Bebislängt skrev 2014-02-07 09:44:23 följande:
Vildhallon, läkaren hanterade det hela jättekonstigt. Det kändes inte som om hon hade så stor koll. Hon sa att myom är helt ofarligt och att jag kunde googla det när jag kom hem för att få mer information. Och efter att ha googlat det antar jag att hon menade att det var helt ofarligt för mig eftersom det kan ställa till ganska mycket problem vid graviditeten, om det vill sig illa. Beroende på hur mycket den växer och var den sitter. Och eftersom hon sa att det var helt ofarligt så tänkte jag inte på att fråga nåt heller, dessutom var jag i chock. Det ska bli skönt med ett andra ultraljud om 1,5 vecka så jag kan be dem kolla hur det sitter och om det verkar växa.
Min barnmorska ville egentligen inte ge mig något extra ultraljud utan jag skulle ha fått vänta till vecka 19 för "om det sitter så att du riskerar missfall så kan vi ändå inte göra något åt det så det finns ingen anledning att kolla hur det växer."
Jag tycker att det var lite hårt. Det gör väl mig ganska mycket om jag vet om jag kan slappna av. Har dock kollat lite trådar och oftast verkar det inte vara något problem. Läste om en tjej som hade haft ett på 18cm i diameter och hon hade haft en helt normal graviditet. Så jag känner mig positiv :) men det är så klart ett orosmoment, särskilt eftersom det sitter så nära hinnsäcken.
Apropå storleken på embryot så är det inte omöjligt att jag har räknat fel på ägglossningen tre dagar så med uthålliga spermier så kan storleken stämma :)
Hur går det gör dig? Du borde vara i vecka 9 nu va :)
Men gud, det låter verkligen som att du har blivit dåligt bemött. Både av läkaren och BM. Att man inte kan ha lite större empati och förståelse när man har ett sådant yrke?!!!
Skönt att du får ditt ul iaf. Klart att det handlar om DIG och din oro också under de här veckorna!!
Kram på dig!