• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Jonis)

Jag var nere nu hos min man i slutet på april har biljetter kvar + passtämplar. Alltså jag vet att han inte får eller iaf rekommenderas att inte vara i Sverige under denna process men alltså, om han skulle komma hit i låt oss säga 2 veckor och sen åka hem, man sparar biljetter osv som bevisar att han verkligen åkt hem. Hur ställer sig migdomstolen till det?

Smilla75 skrev 2015-05-17 18:39:32 följande:

Då ger ni in komplettering i form av intyget till Migrationsdomstolen. Handläggningstiden är lång och kan ni träffas under tiden så talar det för er sak.

• Elaaunna

Vi har överklagat i febr 2015! Min sambo är hos mig just nu, jag orkar inte bry mig mer! Vi har inte fått något svar än dvs väntar förtfarande!

Kram

• Baban
    Elaaunna skrev (null) följande:

Vi har överklagat i febr 2015! Min sambo är hos mig just nu, jag orkar inte bry mig mer! Vi har inte fått något svar än dvs väntar förtfarande!

Kram

Hej elaaunna

Man måste bryr om det och kämpa på,

Jag hade samma som din situation, jag fick avslag förre året från båda migrationsverket och förvaltningsrätten, just nu vi har ansökat igen från januari den året och vänta på intervjumail.

Tänk på mig och min sambo som vi har lovat att vänta hela livet, just nu vi vänta 2,3 år.

Kämpa på, kämpa på till målet, ingen kan bestämma över vår liv.
  • ArthurMouse

Alltså hur stor är chansen att man får avslag egentligen? Min partner var på möte 8e maj, han berättade att allt hade gått hur bra som helst. Kvinnan han hade intervju ringde till och med 2 timmar innan och förklarade vad han skulle ta med sig. Han tog med sig så mycket bevis som möjligt.. Foton på oss, min familj från hans vistelse här, foton på vardagliga saker han gjort i landet, foton på oss under alla vistelser jag gjort i Kanada etc. Han tog med sig alla stämplar i mitt pass, mitt ID osv.

Han berättade att intervjun hade gått hur bra som helst och kvinnan hade till och med sagt att han inte behöver oroa sig för avslag eller något annat. Det var vad hon sade, men jag är livrädd för själva MIGV.. Vi är ju relativt unga (Han är 24 och jag är 22). Livrädd att de säger "ni är så unga så vi anser att ni inte är seriösa" osv... Man vet aldrig med dem:(

Hur stor är egentligen risken att man får avslag? Någon som vet?:/

• Elsanna

Hej alla min kille ska på intervju nu på tisdag efter snart 8 månaders väntan . Är sjukt nervös då jag har läst att vissa har fått avslag . Då jag ringde till ambassaden sa dom att han bara ska ta med sig dokumenten alltså hans som han hade skickat in när han gjorde ansökan elektroniskt. Ungefär 10 bilder på oss tillsammans. Han har nu åkt till makedonien där han ska ha sin intervju där. Och han har ungefär 70 bilder med sig och även Screeenahots där man kan se att vi har pratat i telefon i flera timmar o skype konversationer. Hittade även gamla konversationer från dag 1 vi började . Han har aldrig varit i Sverige innan och aldrig gift inte jag heller vi är förlovade i ett år snart är så sjukt rädd för ett avslag orkar inte är det nåt vi ska tänka på ? Någon som haft sin intervju i makedoninen ?

• tillsammans i Sverige
    ArthurMouse skrev 2015-05-17 20:26:37 följande:

Alltså hur stor är chansen att man får avslag egentligen? Min partner var på möte 8e maj, han berättade att allt hade gått hur bra som helst. Kvinnan han hade intervju ringde till och med 2 timmar innan och förklarade vad han skulle ta med sig. Han tog med sig så mycket bevis som möjligt.. Foton på oss, min familj från hans vistelse här, foton på vardagliga saker han gjort i landet, foton på oss under alla vistelser jag gjort i Kanada etc. Han tog med sig alla stämplar i mitt pass, mitt ID osv.

Han berättade att intervjun hade gått hur bra som helst och kvinnan hade till och med sagt att han inte behöver oroa sig för avslag eller något annat. Det var vad hon sade, men jag är livrädd för själva MIGV.. Vi är ju relativt unga (Han är 24 och jag är 22). Livrädd att de säger "ni är så unga så vi anser att ni inte är seriösa" osv... Man vet aldrig med dem:(

Hur stor är egentligen risken att man får avslag? Någon som vet?:/

Jag vet inte hur stor risken är att få avslag, men kvinnan som höll i min pojkväns intervju sa i alla fall att hon aldrig hade varit med om att någon hade fått avslag baserat på att man är ett för ungt par. Vi var nämligen också oroliga för detta (och vi är yngre än vad ni är), men vi har rätt nyligen fått bifall! :)
  • ArthurMouse
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-18 00:37:16 följande:
    Jag vet inte hur stor risken är att få avslag, men kvinnan som höll i min pojkväns intervju sa i alla fall att hon aldrig hade varit med om att någon hade fått avslag baserat på att man är ett för ungt par. Vi var nämligen också oroliga för detta (och vi är yngre än vad ni är), men vi har rätt nyligen fått bifall! :)
     Tusen tack för det! :) Man blir så enormt nojig över småsaker, man vet inte vad de kan komma med..:o
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej alla någon som har hört något senaste vad som händer med mhv???

Ansökan september 2014

Intervju mars 2015

Fprtfarande ingenting har de åkt till semester eller vad jobbar de ???

Innann man fick svar inom 2-5 veckor !!

Vad händer nu ???

Två månader och inget svar !!!!!!

Någon som har fåt veta något ???

• Baban

Hej alla

Min sambo ringde migrationsverket idag och dem sa till min sambo att måste vänta 2 eller 3 månader till på intervjumail.

Vi ansökat januari,

Finns nån januari sökande som ringde migrationsverket idag?

Vad sa dem om intervjumail?

Mvh

Baban

• Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-05-17 16:34:22 följande:

Hej allihopa! Jag och min man fick avslag den 24 mars efter 14 månaders väntan... Vi håller just nu på att överklaga såklart! Min fråga här nu... Jag fick nyss reda på att jag är gravid :)))))) så underbart så jag finner inte ord! så nu undrar jag om någon här vet hur man går till väga? Ska man ringa migverket och säga det bara? Tar för givet att dom vill ha intyg på att man är gravid och det är ju det minsta problemet. Min man fick avslag för en gammal icke fullföljd asylansökan, 4 år sen.... Men nu när vi väntar barn kan dom ens neka han att komma då? Hoppas någon har lite svar på mina frågor :)

Anonym (Jonis) skicka intyg på graviditet med detsamma! Jag vet inte exakt hur det funkar när man genomför en överklagan och om det innebär företräda eller att det hanteras snabbare. Men skadar inte att försöka!

Grattis!!!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid