• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Baban

Hej alla

Finns nån som har Norrköpings enhet telefonnummer?

Tack

• jessib
    Nabbe skrev 2015-05-12 11:39:27 följande:

Hej på er allihopa

Jag har läst i denna tråd den senaste tiden men aldrig skrivit, jag tänkte dela med mig av vår erfarenhet:

Jag är gift med en Amerikansk tjej sen Juli 2014. Vi ansökte om UT i september  (7-8)

Intervjumejl i slutet på februari

Intervju 6 maj

Beslut 8 maj (positivt )

Det är egentligen ett par saker som jag ville berätta för er och för andra som ansöker, vet inte om det hjälper någon, men så att informationen finns för de som undrar:

Då min fru är amerikansk medborgare så kunde hon vistas i Sverige trotts att ärendet inte var avgjort, detta gäller för alla som är viseringsfria (läste här på forumet att någon hade gjort det också). Vi var helt ärliga med migrationsverket om detta och min fru sa det på sin intervju att hon var i Sverige efter att vi har gjort vår ansökan (hon var här i 3 månader i början av 2015). Information om detta har varit svårt att hitta någonstans, så jag ville poängtera det.

Om man är viseringsfri så kan man komma till Sverige efter att beslut har tagits utan UT-kortet. Även om UT-kortet skickas till ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs som man får här. Vi var nämligen osäkra vart min frus UT- kort skulle hamna och jag frågade vår handläggare som berätta att det inte var några problem då hon är viseringsfri och kan komma utan det, har det då hamnat på ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs.

Lycka till för er allihopa!

Vilken enhet tog ert beslut? :)
    GRATTIS :D
    Tack för att du skrev, ger mig hopp eftersom de nu jobbar i september!!! Äntligen :) vi sökte 3 september och ska få en handläggare i Ume!
  • Donna90

Hej på er allihopa

Jag har läst i denna tråd den senaste tiden men aldrig skrivit, jag tänkte dela med mig av vår erfarenhet:

Jag är gift med en Amerikansk tjej sen Juli 2014. Vi ansökte om UT i september  (7-8)

Intervju 6 maj

Beslut 8 maj (positivt )

Det är egentligen ett par saker som jag ville berätta för er och för andra som ansöker, vet inte om det hjälper någon, men så att informationen finns för de som undrar:

Då min fru är amerikansk medborgare så kunde hon vistas i Sverige trotts att ärendet inte var avgjort, detta gäller för alla som är viseringsfria (läste här på forumet att någon hade gjort det också). Vi var helt ärliga med migrationsverket om detta och min fru sa det på sin intervju att hon var i Sverige efter att vi har gjort vår ansökan (hon var här i 3 månader i början av 2015). Information om detta har varit svårt att hitta någonstans, så jag ville poängtera det.

Om man är viseringsfri så kan man komma till Sverige efter att beslut har tagits utan UT-kortet. Även om UT-kortet skickas till ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs som man får här. Vi var nämligen osäkra vart min frus UT- kort skulle hamna och jag frågade vår handläggare som berätta att det inte var några problem då hon är viseringsfri och kan komma utan det, har det då hamnat på ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs.

Åh grattis!!

Kul att höra att det börjar bli fler beslut! Hoppas det rullar på för alla oss andra också :)
  • Nabbe
    jessib skrev 2015-05-12 12:37:31 följande:
    Vilken enhet tog ert beslut? :)
    GRATTIS :D
    Tack för att du skrev, ger mig hopp eftersom de nu jobbar i september!!! Äntligen :) vi sökte 3 september och ska få en handläggare i Ume!
    Vet faktiskt inte vilken enhet, vi har inte fått brevet hem än, men vi fick ett mejl om att ett beslut är taget så frugan ringde ambassaden och de bekräfta att det är ett positivt beslut.

Jag kan iofs berätta vad jag gjorde, ifall det skulle hjälpa någon:

Jag ringde vår handläggare 2 ggr. Första gången när vi fick intervjumejlet i feb. och andra gången efter min frus intervju. Handläggaren berättade att efter intervjun så hamnar ärendet i en ?pool? och handläggare från hela Sverige tar ärendena allt eftersom, så efter intervjun får man med stor sannolikhet en ny handläggare, och inte nödvändigtvis personen jag pratade med. Vi är oerhört tacksamma för denna handläggare dock, som tog vårt ärende och gav oss beslut samma dag som jag ringde.

Har din partner gjort sin intervju? Mitt tips är att du ringer handläggaren du hade då. 
    Själva samtalet ska inte handla om att tjata eller fråga ?när, var och hur? utan bara ett par allmänna frågor som du säkert har för ert fall (UT-kortet var det jag undrade över) och handläggaren var oerhört trevlig som tog sig tid och svarade trotts att de verkade vara stressade. Nu är det säkert olika från person till person, men om jag sätter mig in i handläggarens position så skulle jag uppskatta det mer om någon ringer med en specifik fråga rörande ert ärende snarare än att ringa och tjata, och jag tror att det hjälpte oss. (Jag ville nämna detta då jag har läst på lite olika ställen att man ska ?ringa och tjata?, och det tycker jag verkar oklokt).
  • Ellaa

Hej på er allihopa

Intervju 6 maj

Beslut 8 maj (positivt )

Hej! Först och främst GRATTIS till dig och din fru! Underbart!

Tack för tipset - min sambo (Amerikan) var också i Sverige med mig efter att vi ansökte, vi ansökte 14 oktober 2014 och vi flyttade från New York 21 december 2014, vi var då i Sverige från dec-mars, 90 viseringsfria månader. Nu är vi i Peru och väntar ut beslut... De som är viseringsfria som amerikaner är får vara i Sverige SÅ LÄNGE DET ÄR INNAN INTERVJUN. Det är efter intervjun som de inte får vara i Sverige. Tur för oss men jävligt orättvist för andra.

Vad kul att hon äntligen får komma till Sverige nu!

Varför fick ni vänta så länge på att få gnomföra intervjun?

Om du ringer er handläggare eller har mailkontakt från henne så kan du få veta vilken enhet ni tillhörde - skulle vara intressant att veta vilka enheter som verkar jobba på nu med besluten. Om du gärna vill ta reda på det för oss :)

Ha det underbart nu med din fru!
  • Nabbe
    Ellaa skrev 2015-05-12 15:22:02 följande:
    Hej! Först och främst GRATTIS till dig och din fru! Underbart!

Tack för tipset - min sambo (Amerikan) var också i Sverige med mig efter att vi ansökte, vi ansökte 14 oktober 2014 och vi flyttade från New York 21 december 2014, vi var då i Sverige från dec-mars, 90 viseringsfria månader. Nu är vi i Peru och väntar ut beslut... De som är viseringsfria som amerikaner är får vara i Sverige SÅ LÄNGE DET ÄR INNAN INTERVJUN. Det är efter intervjun som de inte får vara i Sverige. Tur för oss men jävligt orättvist för andra.

Vad kul att hon äntligen får komma till Sverige nu!

Varför fick ni vänta så länge på att få gnomföra intervjun?

Om du ringer er handläggare eller har mailkontakt från henne så kan du få veta vilken enhet ni tillhörde - skulle vara intressant att veta vilka enheter som verkar jobba på nu med besluten. Om du gärna vill ta reda på det för oss :)

Ha det underbart nu med din fru!
    Tack!!! (och tack för er andra, kom på att jag inte tacka er;))

Vi fick vänta länge för att det var 2 månaders kötid för intervjun på ambassaden, inte mycket vi kunde göra åt det, men skönt att få det avklarat.

Jag har inte någon mejl kontakt med vår handläggare, och jag ringde via växeln då jag visste handläggarens namn, men jag ska kolla när jag kommer hem ifall nåt brev har trillat in med mer info.

Nu frågade jag iofs inte handläggaren ifall hon kunde komma efter intervjun men innan beslut, men av vår konversation så verkade inte det vara några problem heller. Men som sagt, jag frågade inte direkt, antar att du har bättre koll där ;)

Du väntar på beslut, så din partner har varit på sin intervju? Har du ringt er handläggare?
  • Ellaa
    Nabbe skrev 2015-05-12 15:59:51 följande:
    Tack!!! (och tack för er andra, kom på att jag inte tacka er;))

Vi fick vänta länge för att det var 2 månaders kötid för intervjun på ambassaden, inte mycket vi kunde göra åt det, men skönt att få det avklarat.

Jag har inte någon mejl kontakt med vår handläggare, och jag ringde via växeln då jag visste handläggarens namn, men jag ska kolla när jag kommer hem ifall nåt brev har trillat in med mer info.

Nu frågade jag iofs inte handläggaren ifall hon kunde komma efter intervjun men innan beslut, men av vår konversation så verkade inte det vara några problem heller. Men som sagt, jag frågade inte direkt, antar att du har bättre koll där ;)

Du väntar på beslut, så din partner har varit på sin intervju? Har du ringt er handläggare?
    Hej igen, jaha då förstår jag.... Önska att det var sant att de fick vistas, iofs kan de inte göra så mycket åt de som är viseringsfria för ibland finns det inget sätt för de att se att de som är viseringsfria här faktiskt befinner sig här. SIS (Schengen information system) lokaliserar bara människor som är i systemet - i stort sett eftersöks. Så blir lite svårt men pga deras varning så vill man inte riskera därför avvaktar vi på beslut i Peru på "semester". 

Precis, vi ansökte 14 oktober 2014 och han gjorde intervjun på svenska konsulatet i New York 22 april... Och väntar på beslut. Varje gång jag ringer säger de: Det finns ingen handläggare, ingen får en handläggare sådär utan vem som helst kan öppna ert ärende och ta beslut - så då skickar handläggaren/beslutsfattaren beslutet och där syns namn men om ett beslut redan är taget så finns det inte mycket information man behöver från den handläggaren längre. Endast om handläggaren anser att komplettering behövs så kontaktar de dig och då kan man veta och ha kontakt med handläggaren.

Hur fick du veta vem din handläggare är? De säger lite olika ibland.

Förresten läste nu att du skrev att er enhet var Örebro :) bra att de jobbar på där!!! Tack för att du delar med dig trots att din väntan är över!
  • Naabz
    Nabbe skrev 2015-05-12 19:12:38 följande:

Örebro var vår enhet Flört

Grattis Nabbe...trevligt namn du har förresten Flört
    Vill verkligen poängtera att jag inte på nått sätt alls missunnar er eran lycka att ni äntligen är klara med plågsama migrationsverket men samtidigt så känns det jäkligt surt att vi som sökt en vecka före er och haft intervju redan i början av mars fortfarande inte har hör hört ett dyft från dem. När man sen läser att ni fått svar efter bara två dar efter intervjun så blir man jäkligt ledsen och väldigt fundersam hur det funkar där hos dem. Min fru kommer från ett viseringsland...kan det vara därför undrar man men när man ringer till dem så hävdar de gång på gång att de alltid går i turordnig. J-O anmäla känns så fjuttigt...skulle mer vilja polis anmäla för att de verkligen ljuger människor rakt upp i ansiktet. Har inte sett min fru sen 14 februari och det känns verkligen tungt för oss båda. Ska ringa till växjö enheten så fort jag vaknar imorgon...Men grattis ännu engång till er och jag önskar er all lycka i framtidenSkrattande
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-05-13 00:41:49 följande:

Grattis Nabbe...trevligt namn du har förresten 

Vill verkligen poängtera att jag inte på nått sätt alls missunnar er eran lycka att ni äntligen är klara med plågsama migrationsverket men samtidigt så känns det jäkligt surt att vi som sökt en vecka före er och haft intervju redan i början av mars fortfarande inte har hör hört ett dyft från dem. När man sen läser att ni fått svar efter bara två dar efter intervjun så blir man jäkligt ledsen och väldigt fundersam hur det funkar där hos dem. Min fru kommer från ett viseringsland...kan det vara därför undrar man men när man ringer till dem så hävdar de gång på gång att de alltid går i turordnig. J-O anmäla känns så fjuttigt...skulle mer vilja polis anmäla för att de verkligen ljuger människor rakt upp i ansiktet. Har inte sett min fru sen 14 februari och det känns verkligen tungt för oss båda. Ska ringa till växjö enheten så fort jag vaknar imorgon...Men grattis ännu engång till er och jag önskar er all lycka i framtiden

Hej Nabz! Det verkar som att enheterna jobbar olika snabbt dock. Sista som vi vet om som fått beslut från Växjö enheten (har också Växjö) ansökte i augusti 2014. Ringde de idag. Så tror vi som är i Växjö får vänta ett tag till - men tror att de som ansökte augusti 2014 kommer få svar i maj (denna månad), för de som inte kräver komplettering efter intervjun. Tror september-oktober får svar juni-juli någonstans. Även om man ringer och talar om för de så säger inte kundtjänsten något, ringde idag som sagt till Växjö. De olika enheterna är på olika månader, hur mycket de än försöker neka det. Och de följer nog bara ansökningsdatum 99% av gångerna - det finns de där 1% som får svar sådär snabbt (efter typ 1-3 månader). Berätta gärna vad de på Växjö säger imorgon.

Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid