Inlägg från: Lantlollan |Visa alla inlägg
  • Lantlollan

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Vildhallon skrev 2014-02-17 10:52:30 följande:
    Jag håller tummarna för dig! Berätta gärna hur det gick sen!

Imorgon går vi in i 10+0. KUB börjar närma sig och nästa måndag ska vi till BM igen. Hon skulle beställa tid för KUB då och förhoppningsvis hinner vi göra den i slutet av nästa vecka eller i början av veckan efter. Det skulle i och för sig vara skönt att göra KUB:en efter 12+0 så vi kan se att allt har gått bra. Visar KUB:en låg risk så känner jag att jag kan börja slappna av på riktigt Man befinner sig lite i ett vakum även om jag verkligen försöker slappna av och njuta av graviditeten nu. Vi vill ju så gärna att det ska gå bra den här gången!

Kram på er alla

Förstår att det måste vara en jobbig väntan, men håller tummarna allt jag kan för er!!
    33 år, försök till första barnet. Oskyddat sedan juli 2012, mer seriöst sedan december 2013.
  • Lantlollan
    Mon bébé 81 skrev 2014-02-18 17:56:41 följande:
    Jag har också börjat tempa nu. Känns som en ganska liten "uppoffring" för att få svart på vitt Glad.

Går och väntar på att mensen ska ta slut så det blir dags att börja försöka igenKyss
    Ja, det är väldigt skönt med det där beskedet. Hoppas att du kommer att tycka att det funkar! Har du köpt en "riktig" ägglossningstermometer (noggrannare, med två decimaler), eller har du en vanlig febertermometer? Jag köpte min på nätet för 119 kr (www.gravtest.se/babyplan-digital-termometer-p-128.html), så de är inte så dyra. Och jämfört mot när jag bara hade en vanlig febertermometer så ligger min temperatur mycket stabilare, så jag tycker att det var värt den extra utgiften.

Min temp höjdes i morse, så det känns skönt! Nu blir det den långa väntan till BIM...
    33 år, försök till första barnet. Oskyddat sedan juli 2012, mer seriöst sedan december 2013.
  • Lantlollan
    Mon bébé 81 skrev 2014-02-19 21:25:37 följande:
    Tack för tipset! Jag har en vanlig febertermometer. Provar den här månaden, och om det inte fungerar något bra så får jag köpa en riktig termometer till nästa månad. Eller helst hoppas jag ju slippa tempa öht . Ska bli intressant att se hur det här fungerar.

Jag håller tummarna för att din temp inte går ned nu då.

Nu har tempen varit stabilt hög några dagar, så jag andas ut och konstaterar "lyckad" äl! Hoppas att vi har prickat rätt med en simmare och att det tar sig!!! Lagom till BIM åker vi på semester, så även om det inte blir något får vi en bra tröst den här månaden. I så fall ska jag dyka varje dag (det ska man inte göra om man är gravid) som plåster på såren!!
  • Lantlollan
    Tedax skrev 2014-02-21 19:42:13 följande:
    Här är en till som tempar. Och jag behöver verkligen en ny termometer, min tar 10 minuter på sig att mäta tempen.  Hur lång tid tar den här? Kan man mäta tempen under armen med den?

Så skönt med fredag! Trevlig helg på er!

Den tar ca 45 sekunder och det är bra, för det blir mer exakt än de allra snabbaste. Du ska dock inte ta tempen i armhålan, för det kan ge stora variationer beroende på var och hur. När du tempar för att kartlägga din cykel vill du ha ett så exakt och homogent resultat som möjligt för att kunna detektera de förhållandevis små skillnaderna. :P
  • Lantlollan
    Mon bébé 81 skrev 2014-02-22 08:00:13 följande:
    Hur stor skillnad i temperatur har du som mest mellan de "vanliga" dagarna (innan ägglossningen alltså)?
    Såhär ser mitt ut. Börjar lägst på CD1, sedan går det lite, lite uppåt successivt. Sen är jag ganska säker på att äl var CD15 och inte CD16 som FF "föreslår".

• Lantlollan
    Mon bébé 81 skrev 2014-02-22 22:42:36 följande:
    Tack för att du delar med dig Lantlollan! Det var en väldigt tydlig ökning av tempen efter ägglossningen. Kul att få det i diagram så att man verkligen ser. Jag tempar med vanlig termometer och skriver upp i min kalender bara, men jag kanske ska göra ett eget diagram jag med. Kan vara kul att seGlad.

Själv testade jag med ägglossningssticka idag för första gången. Är på dag 9 i menscykeln och jag fick ett mycket sagt streck. Men har googlat lite och förstått det som att det är normalt att få svaga streck när som helst i menscykeln. Nu börjar väntan på starkt streck, och en uppgång av tempen. Det här är ju nästan som ett heltids arbete...pust!Foten i munnen

pärla00: välkommen! Jag bor i Stockholm. Var bor du?
    så lite så! då måste jag tipsa om appen och sajten fertility friend - gratis - där får man det samlat och tydliggjort såhär. supersmidigt!
  • Lantlollan
    Grynis skrev 2014-02-22 20:54:28 följande:
    Hej igen.
    Tänkte kika in här igen och se hur det går för er. Här har vi inte lyckats än och är inne på försök 7 nu.

Har börjat med rosenrot och har idag beställt Forever  Royal Jelly som innehåller bidrottninggele.
    Har sen läst runt lite om just bidrottningsgele och tydligen kan den störa menscykeln.
    Någon annan som varit med om det? 
    Min mens är som en klocka så jag vill ju inte riskera att störa den.

Har tyvärr ingen erfarenhet alls. :P
    pärla00 skrev 2014-02-22 22:29:44 följande:
    Hej på er! 35 år, vi har just bestämt oss att försöka. Ska läsa lite bakåt i tråden! Vet ni om det anordnas mammagrupper/träffar för "äldre" mammor om man lyckas plussa? Vore så roligt att träffa fler i vår ålder som ska ha barn? Var bor ni i landet? 😊
    Välkommen! Jag bor också i Sthlm. :) Och på tal om att pricka äl. Ägget lever i ca en dag (har jag för mig) från själva ägglossningen och under den tiden måste det bli befruktat för att du ska bli gravid. Mannens spermier kan leva i 3-7 dagar under gynnsamma förhållanden, så beroende på din killes spermakvalitet kan det vara så att du blir gravid om ni har sex en vecka innan din ägglossning. Men det är nog ganska extremt, tror jag. 20% chans har du att bli gravid, statistiskt sett, om ni prickar in ägglossningen. Sen har jag för mig att 50% av alla graviditeter slutar i missfall (vissa vet inte ens om att de har fått missfall, om det är ett tidigt missfall). Med andra ord har du ca 12% chans att få ett barn om ni prickar in ägglossningen.

Egentligen fattar man inte hur människan kan leva vidare över huvud taget, eftersom det är så jäkla svårt att fortplanta sig. :P Inte heller hjälper vår värld idag till på den fronten med tillsatser och skit i maten, stress och föroreningar. 

Sorry om jag låter pessimistisk. :P
  • Lantlollan
    JayCee skrev 2014-02-23 19:09:04 följande:
    Hej alla.
    Är helt ny här. Precis fyllt 35 och börjar känna att det är dags för barn. 
    På grund av jobbresor så kommer jag och min man inte att kunna försöka förrän i augusti första gången. Känns som en evighet dit! Men kanske är bra att hinna förbereda sig. Tempa, lära sig allt om ÄL osv. *nervös*
    Välkommen! Det är många små ljus som gått upp för mig i början... :) Jag är inne på min andra månad med tempande och hade önskat att jag börjat tidigare så att jag hade koll på hur jag fungerar "normalt sett", så du har ju en fin chans att lära känna dig själv och din kropp innan ni börjar och du börjar nojja dig över både det ena och det andra. ;) Mitt tips är (sen är vi såklart alla olika): skriv ner allt! :) 
  • Lantlollan
    JayCee skrev 2014-02-25 16:31:53 följande:
    Jag har tempat i över ett år. Använt Pearl som preventiv-metod, så jag har koll på min temp. Men jag tycker att min kurva är så oregelbunden, så jag vet inte hur vi kommer att lyckas att pricka in ÄL.
    Här är ett diagram som jag har fört. Den svarta kurvan är medelvärde för alla månaderna och där ser man ju tydligt hur tempen går upp efter ÄL. Men kollar man på varje enskild kurva så tycker jag att det spretar jättemycket!
    Kan tyvärr inte se din bild. :(
    33 år, försök till första barnet. Oskyddat sedan juli 2012, mer seriöst sedan hösten 2013.
  • Lantlollan
    JayCee skrev 2014-02-25 20:25:52 följande:
    Vet inte varför min bild inte syns. Jag ser den själv...
    Men här är den igen:

Nu ser jag. Förstår att du tycker att den känns spretig. Vad tempar du med (vanlig termometer eller specialare) och var (mun, armhåla, vagina)?
    33 år, försök till första barnet. Oskyddat sedan juli 2012, mer seriöst sedan hösten 2013.
Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?