FruA78 skrev 2015-12-02 17:09:04 följande:
Tack. Du är helt okej att fråga på :) Nej det är inte desamma som ivf. Det är en mildare hormonbehandling med tabletter istället för sprutor eftersom målet inte är att få många äggblåsor utan max 2 st. Har endast fått en äggblåsa vid försöken. På dag ca 9 tas en ägglossningsspruta och sedan blir det insemination två dagar senare. Mannen får lämna spermaprov på morgonen som tvättas och de bästa väljs ut och insemineras flera timmar senare. Skillnaden med ett vanligt samlag är att med insemination så förs spermierna in direkt i livmodern och behöver inte ta sig igenom livmoderhalsen. Så i vanliga fall kanske ca 1000 spermier tar sig till livmodern så har vi haft 35 miljoner spermier efter tvätt :) Och vid ivf så tas äggen ut och befruktningen sker utanför kroppen. Oj vad långt det blev. Hoppas det blev lite tydligare.
Hur har det gått själv? Håller tummarna för er.
Tack för din tydliga förklaring.
Tror jag behöver läsa på lite i dessa ämnen. :)
Jag har fortfarande bruna flytningar sedan ca en vecka eller mer tillbaks. Mensen kommer aldrig riktigt igång. Tog ett test två dagar innan förmodad bim som tyvärr var negativt så jag hyser inga större förhoppningar om att det gått vägen denna gång. Tycker att jag känner av min äl så jag tror vi prickar rätt, men funderar ändå på att börja äl testa för att ha koll. Fast det kanske gör mig mer stressad...
Hoppas allt går vägen för er nu!