• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (rosen)

Hej
    Angående att vistats i landet under anknytningsansökan så finns det ingen lag som säger att partnern inte får vistas i landet men får inte vara här vid beslut eftersom man då riskerar avslag. Detta är vad jag har läst. Det står ingenstans att det ENDAST är viseringsfria partners som får göra detta dock svårare för oss som har partners som behöver visum. Då måste man först få igenom ett visum vilket kanske inte alltid är så lätt då de vet att man redan har en ansökan inne. Tycker dock de borde vara mer hjälpsamma och förstående på ambassaderna eftersom samma villkor borde gälla för alla.Speciellt i dessa tider med långa väntetider. Var i kontakt med ambassaden i min mans hemland angående detta och enligt dem har han rätt att söka sen får de bedöma ifrån fall till fall. Dock sa de att det skulle innebära att vår ansökan på anknytning skulle ta längre tid att få beslut på om visum beviljades. Detta står dock inte i lagen utan bara att man riskerar avslag eller försenat beslut om man vistats i landet då beslut tas. Om det nu är så att man får information när man får handläggare så undrar jag vart problemet ligger. Varför göra denna långvariga process svårare för oss? Givetvis glad för alla er som inte behöver visum för era partners men kan inte förneka att det gör ont att veta att min partner egentligen också har laglig rätt att komma och hälsa på åtminstone en månad men varken migrationsverk eller ambassad vill hjälpa.Vi har dessutom oturen att behöva vänta ytterligare en månad efter beslut på att ett kort ska komma. I vilket fall som helst så ska jag kontakta advokat och be om hjälp och råd angående besöksvisum för min partner. 

• frippis
    Ellaa skrev 2015-06-02 14:47:04 följande:
    Hej frippis, ligger ert ärende i Växjö eller Solna just nu? När du säger att du ringde växeln vilken växel? Arbetar de med januari och februari 2014 ärenden - vadå med tidigare asylansökan bakom sig eller? Det finns fleratals som sökte den terminen och fick beslut inom 3 månader.... Vilken jäkla lögn! De med tidigare asylansökan verkar få en väntetid på 18 månader vilket lär bli kanske 18-24 månader nu så hur kan de hålla på med jan - feb 2014 det betyder att det är 16 månaders väntan. Alla vi vet att det inte är sant - även om der kan finnas kvarliggande ärenden från den tiden. Numret till teamledaren som du fick, vilken enhet tillhör den teamledaren?
    Som jag fattar det så ligger vi numera i Solna.
    Jag ringde växeln i Solna.

Vad jag förstod honom så kom jag till något som hette bbst2. Men så såg han att jag hade elektronisk ansökan och då sa han att jag låg i bbst3 (undra om bb = besök och bosättning, men bara min gissning). Jag hoppas att det han sa om jan feb var för pappersansökan. Jag frågade om de kommit längre med de elektroniska. Men det sa han att de inte hade.

Jag frågade hur många teamleaders de hade, och han svarade 3.
    Givetvis så var den som hör till mitt fall tjänstledig. Så jag fick numret till de två andra, som såklart hade hänvisning att de var borta hela dagen.
    Jag ska försöka ringa dem igen imorgon.
  • Elaaunna

22 mars 2014 - Ansökan

4 juni 2014 intervju min sambo

10 december 2014 intervju jag(ref.pers) Växjö

19 januari 2015 avslag, enhet Växjö

10 februari 2015 överklagan Mig-domstol Malmö

2 juni 2015 avslag :(

Vi ska överklaga till kammarrätten i Stockholm nästa för at få tredje avslag!

Jag samlar på de! :p

Sedan ska vi börja om och söka på nytt dvs tillbaka till skitverket! Älskar de!

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej Naabz!!

Dom väntetiderna räknas ifrån den dagen din ansökan är registrerat !!

Du får läsa detta !! Men det är dom som säger olika heela tiden ... Elaunna varför fick du avlslag??? Har du skickat mer bevis bilder ,flyggbiljeter , video , eran slekter som vitne !!! Så kan dom inte så enkelt ta ett negativt beslut om du provar det !!

Dey var en teamleader som hade svarat till mig för en månad sen att de håll på med några aränder ifrån juni-juli o sen hon hade sagt att dom har massor ifrån augusti ..

För 8 dagar sen rigde min fru igen migrationsverkett och de sa att de håller på med September aränderna !!! Som jag tänker de säger olika hela tiden bara för att man ringer ju varje dag och frågar sama frågor och självklart det är irriterande för dom också !!! Önskar er alla på den bästaa jag vi får väl se hur långt det tod det ska ta 2 månader sen intervju redan!!!! :/

• Joana

Meeen snälla vad de ljuger, jag har blivit trött på detta o vill ba så gärna att min sambo ska få komma till mig sen kommer jag nog aldrig ha något med migrationsverket igen!

Vi sökte 29augusti - intervju 23mars - o väntar fortförande för beslut.. vårt fall ligger i uppsalla.

Ringer jag de i telefon blir jag bara jävligtsur för varje gång säger de olika grejer...

önskar er alla lycka till o att allt ordnar sig så snabbt som möjligt ?

• JamJam
    Anonym (rosen) skrev 2015-06-02 23:34:14 följande:

Hej
    Angående att vistats i landet under anknytningsansökan så finns det ingen lag som säger att partnern inte får vistas i landet men får inte vara här vid beslut eftersom man då riskerar avslag. Detta är vad jag har läst. Det står ingenstans att det ENDAST är viseringsfria partners som får göra detta dock svårare för oss som har partners som behöver visum. Då måste man först få igenom ett visum vilket kanske inte alltid är så lätt då de vet att man redan har en ansökan inne. Tycker dock de borde vara mer hjälpsamma och förstående på ambassaderna eftersom samma villkor borde gälla för alla.Speciellt i dessa tider med långa väntetider. Var i kontakt med ambassaden i min mans hemland angående detta och enligt dem har han rätt att söka sen får de bedöma ifrån fall till fall. Dock sa de att det skulle innebära att vår ansökan på anknytning skulle ta längre tid att få beslut på om visum beviljades. Detta står dock inte i lagen utan bara att man riskerar avslag eller försenat beslut om man vistats i landet då beslut tas. Om det nu är så att man får information när man får handläggare så undrar jag vart problemet ligger. Varför göra denna långvariga process svårare för oss? Givetvis glad för alla er som inte behöver visum för era partners men kan inte förneka att det gör ont att veta att min partner egentligen också har laglig rätt att komma och hälsa på åtminstone en månad men varken migrationsverk eller ambassad vill hjälpa.Vi har dessutom oturen att behöva vänta ytterligare en månad efter beslut på att ett kort ska komma. I vilket fall som helst så ska jag kontakta advokat och be om hjälp och råd angående besöksvisum för min partner. 

Hej rosen. Jag är i samma dilemma som du där min partner måste söka visum för att besöka mig under ansökningsprocessen. Har försökt att få information från migrationsverket omkring lagar/regler kring detta men i vanlig ordning är informationen från dem väldigt diffus eller varierande. Jag ringde därför ambassaden igår och frågade och de förklarade att de gör beslut angående besöksvisum från fall till fall. Och som du skriver så handlar ju det om att den personen inte får befinna sig i landet när beslut ska tas. Men då får man vara aktiv med att ringa och kolla var och varannan dag så att det inte blir något tokigt. Vi har i alla fall bestämt att vi är redo att ta den risken och besväret att ansöka om ett besöksvisum för ju mer man gräver i det desto mer och mer orättvist känns det som man blir behandlad beroende på vilket land ens partner kommer ifrån. Någon måtta får det faktiskt vara på det här helt taskiga beteendet. Och dessutom har jag frågat om ungefärlig väntetid som kvarstår då jag gärna vill ta beslut om jag ska säga upp mig från jobbet om väntetiden är ytterligare 6+ månader men då får jag bara till svar att de inte kan ge information utan hänvisar bara till att de jobbar så fort de kan. Men hallå???? Det här är ju ofattbart!!!!!!
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej Joana !!

Vårt ärende ligger också i Uppsala . Vad har de sagt till dig jag också klarade intervjun den 23 mars men ingen info tills nu!!!

Till mig de hade sagt att de jobbar ite längre med Anknytnings!!!!!

• Ulak

Idag är det 9 månader sedan ansökan lämnades in. Det här är rent ut sagt för  j.... långsamt. Ta följande räkneexempel:
    Om en handläggare fattar 1 beslut om dagen och arbetar ca: 200 arbetsdagar blir det ju 200 beslut på ett år. Migrationsverket säger ju att de har över 5000 anställda. Låt säga att 1000 av dessa arbetar med beslut så skulle det bli 200 000 beslut på ett år.
    Observera att jag har räknat mycket lågt med ett beslut om dagen. Om samma krav hade ställts på dem som det ställs på mig så borde de fatta MINST 3 beslut per dag. Verkligheten är väl att betydligt färre arbetar med ansökningar och att de knappt har några prestationskrav på sig.

Visst måste det vara noggranna undersökningar på många personer för att det inte skall bli felaktiga beslut speciellt avseende papperslösa. Men i våra fall finns det ju alltid riktiga identiteter med pass etc. Så hur svårt kan det vara i de enkla fallen. De flesta av oss som skriver här är nog svenska medborgare sedan länge och man kan ju tycka att vi fick ett antal handläggare som hanterar bara våra fall. Ibland känns det faktiskt som om man diskrimineras  bara för att man är svensk medborgare som har blivit kär i en utländsk medborgare och vill leva tillsammans.

Nej skärpning migrationsverket. Ge oss till en början korrekta ungefärliga väntetider. Sätt sedan lite fart och gör ert arbete. HUR SVÅRT KAN DET VARA?

Ansökan: 3:e september 2014
    Intervju mail:  20 februari 2015
    Intervju:  24 februari 2015

• Deitch
    Ulak skrev 2015-06-03 11:09:51 följande:

Ta följande räkneexempel:
    Om en handläggare fattar 1 beslut om dagen och arbetar ca: 200 arbetsdagar blir det ju 200 beslut på ett år. Migrationsverket säger ju att de har över 5000 anställda. Låt säga att 1000 av dessa arbetar med beslut så skulle det bli 200 000 beslut på ett år.
    Observera att jag har räknat mycket lågt med ett beslut om dagen. Om samma krav hade ställts på dem som det ställs på mig så borde de fatta MINST 3 beslut per dag. Verkligheten är väl att betydligt färre arbetar med ansökningar och att de knappt har några prestationskrav på sig.

Jag kom fram till precis samma sak (och uträkning) när jag hade väntat någon månad och började inse hur himla galna de är på det verket. Det är helt ologiskt. Hur lång tid tar det att fatta ett solklart beslut? För den delen, hur lång tid tar det att skicka ett mail till en ambassad och be dem komma på intervju? Låter 6 månader rimligt?

Men de är så översvämmade av asylsökande! Bara det att om du frågar dem när du ringer dem så säger de att det inte spelar någon roll, för det är inte samma person som hanterar våra fall.

"????????"
    Hård statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid