• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (2015)
    z h skrev 2015-04-21 10:24:47 följande:

Tror ni att det kan finnas skillnad mellan sambo och gift? Jag börjar oroa mig för det som har skett för Elaaunna, för han har bara några foto på oss tillsammans, men har mycket foto på mig i sin mobil

Jag tror inte att det kan vara skillnad som gifta eller sambo! Tycker du att han har för lite bilder, samtallistor, flygbiljetter/ stämplar på passet. Jag skulle rekommendera dig att åk personligt till enheten där ni har ärendet och lämnar in ditt.
  • Berii

Hej!!!

Någon som hade sin intervju i mars och fick beslut ????

Hade intervju den 23 mars men ingen svar ännu !!! :/

Hoppas ni får svar som fort som möjligt, sjukt att man väntar såå :/

• z h
    Anonym (2015) skrev 2015-04-21 11:04:48 följande:

Jag tror inte att det kan vara skillnad som gifta eller sambo! Tycker du att han har för lite bilder, samtallistor, flygbiljetter/ stämplar på passet. Jag skulle rekommendera dig att åk personligt till t och lämnar in ditt.

Hej tack för tipsen. Min man har sin interview tid i augusti. Vi har tyvärr bara några bilder tillsammans, men jag har stämplingar på min pass. Stämplingars datum passar med den tiden vi träffades och gifte oss som jag skrev i ansökan. Jag har också personbevis från skatteverket på att jag är gift med den här personen. Jag kanske behöver åka för att ta bilder tillsammans för säkerhetsskull
  • z h
    Berii skrev 2015-04-21 11:18:23 följande:

Hej!!!

Hej.

De har lagt 4 månader på handläggningstiden. Så jag tror att du kan få beslut igenom 3 månader, eftersom en månad har gått.
  • jessib
    Berii skrev 2015-04-21 11:18:23 följande:

Hej!!!

Hej! Som jag har förstått det går de efter datum du sökte - inte datum för intervjun.
    Så de jobbar nu med beslut för ärenden i augusti, senaste vi sett är en ansökning som fått beslut är från mitten av augusti. Ingen vad jag sett som sökte i september och hade intervju i februari/mars har fått svar. Så tyvärr får vi nog bara vänta och se...

Sen till er andra, komplettera elektroniskt om ni är med i E3, inte på papper :)

Jag drömde inatt att killen kom hit, får väl hoppas att det är en sanndröm, haha!
    Vi har väntat 1 månad efter intervju, sökte 3 september. När jag ringde hade de inte ens öppnat mitt ärende efter intervjun, så det gäller väl bara att vänta...
  • z h
    jessib skrev 2015-04-21 11:29:43 följande:

Hej! Som jag har förstått det går de efter datum du sökte - inte datum för intervjun.

Så de jobbar nu med beslut för ärenden i augusti, senaste vi sett är en ansökning som fått beslut är från mitten av augusti. Ingen vad jag sett som sökte i september och hade intervju i februari/mars har fått svar. Så tyvärr får vi nog bara vänta och se...

Sen till er andra, komplettera elektroniskt om ni är med i E3, inte på papper :)

Jag drömde inatt att killen kom hit, får väl hoppas att det är en sanndröm, haha!

Vi har väntat 1 månad efter intervju, sökte 3 september. När jag ringde hade de inte ens öppnat mitt ärende efter intervjun, så det gäller väl bara att vänta...

Haha det var roligt jag drömmer också massa, det är hemskt när man vaknar och inte ser den man älskar. Jag hoppas att det ska gå bra för oss alla.
  • Anonym (va??)
    jessib skrev 2015-04-21 11:29:43 följande:

Hej. Vilket datum i augusti var det? eller vem var det som fick besked så kan jag kolla upp det?

• stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-20 17:38:08 följande:
    Har ambassaden sagt att det ska vara stämplat och med namnteckning till er? För vi fick ett papper där det står att man ska ta med sig personbevis fast står inget om stämpel eller namnteckning. Någon annan som vet?
    Står på ambassadens hemsida så här:

Personbeviset:

? ska vara i original

? får inte vara äldre än tre månader

? ska vara stämplat av Skatteverket eller av Notatius Publicus för att styrka äktheten

? ska vara av tupen "Familjebevis"
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-04-21 12:21:47 följande:
    Hej. Vilket datum i augusti var det? eller vem var det som fick besked så kan jag kolla upp det?
    Det var visst på flashback och personen sa inte exakta datumet, "Ansökan: augusti. UT beviljat: April (8 månader)" De fick svar 18 april. Om personen räknar 8 månader så antar jag mitten av augusti.
    Har de inte öppnat ert ärende än alltså? Dom är ju helt galet sega just nu på beslutsfronten...
  • Ledsenobedrövad

Hej alla! 

Idag ringde jag kundtjänst och frågade om jag fått en handläggare än, och han sa att det har jag fått! OMG så glad jag blir! Äntligen efter 14 månader har man fått en handläggare! Jag blir alldeles skakis. Jag bad om mailadress och telefonnummer, men fick bara mailadress, och jag nämnde att jag tänkte skicka in lite extra bilder och info, varpå killen i kundtjänsten sa att det är en risk att göra det, för att då kan det ta längre tid, så nu vet jag inte vad jag ska göra - skicka in mer info eller inte? 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid