Anledningen till att besluten för likvärdiga fall inte kommer i "rätt ordning" är att ärenden behandlas i inlämningsdatum kön tills någon åtgärd görs med ärendet.
Dvs. Så fort de skickar ut intervjumailet så tillhör du handläggaren som gjorde den åtgärden. Och nu hänger det på dennes effektivitet gentemot sina kollegors.
Se följande konversation jag har haft med migv. Anders sköter dokumentationen för E3 systemet:
Hej!
E3-systemet har ett annat arbetssätt än våra tidigare system. Ärendena i systemet är inte på samma sätt fördelade på olika enheter eller handläggare. Varje ärende har en ansvarig tjänsteman som ska kunna svara på frågor i ärendet, men det är inte nödvändigt så att det är denna tjänsteman som senare kommer att handlägga ärendet.
Arbetssättet utgår från väntetid. I systemet ska handläggare ta det äldsta ärendet (av den ärendekategori som handläggaren arbetar med) i inkorgen och handlägga detta, och i normalfallet skriva beslut samma dag. Behövs någon form av utredning behåller handläggaren ärendet och ansvarar för det fram till beslut.
Mvh
Anders Weström
Här kommer ett utdrag av en konversation jag har haft med regionschefen på enhet syd.
Själva arbetsmetodiken i E3 har hittills styrts av vad som närmast kan liknas vid en ?trafikledning?. Eftersom systemet är nytt hanterar vi ärenden både enligt det gamla papperssystemet och i det nya E3-systemet. Det betyder att vi måste bevaka fördelningen mellan de två systemen, hur mycket kommer in i det nya resp. det gamla systemet. Utifrån dessa siffror har vi sedan resurssatt de båda systemen för att, på bästa sätt, möta behovet. I fråga om prioriteringar så finns det på flera olika nivåer och det vanligaste är att en enhetschef prioriterar uppgifterna på enheten utifrån bemanningen, men det är inget som nedtecknas i protokoll då det tillhör det dagliga ledningsansvaret. Dock finns det ju ett antal lagstiftade frister att ta hänsyn till och dessa blir en prioritering för myndigheten. Ett exempel är barnkonventionen som värnar barnens rättigheter och där vi som myndighet måste prioritera ärenden rörande barn. Därutöver finns ett antal tidsangivelser i de EU-direktiv som tillämpas (det är för många för att jag ska kunna återge dem) men som exempel kan nämnas att det i rörlighetsdirektivet stadgas att ett uppehållskort skall utfärdas inom sex månader från ansökningsdatum, då blir det ju en prioriteringsfråga att möta det kravet.
Uppföljning görs kontinuerligt på samtliga enheter. Jag förstår att du är missnöjd över hanteringen i Växjö, men det är annars en enhet som fungerar väldigt bra och där ärenden normalt sett får en snabb och korrekt hantering. Med det sagt försöker vi ständigt bli bättre i alla delar, såväl service som rättssäkerhet och för allt arbete rörande kvalitet har vi en nationell kvalitetsavdelning som ansvarar för samtliga nationella standards vi använder på myndigheten.
Gällande frågan om ärenden som tilldelats en handläggare så är det just för att motverka det du beskriver som vi har E3. Att alla hela tiden arbetar med samma system och med äldsta ärendet motverkar ju att något ärende blir liggande för att handläggaren blir sjuk eller går på semester. Den kontrollen behåller vi när ärendena har delats ut genom att teamledarna på enheten hela tiden följer upp var i tid handläggarna är. Skulle ett ärende ?halka efter? av någon anledning så omfördelar teamledaren det så att man hela tiden går i takt. Alla har olika arbetstakt och olika förutsättningar, och oftast är det känt för teamledaren och fördelningen görs utifrån det, så det du beskriver är inget stort problem på enheterna.