• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Lambie
    Ellaa skrev 2015-04-11 22:48:19 följande:
    namninsamling.se/index.php

Vad säger ni Alla? Ska vi göra en namninsamling och skicka vidare namninsamlingen till våra politiker? :)

Desto fler vi är, desto starkare!
    Jag är på!
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-04-11 22:48:19 följande:
    namninsamling.se/index.php

Vad säger ni Alla? Ska vi göra en namninsamling och skicka vidare namninsamlingen till våra politiker? :)

Desto fler vi är, desto starkare!
    Jag e definitivt med! Bara för att man har tidigare varit asylsökande innebär det inte att man är skenäktenskap. Är så arg på dem att de inte först o främst går efter bevisen man skickar in men så fort de ser att ena partnern vart asylsökande så skickas det automatiskt vidare till vidare utredning = flera månaders mer väntetid :/. Sjukt!
  • Catrein

Vi ansökte 21/3 2015.Är det verkligen alltid så att det alltid blir ytterligare utredning och mera väntetid om den ena partnern har varit tidigare asylsökande? Vi har varit tillsammans i snart 2 år. Vi älskar varandra så djupt och vi har tät kontakt och bevis på att vi har varit tillsammans. Alltså inget skenförhållande , vi förlovade oss i oktober, jag har varit i hans hemland och hälsat på och planerar en resa snart igen

Är så frustrerad och ledsen , det är vi bägge två

• sjömannen

Hej igen.
    Bara lite mera information för kännedom.

I 7§ förvaltningslagen sägs att ?varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts?.?. Ur detta kan utläsas en skyldighet för migrationsverket att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål. Oskäliga handläggningstider kan även strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR artikel 6 och 13).

Om migrationsverket misslyckats med att handlägga ditt ärende inom skälig tid kan detta utgöra en försummelse från myndighetens sida och du kan då väcka talan om ? skadestånd ? mot staten enligt 3 kap. 2§ skadeståndslagen. Du kan även grunda din skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot EKMR.

Vad som utgör skälig handläggningstid kommer att bedömas med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Vid denna bedömning har europadomstolen tagit hänsyn till ärendets komplexitet, vem som orsakat dröjsmålet (myndigheten eller sökanden) och ärendets vikt för sökanden. Någon generell tidsgräns kan alltså inte sättas, men regleringsbrevets gräns kommer säkert att beaktas i den allsidiga bedömningen.

Observera att du även måste kunna visa att dröjsmålet orsakat dig (ekonomisk) skada eller kränkning om du skall lyckas få ut skadestånd enligt 3 kap. 2§ skadeståndslagen, till skillnad från enligt EKMR där du även har rätt till rent idéelt skadestånd. (Se rättsfall NJA 2005 sida 462).

För att utkräva skadestånd p.g.a. myndighetens dröjsmål att fatta beslut vänder du dig till inledningsvis Justitiekanslern

• Elaaunna
    sjömannen skrev 2015-04-12 19:02:07 följande:

Protestlista är skapad. Gå in på namninsamling.se/index.php och sök sedan efter Protestlista över migrationsverkets handläggningstider.

Lycka till. 

Varför kommer jag inte till den lista! Jag vill vara med!
  • Mimmipigg
    Catrein skrev 2015-04-12 10:27:44 följande:

Vi ansökte 21/3 2015.Är det verkligen alltid så att det alltid blir ytterligare utredning och mera väntetid om den ena partnern har varit tidigare asylsökande? Vi har varit tillsammans i snart 2 år. Vi älskar varandra så djupt och vi har tät kontakt och bevis på att vi har varit tillsammans. Alltså inget skenförhållande , vi förlovade oss i oktober, jag har varit i hans hemland och hälsat på och planerar en resa snart igen

Är så frustrerad och ledsen , det är vi bägge två

För oss blev det så tyvärr o för de flesta par som jag läst om med en asylansökan i bakgrunden :/ Vi har varit ett par i över 1 år o skickade in massor med bevis på vårt förhållande men det räckte tydligen inte. Vi ansökte som sambos men numera är vi gifta då vi gifte oss i december -14. Vi träffades under min mans pågående asylansökan och det tog migrationsverket över ett år att ge han första avslaget för asylen. Han reste snällt hem efter sista avslaget (man brukar oftast överklaga minst 2 gånger innan slutligt beslut) till sitt hemland o en dag senare skickade vi in webbansökan för anknytning. I 7  månader fick jag varje gång jag ringde till migratonsverket höra att vår ansökan var helt komplett o det skulle inte vara några problem med den. Sen i början på mars fick jag veta att vår ansökan skickats vidare till närmast liggande migrationsverk från den stad vi bor för vidare utredning och samtidigt flyttades den från den elektroniska kön till papperskön :/ Den enda förklaringen jag fått på detta är att det av tekniska skäl skickats vidare pga asylansökan o vad det där tekniska skälen är får jag aldrig reda på. 1:a maj går vi in på 9 månaders väntan och jag kommer skicka in en JO anmälan när jag kommer hem från min 3:e resa till min man sen vår ansökan skickades in i augusti förra året. Det står ju klart o tydligt i lagboken att handläggning av ärenden vid myndighet ska skötas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Är detta då det snabbaste o billigaste handläggningen att skicka vidare ansökan bara pga en tidigare asylsökan när det finns klara o tydliga bevis på seriöst förhållande genom foton, flera resor, chatt med daglig kontakt, skype, intyg från läkare på att jag vart gravid men fick missfall 9 dagar innan min man reste tillbaka till sitt hemland samt så är vi gifta? Jag vet att hade inte min man haft en tidigare asylansökan hade vi fått beslut i början på mars så det känns väldigt ledsamt att vi ändå blev förflyttade för vidare handläggning och nu kommer få vänta minst ett halvår innan vi ens får en hadläggare då Västerås enhet som vi har just nu handlägger ärenden från 2013 o äldre :(
  • sylla
    sjömannen skrev 2015-04-12 19:02:07 följande:

Protestlista är skapad. Gå in på http://namninsamling.se/index.php och sök sedan efter Protestlista över migrationsverkets handläggningstider.

Lycka till.  Cool

Den fungerar inte. Kan du skicka länk direkt till den?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid