• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib
    sjömannen skrev 2015-05-08 13:09:45 följande:

För att se källan föreslår jag att du gör som jag gjort, sök på nätet.

I övrigt har jag lika stor rätt som dig att uttrycka mig här.

Tack för ordet. 

Fast nu sa jag inte att du får uttrycka dig, men att val av parti att rösta på är off topic, partipolitik kan diskuteras i annan tråd, anser jag vilket jag har rätt att uttrycka.

Men det här är ju en ständig diskussion i de här trådarna. Därför lämnar jag den diskussionen med att säga det.
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-05-07 23:57:45 följande:

Hej på er.

Jag har hittat lite siffror som kan vara bra att ha i åtanke.

Migrationsverket i Finland lär ha totalt 300 anställda personer

Migrationsverkets avdelning i Malmö lär ha cirka 600 anställda

Migrationsverket hade 1997 totalt 1368 personer anställda

Migrationsverket hade 1:e januari 2005 cirka 1530 anställda

Migrationsverket hade den 31:e juli 2014 5025 anställda och hade då nyligen fått 16% nyanställda, d.v.s. cirka 800. Man önskar att få anställa ytterligare 1200 personer.

Antal funna ansökningar som totalt kommit in till migrationsverket under tiden från 2013-05-01 till 2015-04-12 är 522.876

Av dessa är 162802 ärenden avslutade (oavsett utslag), vilket gör ett avslutande med 31,1%

Denna tid är lite drygt 22 månader och beräknas till cirka 424 arbetsdagar. Under denna tid har migrationsverket lyckats slutföra cirka 336 ansökningar per dag. Detta skall ses mot det faktum att det skulle behöva slutföras cirka 1080 ansökningar per dag för att ligga i paritet med ansökningstakten.

Ungefär som att stå i kvicksand och försöka gräva sin egen grop.

Något att tänka på vid nästa val kanske?

Och som du kan se med dina siffror så skulle byte av parti inte göra någon skillnad. Det har precis skett Regeringsbyte, om du har missat det. Inte stor skillnad mellan föregående och nuvarande parti bara olika önskan om vad för typ av invandring - båda har och kommer öka antalet anställda. Som någon annan här skrev verklkgen off topic. Klart du får uttrycka dig fritt men lämna gärna forumet, iaf denna fri från politik. Du bjuder inte massa nättroll när du börjar skriva om partier osv... Många som gärna skulle se att samtliga av våra ärenden aldrig ens blir av. Tack för siffrorna. Av de 1200 nyanställda i år har de redan anställt ett antal.
  • Ellaa
    doroteis skrev 2015-05-07 20:16:24 följande:

Hej

Det är just detta de kan göra för oss att förbise denna regeln tills migrationsverket fått rätt på den belastning de har. Skulle inte vara så svårt för regeringen att göra detta för våra mänskliga rättigheters skull. Åtminstone tills väntetiden är mer acceptabel. Istället för att bryta mot paragrafer som att ett ärende får ta max. 9 månader så tycker jag de kan erbjuda att våra partners att vara här under väntetiden.Jag undrar om man skulle kunna vända sig till EU om detta att inte lagen följs?

Tyvärr så är detta inget som EU kan göra något åt, detta är inhemsk lag och faller under utlänningslagen och förvaltningslagen. Inte EU rätt, tyvärr.

Jag tror chansen är ytterst liten att de kommer ändra den lagen om att de ska få vistas här, speciellt under dessa omständigheter då väntetiderna håller på driver oss till vansinne så kommer de tro att folk blir mer galna. Man ser att dessa förordnngar har mycket psykologi som utgångspunkt. Dörför behandlas tidigare asylsökande som "desperata", har jag märkt. Därför behandlas de som "ett fall för sig", det känns som att de är stämplade som kapabla att ta vilka åtgärder som helst för att stanna. Det är tydligt att de tänker så. Hemskt för de som verkligen vill väl. Det verkar vara flest tidigare asylsökande som får avslag vid anknytningsärende med motivering skenäktenskap. Satt och läste propositionen av den lagen och börjar se den psykologiska aspekten av dessa lagar. Som någon skrev här tror inte det spelar roll om vad för typ av asylsökande, är det registrerat så är man sedd så. Detta läste jag mycket om när jag gjorde ett arbete om UNHCR och flyktingars mänskliga rättigheter, som helt och håller försvinner när man inte är flykting längre men ändå har den "stämpeln" över sig.

Jag skrev faktiskt till de innan (Migrationsverket) för längesen då lagen var väldigt diffus, då min sambo är viseringsfri och därav får vistas i Sverige som turist. De kunde inte säga så mycket än att bara säga, amerikanska medborgare får vara här utan visum, så det blir lite motstridigt så han får vara här lagligt och finns inget de kan göra. Men beslutsfattaren får välja om de anser att det är fel. Så handläggaren har den makten, då det endast är en rekommendation för de som är viseringsfria i Sveriga att inte vara här under tiden som de väntar på beslut. Väldigt motstridig, som jag skrev till de.

GRATTIS TILL ALLA SOM FÅTT SVAR, Starkt av er att ha väntat så länge! Äntligen! Hoppas ni får en underbar sommar med era partners!
  • sjömannen
    jessib skrev 2015-05-08 14:07:55 följande:
    Fast nu sa jag inte att du får uttrycka dig, men att val av parti att rösta på är off topic, partipolitik kan diskuteras i annan tråd, anser jag vilket jag har rätt att uttrycka.

Men det här är ju en ständig diskussion i de här trådarna. Därför lämnar jag den diskussionen med att säga det.
    Ellaa skrev 2015-05-08 14:10:19 följande:
    Och som du kan se med dina siffror så skulle byte av parti inte göra någon skillnad. Det har precis skett Regeringsbyte, om du har missat det. Inte stor skillnad mellan föregående och nuvarande parti bara olika önskan om vad för typ av invandring - båda har och kommer öka antalet anställda. Som någon annan här skrev verklkgen off topic. Klart du får uttrycka dig fritt men lämna gärna forumet, iaf denna fri från politik. Du bjuder inte massa nättroll när du börjar skriva om partier osv... Många som gärna skulle se att samtliga av våra ärenden aldrig ens blir av. Tack för siffrorna. Av de 1200 nyanställda i år har de redan anställt ett antal.
    Jag har inte skrivit något om vare sig parti eller partibyte. Vare sig det gäller hantering av migrationsfrågor nationellt, inom EU eller internationellt, så är migrationsverkets hanering av både sökande, anhöriga och inte minst personal rent horribel. Läs rätt!!!

• Ellaa
    sjömannen skrev 2015-05-08 14:53:36 följande:

Jag har inte skrivit något om vare sig parti eller partibyte. Vare sig det gäller hantering av migrationsfrågor nationellt, inom EU eller internationellt, så är migrationsverkets hanering av både sökande, anhöriga och inte minst personal rent horribel. Läs rätt!!!

Du skrev kanske något att tänka på vid nästa val? Vad händer vid val - Jo du röstar på ett parti. Kanske du som uttryckte dig fel då vi är minst 2 st som reagerat på din kommentar. Hur hanteringen av Migrationsfrågor hanteras är något jag har valt att lägga till utifrån din kommentar. Så det krävs inte att man är ett geni för att tolka din kommentar som en politisk kommentar. Kanske dags att dubbelkolla innan du ber oss att läsa rätt.
  • sjömannen
    Ellaa skrev 2015-05-08 15:01:29 följande:
    Du skrev kanske något att tänka på vid nästa val? Vad händer vid val - Jo du röstar på ett parti. Kanske du som uttryckte dig fel då vi är minst 2 st som reagerat på din kommentar. Hur hanteringen av Migrationsfrågor hanteras är något jag har valt att lägga till utifrån din kommentar. Så det krävs inte att man är ett geni för att tolka din kommentar som en politisk kommentar. Kanske dags att dubbelkolla innan du ber oss att läsa rätt.
    Inte ett dugg!!!!
  • Anonym (va??)

PUT  !!

Ansökan: 13 Aug 2014
    Intervju: 16 Januari 2015
    Beslut: 8 Maj 2015

Enhet: Växjö

Gifta
    Nya Zeeland

En lång väntan är äntligen över. Jag tackar er alla och önskar er lycka till!

• jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-05-08 15:55:13 följande:

PUT  !!

Gifta m

Nya Zeeland

GRATTIS! Äntligen :)

Hoppas de är igång nu på allvar!
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-05-08 15:55:13 följande:

PUT  !!

Gifta m

Nya Zeeland

• Anonym (va??)
    jessib skrev 2015-05-08 16:11:50 följande:

Tack!

Hoppas ni får svar snart också!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid