• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Migränverket
    Tratten skrev 2015-05-18 21:51:35 följande:
    Uppdatering på vårt ärende..  ansöker ifrån Filippinerna. Frugan är där nu.
    Ansökan inskickad elektronisk: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2015
    Intervju gjord i Bangkok: 16 mars 2015
    Kom brev idag om att jag ska på intervju i Solna 26 maj 2015.
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Verkar hända nåt iaf :/
    Det där med intervju i Sverige är väl MigV nya taktik när det gått 9 månader. Alla var beredd på mer utredning då. Inte förän de nyanställda blir produktiva kommer vänteproppen att lösas.
  • Naabz
    Migränverket skrev 2015-05-19 00:06:04 följande:
    Det där med intervju i Sverige är väl MigV nya taktik när det gått 9 månader. Alla var beredd på mer utredning då. Inte förän de nyanställda blir produktiva kommer vänteproppen att lösas.
    Skulle verkligen inte förvåna mig...har inte tänkt på det men det skulle mycket väl kunna bli så...kanske de hoppas på att om de drar det till det yttersta så kanske vi och våra älskade partners hinner tröttna på varann innan de ger nåt beslut...att allt självdör liksom. Hur många seriös förhållanden varar inte ens i några månader här i sverige där båda träffats här och är härifrån!!! Fan va vi måste gå igenom tack vare plågarna på migrationsverket!!!Demon
  • Ellaa
    Migränverket skrev 2015-05-19 00:06:04 följande:
    Hoppas verkligen du har fel! Skulle vara kul om de skulle kalla oss till Sverige för det finns inget i lagen som säger att JAG måste befinna mig i Sverige eller tillgänglig i Sverige - eftersom han inte får vara i Sverige så är vi utomlands och väntar ut. De kan tvinga oss att inte vara ihop i Sverige men inte i utlandet. Ska de betala min biljett tillbaka till Sverige då? Om det är så, fan vad trött jag ÄR på de... Nu får det vara bra liksom! Inte nog med att väntetiden är ett test i sig. Tratten har iaf sitt ärende i Örebro enheten - han har skrivit det tidigare. 

Någon som sökt from 5 augusti framåt som också hört något?
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-19 01:56:39 följande:
    Hoppas verkligen du har fel! Skulle vara kul om de skulle kalla oss till Sverige för det finns inget i lagen som säger att JAG måste befinna mig i Sverige eller tillgänglig i Sverige - eftersom han inte får vara i Sverige så är vi utomlands och väntar ut. De kan tvinga oss att inte vara ihop i Sverige men inte i utlandet. Ska de betala min biljett tillbaka till Sverige då? Om det är så, fan vad trött jag ÄR på de... Nu får det vara bra liksom! Inte nog med att väntetiden är ett test i sig. Tratten har iaf sitt ärende i Örebro enheten - han har skrivit det tidigare. 

Någon som sökt from 5 augusti framåt som också hört något?
    Då jag pratat med Migv förut om eventuell intervju för mig kan det ske på annan svensk ambassad utomlands, för min del är det i så fall aktuellt med svenska ambassaden i Bangkok. 
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Så strax efter att ert ärende passerat 9 månader ska du gå på intervju, känns märkligt! Vad skickade ni med i ansökan och visade upp på intervjun? Hoppas det går fort efter din intervju!
  • Tratten
    cecilin skrev 2015-05-19 09:22:59 följande:
    Då jag pratat med Migv förut om eventuell intervju för mig kan det ske på annan svensk ambassad utomlands, för min del är det i så fall aktuellt med svenska ambassaden i Bangkok. 
    Så strax efter att ert ärende passerat 9 månader ska du gå på intervju, känns märkligt! Vad skickade ni med i ansökan och visade upp på intervjun? Hoppas det går fort efter din intervju!
    Cecilin,   ja märkligt att de börja vakna till nu. Är väl rädda för JO-anmälan.. men de tror jag inte.  I ansökan skickade vi med alla intyg, giftermål, skatteverket, personbevis från oss båda. Inga bilder dock..  men det har jag med mig nu.. 150st .. ska väl räcka. Vi får se vad de vill fråga mig.
  • cecilin
    Tratten skrev 2015-05-19 09:38:38 följande:
    Cecilin,   ja märkligt att de börja vakna till nu. Är väl rädda för JO-anmälan.. men de tror jag inte.  I ansökan skickade vi med alla intyg, giftermål, skatteverket, personbevis från oss båda. Inga bilder dock..  men det har jag med mig nu.. 150st .. ska väl räcka. Vi får se vad de vill fråga mig.
    Tycker ändå det är dåligt att de inte kunde be er ta med foton på din frus intervju. Ert ärende har ju inte behandlats effektivt och snabbt som de ska göra. Har ni JO-anmält?
  • Migränverket
    Har din fru haft besöks visum till dig i Sverige tidigare? Hur länge? I vilket land gifte ni er?
  • toufik17

vrf ska man få avslag egentligen om allt är som det ska.??
    skumt, började bli lite fundersam när jag läste att några fick avslag

//T

• Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-19 09:22:59 följande:
    Cecilin; När du talade med de om eventuell intervju för dig - på vilka grunder? Det är ju sanslöst att Tratten trots giftemål och samtliga bevis exkl. bilder. (Man kan ju inte bifoga hur mycket som helst det är begränsat). Vi skickade inte heller bilder för den delen, inte flygbiljetter heller för vi är ju redan sambos fast flygbiljetterna tog killen med sig på intervjun. Nu börjar man bli nojjig, inte för ev. kallelse på intervju för den kan jag göra klockrent! Känns som min och min sambos liv har sedan oktober 2014 handlat ENBART om jävla Migrationsverket - men mest för att de dras ut på tiden. Jag ska till Sverige 15 juni iaf så vi får väl se, tror inte vi lär få höra något då heller.. Tror vi som sökte okt lär få höra något i juli. Cecilin är du i thailand nu eller?

Tratten; frågade du varför du behöver göra en intervju också? Vad var isåf deras svar. 

Nu börjar de nästan skapa en gråzon mellan att tro att det är skenäktenskap och ge avslag till att förlänga processen med intervju 2 för andra partnern!
  • snowie

Ett steg närmare.

Sökt: 6 Jan 2015
    Frågeformulär: 6 Jan 2015
    Komplettering e-mail: 19Maj 2015
    Efterfrågan av ID / Pass av sökande.
    (även fast jag är rätt säker på att det var med från start)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid