pärla00 skrev 2014-02-26 22:15:35 följande:
Jag har verkligen haft dålig koll på detta innan jag insåg att jag ville ha barn. Nyligen! Men har jag fattat rätt att det är extremt små chanser bli gravid under resten av månaden förutom veckan före ÄL? Diskuterade just detta med killen och ingen av oss hittade något på nätet... Så om vi t.ex är trötta en vecka och det inte blir sex - då har vi ej missat några chanser såvida det inte är ÄL? Svårt fatta alla dessa nya viktiga detaljer, ursäkta upprepade frågor.. 😆😆
Kortfattat: Om du har en cykel på 28 dagar, har du förmodligen ägglossning någonstans 12-16 dagar efter första mensdagen (dvs första cykeldagen). När ägget har släppt från äggstocken, lever det i upp till ett dygn ungefär. Det är bara under den tiden som det kan bli befruktat. Du kan således inte bli gravid resten av månaden, så då är sexet "just for fun". Killens spermier lever i 3-7 dygn i vagina/livmoder under gynnsamma förhållanden. Det innebär att om ni har sex en vecka före ägglossning eller närmare, så KAN du bli gravid (men sju dagar är nog ganska extremt). När du väl har haft ägglossning så har ni väldigt kort tid på er (i princip samma dag och nästa) att försöka få till det, innan ägget dör. Såvitt jag har förstått det rätt har man allra störst chans att bli gravid om man har sex samma dag som ägglossning, eller dagen före.