• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib
    Göteholm skrev 2015-05-16 11:53:39 följande:

Min partner är från Taiwan och vi gjorde vår elektroniska ansökan 4:e september 2014.

Intervjuemail: 23 februari

Intervju (Madrid): 19 mars

Email till mig för kompletterande frågor: 27 april - besvarade samma dag. Frågorna gällde hur mycket vi träffats sedan vi blev ett par och när hon planerade att flytta till Sverige. Rätt så korkade frågor faktiskt.

Just nu väntar vi på beslut. Någon i liknande situation?

Vet du vilken enhet ni har? För vi sökte 3e sep, mail 20 feb, intervju 24 mars,

Så vi följer typ samma tidslinje! Men väntar på handläggare i Umeås elektroniska kö tydligen... De har inte öppnat alls. Så inga mer frågor osv. Hoppas ni får svar snart!

Jag hoppas att de ska öppna vårt ärende nästa vecka.
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-15 15:27:01 följande:
    Ellaa skrev 2015-05-14 21:11:13 följande:
    Önsketänkande att fakta ska komma från ärendehanteringar. Om du har följt tråden sedan 2014 så vet du att det inte finns ren fakta längre, om vi hade ren fakta skulle vi inte vara här och dela information. Ingenting de säger eller gör kommer från fakta. Det finns ingen fakta, inte ens förvaltningslagen efterföljs längre av denna myndighet - allt vi har kvar är att generalisera och tro utifrån information som vi delar av varandra. Därför är det nästan värdelöst att ringa de - det är bara att vänta ut på beslut för inte ens kundtjänsten kan ge svar.

Ja jag fattar inte varför vissa envisas med att säga 18 månader! Med "handläggare" menar jag den som hade hand om vårt intervjumejl - jag blev kopplad till henne då jag undrade om turist visa, alla sa ju att vi kunde köra på det men hon sa att det blir avslag så vi avstår nu. 
    Ringde de idag och pratade med en kille som var så lat att han inte ens ville öppna vårt ärende haha :) Han trodde vi kommer få svar snart, jag påpekade att snart blir det ju JO-anmälan och det är ju helt galet eftersom de inte ens öppnat vårt ärende igen efter intervjun och han trodde vi får svar nästa vecka.. Men den har jag hört ett par gånger, fakta från migrationsverket kommer i många olika former, så jag litar inte på någon och fattar ingenting.

Men de borde väl vilja undvika JO-anmälningar?? Alla ni som gått över 9 månader, har ni anmält? Har de begärt komplettering från er?
    Jaha, då förstår jag vad du menar med handläggare. Var det en person på samma enhet som ni låg hos innan ni fick intervjumailet? Jag tror inte det är många som blir flyttade - även om allas ärende ligger i samma system så verkar det som att man får intervjumail och beslut från samma enhet. Om inte vidare utredning krävs. Var inte orolig, tror så fort de öppnar ärendet så kommer det gå fort. Huvudsaken är att ärendet öppnas - de verkar gärna vilja slutföra sitt ärende med beslut innan de lägger ärendet på väntehyllan, det verkar som att de flesta ärenden tar mest tid med att ligga i hyllan och samla dammråttor! 

Jag förstår, man kan inte ens lita på deras egna fakta som de hänvisar på hemsidorna, jag ska ringa nästa vecka och säger någon till mig om 18 månader skitsnacket så kommer jag be om att få prata med enhetschef eller liknande - för det var 14 eller 16 månader när VI ansökte och då ska de kunna hålla MINST det iaf. Med en JO anmälan på köpet!
  • Göteholm2015

@jessib

Vårt ärende ligger också i Umeå. Känns ju som att det borde komma besked snart, förhoppningsvis nästa vecka! Skönt att ha någon annan på samma "tidsplan" som referens, posta gärna när ni fått besked!

• jessib
    Göteholm2015 skrev 2015-05-17 12:00:46 följande:

@jessib

Vårt ärende ligger också i Umeå. Känns ju som att det borde komma besked snart, förhoppningsvis nästa vecka! Skönt att ha någon annan på samma "tidsplan" som referens, posta gärna när ni fått besked!

Jaha! Märkligt bara att de öppnade ert för 2 veckor sen och vårt inte alls. Men nästa vecka hoppas jag också :) skriver så fort jag hör något alls. Posta gärna du med :) konstiga frågor ni fick, de frågade min kille dessa saker under intervjun. Får se om de skickar frågor till oss också! Det kanske var en assistent som skickade de frågorna och nu väntar ni på beslutsfattande handläggare! Något lär ju hända vilken dag som helst nu!
  • Anonym (Jonis)

Hej allihopa! Jag och min man fick avslag den 24 mars efter 14 månaders väntan... Vi håller just nu på att överklaga såklart! Min fråga här nu... Jag fick nyss reda på att jag är gravid :)))))) så underbart så jag finner inte ord! så nu undrar jag om någon här vet hur man går till väga? Ska man ringa migverket och säga det bara? Tar för givet att dom vill ha intyg på att man är gravid och det är ju det minsta problemet. Min man fick avslag för en gammal icke fullföljd asylansökan, 4 år sen.... Men nu när vi väntar barn kan dom ens neka han att komma då? Hoppas någon har lite svar på mina frågor :)

• Smilla75
    Anonym (Jonis) skrev 2015-05-17 16:34:22 följande:

Hej allihopa! Jag och min man fick avslag den 24 mars efter 14 månaders väntan... Vi håller just nu på att överklaga såklart! Min fråga här nu... Jag fick nyss reda på att jag är gravid :)))))) så underbart så jag finner inte ord! så nu undrar jag om någon här vet hur man går till väga? Ska man ringa migverket och säga det bara? Tar för givet att dom vill ha intyg på att man är gravid och det är ju det minsta problemet. Min man fick avslag för en gammal icke fullföljd asylansökan, 4 år sen.... Men nu när vi väntar barn kan dom ens neka han att komma då? Hoppas någon har lite svar på mina frågor :)

grattis till graviditeten! Motiverades avslaget med att förhållandet inte verkade vara seriöst? Man får ju inte avslag för att man sökt asyl tidigare. En graviditet ändrar inte i sig synen på seriositeten - det ska ju vara seriöst av båda parter i relationen. Det talar dock för er sak. Ge in ett intyg till domstolen om graviditeten och lycka till.
  • Anonym (Jonis)

Tack :)

Ja fick avslag för att det verkade vara oseriöst :/ villet det absolut inte är och det hoppas jag av hela mitt hjärta att dom förstår nu. Ja ok, det är bara att skicka in till domstolen ett intyg eller? Tack för svar med :)

Smilla75 skrev 2015-05-17 16:59:49 följande:

grattis till graviditeten! Motiverades avslaget med att förhållandet inte verkade vara seriöst? Man får ju inte avslag för att man sökt asyl tidigare. En graviditet ändrar inte i sig synen på seriositeten - det ska ju vara seriöst av båda parter i relationen. Det talar dock för er sak. Ge in ett intyg till domstolen om graviditeten och lycka till.

• Baban
    Anonym (Jonis) skrev (null) följande:

Hej anonym ( jonis )

Jag är ledsen mycket mycket.

Om du fick avslag 24 mars, du skulle skickade överklaga redan, du vet man måste överklaga beslutet inom 3 veckor från den dagen som fick beslut annars det går inte överklaga och överklagan gå inte vidare till förvaltningsrätten och ska ärendet avsluta

Och måste ansöka igen.

Hoppas ni har redan skickat överklaga.

Lycka till
  • Anonym (Jonis)

Baban

Vi överklagade direkt :) så det är lugnt. Tack för omtanken :)

• Smilla75

Då ger ni in komplettering i form av intyget till Migrationsdomstolen. Handläggningstiden är lång och kan ni träffas under tiden så talar det för er sak.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid