• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (va??)
    Baban skrev 2015-05-11 22:54:57 följande:
    Hej anonym ( va )

Din man kan åka till ambassaden och hämta ut beslutet.

Om ambassaden är så nära då han kan göra det och det är snabbare.

Ha det så trevligt till sammans.
    Min man är väldigt långt ifrån ambassaden tyvärr. Den han gjorde ansökan vid är på andra sidan jorden och den närmsta är också väldigt långt bort.

Är det någon som har haft problem vid passkontroller i Danmark eller Sverige innan om ni haft med er eran viseringsfria partner när ni varit här på semester. tex ni som har amerikanska partners?

Han landar i Danmark... sen tåg till Sverige

• Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-11 17:57:05 följande:
    cecilin skrev 2015-05-11 12:17:12 följande:
    Grattis! Vilket mirakel. Snälla säg att ni hade förtur annars kommer jag bli galen. Vilken enhet tillhörde ni?
    Baban skrev 2015-05-11 14:41:28 följande:
    Grattis grattis

Jag tror du är företag ägare så därför fick snabb besked,

Min brorsan företag ägare och hans fru fick besked inom 40 dagar ( papparsansökan )

Det va förre året enhet Sundsvall .

Är du företag ägare?

Tack!! 
    Och nej, ingen förtur av något slag utan snarare endast tur skulle jag gissa. Jag vet faktiskt inte vilken enhet vi tillhörde, då allt gick så snabbt. 

Och nej, det är bara han som bor i USA. Vi har haft långdistans i snart två år, så det känns helt fantastiskt att han äntligen kan flytta hit till Sverige. Ingen av oss är heller företagsägare, utan vi ansökte  "planerar att gifta sig eller bli sambo"-uppehållstillståndet. 

Jag kan säga att även jag tycker att det här låter för bra för att vara sant (dock var kompletteringen snarare ett förtydligande av något vi hade skrivit i ansökan än en riktig komplettering, vet inte om det påverkar något)!!! Idag var även första dagen jag själv tog initiativet till att kontakta Migrationsverket, så i vårt fall hade det i alla fall ingen betydelse.

Lycka till alla ni andra som också väntar!!

Vad underbart, vet hur det är med långdistans i 2 år.... Men if its true love its so worth it! Vad underbart att ni hade sån tur och får vara tillsammans nu. :)

Tack för informationen som du delat! 
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-05-11 22:20:29 följande:
    Grattis!

Vi fick också beslut i veckan men i epostet stod det inte om det var pos/neg - inte heller stod det vilken enhet vi tillhörde. Jag hade kontakt med en handläggare och vet att det är positivt, samt PUT.

Fick ni beslutet som email eller var kan jag hitta det? Min man behöver nämligen en utskrift på beslutet när han flyger in till Danmark och det hinner inte nå honom som snigelpost.

Grattis åter igen!
    Anyonym (va??): Ja beslutet ska egentligen komma via email men hört andra som säger att de aldrig ens fick mailet, Migrationsverket hade angett fel email eller liknande. 

Men oroa dig inte...Skrattande

Vart ska hans hans PUT kort komma, till din svenska adress eller ska han hämta upp den hos ambassaden? Antar att du har fullmakt och därav kommer få den till din svenska adress (då du skrev att han är långt ifrån ambassaden).

Om den ska komma hem till dig så kan ha resa lugnt, han kan inklusive resa direkt till Sverige... De som är viseringsfria i Sverige får resa i beslutet är redan taget. Han får resa in som turist, och sen kommer ju kortet direkt till din adress och det är klart!

Ingen vid tullen på flygplatsen kommer säga något de lär nog bara stämpla han pass med inträdesstämpel men han kommer ju ha sitt kort i Sverige så det spelar ingen roll. Detta gäller dock bara om:

1)Du har fullmakt och kortet kommer till din svenska adress.
    2) För de som är viseringsfria i Sverige dvs som får resa in utan visum som turister.

Hör av dig hur det går! 
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-05-11 18:29:27 följande:
    Hej Ella

Det spelar ingen roll vem har svarat vem!

Jag följer många forum utan att skriva, därför vet jag det!

Jag menar inget illa med det utan att ni som har sin anknytning från Israel och USA behöver inte vara oroliga, och det är väl bra för att det finns folk som fått avslag faktiskt!

Du har väntat länge med tanke på att din sambo är från USA, det tycker jag!

Du har haft otur helt enkelt!

Jag hade också otur som fick SD sympatisör till handläggare!

Men sånt är livet... för somliga..:(

Du kommer att få ditt svar snart ska du se!

Lycka till alla!

Peace & Love

Jag förstår att du inte menade något illa men jag kan nog tänka mig att jag måste vara en av de mest (tyvärr) aktiva människor på tråden som sökt alla forum, tråd och lagar som går att söka på nätet om detta, och följt alla forum osv. Har över tiotals som skriver till mig privat också.. Men har inte sett ett enda fall där personen varit från Israel. Och även om det finns EN person så tycker jag att det är att ta i lite att säga att Israeler får snabbt svar för det är sällsynt. Därför frågade jag vart finns dessa "Israeler" som fått snabbt beslut... Så aktiv som jag är har jag verkligen missat det då.

Angående Amerikaner, som sagt jag håller med att ÖVERLAG så får folk från utvecklade länder såsom USA, Australien osv beslut snabbare än sökande från utvecklingsländer. Men det går inte att påstå det JUST NU såsom läget ser ut nu så verkar det vara STOPP och långa väntetider för ALLA (denna väntetid är ju unikt) men vi är en stor del (procentuellt) som väntat extremt länge... Oavsett vilka länder våra partners är ifrån. Jag vet 6 stycken med amerikaner + jag + personen som skrivit ovanför som också har amerikansk partner som väntat lika länge som de flesta. Så tyvärr, just nu har vi inget företräde - tror inte vi har haft mer otur än andra som fått lida lika länge under denna väntetid från augusti 2014 tom nu. 

Menar inget illa så, blev bara förvånad över vad du och Toufik skrev med tanke på hur många vi är med amerikanska partners som väntar med Er fortfarande.. Även om jag inte kan jämföra vårt ärende mot ditt, vet vad du och din partner går igenom (utifrån det du berättat) och stöttar er hela vägen ska du veta! Jag är med Er att överlag så är de tuffare mot medborgare från utvecklingsländer - och tycker det är orättvist att tidigare asylsökande har det ÄNNU tuffare. 

Kram

• Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-05-11 18:29:27 följande:
    Hej Ella

Det spelar ingen roll vem har svarat vem!

Jag följer många forum utan att skriva, därför vet jag det!

Jag menar inget illa med det utan att ni som har sin anknytning från Israel och USA behöver inte vara oroliga, och det är väl bra för att det finns folk som fått avslag faktiskt!

Du har väntat länge med tanke på att din sambo är från USA, det tycker jag!

Du har haft otur helt enkelt!

Jag hade också otur som fick SD sympatisör till handläggare!

Men sånt är livet... för somliga..:(

Du kommer att få ditt svar snart ska du se!

Lycka till alla!

Peace & Love

Elaaunna!!! Det finns tom någon här på familjeliv.se som har startat en tråd och som skrev något i stilen om att !jag är SD:are och typ rasist... (ta inte mig ordagrant men något sådant skrev personen), och skrev jag ska eller har varit på intervju hos Migrationsverket (för ett jobb) och tror jag kommer få det, borde jag ta jobbet trots mina åsikter?" 

Så jag tvivlar inte på en sekund att det TYVÄRR finns folk med fördomar, rasister och SD:are som sitter och tar sådana här beslut.... Det är hemskt. Det borde finnas något sätt man faktiskt kan se vad människor som sitter med beslutsfattande yrken faktiskt tänker och tycker politisk - även om beslut måste tas med stöd från författning så har de makten att göra det extremt svårt för vissa människor. Men ge inte upp!!! 
  • tillsammans i Sverige
    Baban skrev 2015-05-11 19:58:37 följande:

Tack för info

Mitt ärende för tillfället ligger i Norrköping enhet.

Har du nån telefonen nummer eller email?

Tack

Med vänlig hälsning,

Baba

Nej, tyvärr inte :/ Jag ringde Kundtjänst och fick på så vis veta beslutet.

Lycka till i alla fall!!
  • tillsammans i Sverige
    Anonym (va??) skrev 2015-05-11 22:20:29 följande:

Grattis!

Vi fick också beslut i veckan men i epostet stod det inte om det var pos/neg - inte heller stod det vilken enhet vi tillhörde. Jag hade kontakt med en handläggare och vet att det är positivt, samt PUT.

Fick ni beslutet som email eller var kan jag hitta det? Min man behöver nämligen en utskrift på beslutet när han flyger in till Danmark och det hinner inte nå honom som snigelpost.

Grattis åter igen!

Åh grattis själv!

Ja, vi har fått beslutet mejlat till oss (dock ringde vi ambassaden först som sa att de skulle skicka ut det)! I beslutsdokumentet står det enhet och beslutsfattare m.m. Var kommer din man ifrån? De sa till oss att det räckte med att han har pappret med sig vid tullen (dock amerikan, så inte ens det borde behövas) och sen gör ett besök till Migrationsverket för att lämna bild och fingeravtryck.

Hoppas att det löser sig för er! Och grattis till beslutet, PUT till och med!
  • toufik17

Har precis ringt MV.
    Det är 14 månaders väntetid som gäller och inget annat enligt MV.
    Man ska inte ha för stora förhoppningar på att det tar kortare tid än så.
    Tar det kortare tid än så så ska man vara glad... Annars får man räkna med att det tar 14 månader som sagt.

//T 

• Migränverket
    toufik17 skrev 2015-05-12 09:11:47 följande:

Har precis ringt MV.

Det är 14 månaders väntetid som gäller och inget annat enligt MV.

Man ska inte ha för stora förhoppningar på att det tar kortare tid än så.

Tar det kortare tid än så så ska man vara glad... Annars får man räkna med att det tar 14 månader som sagt.

//T 

Det är tid för 90% av ärendena till beslut. Om inga dokument saknas och inget vidareutredning behövs fåt det max ta 9 månader enligt bestämmelserna annars blir det JO anmälan.
  • Nabbe

Hej på er allihopa

Jag har läst i denna tråd den senaste tiden men aldrig skrivit, jag tänkte dela med mig av vår erfarenhet:

Jag är gift med en Amerikansk tjej sen Juli 2014. Vi ansökte om UT i september  (7-8)

Intervjumejl i slutet på februari

Intervju 6 maj

Beslut 8 maj (positivt )

Det är egentligen ett par saker som jag ville berätta för er och för andra som ansöker, vet inte om det hjälper någon, men så att informationen finns för de som undrar:

Då min fru är amerikansk medborgare så kunde hon vistas i Sverige trotts att ärendet inte var avgjort, detta gäller för alla som är viseringsfria (läste här på forumet att någon hade gjort det också). Vi var helt ärliga med migrationsverket om detta och min fru sa det på sin intervju att hon var i Sverige efter att vi har gjort vår ansökan (hon var här i 3 månader i början av 2015). Information om detta har varit svårt att hitta någonstans, så jag ville poängtera det.

Om man är viseringsfri så kan man komma till Sverige efter att beslut har tagits utan UT-kortet. Även om UT-kortet skickas till ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs som man får här. Vi var nämligen osäkra vart min frus UT- kort skulle hamna och jag frågade vår handläggare som berätta att det inte var några problem då hon är viseringsfri och kan komma utan det, har det då hamnat på ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs.

Lycka till för er allihopa!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid