• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Lennypenny
    jessib skrev 2015-05-06 19:54:05 följande:

Haha var tvungen att googla att uker=veckor, vad roligt! Ger oss andra hopp om beslut inom ett år även med komplettering osv :)

Hehe, så får du lært litt Norsk også

Tror de fleste får svar innen 1 år. Krysser fingrene for det

har du fått beslut?
  • jessib
    Lennypenny skrev 2015-05-06 21:58:14 följande:
    Hehe, så får du lært litt Norsk også

Tror de fleste får svar innen 1 år. Krysser fingrene for det

har du fått beslut?
    Nej, inget beslut ännu... vi har väntat i 8 månader nu! Tröstar mig med att majoriteten av väntetiden iallafall är över :)
  • Ellaa

Hej alla, tror att det är jättesvårt för oss att veta hur långt tid det kommer ta för oss och andra, men tror verkligen att aug-september samt oktober ansökningarna har fått lida mest. Det var ju verkligen inte såhär innan sommaren 2014. Det vet vi alla, det har aldrig tagit såhär långt tid för så många ärenden - det finns såklart ärenden som ligger hos de sedan februari 2014 eller tom innan det fast det är ju verkligen kanske 5% av samtliga ärenden. De flesta har tagit cirka 2-6 månader, det är vi som har drabbats av dessa "mer än 6 månaders väntetid" i specifikt de som nått 9 månader att det inklusive innebär att man får göra en JO anmälan. Dessa JO anmälningar är inte tänkta att ALLA ska använda - utan de "få" människor som har haft problem med förvaltningsmyndigheter så tror verkligen att när de flesta av oss når 9 månader så kommer det komma in fler JO anmälningar än någonsin tidigare. Men som Jessib säger, jag tror att aug-sept kommer saker att sättas igång och där kommer de ju prioritera aug först (förmodligen man vet aldrig med de) och jobba därefter. Så tror att de som ansökte dec och våren 2015 också lär få vänta 6-12 månader - då de har mycket att ta igen. Säkert inte förrän början av 2016 kommer saker återgå till sitt lugn. Men det är mina spekulationer. Hur som haver... Skriver för att citera svaret jag fick från kommunikationsenheten hos Justiite- och migrationsministern. 

"Hej Ella!

Tack för ditt mejl till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson. Jag har blivit ombedd att svara.

Jag förstår att väntan på uppehållstillstånd för din sambo är frustrerande för både honom och dig. Varken ministrar eller tjänstemän i Regeringskansliet får dock lägga sig i eller kommentera självständiga myndigheters hantering och beslut i enskilda ärenden, i detta fall Migrationsverket. Detta beror på bestämmelser i en av våra grundlagar som förbjuder s.k. ministerstyre. Den som har frågor och synpunkter på hanteringen av ett ärende hos en myndighet bör alltså vända sig direkt till den aktuella myndigheten.

Rent generellt är regeringen dock medveten om situationen för dem som söker uppehållstillstånd i Sverige och de svårigheter Migrationsverket ställs inför i sin verksamhet. Det stora antalet asylsökande framför allt till följd av den humanitära katastrofen i Syrien innebär en extra stor utmaning för Migrationsverket. Migrationsverkets bedömning är att trycket på myndigheten kommer att fortsätta att vara mycket högt vilket naturligtvis påverkar bland annat handläggningstiderna.

En rad åtgärder för att stödja utvecklingen och förbättra styrning och uppföljning av Migrationsverkets verksamhet har tidigare vidtagits. Detta i syfte att bland annat korta handläggningstiderna. Bland annat ökade antalet anställda inom Migrationsverket med 16 procent förra året jämfört med året innan, men det har inte varit tillräckligt för att möta antalet asylsökande. Migrationsverket planerar att anställa upp till 1200 nya medarbetare under detta år för att möta behovet. 

Jag kan nämna att det finns en funktion vid Migrationsverket kallad Bemötandeombudsmannen som man kan vända sig till om man har synpunkter eller klagomål på bemötandet från tjänstemännen där: www.migrationsverket.se/info/1125.html

Jag kan även tillägga att den som är missnöjd med på vilket sätt ett ärende har hanterats av en myndighet också har möjlighet att vända sig med klagomål till JO, vars uppgift är att bevaka att myndigheter följer lagar och andra författningar i sin myndighetsutövning: www.jo.se.  

Med vänlig hälsning

Anneli Lagerberg

Kommunikationsenheten

Justitiedepartementet"

Det roliga/sorliga är att jag inte ens skrev för att de ska fixa mitt eget fall utan jag vill att de ska uppmärksamma HUR MÅNGA ärenden procentuellt som får vänta såhär länge... Jag tror nästan 25% av alla anknytningsärenden kommer nå upp till 9 månader och därmed kunna göra en JO-anmälan, det är det jag vill att de ska uppmärksamma. Men tror att de har uppmärksammat det nu och finns inte mycket mer att göra än att inse att vi är den andelen som får ta längsta väntetiden. Inte mycket kvar nu tror jag iaf. 

Kram på er alla!

• Elaaunna

Tack Ella för att du kämpar verkligen förvaret få information som gäller oss alla som är i samma sits! Det är inget ovanligt för de ( myndigheter, spelar ingen roll vilka) att vinkla svar så som det passar de! Enligt mig betyder det att de har ingen lösning på detta problemet tyvärr!

De borde separera asyl och anknytnings ärende och jobba med varsin personal på de två grupper eller... Jag vet inte vad... Så som de gör funkar tydligen inte eller mycket dåligt!

Jag ville tacka dig för det du gör för oss alla!

Det är verkligen snällt av dig Ella!

Kram :)

• io54c

Enligt en kille på FB:
    "Nu är det klart för oss

Ansökte 25:e oktober 2014. Det efter två giftermål och boende i Sverige 6 månader.

Intervju den 26:e april 2015. Det efter påtryckningar både email, paragrafer.

Den 6:e Maj får vi ett email :

Ditt ärende har nu avgjorts.

Gissa jag är glad, och min fru. Jag ringde måndags, skicka email i tisdag. I går skicka de ett svar...
    Men vi har inte fått ja ännu, men till 99 % blir det ett ja. Hon skulle kontakta ambassaden, UT blir hemskickat inom en vecka. "

Får en att hoppas att det kan hända något!

• jessib
    io54c skrev 2015-05-07 09:57:46 följande:

Enligt en kille på FB:

"Nu är det klart för oss Ansökte 25:e oktober 2014. Det efter två giftermål och boende i Sverige 6 månader.

Intervju den 26:e april 2015. Det efter påtryckningar både email, paragrafer.

Den 6:e Maj får vi ett email :

Ditt ärende har nu avgjorts.

Gissa jag är glad, och min fru. Jag ringde måndags, skicka email i tisdag. I går skicka de ett svar...

Men vi har inte fått ja ännu, men till 99 % blir det ett ja. Hon skulle kontakta ambassaden, UT blir hemskickat inom en vecka. "

Får en att hoppas att det kan hända något!

Jättekul för dem, men själv ska jag ringa och se om mitt ärende glömts bort eftersom de nu tar beslut i mitten av oktober när mitt är från september!
  • io54c

Jo samma här, jag är också tidigare än honom, och försöker komma fram till telefonkön.

• cecilin
    io54c skrev 2015-05-07 10:18:26 följande:

Jo samma här, jag är också tidigare än honom, och försöker komma fram till telefonkön.

Jag har också ringt migv gällande detta! Härligt att det händer något men jag förstår inte vad de menar med att de går enligt ansökningsdatum?

Är otroligt trött på att konstant få olika information när vi ringer. Pratade med en annan kvinna igår som sa att de jobbar med januari 2014 och eftersom jag är skriven i stockholm hamnar vi där och då är väntetiden 18 månader. Sen dagen efter läser man detta!
  • sylla
    jessib skrev 2015-05-07 10:11:07 följande:
    Jättekul för dem, men själv ska jag ringa och se om mitt ärende glömts bort eftersom de nu tar beslut i mitten av oktober när mitt är från september!
    io54c skrev 2015-05-07 10:18:26 följande:

cecilin skrev 2015-05-07 12:11:45 följande:
    Jag har också ringt migv gällande detta! Härligt att det händer något men jag förstår inte vad de menar med att de går enligt ansökningsdatum?

Är otroligt trött på att konstant få olika information när vi ringer. Pratade med en annan kvinna igår som sa att de jobbar med januari 2014 och eftersom jag är skriven i stockholm hamnar vi där och då är väntetiden 18 månader. Sen dagen efter läser man detta!
    Han hade förtur! Hans fru var sjuk! Lugna er!

flashback copy / paste;

Umeå , vi har förtur.
    Det pågrund av sjukdom, diverse läkarintyg krävdes. Det springande saken är sjukdomen är så allvarlig, så kommer hon inte under behandling tidig stadium, så kan de inte bota den. De har den möjligheterna i sverige.

Man får trycka på dem, det har jag gjort, även blandat in UD.

Jag kunde bevisa att hon inte hade den innan vid ansökningstiden.

Vi skulle egentligen vänta par veckor till några månader intervju tid. Men jag fick vara på dem, visa det finns inga möjligheter det , det med UD och läkarintyg med mera.. Så helt plötsligen fixade en tid till det.

Så på den vägen är det.

Men de är kräsna på ge "förtur", vilket jag förstår dem. Annars hade alla velat ha det.
    Sedan tar det tid, för de får intyg sinsemellan, det är 2 olika myndigheter.

Så min fru fick konstigt nog mycket hjälp av handläggaren på ambassaden sedan. Så det gick snabbt sedan efter intervjun.
    Blir mycket mellanhand mellan migrationsverket o ambassaden,så man får medla mellan dem.
    Det går inte tjata på dem.. Det gör alla till 90 % så det biter inte på dem... tro jag..
    Sorry skriver slarvigt hhehe mycket stå med här idag innan jag ska hem :P

- slut
  • trensixz4

Jo, men han skrev inte det i originalposten, därav visste ingen att han hade förtur (om du inte hade orkat skanna alla hans gamla poster de senaste månaderna för att se om han skrivit om förtur någon gång tidigare)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid