äggblåsa vid försöken. På dag ca 9 tas en ägglossningsspruta och sedan blir det insemination två dagar senare. Mannen får lämna spermaprov på morgonen som tvättas och de bästa väljs ut och insemineras flera timmar senare. Skillnaden med ett vanligt samlag är att med insemination så förs spermierna in direkt i livmodern och behöver inte ta sig igenom livmoderhalsen. Så i vanliga fall kanske ca 1000 spermier tar sig till livmodern så har vi haft 35 miljoner spermier efter tvätt :) Och vid ivf så tas äggen ut och befruktningen sker utanför kroppen. Oj vad långt det blev. Hoppas det blev lite tydligare.

Hur har det gått själv? Håller tummarna för er.

Tack för din tydliga förklaring.

Tror jag behöver läsa på lite i dessa ämnen. :)

Jag har fortfarande bruna flytningar sedan ca en vecka eller mer tillbaks. Mensen kommer aldrig riktigt igång. Tog ett test två dagar innan förmodad bim som tyvärr var negativt så jag hyser inga större förhoppningar om att det gått vägen denna gång. Tycker att jag känner av min äl så jag tror vi prickar rätt, men funderar ändå på att börja äl testa för att ha koll. Fast det kanske gör mig mer stressad...

Hoppas allt går vägen för er nu!
  • Iskristall
    Gamlamamman skrev 2015-12-03 22:20:28 följande:

Helt underbart! Ja tänk att det kan bli så. :)

Jag känner på mig att det kommer att lyckas.

Hejar på er!

Tackar! Skönt och känna ert stöd!

Jag hejar på er också!
  • Beebii

Jag är ute ur leken! Mens idag...Nya tag i vår, lycka till allihopa!

• daisy80

Hurraaa vad spännande! Du måste meddela sen hur äggplocket var. Sååå spännande!

Idag var vi på vul. Några äggblåsor på gång. 4 på ena äggstocken samt lite fler fast mindre på andra. Så nu är det planerat äggplock på måndag och införing på onsdag om vi får nåt befruktat ägg som klarar sig. Nu känns det som det går undan En kollega som jag berättat för sa "då kanske du är gravid på julafton?!" öhh jo ja, så skulle det ju faktiskt rent teoristiskt vara...jag själv kan inte tänka att det kan vara så

• FruA78
    Oj vad spännande! Håller tummarna för dig. På måndag vul och onsdag kommer det mest troligt bli insemination för våran del så då ligger vi lika till. Hoppas att vi får väldigt fina julklappar nu. Kram
  • Iskristall
    daisy80 skrev 2015-12-04 11:52:06 följande:

Hurraaa vad spännande! Du måste meddela sen hur äggplocket var. Sååå spännande!

Klart jag ska göra! Ja jättespännande!
    FruA78 skrev 2015-12-04 12:40:15 följande:

Oj vad spännande! Håller tummarna för dig. På måndag vul och onsdag kommer det mest troligt bli insemination för våran del så då ligger vi lika till. Hoppas att vi får väldigt fina julklappar nu. Kram

Hehe ja, vad kul att vi ligger lika Då hoppas vi på insemination för dig och återförande för mig så vi kan följa varandra!
  • daisy80

Nej vi har inte påbörjat nån behandling än, får göra det först till våren då vi försökt närmare två år. Så i januari ringer vi fertilitetskliniken och anmäler oss till ivf om inget hänt innan dess. Känns skönt att det ändå inte är så långt borta nu. Men ännu närmre för dej :) Lycka till nu med nästa insemination!!

FruA78 skrev 2015-12-02 16:50:37 följande:

Tack, nej vi har inte gett upp än men rädslan finns att det även inte ska fungera med ivf. Var till läkaren igår och började Letrozol så insemination blir nog om en vecka :)

Hur går det har du börjat med sprutorna än?

• FruA78
    daisy80 skrev 2015-12-04 22:08:29 följande:

Nej vi har inte påbörjat nån behandling än, får göra det först till våren då vi försökt närmare två år. Så i januari ringer vi fertilitetskliniken och anmäler oss till ivf om inget hänt innan dess. Känns skönt att det ändå inte är så långt borta nu. Men ännu närmre för dej :) Lycka till nu med nästa insemination!!

Tack så mycket :)

Varför behöver ni vänta i två år innan ivf?

Skönt att ni snart kan få hjälp men hoppas att ni lyckas innan dess.
Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?