• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • eelinn
    Berii skrev 2015-04-21 11:18:23 följande:

Hej!!!

Någon som hade sin intervju i mars och fick beslut ????

Hade intervju den 23 mars men ingen svar ännu !!! :/

Hoppas ni får svar som fort som möjligt, sjukt att man väntar såå :/

Hade våran intervju i början på mars men inget beslut ännu tyvärr :/
  • Berii

Z h ??

Vi har den handlägaren sen january!!!

Och handlängningstoder som vi fick veta ifrån migrationsverket är reknad den dagen som man ansöker !!

Ni som väntar på beslut

lycka till :)

Och ni som har fått avslag !! Kan ni färklara lite varför har ni fått avslag lite mer detäljer ??

• z h
    Berii skrev 2015-04-21 16:41:58 följande:

Z h ??

Vi har den handlägaren sen january!!!

Och handlängningstoder som vi fick veta ifrån migrationsverket är reknad den dagen som man ansöker !!

Ni som väntar på beslut

lycka till :)

Och ni som har fått avslag !! Kan ni färklara lite varför har ni fått avslag lite mer detäljer ??

Hur kan det vara 4 månader från den dagen man ansökte. Vi ansökte i oktober och mannens interview är i augusti så bara till interviewn kommer blir det 10 månader. Sen tid för beslut kommer säkert och kräva minst en månad
  • sjömannen

Varför inte slå ihop migrationsverket och svenska spel??? Jag kan förstå om svenska spel inte vill!!! Demon

• Berii

Z h ??

Först förlåt om min svenska :D

Vi är i 8 månaden redan och en månad sen jag är klar med intervju !!

Men det är klart helt normalt om det tar efter intervju 1 till etto halv månad ..

Men jag undrar lite ingen frågeformular för min fru??

Hon hade klarat en frågeformular i början när vi ansökte ??

Ska den frågeformular komma igen??

Den sidan är ingen ide att man fatta något om : flytta till någon i sverige de skulle förklara lite mer detäljer om proccessen!!

Hoppas och önskar den bästa för alla som väntar .. Kanske nästa vecka de börjar med beslut för oss som väntar :) :)

• Cutiie
    z h skrev 2015-04-20 18:17:04 följande:

Oh vad roligt, grattis!

Tack så mycket! :)
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-21 12:50:43 följande:

Står på ambassadens hemsida så här:

Personbeviset:

? ska vara i original

? får inte vara äldre än tre månader

? ska vara stämplat av Skatteverket eller av Notatius Publicus för att styrka äktheten

? ska vara av tupen "Familjebevis"

Vilken ambassad är detta? Alltså det får inte vara en kopia som min man tar med sig till intervjun då? Plus menar dom stämpeln som är en nummeretikett i mitten av personbeviset på vänster sida? :/
  • Anonym (förbannad)

heej!!
    Min fru hade sin intervjuv den 5 februari i år, inget beslut..
    Hur långt ska de ta  o göra ett beslut egentligen?? 

• Tratten

Hej!

Vi är gifta sen 1år tillbaka. Hon söker från filippinerna. Gjorde intervjun i Bangkok.

Lämnade in ansökan: 11 augusti 2014
    Fick mail om intervju: 30 januari 2015
    Gjorde intervju Bangkok: 16 mars 2015

Ärendet ligger hos Örebroenheten.
    Och nu väntar vi på att en handläggare ska tag i ärendet. 
    Verkar ta en evighet :( :(

Nu har vi väntat 1 mån och 2 dagar.
    På örebroenheten säger de att de jobbar med juni/juli 2014 ärenden nu.

• Ott

Jag ser att det är många som har tagit upp det här med bevis på förhållandet. Vet ni om man ska bifoga sådana bevis i själva ansökan eller räcker det med att ta med dem till invervjun?

Min pojkvän gjorde sin ansökan 27e mars, och i och med att migrationsverket i tidigare mejlkontakt med mig har sagt att om de anser sig behöva bevis så kommer de fråga efter det, så bifogade vi inget sådant alls i ansökan. Vi bifogade inte heller något personbevis för mig, för det efterfrågades inte.

Har vi strulat till det för oss själva?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid