• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-07 16:38:41 följande:

Anonym migrationslurasasylsökande???

Hade du fått någon avslag den tiden du var asylsökande i sverige ???

Det spelar mycket roll om du har åkt tillbaka i hemlandet innan de har fått någon beslut !!

(My personal opinion)

Jag har varit själv Asylsökande och ville komma i hemlandet själv gör att de så ?

Men om man väntar på ett beslut sen det är helt annan sak !! Jag tycker såå !!

Mimmipigg i vilken Stad bor din man i Albanien :) ..

Han bor i Shkoder. Vilket land kommer du ifrån? :)
  • Anonym (Migrationsverket luras asylsökande)
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev (null) följande:

Anonym migrationslurasasylsökande???

Hade du fått någon avslag den tiden du var asylsökande i sverige ???

Det spelar mycket roll om du har åkt tillbaka i hemlandet innan de har fått någon beslut !!

(My personal opinion)

Jag har varit själv Asylsökande och ville komma i hemlandet själv gör att de så ?

Men om man väntar på ett beslut sen det är helt annan sak !! Jag tycker såå !!

Mimmipigg i vilken Stad bor din man i Albanien :) ..

Hej ( vi väntar beslut)

Ja jag var asylsökande från 2007 och fick första avslag 2008 och min ärende blir papperslösa 2010, jag kommit tillbaka till hemlandet frivillig maj 2013 och ansökade UT pga min fru anknytnings.

Äntligen det vet jag inte

men jag tror att det ingen skillnad om man sökte asyl, migrationsverket ska straffa iallafall , det händer med några av mina kompisar också att fick straff och alla fick avslag på sin asyl ärende.

Hoppas migrationsverket straffar inte asylsökande mer.

Om du älskar din tjej, åka inte hem

Stanna i Sverige och lämna intervju i Norge och kommer till din tjej och leva med.

Älskar viktigaste än UT

Vari från kommer du?
  • doroteis
    Donna90 skrev 2015-05-07 16:09:36 följande:

Hej alla,
    Fick idag svar från kommunikationsenheten hos Justitiedepartementet som i princip var som det svar Ella fick:

Hej!

Tack för ditt mejl där du tar upp Migrationsverkets handläggningstider när det gäller anhöriginvandring. Det är naturligtvis förståeligt att den långa väntan på att få förenas i samma land är påfrestande.

Regeringen är medveten om situationen för dem som söker uppehållstillstånd i Sverige och även de svårigheter Migrationsverket ställs inför i sin verksamhet. Det stora antalet asylsökande framför allt till följd av den humanitära katastrofen i Syrien innebär en extra stor utmaning för Migrationsverket. Migrationsverkets bedömning är att trycket på myndigheten kommer att fortsätta att vara mycket högt vilket naturligtvis påverkar bland annat handläggningstiderna.

Det som kan sägas från Justitiedepartementets sida är att en rad åtgärder för att stödja utvecklingen och förbättra styrning och uppföljning av Migrationsverkets verksamhet har tidigare vidtagits. Detta i syfte att bland annat korta handläggningstiderna. Bland annat ökade antalet anställda inom Migrationsverket med 16 procent förra året jämfört med året innan, men det har inte varit tillräckligt för att möta antalet asylsökande. Migrationsverket planerar att anställa upp till 1200 nya medarbetare under detta år för att möta behovet.

Med vänlig hälsning

Katarina Lindqvist

Kommunikationsenheten

Jag fick inget svar på om de kommer se över regeln om att få vistas i landet så fick ställa den frågan igen. Det verkar inte som att de bryr sig så mycket eller har planer på att försöka göra något mer åt detta tyvärr.

Hej
    Det är just detta de kan göra för oss att förbise denna regeln tills migrationsverket fått rätt på den belastning de har. Skulle inte vara så svårt för regeringen att göra detta för våra mänskliga rättigheters skull. Åtminstone tills väntetiden är mer acceptabel. Istället för att bryta mot paragrafer som att ett ärende får ta max. 9 månader så tycker jag de kan erbjuda att våra partners att vara här under väntetiden.Jag undrar om man skulle kunna vända sig till EU om detta att inte lagen följs?
  • doroteis

Alltså jag börjar tro på att det stämmer med 18 månader som många fått höra då de ringt migrationsverket. Har ju läst att någon som ringt till och med fått bekräftat att det endast finns en kö nu eftersom de ska ha skannat in alla pappersansökningar.I så fall kommer det ju att ta evigheter att få beslut. Detta känns inte riktigt rätt då man ansökt elektroniskt med hopp om snabbare beslut. Läste dessutom någon på fb som skrev för en eller två månader sedan att denne fått uppgift om att migrationsverket inte skulle fortsätta med att sätta beslut förrän i Maj månad alltså denna månad. Man har ju inte sett beslut på länge.. Kan det vara så att alla arbetat  med att skanna pappersansökningar och få in i kön och pausat beslut under tiden? Blir galen av att inte veta vad som händer på myndigheten som har ens liv och framtid i sina händer och samtidigt straffas man med att inte få träffa den man älskar ! Vi har rätt att få veta!

• Ledsenobedrövad

Hej alla! 

Vill bara dela med mig av en positiv nyhet -  jag och min man har fått positivt beslut äntligen efter 14 månaders väntetid! Så här gick det till:

Elektronisk ansökan: 6 februari 2014
    Komplettering online: ca 1 vecka efter ansökan 
    Intervju: typ 1 månad senare efter ansökan.
    Beslut: 27 april 2015
    Tillståndsenhet: Boden

Vi är gifta och jag som väntar här i Sverige behövde inte göra nån intervju - endast skicka in komplettering redan veckan efter, lätt gjort. Intervjun fick min man göra väldigt snabbt, men efter det var det tyst i över ett år, och jag har varit så frustrerad och förbannad - min teamleader har inte alls varit hjälpsam, jag har hört av mig flera gånger, och denna väntan har varit fruktansvärd. Men så helt plötsligt skrev min teamleader att hon ska tilldela mig en handläggare och då tog det bara 1 vecka innan vi fick beslutet! Jag bara mailade handläggaren och frågade om hon hade börjat titta på vårat ärende - och så vips får jag svaret att beslutet är fattat! :D:D:D:D Jippieeeeeeeeeeeeeeee! Jag kunde knappt tro det. Blev alldeles svag i kroppen! Är så lycklig nu, men det tar ett bra tag innan kortet blir tillverkat och innan han kan komma till mig, men ändå - snart så! 

Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter, det har verkligen hjälpt att läsa den här tråden under den här långa väntetiden. Håll ut alla ni som väntar - jag önskar er lycka till och hoppas ni får svar snart! 

• sjömannen

Hej på er.

Jag har hittat lite siffror som kan vara bra att ha i åtanke.

Migrationsverket i Finland lär ha totalt 300 anställda personer

Migrationsverkets avdelning i Malmö lär ha cirka 600 anställda

Migrationsverket hade 1997 totalt 1368 personer anställda

Migrationsverket hade 1:e januari 2005 cirka 1530 anställda

Migrationsverket hade den 31:e juli 2014 5025 anställda och hade då nyligen fått 16% nyanställda, d.v.s. cirka 800. Man önskar att få anställa ytterligare 1200 personer.

Antal funna ansökningar som totalt kommit in till migrationsverket under tiden från 2013-05-01 till 2015-04-12 är 522.876

Av dessa är 162802 ärenden avslutade (oavsett utslag), vilket gör ett avslutande med 31,1%

Denna tid är lite drygt 22 månader och beräknas till cirka 424 arbetsdagar. Under denna tid har migrationsverket lyckats slutföra cirka 336 ansökningar per dag. Detta skall ses mot det faktum att det skulle behöva slutföras cirka 1080 ansökningar per dag för att ligga i paritet med ansökningstakten.

Ungefär som att stå i kvicksand och försöka gräva sin egen grop.

Något att tänka på vid nästa val kanske?

• jessib
    sjömannen skrev 2015-05-07 23:57:45 följande:

Hej på er.

Jag har hittat lite siffror som kan vara bra att ha i åtanke.

Migrationsverket i Finland lär ha totalt 300 anställda personer

Migrationsverkets avdelning i Malmö lär ha cirka 600 anställda

Migrationsverket hade 1997 totalt 1368 personer anställda

Migrationsverket hade 1:e januari 2005 cirka 1530 anställda

Migrationsverket hade den 31:e juli 2014 5025 anställda och hade då nyligen fått 16% nyanställda, d.v.s. cirka 800. Man önskar att få anställa ytterligare 1200 personer.

Antal funna ansökningar som totalt kommit in till migrationsverket under tiden från 2013-05-01 till 2015-04-12 är 522.876

Av dessa är 162802 ärenden avslutade (oavsett utslag), vilket gör ett avslutande med 31,1%

Denna tid är lite drygt 22 månader och beräknas till cirka 424 arbetsdagar. Under denna tid har migrationsverket lyckats slutföra cirka 336 ansökningar per dag. Detta skall ses mot det faktum att det skulle behöva slutföras cirka 1080 ansökningar per dag för att ligga i paritet med ansökningstakten.

Ungefär som att stå i kvicksand och försöka gräva sin egen grop.

Något att tänka på vid nästa val kanske?

Vad är är din källa?

Din sista kommentar är off topic, sprid din propaganda någon annanstans tack.
  • Donna90
    Ledsenobedrövad skrev 2015-05-07 23:25:46 följande:

Hej alla! 

Vill bara dela med mig av en positiv nyhet -  jag och min man har fått positivt beslut äntligen efter 14 månaders väntetid! Så här gick det till:

Vi är gifta och jag som väntar här i Sverige behövde inte göra nån intervju - endast skicka in komplettering redan veckan efter, lätt gjort. Intervjun fick min man göra väldigt snabbt, men efter det var det tyst i över ett år, och jag har varit så frustrerad och förbannad - min teamleader har inte alls varit hjälpsam, jag har hört av mig flera gånger, och denna väntan har varit fruktansvärd. Men så helt plötsligt skrev min teamleader att hon ska tilldela mig en handläggare och då tog det bara 1 vecka innan vi fick beslutet! Jag bara mailade handläggaren och frågade om hon hade börjat titta på vårat ärende - och så vips får jag svaret att beslutet är fattat! :D:D:D:D Jippieeeeeeeeeeeeeeee! Jag kunde knappt tro det. Blev alldeles svag i kroppen! Är så lycklig nu, men det tar ett bra tag innan kortet blir tillverkat och innan han kan komma till mig, men ändå - snart så! 

Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter, det har verkligen hjälpt att läsa den här tråden under den här långa väntetiden. Håll ut alla ni som väntar - jag önskar er lycka till och hoppas ni får svar snart! 

Stort grattis!!!
    Gud va kul att höra att folk får beslut (även om det tog lång tid)  :):)
    Önskar er all lycka tillsammans!
  • cecilin
    Ledsenobedrövad skrev 2015-05-07 23:25:46 följande:

Hej alla! 

Åh stort grattis!! 
  • sjömannen
    jessib skrev 2015-05-08 07:11:18 följande:
    Vad är är din källa?

Din sista kommentar är off topic, sprid din propaganda någon annanstans tack.
    För att se källan föreslår jag att du gör som jag gjort, sök på nätet.
    I övrigt har jag lika stor rätt som dig att uttrycka mig här.
    Tack för ordet.  Demon
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid