• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg

Kom hem från min resa från min man i måndags o idag hade jag orken att skicka in vår JO anmälan då vi fått vänta mer än 9 månader på beslut. Jag tog upp flera lagar de bryter mot i vårat ärende samt att de borde gå på de bevis man skickar in istället för att direkt de ser en tidigare asylansökan skicka vidare för vidare utredning eller som de så fins sa till mig att det var pga tekniska skäl. Inte så konstigt att ansökningar tar tid då de skickar vidare till att en annan handläggare ska öppna ärendet istället för att den första som öppnade inte kan ta tag o lägga mer tid på ärendet. Senast igår när jag ringde enheten vår ansökan ligger nu på sa de att vi kommer att få vänta 18 månader. Detta endast pga min mans tidigare asylansökan :/. Jag vet att hade han aldrig varit asylansökan hade vi haft vårat beslut i början av mars då vår ansökan är komplett. Är så deprimerad o frustrerad just nu och om inget händer  vår ansökan de närmaste månaderna kommer jag få vänta 2 månader tills jag kommer få träffa min älskade man igen :(

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej Mimmipigg!!

När din man var äsylsökande?

Åkte han tillbaka i sitt hemland frivill???

• Mimmipigg
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-07 12:58:41 följande:

Hej Mimmipigg!!

När din man var äsylsökande?

Åkte han tillbaka i sitt hemland frivill???

Min man hade varit asylsökande i 6 månader när vi träffades och det tog migrationsverket ytterligare 8 månader innan de gav honom avslag på hans asylansökan. Han åkte frivilligt till sitt hemland.

Jag själv har varit Asylsökande och de hade sagt till min Fru att om jag åker tillbaka frivill inann de skulle ta någon beslut .. Sen kunde jag änsöka .. Normalt somm alla andra .. Men jag förstår inte dettaa ..dett är även enklare att fatta att allt är så sant för oss som har redan varit i sverige vi har bott tillsamans vi har allt planerat vi har bevis tillräckligt på allt .. Då varför måste de utredda mer .. Alla säger olika och man får aldrig rätt info men .. Vi får see vad som händer ..vi redan väntar på ett beslut :) det blev 1 och halv månad redan hoppas det tar inte så långt nuu ... Varifrån kommer din man Mimmipigg???

• Anonym (Migrationsverket lurar asylsökande)
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev (null) följande:

Jag själv har varit Asylsökande och de hade sagt till min Fru att om jag åker tillbaka frivill inann de skulle ta någon beslut .. Sen kunde jag änsöka .. Normalt somm alla andra .. Men jag förstår inte dettaa ..dett är även enklare att fatta att allt är så sant för oss som har redan varit i sverige vi har bott tillsamans vi har allt planerat vi har bevis tillräckligt på allt .. Då varför måste de utredda mer .. Alla säger olika och man får aldrig rätt info men .. Vi får see vad som händer ..vi redan väntar på ett beslut :) det blev 1 och halv månad redan hoppas det tar inte så långt nuu ... Varifrån kommer din man Mimmipigg???

Om du har inte åkt tillbaka till sitt hemland, gör aldrig, migrationsverket bara lura och straffa asylsökande, tillexempel när du lämna Sverige migrationsverket kommer hitta på att ta långt tid nästan 18 månader väntetider aven om du ansöka med elektronisk och dem dra ut i systemet och blir som papparsansökan pga tidigare asyl , och sen straffa dig som ge avslag och dem säger att det är skenäktenskap.

Migrationsverket har gjort med mig jag följade med regler och kommit tillbaka till hemlandet och ansökade UT från maj 2013 och efter 17 månader dem gav mig avslag och domstol också gav mig avslag och slut. Nu jag har ansökat UT igen och vänta på intervjumail.

Tänka på mig jag är i hemlandet och vänta på Ut 2,5 år.

Snälla åkar inte tillbacka annars du blir galen som mig och migrationsverket har ingen känsla, jag fick straff att väntat 17 månader men varför dem straffa min fru att låtar inte hon att få mig igen?!!!

Följa aldrig med den reglar som ( åka hemlandet )

Utan tillstånd leva med din kärlek är bäst att lämna henne 18 månader eller mer o mer.
  • Mimmipigg
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-07 14:07:32 följande:

Ja precis vi har ju hunnit leva tillsammans ett bra tag o lärt känna varandra just pga att när man söker asyl så får man som sökande vara i Sverige under ansökningstiden. Sen när de tar så långt tid på sig att ge ett beslut som i min mans fall 14 månader så är det väl inte så konstigt att man råkar finna kärlek här under den tiden. Man är ju bara människa. Jag tyckte det var viktigt att JO anmäla deras sätt att hantera just ansökningar där ena partnern vart asylsökande då jag i flera forum läst att de flesta skickas vidrare för mer utredning som på automatik. Vi har fått vänta i 4 månader för att få ambassadmailet, 7 veckor för att få intervju och 6 veckor efter det innan en handläggare öppnade vår ansökan för eventuellt beslut men denna skickade då vidare vår ansökan för att nu vänta på att en ny handläggare ska öppna o utreda dessa tekniska skälen o detta kommer inte o ske förrän efter sommaren. Under hela tiden så har de sagt att vår ansökan ser komplett ut och detta bekräftades av flera på migrationsverket. Vårt beteckningsnummer är densamma som min man hade under sin asylansökan så dessa kunde även se att min man vart asylansökande. Ändå sa de efter att min man gjort sin intervju att vi skulle få beslut inom en månad då som sagt vår ansökan var komplett. Min man är från Albanien. Hur länge har ni väntat på beslut?
  • Donna90

Hej alla,
    Fick idag svar från kommunikationsenheten hos Justitiedepartementet som i princip var som det svar Ella fick:

Hej!

Tack för ditt mejl där du tar upp Migrationsverkets handläggningstider när det gäller anhöriginvandring. Det är naturligtvis förståeligt att den långa väntan på att få förenas i samma land är påfrestande.

Regeringen är medveten om situationen för dem som söker uppehållstillstånd i Sverige och även de svårigheter Migrationsverket ställs inför i sin verksamhet. Det stora antalet asylsökande framför allt till följd av den humanitära katastrofen i Syrien innebär en extra stor utmaning för Migrationsverket. Migrationsverkets bedömning är att trycket på myndigheten kommer att fortsätta att vara mycket högt vilket naturligtvis påverkar bland annat handläggningstiderna.

Det som kan sägas från Justitiedepartementets sida är att en rad åtgärder för att stödja utvecklingen och förbättra styrning och uppföljning av Migrationsverkets verksamhet har tidigare vidtagits. Detta i syfte att bland annat korta handläggningstiderna. Bland annat ökade antalet anställda inom Migrationsverket med 16 procent förra året jämfört med året innan, men det har inte varit tillräckligt för att möta antalet asylsökande. Migrationsverket planerar att anställa upp till 1200 nya medarbetare under detta år för att möta behovet.

Med vänlig hälsning

Katarina Lindqvist

Kommunikationsenheten

Jag fick inget svar på om de kommer se över regeln om att få vistas i landet så fick ställa den frågan igen. Det verkar inte som att de bryr sig så mycket eller har planer på att försöka göra något mer åt detta tyvärr.

• Donna90

Det känns dock lite surt att det säkert lär dröja 18 månader innan min fästman får UT då även han har en tidigare asylansökan bakom sig för 2 år sedan. Väldigt orättvist om så är fallet, men allt som har med MIG är orättvist.
    Vi väntar på en handläggare och är inne på vår 7 månad. 

Anonym migrationslurasasylsökande???

Hade du fått någon avslag den tiden du var asylsökande i sverige ???

Det spelar mycket roll om du har åkt tillbaka i hemlandet innan de har fått någon beslut !!

(My personal opinion)

Jag har varit själv Asylsökande och ville komma i hemlandet själv gör att de så ?

Men om man väntar på ett beslut sen det är helt annan sak !! Jag tycker såå !!

Mimmipigg i vilken Stad bor din man i Albanien :) ..

• jessib
    annonymous cocolace skrev 2015-05-07 16:32:22 följande:

elecktronic ansökan 28 August 2013

skicka email            5 oktober 2014

intervju                      11th December 2014

Beslut                        5th mai 2015

ja väntar för mer information från embassy

Grattis!!! :) ring annars till Migrationsverket i Sverige och fråga!

Tog det alltså 20 månader?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid