• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Deitch

De skickar inte ut intervjumail av misstag och sett tidsmässigt är det rimligt att du blivit kallad, de höll ju på med novembers mail i april.

Oroa dig inte för vad som står på migrationsverkets hemsida, utan kontakta ambassaden och boka en tid muntligt om det inte funkar via hemsidan. Du kan även kontakta migrationsverket om du är orolig för att din status inte blivit uppdaterad.

• Ellaa
    Deitch skrev 2015-05-22 07:32:21 följande:

Det går inte att säga säkert hur varje intervju kommer att se ut. Det är helt olika i varje land och ambassad. Min flickväns intervju tog 50 min, en från samma land och ambassad hade en intervju förra året som bara tog 5 min. I båda fallen var det sambo, inte gift eller barn. I vissa länder är det positivt eller nästan nödvändigt att ta med bilder / chathistorik, jag sa åt flickvännen att ta med överdrivet mycket även om jag tänkte att de inte skulle ta emot det. Mycket riktigt ville de inte ha detta. Men andra kväver det nästan.

Flickvännens intervjumaterial kom också till migrationsverket ca 1 time efter intervjun.

Exakt samma hände oss, min kille tog med alla våra 17 resebiljetter för tiden innan vi blev sambos dvs när vi hade långdistans, samt bilder me kvinnan bara tittade igenom snabbt. Tittade igenom hans pass. Och sa att det var bra så att det inte behövdes.

Vilket land/ambassad hade ni er intervju? Om du vill dela med dig det.

Man skulle ju tro att ambassadspersonalen tar mer än gärna in allt man ger de för utredningensskull.
  • Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-05-22 06:12:52 följande:

Tog det förresten länge för MIGV att ta emot uppgifterna från ambassaden för er?

Hej ArthurMouse, vart hade ni er intervju? Du kanske har skrivit det redan, missat det då. Det var någon annan här på tråden där ambassaden hade missat att skicka in från december 2014 och inte förrän mars 2015 fick Migrationsverket samtliga papper! Vansinnigt!

Har de fått in er intervju än? Ring ambassaden och fråga de för att ha svar från både och.
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-05-22 00:19:13 följande:

Hej Smilla

Som du kunde läsa tidigare så ringde jag växjö enheten igår. Det är nåt jag inte fattar.. Cecilin sökte efter mig och har fått beslut. Jag frågade mannen på växjö enheten varför och hur kunde det gå till. Han svarade mig då att inga fall ser lika ut och alla fall är helt olika. Jag ser inga skillnader på mitt fall och Cecilins fall. Endast två människor, kärlek och inga barn eller sjukdomar. Så det är rätt så lika fall, men mannen på enheten sa att att det kan finnas komplicerade fall som kan ta mycket längre tid...

Då frågar jag mig själv....hur bedömer de mitt fall när de inte ens har tagit tag i det och genast hoppar på ansökningar som är gjorda efter mitt....hur kan de veta om mitt fall är komplicerat eller inte? Känns väldigt märkligt tycker jag.

Hej Ella

När mannen där på enheten sa till mig att han genast kunde se att vårt fall inte va aktuellt alls i närmsta framtiden så va det efter ca 15 minuters frågande och bollande med ord med honom och det va på slutet som han sa så till mig och när han sa det så gick luften helt ut ur mig....fann inga ord mer att kontra med. Kände direkt att de kan ju göra hur som helst med oss alla här...tyvärr. Har aldrig nånsin känt mig så maktlös och utlämnad till nåt som till det här.

Hej Jonhos och Sjömannen

Trodde det bara va jag som va så galen som satt i system och söka i olika ärendenummer

Fast jag sökte "bara" på ärenden -10 och +10 från mitt och jag upptäckte oxå ganska korta ärende med bara några dagar kvar till beslut till ärenden som är rätt så nära till mitt och väntar fortfarande på beslut. De med korta hanteringstider kan ju handla om vad som helst så det är rätt dumt att plåga sig själv med sånt.

Och till er alla underbara här på tråden...de negativa som de positiva så vet jag inte hur jag hade klarat mig utan er. Det här är som en livlina för mig och jag vill verkligen tacka er alla 

Tycker inte du ska lyssna så mycket på den där mannens slutsats, som du själv säger hur ska han kunna bedöma när man inte kan bedöma förrän någon går igenom fallet. Tycker att du ringer tillbaka nästa vecka - försök att få prata med teamledare? Säg till teamledaren.

Att vänta på svar är en maktlöshetskänsla! Som att livet svävar på det. Min sambo säger till mig själv, lägg ner trådskrivandet du blir påverkad, vi kan inte göra något etc. Och nära och kära vet bara att vi väntar... Men svårt att förstå situationen om man inte själv sitter i den. Samt en aning bitterhet av att inte få fortsätta sitt liv eller påbörja sitt liv med sin sambo hemma i Sverige. Sagt upp mig, missat massa bra jobberbjudand, lägenhetserbjudande. Istället har man fått samla ihop sina besparingar för att bo utomlands för att kunna få fortsätta vara ihop, vi är redan sambos sedan 2012 och de kan inte sära på oss pga detta. Ibland hopps jag vi når 9 månader så jag kan få be om skadestånd för alla våra pengar som vi fått lägga upp för att de inte ska splittra oss - även om vi förlorar fallet så vill jag göra det iaf. Tänk om man vill ha barn - vem vill bli avsiktligen med barn vetandes att man ska leva såhär? Jag är dock lika tacksam till er som varit aktiva på samtliga moment i tråden det har hjälpt! Lika givande när man kan ge någon information. Och tacksam är jag att jag får fortsätta sova om nätterna med min sambo till skillnad från er som har det ännu värre och inte har möjlighet till detta. Vi fixar detta förr eller senare så måste något hända.

Trevlig helg och kram!
  • ArthurMouse
    Ellaa skrev 2015-05-22 16:06:54 följande:
    Hej ArthurMouse, vart hade ni er intervju? Du kanske har skrivit det redan, missat det då. Det var någon annan här på tråden där ambassaden hade missat att skicka in från december 2014 och inte förrän mars 2015 fick Migrationsverket samtliga papper! Vansinnigt!

Har de fått in er intervju än? Ring ambassaden och fråga de för att ha svar från både och.

Hej och tack för svar!

Ambassaden är i Ottawa men de ringde till min kille 1 vecka innan intervjun och sa att han var inbokad på intervju på ett konsulat i Montreal ( då han bor där och hade annars fått köra i dryga 4 timmar till ambassaden ). Konsulatet hade skickat in allt efter intervjun samma dag till ambassaden men det är väl tydligen ambassaden som inte skickat vidare till MIG.

Killen ringde ambassaden idag och frågade, de sa att han måste maila personen som har hand om dessa saker. Så han har mailat dem nu, jag skulle dock inte blivit förvånad om MIG faktiskt redan har fått in materialet bara att killen jag surrade med i kundtjänst velade dryga sig mot mig.

Vi är tydligen under stapeln 9månader + enligt honom. Men det tar jag med en nypa salt, för jag litar inte ett dugg på vad de säger i kundtjänst! :)

• Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-05-22 23:34:19 följande:

Hej och tack för svar!

Ambassaden är i Ottawa men de ringde till min kille 1 vecka innan intervjun och sa att han var inbokad på intervju på ett konsulat i Montreal ( då han bor där och hade annars fått köra i dryga 4 timmar till ambassaden ). Konsulatet hade skickat in allt efter intervjun samma dag till ambassaden men det är väl tydligen ambassaden som inte skickat vidare till MIG.

Killen ringde ambassaden idag och frågade, de sa att han måste maila personen som har hand om dessa saker. Så han har mailat dem nu, jag skulle dock inte blivit förvånad om MIG faktiskt redan har fått in materialet bara att killen jag surrade med i kundtjänst velade dryga sig mot mig.

Vi är tydligen under stapeln 9månader + enligt honom. Men det tar jag med en nypa salt, för jag litar inte ett dugg på vad de säger i kundtjänst! :)

Hej, ok men det låter bra iaf. Var på de att de får in allt. Ha kontakt med både och. Och ett tips, såsom Cecilin på tråden, så hade hon kontakt med handläggare som skickade ut intervjumailet pga andra saker - men tack vare detta lyckades hon också ha fortsatt kontakt och det var samma handläggare som tar beslut. Så det kan inte skada att ha kontakt med samma handläggare som skickade ut intervjumailet. :)

Ja! Jag för också samma svar, max 9 månader.. Kvinnan på svenska konsulatet i NY sa till min kille detta blir ett lättbeslutat fall. Och sa ni lär få svar snart, dock vad är snart?. Men nypa salt behövs ändå för att inte blo besviken! Hehe. Vet du vilken enhet har ni?
  • ArthurMouse
    Ellaa skrev 2015-05-23 00:51:56 följande:
    Hej, ok men det låter bra iaf. Var på de att de får in allt. Ha kontakt med både och. Och ett tips, såsom Cecilin på tråden, så hade hon kontakt med handläggare som skickade ut intervjumailet pga andra saker - men tack vare detta lyckades hon också ha fortsatt kontakt och det var samma handläggare som tar beslut. Så det kan inte skada att ha kontakt med samma handläggare som skickade ut intervjumailet. :)

Ja! Jag för också samma svar, max 9 månader.. Kvinnan på svenska konsulatet i NY sa till min kille detta blir ett lättbeslutat fall. Och sa ni lär få svar snart, dock vad är snart?. Men nypa salt behövs ändå för att inte blo besviken! Hehe. Vet du vilken enhet har ni?
    Snubben jag pratade med i förrgår i kundtjänst berättade att vi tillhörde Norrköping, men när jag frågade om direktnummer så velade han inte ge mig numret. '' Det är ingen idé att jag ger er numret eftersom att ni mest troligt kommer att hamna i en annan enhet då vi fått in allt från ambassaden''.
    Det står tyvärr inte vem som skickade ut intervjumailet från MIG till min kille. :/ 

Det här tar på krafterna, Kanada ligger ju 6 timmar efter oss. Och vi surrar väldigt mycket med varandra.. Visst, jag har turen som jobbar natt men under mina ledigveckor så orkar jag inte ens vända tillbaka till svensk tidzon eftersom att vi hade missat varandra totalt. Hade liksom sovit när han kommer hem från sitt jobb osv. :O
  • Anonym (M)
    Deitch skrev 2015-05-22 07:32:21 följande:

Det går inte att säga säkert hur varje intervju kommer att se ut. Det är helt olika i varje land och ambassad. Min flickväns intervju tog 50 min, en från samma land och ambassad hade en intervju förra året som bara tog 5 min. I båda fallen var det sambo, inte gift eller barn. I vissa länder är det positivt eller nästan nödvändigt att ta med bilder / chathistorik, jag sa åt flickvännen att ta med överdrivet mycket även om jag tänkte att de inte skulle ta emot det. Mycket riktigt ville de inte ha detta. Men andra kväver det nästan.

Flickvännens intervjumaterial kom också till migrationsverket ca 1 time efter intervjun.

Min mans (då pojkvän) intervju tog 30 minuter och mannen på ambassaden i Madrid ställde bara sju frågor, samma frågor som han redan svarat på i ansökan. Det tog ca tio minuter, resten av tiden pratade de lite mera löst om Sverige och mins pojkväns planer för vad han skulle göra där. Väldigt informellt.
  • Jakob88

Äntligen händer det nått.

Ansökan 11 januari 15

Intervju mail 23 maj.

Hoppas det går fort för alla

• Migränverket
    Jakob88 skrev 2015-05-23 14:46:21 följande:

Äntligen händer det nått.

Ansökan 11 januari 15

Intervju mail 23 maj.

Hoppas det går fort för alla

Det kommer inte gå fort för någon såtillvida man inte lyckas "muta" en korrupt tjänsteman.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid