• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Mgv= ljugverket)

Hej alla

Min sambo ringde migrationsverket och dem sa att vi måste vänta 2-3 månader till att vänta på intervjumail.

Vi ansökat mitten januari i år.

Jag blir helt ledsen,

jävla ( ljugverket )

Som ge inte rätt information.

• Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-13 07:10:34 följande:

Men är det inte så att vi alla är i en samlad kö och att första handläggare som har tid ska öppna det ärende som ligger först i kö enligt ansökningsdatum? Jag har fått detta förklarat för mig många gånger och det

Är därför vi inte har någon handläggare. Alltså borde Örebro, Norrköping och Växjö ligga ganska långt fram? Så egentligen tillhör man ingen enhet alls?

Anledningen till att jag ringer är för att de jag pratar med säger "hör av dig om en vecka så vet vi vet mer då borde ni ha fått handläggare"- nästa gång jag ringer får jag det förklarat att det är 18 månaders kö och sådär har svaren varit mixade sedan mars då vi hade intervju.

Jag tänker att migv borde iaf öppna alla fall som närmar sig 9 månader för att undvika JO-anmälan? Så jag har en (kanske dum) förhoppning om att få svar i senast juni.

Hej Cecilin, precis så förklarade hon för mig igår (kvinnan på Växjö enheten) dock så tror jag betydelsen av vart man har hamnat har en roll. De sa EXAKT samma sak innan intervjumailet dvs det behöver inte vara Växjö som skickar ut intervjumailet "du kan hamna någon annanstans därefter", öhm näeh! Vi hamnade tillbaka på Växjö enheten. Det är oftast endast vid ytterligare utredning EFTER intervjun som JAG TROR att man skickas till de där lååång väntan enheterna.

Vi är ju tillbaka i Växjö nu, även om de säger att vem som helst kan öppna våra ärende för alla jobbar utifrån samma system så tror jag ändå att med största sannolikhet så får man en handläggare/beslutsfattare från enheten ärendet ligger hos. Såsom regionschefen eller vem han är förklarat, endast vid tuff belastning ser man över och ger olika enheter varandras ärenden. Därför tror jag att de gömmer sig bakom "vem som helst kan öppna behöver inte vara Växjö", man jovisst men det lär nog vara Växjö iaf ska ni se. Gaah, så frustrerande väntan.
  • Migränverket

Gamla pappersansökningar mest flyktinganhöriga prioriteras nu, vi svenskar som gjort webansökningar är förlorare. Det kommer ta minst 9 månader för oss.

• hjkhbkj

Har väntetiderna ändrats till 18 månader? de sa dom i kundtjänst till mig idag, samtidigt som det står 4-9 månader om det ej behövs kompletteras på sidan.

Jag skickade in ansökan 16 augusti och min fästman var på intervju i mars, det har alltså gått 9 månader och de säger till oss att vara beredda på att det kan ta upp till 18 månader. sjukt. Någon mer från Makedonien som ansökte i augusti och fått svar?

• Elsanna
    hjkhbkj skrev 2015-05-13 16:42:39 följande:

Har väntetiderna ändrats till 18 månader? de sa dom i kundtjänst till mig idag, samtidigt som det står 4-9 månader om det ej behövs kompletteras på sidan.

Jag skickade in ansökan 16 augusti och min fästman var på intervju i mars, det har alltså gått 9 månader och de säger till oss att vara beredda på att det kan ta upp till 18 månader. sjukt. Någon mer från Makedonien som ansökte i augusti och fått svar?

Hej min pojvän ska på intervju 19

maj i skopje, var din man på

intervju i skopje ? Hur gick det lång intervju vilka frågor och vad hade ni med er för bevis om du vill berätta
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-13 11:45:54 följande:
    Ja det stämmer, webbansökan. Min "handläggare" sa som sagt att det tar 18 månader innan någon öppnar vårt ärende så finns inte mycket att hämta där. Hon sa även att hon kan se att vi är redo för beslut men hon kan inte gå före i kön. Och vi har inte fått någon annan handläggare så det finns ingen annan att kontakta. Så det fungerar inte att kontakta "handläggare" eftersom ingen finns.

Vi har varit i "poolen" sedan 16e mars och ingen tittar på vårt ärende. Det verkar vara vanligt efter intervjun att bli placerad där snarare än att man får en handläggare direkt efter intervju och därefter beslut.

Borde väl snarare ha med ert ansökningsdatum att göra att ni fick beslut så snabbt.

Hur som så önskar jag att väntan snart är slut men ser inte att det finns något man kan göra .
    Cecilin, vem syftar du på när du säger "handläggare"? 18 månader - inte en chans! När du ansökte så var webbansökan 14 månader MAX, så det är de som ska gälla för dig och oss andra som ansökte innan via webben. Även om de nu samlat ihop samtliga så spelar det ingen roll - det ska vara vad som var när du ansökte iaf! Har du pratat med de på Växjö den här veckan?
  • Ellaa
    Migränverket skrev 2015-05-13 16:25:18 följande:

Gamla pappersansökningar mest flyktinganhöriga prioriteras nu, vi svenskar som gjort webansökningar är förlorare. Det kommer ta minst 9 månader för oss.

Om det är pappersansökningar eller webbansökningar har ingen skillnad längre (när det gäller prioriteringar), de prioriteras lika. De har lagt ihop samtliga ansökningar - tror du snarare menar att ansökningar från flyktingar prioriteras? Oavsett om de är pappers- eller webbansökan. 

Jag blir nästan glad av att tänka 9 månader - 9 månader tycker jag MAX att det ska få ta. Talade med någon på kundtjänsten i Växjö igår och då sa jag det, då betyder det att nästan ALLA vi har rätt att göra en JO anmälan - hur är detta tänkt, om det nu tar mer än 9 månader? Men hon sa att hon inte tror det kommer ta längre än så.
  • Ellaa
    hjkhbkj skrev 2015-05-13 16:42:39 följande:

Gjorde ni webbansökan eller pappersansökan? När du talar med de igen, ifrågasätt gärna 18 månader, säg, det stod 14 för webbansökan (om ni nu gjorde webbansökan), få se vad de säger! Frågade du vad de nya väntetiderna på hemsidan betyder då? Tycker det är roligt hur de NU vill hänvisa till 18 månader (iaf för oss som gjorde webbansökan, när det stod 14 månader.

Har din partner tidigare asylansökan bakom sig? Vilken enhet har ni ert ärende hos just nu? Och har ni gjort en JO-anmälan?

Lycka till!!!

• doroteis

Hej alla !

Läste nyss något intressant på lawline och fick bekräftat något som jag redan misstänkt och vi alla nog är överens om som är i denna situation. Bifogar länk men vill speciellt utmärka här en viss del som jag anser viktig.

Du är inne på att Migrationsverkets långa handläggningstider strider mot internationell rätt och det är mycket riktigt. Oskälig handläggningstid kan strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (se artikel 6 och artikel 13).

Alltså borde dessa handläggningstider strida mot våra mänskliga rättigheter och våra grundläggande friheter. Frågan är hur man går vidare med detta?

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

• Naabz
    Ellaa skrev 2015-05-13 02:35:37 följande:
    Hej Nabz! Det verkar som att enheterna jobbar olika snabbt dock. Sista som vi vet om som fått beslut från Växjö enheten (har också Växjö) ansökte i augusti 2014. Ringde de idag. Så tror vi som är i Växjö får vänta ett tag till - men tror att de som ansökte augusti 2014 kommer få svar i maj (denna månad), för de som inte kräver komplettering efter intervjun. Tror september-oktober får svar juni-juli någonstans. Även om man ringer och talar om för de så säger inte kundtjänsten något, ringde idag som sagt till Växjö. De olika enheterna är på olika månader, hur mycket de än försöker neka det. Och de följer nog bara ansökningsdatum 99% av gångerna - det finns de där 1% som får svar sådär snabbt (efter typ 1-3 månader). Berätta gärna vad de på Växjö säger imorgon.

Lycka till!
    Hej Ellaa
    Ringde till växjö enheten idag och en kvinna svarade som inte ens presenterade sig som de flesta andra gör annars. Att prata med henne va som att prata men en inoljad tvål...hon rabblade upp några fakta om vårt ärende och hon förstod att jag ville vete status på vårt ärende och att hon kunde berätta att inget beslut är fattat. Hon sa det vanliga...elektroniska ärenden har ingen handläggare utan vem som helst på alla enheter i sverige kan öppna ett ärende och att de går i turordning såvida det inte behövs ytterligare utredning. Nämde då nabbes ärende....utan att berätta vart jag läst det och frågade hur det kunde vara möjligt att nån utan att ha haft förtur (barn el. sjukdom) och sökt efter mig redan har kunnat fått beslut. Hon sa att det va omöjligt och enda chansen för de skulle kunna få beslut före mig är för att de skulle ha haft en anledning till förtur...det upprepade hon gång på gång. Sen undrade jag hur de kunde få svar redan efter ett par dar efter intervjun medans vi som haft intervjun redan i början av mars fortfarande väntar på beslut och det ville hon inte heller kännas vid utan intog en försvarspositon som att det va henne jag anklagde för nåt när jag endast ville veta hur de arbetar eftersom jag får inte ihop det på nåt sätt alls...jag och min fru har aldrig sökt förut och jag har har inte nån bakgrund med nån gammal asylärende. Hon sa oxå att vårt fall börjar att närma sig 9 månader och att nåt borde väl hända snart...så det är väl bara att hoppas vidare Obestämd
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid