• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-04-10 08:39:02 följande:

18 dagar som vi väntar på beslut!!! :/

Någon som väntar på beslut ?

Hur långt har ni väntat ???

De säger att de har anställt 1000 personer och de verkligen måste ju gå fortare !!!

Hoppas alla er bra tur ..

Hej! 18 dagar är dock inte så länge :( de få som har fått beslut har det tagit cirka en månad medans det finns andra som är inne på månad två av väntan... :(

Vart har de anställt 1000 pers? De håller på med rekryterkngar nu, och tjänster låg ute men deras interna rekryteringsprocess går trögt! få har blivit anställda sedan i vintras - men de har öppnat för nya handläggare så jag hoppas allt är klart snart även om de måste gå utbildning :/ så alla kan få sina ärenden avklarade!
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Ella!!

Tack för info!

Hoppas det blir som du säger ... :) :) :)

Jag o min fru bjudar dig med Midagg om det blir såå ;) .. Vi bor i Borås :D ..

• Ledsenobedrövad

Hej allihop. 

Jag har läst tråden och den hjälper väldigt mycket. 

Jag kan ju berätta om min situation och den är som så att jag och min har väntat 14 månader nu, vi sökte i februari 2014, och fortfarande har vi ingen handläggare (!). Vi är gifta, och inga konstigheter, alltså ingen tidigare asylsökning eller så, och när jag pratat med både teamleader och kundtjänst säger de att vårt ärende är komplett och att det inte är några konstigheter - utan det är bara att vänta. Vi fick intervjun väldigt tidigt efter vår ansökan, det tog typ bara 1 månad, men efter det har det bara varit väntan.

Vår enhet är Boden och den verkar vara den sämsta möjliga :S De säger att de går i turordning men vill inte berätta vilket nummer de är på nu. Det värsta är att när vi sökte låg väntetiden på 9 månader, sen höjde de till 14, och nu när jag före påsk skrev till min teamleader att nu har det gått 13,5 månader, då svarade hon att nu är väntetiden 16 månader! :O Jag blir så ledsen och frustrerad att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Att maila till min teamleader är som att maila med en robot - oavsett vad jag skriver hänvisar hon bara till väntetiderna (och det tar henne flera veckor att svara dessutom).   Jag hatar det här och vet inte vad jag ska göra. Jag tänker nog JO-anmäla, men vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. 

Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter, det känns bra att veta att man inte är ensam iallafall.

• Anonym (va??)
    Ledsenobedrövad skrev 2015-04-10 23:15:32 följande:

Hej allihop. 

Jag har läst tråden och den hjälper väldigt mycket. 

Jag kan ju berätta om min situation och den är som så att jag och min har väntat 14 månader nu, vi sökte i februari 2014, och fortfarande har vi ingen handläggare (!). Vi är gifta, och inga konstigheter, alltså ingen tidigare asylsökning eller så, och när jag pratat med både teamleader och kundtjänst säger de att vårt ärende är komplett och att det inte är några konstigheter - utan det är bara att vänta. Vi fick intervjun väldigt tidigt efter vår ansökan, det tog typ bara 1 månad, men efter det har det bara varit väntan.

Vår enhet är Boden och den verkar vara den sämsta möjliga :S De säger att de går i turordning men vill inte berätta vilket nummer de är på nu. Det värsta är att när vi sökte låg väntetiden på 9 månader, sen höjde de till 14, och nu när jag före påsk skrev till min teamleader att nu har det gått 13,5 månader, då svarade hon att nu är väntetiden 16 månader! :O Jag blir så ledsen och frustrerad att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Att maila till min teamleader är som att maila med en robot - oavsett vad jag skriver hänvisar hon bara till väntetiderna (och det tar henne flera veckor att svara dessutom).   Jag hatar det här och vet inte vad jag ska göra. Jag tänker nog JO-anmäla, men vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. 

Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter, det känns bra att veta att man inte är ensam iallafall.

Tråkigt att det får gå till så. Tyvärr vet jag inget om JO då jag har en månad kvar tills jag kan anmäla (9mån). Jag förstår hur maktlös du måste känna dig i din kontakt med migv. Hopplöst.

Här finns det lite tips, frågor och svar gällande JO-anmälan i en tråd ang. anknytningsärenden. https://www.flashback.org/t2138470p170

Var kommer din man ifrån, samt sökte ni via webb?

Lycka till!
  • sjömannen

Om vi alla gör allt för att störa migrationsverket med alla möjliga frågor och kräva svar på allt möjligt så kanske de vaknar till liv. Så här skall det fungera:
    Migrationsverket styrs av regeringen med något som heter Regeringens regleringsbrev. Därutöver styrs migrationsverkets arbete från Migrationsverkets förvaltningshandbok och Verksamhetsområdets rutinhandbok.
    Vidare information: Det skall alltid finnas en ansvarig tjänsteman för ett ärende, men denne kan variera under ärendets gång.
    Som huvudregel "screenas" inkomna ärenden av någon teamledare, som också gör bedömningen om ärendet behöver kompletteras eller är klart för beslut. Ärenden för komplettering läggs i balans och registreras på en tjänsteman (teamledare, beslutsfattare eller handläggare). Vid kompletteringsföreläggande registreras ärendet på en handläggare som skriver föreläggandet. Därefter registreras ärendet på en tredje person och när det skall avgöras registreras det på en fjärde
    person.

Beträffande personer som avser att gifta sig eller bli sambo. (Hämtad info från regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/13974/a/157999)  Uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med anknytningspersonen om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges. För dessa kategorier tillämpas alltså en särskild prövning (seriositetsprövning).

Jag har roat mig med att sporadisk och spontant söka i migrationsverkets ansökningsregister och funnit att de har ärende som är över 20 år gammalt som fortfarande inte fått beslut. Så ge inte upp gott folk!!!

Som en liten hint kan nämnas att jag och en bekant skall försöka få JO och uppdrag granskning intresserade för att klämma åt migrationsverket i nästa månad (Maj 2015) Vill du vara med och protestera , mejla gärna till [email protected]

• sjömannen

Alternativet att anmäla till JO är ju inspirerande också. Inte nog med att även det kan ta lång tid innan beslut. Sveriges Justitieminister är ju som bekant Morgan Johansson. Sveriges Migrationsminister är Morgan Johansson. Jodå det är samma Morgan Johansson. Snacka om att sitta i knät på varandra. Något säger mig - JÄV!?!?

• Anonym (Helt galet)

Helt galet att människor ska få genomlida detta, vi ansökte i dec 2014. Trodde att det skulle bli klart inom ett år men när jag läser på hemsidan MIG att dom onte ens kan skriva hur långa väntetiderna är så blir jag mörkrädd hur kan det funka så?

Hur kan man separera familjer under så långa tider?

Hoppas verkligen uppdraggranskning blir intresserade och rör till dom lite!

Detta är galet.

• Lambie

Det här med anmälan... Vad exakt är det som gäller för att man ska kunna anmäla? Ber om ursäkt om någon redan har länkat eller så.

• Ellaa
    sjömannen skrev 2015-04-11 18:44:00 följande:

Alternativet att anmäla till JO är ju inspirerande också. Inte nog med att även det kan ta lång tid innan beslut. Sveriges Justitieminister är ju som bekant Morgan Johansson. Sveriges Migrationsminister är Morgan Johansson. Jodå det är samma Morgan Johansson. Snacka om att sitta i knät på varandra. Något säger mig - JÄV!?!?

Hej, jag har mailat dig. Jag är på och gärna vill att detta uppmärksammas på media men mest från våra politiker - tror inte det är så stor skillnad på Vem som är politikern då systemet redan var brutet innan regeringsbytet. Dock har vi rätt att kunna vända oss någonstans när Myndigheter inte kan fullfölja förvaltningslagen för de som har väntat i mer än 9 månader! Och oss andra som väntat mindre men inte heller kan få någon vetskap.

Tack för att du gör detta, jag är 110% på... Kolla din mail. 
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-04-11 21:44:01 följande:

Det här med anmälan... Vad exakt är det som gäller för att man ska kunna anmäla? Ber om ursäkt om någon redan har länkat eller så.

Sök på JO-anmälan på nätet, där kan du göra anmälan. 
    Du får också citera förvaltningslagen som säger att ett ärende inte ska ta mer än 9 månader om det inte är nödvändigt.... Hör av dig hur det går.

Och en uppmaning till ALLA som väntat över 9 månader, gör JO anmälan! Desto fler, desto bättre.... 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid