• Anonym (Jobbigväntan)

    Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

    Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

    Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

  • Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • cecilin

    Men är det inte så att vi alla är i en samlad kö och att första handläggare som har tid ska öppna det ärende som ligger först i kö enligt ansökningsdatum? Jag har fått detta förklarat för mig många gånger och det

    Är därför vi inte har någon handläggare. Alltså borde Örebro, Norrköping och Växjö ligga ganska långt fram? Så egentligen tillhör man ingen enhet alls?

    Anledningen till att jag ringer är för att de jag pratar med säger "hör av dig om en vecka så vet vi vet mer då borde ni ha fått handläggare"- nästa gång jag ringer får jag det förklarat att det är 18 månaders kö och sådär har svaren varit mixade sedan mars då vi hade intervju.

    Jag tänker att migv borde iaf öppna alla fall som närmar sig 9 månader för att undvika JO-anmälan? Så jag har en (kanske dum) förhoppning om att få svar i senast juni.

  • frippis

    Anledningen till att besluten för likvärdiga fall inte kommer i "rätt ordning" är att ärenden behandlas i inlämningsdatum kön tills någon åtgärd görs med ärendet.

    Dvs. Så fort de skickar ut intervjumailet så tillhör du handläggaren som gjorde den åtgärden. Och nu hänger det på dennes effektivitet gentemot sina kollegors.

    Se följande konversation jag har haft med migv. Anders sköter dokumentationen för E3 systemet:


    Hej!


    E3-systemet har ett annat arbetssätt än våra tidigare system. Ärendena i systemet är inte på samma sätt fördelade på olika enheter eller handläggare. Varje ärende har en ansvarig tjänsteman som ska kunna svara på frågor i ärendet, men det är inte nödvändigt så att det är denna tjänsteman som senare kommer att handlägga ärendet.


    Arbetssättet utgår från väntetid. I systemet ska handläggare ta det äldsta ärendet (av den ärendekategori som handläggaren arbetar med) i inkorgen och handlägga detta, och i normalfallet skriva beslut samma dag. Behövs någon form av utredning behåller handläggaren ärendet och ansvarar för det fram till beslut.


    Mvh


    Anders Weström


    Här kommer ett utdrag av en konversation jag har haft med regionschefen på enhet syd.


    Själva arbetsmetodiken i E3 har hittills styrts av vad som närmast kan liknas vid en ?trafikledning?. Eftersom systemet är nytt hanterar vi ärenden både enligt det gamla papperssystemet och i det nya E3-systemet. Det betyder att vi måste bevaka fördelningen mellan de två systemen, hur mycket kommer in i det nya resp. det gamla systemet. Utifrån dessa siffror har vi sedan resurssatt de båda systemen för att, på bästa sätt, möta behovet. I fråga om prioriteringar så finns det på flera olika nivåer och det vanligaste är att en enhetschef prioriterar uppgifterna på enheten utifrån bemanningen, men det är inget som nedtecknas i protokoll då det tillhör det dagliga ledningsansvaret. Dock finns det ju ett antal lagstiftade frister att ta hänsyn till och dessa blir en prioritering för myndigheten. Ett exempel är barnkonventionen som värnar barnens rättigheter och där vi som myndighet måste prioritera ärenden rörande barn. Därutöver finns ett antal tidsangivelser i de EU-direktiv som tillämpas (det är för många för att jag ska kunna återge dem) men som exempel kan nämnas att det i rörlighetsdirektivet stadgas att ett uppehållskort skall utfärdas inom sex månader från ansökningsdatum, då blir det ju en prioriteringsfråga att möta det kravet.


     


    Uppföljning görs kontinuerligt på samtliga enheter. Jag förstår att du är missnöjd över hanteringen i Växjö, men det är annars en enhet som fungerar väldigt bra och där ärenden normalt sett får en snabb och korrekt hantering. Med det sagt försöker vi ständigt bli bättre i alla delar, såväl service som rättssäkerhet och för allt arbete rörande kvalitet har vi en nationell kvalitetsavdelning som ansvarar för samtliga nationella standards vi använder på myndigheten.


     


    Gällande frågan om ärenden som tilldelats en handläggare så är det just för att motverka det du beskriver som vi har E3. Att alla hela tiden arbetar med samma system och med äldsta ärendet motverkar ju att något ärende blir liggande för att handläggaren blir sjuk eller går på semester. Den kontrollen behåller vi när ärendena har delats ut genom att teamledarna på enheten hela tiden följer upp var i tid handläggarna är. Skulle ett ärende ?halka efter? av någon anledning så omfördelar teamledaren det så att man hela tiden går i takt. Alla har olika arbetstakt och olika förutsättningar, och oftast är det känt för teamledaren och fördelningen görs utifrån det, så det du beskriver är inget stort problem på enheterna.


     

  • frippis

    Dessa rader kan nog också vara av intresse, från regionchefen:


    Den information du fått av Kundtjänst är korrekt, dvs. alla enheter som arbetar i E3 kan hämta upp ett ärende i systemet. Det ?reserveras? inte på någon särskild enhet utan det som händer när man till exempel begär in en komplettering är att det blir synbart i systemet, och nästa ärende som väntar på åtgärd blir istället först i kön. Ska ärendet utredas genom muntlig intervju så läggs det dock i en särskild elektronisk inkorg så att en särskild enhet ansvarar för ärendet, där har du helt rätt. Den funktionen är emellertid väldigt ny, och systemet håller fortfarande på att byggas upp, och därför kan du ha fått lite olika information i den delen.


     


    Syftet med att annars ha en gemensam inkorg för alla ärenden är helt enkelt att vi enkelt ska kunna se vilka ärenden som finns nationellt i systemet och också kunna arbeta med dessa (utan att behöva skicka handlingar över landet) om det uppstår överbelastning på någon enhet.

  • Tratten

    De borde ju kunna säga till oss som väntar vilken månad som folk ansökte de jobbar med just nu,., så man har nån hum var man ligger i kön.  Nu säger de INGENTING alls. Knäpptyst. Så gulligt av dom. :(

  • Tratten

    Man får ju mer information och svar här i forumet än att ringa MIGV. Sjukt att det ska vara så.

  • Nabbe
    Ellaa skrev 2015-05-13 00:18:07 följande:
    Hej igen, jaha då förstår jag.... Önska att det var sant att de fick vistas, iofs kan de inte göra så mycket åt de som är viseringsfria för ibland finns det inget sätt för de att se att de som är viseringsfria här faktiskt befinner sig här. SIS (Schengen information system) lokaliserar bara människor som är i systemet - i stort sett eftersöks. Så blir lite svårt men pga deras varning så vill man inte riskera därför avvaktar vi på beslut i Peru på "semester". 

    Precis, vi ansökte 14 oktober 2014 och han gjorde intervjun på svenska konsulatet i New York 22 april... Och väntar på beslut. Varje gång jag ringer säger de: Det finns ingen handläggare, ingen får en handläggare sådär utan vem som helst kan öppna ert ärende och ta beslut - så då skickar handläggaren/beslutsfattaren beslutet och där syns namn men om ett beslut redan är taget så finns det inte mycket information man behöver från den handläggaren längre. Endast om handläggaren anser att komplettering behövs så kontaktar de dig och då kan man veta och ha kontakt med handläggaren.

    Hur fick du veta vem din handläggare är? De säger lite olika ibland.

    Förresten läste nu att du skrev att er enhet var Örebro :) bra att de jobbar på där!!! Tack för att du delar med dig trots att din väntan är över!
    När vi fick intervju mejlet så skickade de samtidigt ett meddelande, de ville ha en annan typ av personbevis från mig, och handläggarens namn stod när jag loggade in på migrationsverkets hemsida. Jag ringde samma person efter intervjun och den handläggaren tog vårt ärende igen och tog beslut. Det var så jag fick reda på handläggarens namn, men hade jag inte haft det så hade ringt och frågat vem det var som tog beslutet att vi ska boka intervjutid (hade sagt att jag undrade ett par saker för intervjun eller liknande). Nu vet jag inte om man kan logga in på ansökningssidorna, men är kanske värt att testa? Jag skulle dock själv försöka gå telefon vägen till en början och försöka få ett namn på den som skickade intervju mejlet.

    och varsågod, jag delar gärna med mig för väntan är extremt jobbigt särskilt då det är svårt att hitta information om vissa saker.Skäms
  • cecilin
    Nabbe skrev 2015-05-13 10:43:42 följande:

    När vi fick intervju mejlet så skickade de samtidigt ett meddelande, de ville ha en annan typ av personbevis från mig, och handläggarens namn stod när jag loggade in på migrationsverkets hemsida. Jag ringde samma person efter intervjun och den handläggaren tog vårt ärende igen och tog beslut. Det var så jag fick reda på handläggarens namn, men hade jag inte haft det så hade ringt och frågat vem det var som tog beslutet att vi ska boka intervjutid (hade sagt att jag undrade ett par saker för intervjun eller liknande). Nu vet jag inte om man kan logga in på ansökningssidorna, men är kanske värt att testa? Jag skulle dock själv försöka gå telefon vägen till en början och försöka få ett namn på den som skickade intervju mejlet.

    och varsågod, jag delar gärna med mig för väntan är extremt jobbigt särskilt då det är svårt att hitta information om vissa saker.


    Grattis och tack för all info du delar med dig :)

    Hur menar du logga in?

    De byter ju handläggare så det borde väl inte spela någon roll att prata med den som skickade intervjumejlet? Vår handläggare som gjorde det sa att vi får vänta 18 månader men er ansökan är ju bevis på att hon hade fel (vi sökte 14e september).!
  • Nabbe
    Naabz skrev 2015-05-13 00:41:49 följande:
    Grattis Nabbe...trevligt namn du har förresten Flört
    Vill verkligen poängtera att jag inte på nått sätt alls missunnar er eran lycka att ni äntligen är klara med plågsama migrationsverket men samtidigt så känns det jäkligt surt att vi som sökt en vecka före er och haft intervju redan i början av mars fortfarande inte har hör hört ett dyft från dem. När man sen läser att ni fått svar efter bara två dar efter intervjun så blir man jäkligt ledsen och väldigt fundersam hur det funkar där hos dem. Min fru kommer från ett viseringsland...kan det vara därför undrar man men när man ringer till dem så hävdar de gång på gång att de alltid går i turordnig. J-O anmäla känns så fjuttigt...skulle mer vilja polis anmäla för att de verkligen ljuger människor rakt upp i ansiktet. Har inte sett min fru sen 14 februari och det känns verkligen tungt för oss båda. Ska ringa till växjö enheten så fort jag vaknar imorgon...Men grattis ännu engång till er och jag önskar er all lycka i framtidenSkrattande

    Tack detsamma! Tungan ute

    Jag förstår det, det är extremt frustrerande, men jag tror att man ska försöka nå en handläggare för att egentligen kunna påverka, det är de som tar beslut trotts allt. De siktar nog alltid på att gå på turordning, men om man får kontakt med en handläggare så tror jag de kan göra undantag. Med tanke på att ert ärende ligger i en nationell pool nu med tusentals andra ärenden så gäller det att få en handläggare att märka ert ärende, och att det är lite jobb för de att avgöra ärendet. Då ni är gifta så ska ni enligt lag få uppehållstillstånd, det enda som ni behöver göra är att visa att det är ett äkta äktenskap och inte ett skenäktenskap, har ni gett de tillräckligt med bevis så ska de inte kunna neka er. Att komma från ett viseringsfritt land kanske gör det lättare att fatta beslut, men har ni tillräckligt med bevis på ert äktenskap så borde det vara ett "rakt" beslut, frågor runt detta kan vara din inväg för att nå en handledare.
    och lycka till!!! 

  • Nabbe
    cecilin skrev 2015-05-13 10:53:45 följande:
    Grattis och tack för all info du delar med dig :)

    Hur menar du logga in?

    De byter ju handläggare så det borde väl inte spela någon roll att prata med den som skickade intervjumejlet? Vår handläggare som gjorde det sa att vi får vänta 18 månader men er ansökan är ju bevis på att hon hade fel (vi sökte 14e september).!
    Jag antar att ni gjorde en elektronisk ansökan, som oss, det är till den webbportalen som jag tänkte på (jag har dock inte försökt att göra det, endast när de bad om personbeviset, men det var samma inloggningsuppgifter på samma webbportal, det kanske inte alls går om man inte ska lämna in något, men som sagt, värt ett försök i alla fall)
    Jo de byter handläggare, men det är inget som hindrar samma handläggare att få ärendet igen, men sannolikheten är liten att det är ens ärendes tur precis när samma handläggare är tillgänglig, men om man kontaktar handläggaren själv så kan de ta ärendet igen, det är ju trotts allt så att de har lite mer koll på ärendet då de har varit insatta i det. Så mindre jobb för handläggaren och kortare väntan för dig, men bara om man påpekar att ens ärende finns i poolen igen efter intervjun.
  • cecilin
    Nabbe skrev 2015-05-13 11:32:44 följande:

    Jag antar att ni gjorde en elektronisk ansökan, som oss, det är till den webbportalen som jag tänkte på (jag har dock inte försökt att göra det, endast när de bad om personbeviset, men det var samma inloggningsuppgifter på samma webbportal, det kanske inte alls går om man inte ska lämna in något, men som sagt, värt ett försök i alla fall)

    Jo de byter handläggare, men det är inget som hindrar samma handläggare att få ärendet igen, men sannolikheten är liten att det är ens ärendes tur precis när samma handläggare är tillgänglig, men om man kontaktar handläggaren själv så kan de ta ärendet igen, det är ju trotts allt så att de har lite mer koll på ärendet då de har varit insatta i det. Så mindre jobb för handläggaren och kortare väntan för dig, men bara om man påpekar att ens ärende finns i poolen igen efter intervjun.


    Ja det stämmer, webbansökan. Min "handläggare" sa som sagt att det tar 18 månader innan någon öppnar vårt ärende så finns inte mycket att hämta där. Hon sa även att hon kan se att vi är redo för beslut men hon kan inte gå före i kön. Och vi har inte fått någon annan handläggare så det finns ingen annan att kontakta. Så det fungerar inte att kontakta "handläggare" eftersom ingen finns.

    Vi har varit i "poolen" sedan 16e mars och ingen tittar på vårt ärende. Det verkar vara vanligt efter intervjun att bli placerad där snarare än att man får en handläggare direkt efter intervju och därefter beslut.

    Borde väl snarare ha med ert ansökningsdatum att göra att ni fick beslut så snabbt.

    Hur som så önskar jag att väntan snart är slut men ser inte att det finns något man kan göra .
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid