• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • hejallihopa

Hej!
    Läste igenom en del av era kommentarer och såg att de har öppnat ärenden från mitten augusti? Gäller det en specifik enhet eller ser det likadant ut i landet? 

Vi har vart registrerade hos MIG sedan 19 augusti, min make gick på intervju 20 november. Och det blev ju en pappersansökan. MEN efter hans intervju står det stilla. Inte hört ett ord sedan dess och det har heller inte skett något nytt i vårt ärende. För övrigt ligger vårt ärende hos enheten i Göteborg, och när jag ringer dit säger de endast att väntetiden är ca. 18 månader. Vi har alltså väntat i 9 månader nu, och enligt dem är det 9 månader kvar? Någon som vet mer eller har liknande erfarenhet som jag? 

• Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-04-21 09:51:05 följande:

Hej Ellaa

Nej, min sambo har aldrig tidigare sökt antingen asyl eller något annat i ett annat land! Det är första gången! Tyvärr, men det är så!

Det behöver inte betyda att någon annan kommer att gå igenom det som vi gör!

Vi hade väl otur med vilken handläggare vi fick! Vi får se vad som händer näst!

Kram till alla och lycka till!

Elaaunna, oj, hur kan det bli så? :( Vad gav ni de för bevis vid ansökan och vid självaste intervjun? Fan vad hemskt att någon bara kan neka så, vilka grunder liksom (förutom att de misstänker att det är sken). Vad exakt var problemet? 

Jobbigt att någon kan ha så mycket makt och neka ens förhållande. Kämpa på!
  • Katarina85
    hejallihopa skrev 2015-04-22 02:00:24 följande:

Hej!
    Läste igenom en del av era kommentarer och såg att de har öppnat ärenden från mitten augusti? Gäller det en specifik enhet eller ser det likadant ut i landet? 

Vi har vart registrerade hos MIG sedan 19 augusti, min make gick på intervju 20 november. Och det blev ju en pappersansökan. MEN efter hans intervju står det stilla. Inte hört ett ord sedan dess och det har heller inte skett något nytt i vårt ärende. För övrigt ligger vårt ärende hos enheten i Göteborg, och när jag ringer dit säger de endast att väntetiden är ca. 18 månader. Vi har alltså väntat i 9 månader nu, och enligt dem är det 9 månader kvar? Någon som vet mer eller har liknande erfarenhet som jag? 

Hej
    Vi ansökte i maj 2014, pappersansökan, och ärendet ligger också i Göteborg. Inte hört ett endast dugg från dem. Verkar som om Göteborg är dem segaste. Känns jätte jobbigt. Men vi får stötta varandra :)
  • z h
    Ott skrev 2015-04-21 22:12:02 följande:

Jag ser att det är många som har tagit upp det här med bevis på förhållandet. Vet ni om man ska bifoga sådana bevis i själva ansökan eller räcker det med att ta med dem till invervjun?

Min pojkvän gjorde sin ansökan 27e mars, och i och med att migrationsverket i tidigare mejlkontakt med mig har sagt att om de anser sig behöva bevis så kommer de fråga efter det, så bifogade vi inget sådant alls i ansökan. Vi bifogade inte heller något personbevis för mig, för det efterfrågades inte.

Har vi strulat till det för oss själva?

Hej ott

Jag själv har skickat kopia på min och min mans pass, stämpel på pass för mina resor till honom. Och vår vigsel som är översatt till engelska & stämplat från irakiska utrikesdepartment, då vi gifte oss där. Men jag skickade ingen kopia på personbevis för jag registrerade vårt äktenskap och dagen efter ansökte jag så jag bara skrev i en kommentar att jag har registrerat vårt giftermål och väntar på svar från skatteverket (det är en i kundtjänsten som sade att jag skulle göra så). Men har inte befogat foton för den tog emot bara papper.
  • z h
    Berii skrev 2015-04-21 20:03:30 följande:

Z h ??

Först förlåt om min svenska :D

Vi är i 8 månaden redan och en månad sen jag är klar med intervju !!

Men det är klart helt normalt om det tar efter intervju 1 till etto halv månad ..

Men jag undrar lite ingen frågeformular för min fru??

Hon hade klarat en frågeformular i början när vi ansökte ??

Ska den frågeformular komma igen??

Den sidan är ingen ide att man fatta något om : flytta till någon i sverige de skulle förklara lite mer detäljer om proccessen!!

Hoppas och önskar den bästa för alla som väntar .. Kanske nästa vecka de börjar med beslut för oss som väntar :) :)

Nej det e lugnt jag förstår dig. Om ni har intervjuat så kommer det inte mer. Samma frågor av forumläret kommer bara under intervjutid. Lycka till!
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-04-21 04:55:44 följande:
    Jag tror du kan vara lugn. Jag vet så jävla hemskt, låt folk komplettera iaf. Men enligt mig, behandlar de tidigare asylsökande som misstänka fall. Det är ju inte olagligt att vara asylsökande - vet inte varför de behandlas på det sättet. Tror att det är därför Elaaunna och hennes partner/man fick avslag för att han tidigare hade ansökt asyl (SUGER). Din kille har inte gjort det? Vad jag misstänker, så tror inte du ska vara så orolig. Det borde nästan finnas en varning för de som har tidigare asylsökande så kommer er väntetid vara på oklar tid så man har en chans att veta och vara förberedd istället för att inte säga något och sedan bara ge avslag. 

Men tror starkt på deras överklagan, de ska inte få vinna minsann. Om det är äkta så är det äkta. 
    Min man var ju som sagt asylsökande när vi träffades o vår ansökan är nu skickad för vidare utredning. 1 maj går vi in i vår 9:e månad så när jag kommer hem från min resa hos min man ska jag skicka in en JO anmälan där jag bl a ska ta upp denna misstänksamhet de har direkt till de vars partner vart asylsökande innan. Handläggning av ärenden vid myndighet ska skötas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, enligt 7 § förvaltningslagen o de gör verkligen inte migrationsverket när de fast man skickat in tonvis med bevis på seriöst förhållande ändå skickar tidigare asylsökande för vidare utredning. Om inte asylansökan hade funnits så hade samma bevis gett ett solklart uppehållstillstånd vid första handläggningen efter intervjun. För det första så tog det över ett år för migrationsverket att ens ge min man avslag på hans asylansökan så det är väl inte så konstigt att man anpassar sig till att vara i Sverige o träffar nån. Det är ju typ i ens natur att bli kär o känslor kan man ju inte styra över  så bara för att man söker asyl ska man stänga av sig eller?
    Nu tänker jag ta en välbehövlig paus från allt grubblande o allt som har med ansökningen o göra o resa till "mitt hjärta" i Albanien på fredag o spendera 9 underbara dagar med honom. Önskar jag kunde stanna där tills ansökan var klar men har ju barn sen tidigare som går i skolan så det går ju inte.
  • stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-21 22:03:27 följande:
    Vilken ambassad är detta? Alltså det får inte vara en kopia som min man tar med sig till intervjun då? Plus menar dom stämpeln som är en nummeretikett i mitten av personbeviset på vänster sida? :/
    Det gäller alla ambassader som jag vet jag bifogar en bild på den
  • jessib
    stuck in iraq skrev 2015-04-22 13:15:56 följande:

Det gäller alla ambassader som jag vet jag bifogar en bild på den

Min kille hade inte med sig mitt personbevis alls. Ambassaden saknade ej detta :)
  • stuck in iraq

För alla som inte vet så ska personbeviset se ut när ni lämnar in den till ambassaden under intervjun ska vara av typen "familjebevis"

• stuck in iraq
    jessib skrev 2015-04-22 14:22:38 följande:
    Min kille hade inte med sig mitt personbevis alls. Ambassaden saknade ej detta :)
    Ja dom kanske inte ber om de beror på var ni gör intervjun vet inte men vi vågar inte riskera för säkerhetsskull ska man ta med sig alla papper dom begär ;)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid