• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elsanna
    ArthurMouse skrev 2015-05-22 06:12:52 följande:

Tog det förresten länge för MIGV att ta emot uppgifterna från ambassaden för er?

Nej det tog endast 10 min efter hans intervju så hade migrationsverket fått in utredningen som dom säger
  • Deitch

Det går inte att säga säkert hur varje intervju kommer att se ut. Det är helt olika i varje land och ambassad. Min flickväns intervju tog 50 min, en från samma land och ambassad hade en intervju förra året som bara tog 5 min. I båda fallen var det sambo, inte gift eller barn. I vissa länder är det positivt eller nästan nödvändigt att ta med bilder / chathistorik, jag sa åt flickvännen att ta med överdrivet mycket även om jag tänkte att de inte skulle ta emot det. Mycket riktigt ville de inte ha detta. Men andra kväver det nästan.

Flickvännens intervjumaterial kom också till migrationsverket ca 1 time efter intervjun.

• Anonym (Babylon)
    Hej1234567 skrev (null) följande:

Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh

Hej 1234567

Vilket datum i januari du har ansökt?

Vilken ambassad ska din partner genomföra intervju?

Tack
  • Deitch
    Hej1234567 skrev 2015-05-22 03:01:02 följande:

Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh

Som det såg ut för oss när vi gjorde det så kom vi till ett schema över ambassadens tider. Sedan fick man scrolla fram till en dag och en tid som var ledig. Våran ambassad hade bara en timma tillägnat intervjuer varje vecka, dessa tider som var öppna att bokas var markerade som på ett vanligt elektroniskt schema, det stod typ 13:00-14:00 på den. Du markerade den tiden du ville ha och tryckte på spara. Sedan fick du ett konfirmationsmail om att du bokat en tid. 2 dagar innan intervjun kom ett påminningsmail om att du hade en tid bokad. Jag tror inte vi kunde markera några tider förutom de som tillägnats till intervjuer.

Dock verkar det som om olika länder gör väldigt olika. Har hört om folk som fått kontakta ambassaderna över telefon och boka, andra har blivit uppringda av ambassaden för att bestämma tid. Vi fick ett email och ombads enbart gå in på en länk och boka, ungefär som du verkar det som.
  • Deitch

Förresten, jag vet inte vilken ambassad du ska till, men det kanske helt enkelt inte finns tider tillgängliga och att du därav inte ser dem? Vissa ambassader har ju väntetider på 3 månader eller mer, du kanske inte har scrollat tillräckligt långt fram för att se de tillgängliga tiderna?

Om ni är osäkra så kontakta ambassaden.

• sjömannen
    Jonhos2 skrev 2015-05-21 23:34:04 följande:

"Hej.
    Då skall du få lite mera av mig "att bita i". Jag har själv gjort en sporadisk undersökning och plockat ut 100 olika ärenden ur deras register. Kolla och begrunda. Sedan kan man undra...
    Ärende  9111231, 10000001 och 50037988."

Jag vet inte om du försöker utmana mig på något sätt eller så, men jag är på din sida. Jag ville uttrycka att systemet är ologiskt. Vad det gäller fallen du uppgav antar jag, som jag nämnde innnan att 50037988 var en ansökan om förnyelse. Dessa skulle (åtminstone fram till ett par månader sedan) vara avklarade inom 30 dagar. De kunde dessutom bara ansökas de sista 30 dagarna innan personens UT gick ut, därav vissa som fått svar inom 30 dagar. Nu verkar det som om de har ändrat detta till 3 månader dock. Jag kan ha fel, men det är så jag resonerar i.o.m. att det innan var 30 dagars svarstid på dessa fall.

Vad det gäller de 2 första.... jag kan bara hoppas på att dessa blev avbruta av någon anledning och inte tagits bort från systemet. En ansökan från 1996 är bara löjligt.

Som sagt, jag försvarar inte migverket, jag bara konstaterar trenderna jag sett.

Förstår din tankegång. Jag konstaterar dock att av dessa 100 ansökningar är det bara c:a 40% som har en ansökningstid inom ett år. Hur påverkar då de 60% deras statistik som förmodligen utgör underlag för allt från info på webben om bl.a. väntetiden, till att "snigelexpressa" utredningar, äska om mera skattepengar och personal för driften, m.m., m.m.
  • Hej12345678

Upptäckte precis att inget datum är klickbart, har bläddrat fram lver ett år i kalender och inget klickbart datum. Måste ju vara något fel på själva bokningssystemet? ...La även märke till att statusen på vår ansökning är: ansökan inkommen. Skall det stå så med tanke på att vi har nått intervju-steget? ...Tacksam för alla svar, schyst av er som svarar och har koll på hur saker o ting fungerar! ....Får la ta och ringa ambassaden helt enkelt, måste vara något fel, har svårt o tro att det inte finns lediga tider på över ett år.

• Elsanna
    Hej12345678 skrev 2015-05-22 14:39:06 följande:

Upptäckte precis att inget datum är klickbart, har bläddrat fram lver ett år i kalender och inget klickbart datum. Måste ju vara något fel på själva bokningssystemet? ...La även märke till att statusen på vår ansökning är: ansökan inkommen. Skall det stå så med tanke på att vi har nått intervju-steget? ...Tacksam för alla svar, schyst av er som svarar och har koll på hur saker o ting fungerar! ....Får la ta och ringa ambassaden helt enkelt, måste vara något fel, har svårt o tro att det inte finns lediga tider på över ett år.

Hej det är nog bäst att du ringer ambassaden. Det låter konstigt att det bara står som inkommer dom flesta har väntar på beslut på hemsidan när

man kontrollerar sin ansökan
  • Elsanna
    Hej12345678 skrev 2015-05-22 14:39:06 följande:

Vilken ambassad ska ni ha intervju på om

man får fråga ?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid