• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa

Hej alla, ringde Växjö igen för en timme sedan cirka, tjejen på kundtjänsten kollade igenom vårt ärende och sa att väntetiderna just nu är 9 månader (i växjö sa hon iaf). Kunde inte säga mer än OK. Väntade på att få höra 14 månader + för att bli vidarekopplad till enhetschef eller liknande. Men hon sa 9 månader - om allt ser bra ut efter intervjun. Jag tror att september ansökningarna kommer få svar i juni, har bara den känslan, vet inte varför - vet att det inte hjälper mycket men ville iaf dela med mig av det de sa.

Jag beklagar till alla som fått avslag :( nu börjar man själv bli rädd, min sambo frågade också under sin intervju kvinnan som intervjuade honom om någon någonsin blivit nekad och hon sa aldrig någon från USA (vad jag vet). Fast man blir ju orolig nu, vi skickade inte heller bilder... Har inte ens tänkt på chansen på avslag förrän nu när man läser hur många som egentligen får avslag.

Ni som har fått avslag, ingen tidigare asylansökan - hur ser ert förhållande ut? Om ni vill dela med Er. Har ni bott ihop, hur länge har ni varit ihop och hur ofta har ni besökt varandra? Försöker finna någon "logik" i varför man ger avslag (förutom att de tror att det är sken) - men att tro att det är skenförhållandet måste ju finnas anledning bakom.

Kram till alla, i specifikt er som kämpar emot ett avslag och överklagat! KÄMPA PÅ!

• jessib
    ArthurMouse skrev 2015-05-18 17:30:44 följande:

Vart ringer jag om jag vill ha reda på vilken enhet man tillhör? Nummer?

Kolla på migrationsverkets hemsida efter numret till kundtjänst. Nu har jag iofs det i huvudet (illa) så 0771 235 235. När du ändå frågar dem om vilken enhet kan du ju också fråga om numret till enheten om du vill ringa direkt dit istället (kortare kö och ibland utförligare svar) om du skulle behöva.

Tack för infon Ella, 2,5 vecka kvar till JO-anmälan för min del :)

• Ellaa
    jessib skrev 2015-05-18 19:31:30 följande:

Kolla på migrationsverkets hemsida efter numret till kundtjänst. Nu har jag iofs det i huvudet (illa) så 0771 235 235. När du ändå frågar dem om vilken enhet kan du ju också fråga om numret till enheten om du vill ringa direkt dit istället (kortare kö och ibland utförligare svar) om du skulle behöva.

Tack för infon Ella, 2,5 vecka kvar till JO-anmälan för min del :)

Hoppas ni slipper göra den där j*kla JO-anmälan!!!! Jag tror ni får höra något snart. Håller verkligen tummarna för er!
  • Tratten
    Uppdatering på vårt ärende..  ansöker ifrån Filippinerna. Frugan är där nu.
    Ansökan inskickad elektronisk: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2015
    Intervju gjord i Bangkok: 16 mars 2015
    Kom brev idag om att jag ska på intervju i Solna 26 maj 2015.
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Verkar hända nåt iaf :/
  • ArthurMouse

Om jag förstått rätt så kommer vi i Sverige få fylla i något "papper" efter ens partners intervju?

• Elsanna
    ArthurMouse skrev 2015-05-18 22:50:31 följande:

Om jag förstått rätt så kommer vi i Sverige få fylla i något "papper" efter ens partners intervju?

Jag har fått för

mig att man bara gör det om man ansökt via papper har man gjort det elektroniskt så har båda fyllt i och bara ett beslut tas. Behövs det mer utredning blir det intervju för den i Sverige också men är inte hundra kan ha fel.
  • Ellaa
    Tratten skrev 2015-05-18 21:51:35 följande:
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Ja något verkar hända nu iaf, det är ju tydligt att någon öppnat ert ärende iaf för att ta beslut, vet du när mailet skickades från de till dig? - Tror de verkar jobba med ärenden från aug 2014. Hoppas det går bra på intervjun i Solna, håll oss uppdaterade!

Vad hade ni skickat för bevis när ni ansökte initialt? Dvs när ni skickade in er ansökan? Att de vill ha mer bevis trots att ni är gifta. Jobbiga.
  • Migränverket

21 dagar kvar till JO-anmälan...

Enhet Umeå.

• Naabz
    Tratten skrev 2015-05-18 21:51:35 följande:
    Tjena Tratten...undrar bara ifall du vet vilken enhet du tillhör. Fick du brevet från mig.verket med vanlig post eller kom den på mejl? Hur som helst så önskar dig lycka till den 26 maj och att du får ett positivt beslut så fort som möjligt efter din intervjuGlad
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid