• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Baban
    Jakob88 skrev (null) följande:

Pratade med Sundsvalls enheten idag och tjejen där sa att dem börjat skicka ut email för intervju bokning för de som sökt i November

Hej jakob88

Jag också från Sundsvall,

Har du inte ringt till Sundsvalls enhet och fråga igen att dem har inte klart med skicka intervjumail till december ansökan?

Och när ska börja med januari?

Hoppas allt går fort med alla.
  • Anonym (tänkvärt)
    sjömannen skrev 2015-05-07 23:57:45 följande:

Hej på er.

Jag har hittat lite siffror som kan vara bra att ha i åtanke.

Migrationsverket i Finland lär ha totalt 300 anställda personer

Migrationsverkets avdelning i Malmö lär ha cirka 600 anställda

Migrationsverket hade 1997 totalt 1368 personer anställda

Migrationsverket hade 1:e januari 2005 cirka 1530 anställda

Migrationsverket hade den 31:e juli 2014 5025 anställda och hade då nyligen fått 16% nyanställda, d.v.s. cirka 800. Man önskar att få anställa ytterligare 1200 personer.

Antal funna ansökningar som totalt kommit in till migrationsverket under tiden från 2013-05-01 till 2015-04-12 är 522.876

Av dessa är 162802 ärenden avslutade (oavsett utslag), vilket gör ett avslutande med 31,1%

Denna tid är lite drygt 22 månader och beräknas till cirka 424 arbetsdagar. Under denna tid har migrationsverket lyckats slutföra cirka 336 ansökningar per dag. Detta skall ses mot det faktum att det skulle behöva slutföras cirka 1080 ansökningar per dag för att ligga i paritet med ansökningstakten.

Ungefär som att stå i kvicksand och försöka gräva sin egen grop.

Något att tänka på vid nästa val kanske?

Ja, verkligen tänkvärt! Sverige är det enda land är världen som tillåter massinvandring av nyetablerade partners där vare sig de härvarande eller den sökande ens kan försörja sig själva. Inte konstigt Sverige översvämmas av anknytningar.
  • Jakob88
    Baban skrev 2015-05-08 21:32:10 följande:

Hej jakob88

Jag också från Sundsvall,

Har du inte ringt till Sundsvalls enhet och fråga igen att dem har inte klart med skicka intervjumail till december ansökan?

Och när ska börja med januari?

Hoppas allt går fort med alla.

Hej

Har inte ringt i veckan ska ringa nästa vecka om min fru inte får något e-mail innan fredag
  • Baban
    Jakob88 skrev (null) följande:
    Hej

Har inte ringt i veckan ska ringa nästa vecka om min fru inte får något e-mail innan fredag
    Tack så mycket , hoppas du behöver inte ringa och hon få intervjumail nästa vecka.
  • snowie

Mitt ärende ligger i Sundsvall
    Sökte 6 Jan 2015 och har inte fått något e-mail ännu gällande intervju.
    Ställde frågan på Handläggningstid med mera och fick svaret.

"Det finns inte handläggare i ärendet.
    De nya väntetiderna är från den 14 april 2015. "

Vore kul att veta om några från december månad har blivit kallade ännu.

• Baban
    snowie skrev (null) följande:

Mitt ärende ligger i Sundsvall
    Sökte 6 Jan 2015 och har inte fått något e-mail ännu gällande intervju.
    Ställde frågan på Handläggningstid med mera och fick svaret.

"Det finns inte handläggare i ärendet.
    De nya väntetiderna är från den 14 april 2015. "

Vore kul att veta om några från december månad har blivit kallade ännu.

Hej snowie

Min och jakob88s ärende ligger i Sundsvall också , du ansökade förre oss och du kan få intervjumail förre oss också .

Skriver har när ni fick intervjumail tack

Håller tummarna
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-05-08 15:55:13 följande:

PUT  !!

Ansökan: 13 Aug 2014

Intervju: 16 Januari 2015

Beslut: 8 Maj 2015

Enhet: Växjö

Gifta

Nya Zeeland

En lång väntan är äntligen över. Jag tackar er alla och önskar er lycka till!

Åhh!!! Herregud vad glad jag blir för Eran skull!!!!!

Tänkt mycket på er, vet inte varför ert ärende fastnade i mina tankar!

Äntligen.... Ni var ju så klockrena det bara kunde gå!!!

Grattis!!!!

P.s trodde han var från Australien, kanske jag som såg fel :$

GRATTIS!!!
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-05-08 15:43:45 följande:

Inte ett dugg!!!!

Tog knappast en dag innan din kommentar bjöd in internet troll som i stort sett är emot att våra partners kommer hit. Tack för den :) Det sista som behövs.
  • sjömannen
    Ellaa skrev 2015-05-09 02:54:36 följande:
    Tog knappast en dag innan din kommentar bjöd in internet troll som i stort sett är emot att våra partners kommer hit. Tack för den :) Det sista som behövs.
    Det finns ju fyra steg av dessa. Överkontroll, underkontroll, kontroll och troll. Många av den sista gruppen tycker sig tillhöra den första!!
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-05-09 02:52:02 följande:
    Åhh!!! Herregud vad glad jag blir för Eran skull!!!!!

Tänkt mycket på er, vet inte varför ert ärende fastnade i mina tankar!

Äntligen.... Ni var ju så klockrena det bara kunde gå!!!

Grattis!!!!

P.s trodde han var från Australien, kanske jag som såg fel :$

GRATTIS!!!
    Du minns inte fel Ellaa.
    NZ och OZ kan röra sig fritt mellan länderna (The Commonwealth). Han är NZ medborgare men vi har bott i OZ och större delen av vår familj är där. Ansökan skickades mellan länderna eftersom det inte finns någon ambassad i hans hemland (NZ).
    Eftersom länderna är en del av The Commonwealth har han kunnat uppehålla sig i UK under större del av processen, så vi har haft möjlighet att ha kontakt utan 12 h tidsskillnad som vi hade i början av väntetiden. Inte hållbart.

Nu har han PUT i Sverige. Vilken jäkla lyxig situation han befinner sig i. Jäkla guldgosse.

Hoppas ni får svar snart!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid