• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elinmarie

Har pratat med migratiosnverket idag igen ang om min sambo får komma hit på besök , och det var enligt denna mannen absolut inga problem heller, det som är förbjudet är att dom kommer in till sverige för bosättning under en pågående utredning, men som turist har han all rätt att komma hit på besök i 90 dagar om han är viseringsfri. Dom kommer dock inte att ta beslut när han är här utan måste åka ut ur sverige. Norge och Danmark gick bra, vart som helst bara han inte är i Sverige. Och när jag meddelar dom att min sambo är påväg till Sverige så kommer dom att meddela oss när vi fått handläggare, så vi kan skicka in flygbiljett till dom och visa att min pojkvän inte längre befinner sig i Sverige och det är fritt fram till dom att ta ett beslut ..
    Han hänvisade till utlänningslagen (kaptitel 5?) där står det tydligt enligt honom att sökande får ej befinnas i sverige NÄR beslut tas.. Dom får alltså komma och vara här men INTE när beslut tas. Och man kan inte riskera avlsag, endast om partnern inte visar att han tänkt lämna sverige..

• Anonym (Trött)
    Elaaunna skrev 2015-06-03 01:08:19 följande:

22 mars 2014 - Ansökan

4 juni 2014 intervju min sambo

10 december 2014 intervju jag(ref.pers) Växjö

19 januari 2015 avslag, enhet Växjö

10 februari 2015 överklagan Mig-domstol Malmö

2 juni 2015 avslag :(

Vi ska överklaga till kammarrätten i Stockholm nästa för at få tredje avslag!

Jag samlar på de! :p

Sedan ska vi börja om och söka på nytt dvs tillbaka till skitverket! Älskar de!

Någon gammal asyl i bakgrunden som de kan ha hakat upp sig på? Förklarade de varför ni fick avslag? :(
  • Anonym (Trött)
    Elaaunna skrev 2015-06-03 01:08:19 följande:

22 mars 2014 - Ansökan

4 juni 2014 intervju min sambo

10 december 2014 intervju jag(ref.pers) Växjö

19 januari 2015 avslag, enhet Växjö

10 februari 2015 överklagan Mig-domstol Malmö

2 juni 2015 avslag :(

Vi ska överklaga till kammarrätten i Stockholm nästa för at få tredje avslag!

Jag samlar på de! :p

Sedan ska vi börja om och söka på nytt dvs tillbaka till skitverket! Älskar de!

Läste jag förresten rätt att det är 3e gången ni får avslag?
  • JamJam
    Elinmarie skrev 2015-06-03 12:16:24 följande:

Har pratat med migratiosnverket idag igen ang om min sambo får komma hit på besök , och det var enligt denna mannen absolut inga problem heller, det som är förbjudet är att dom kommer in till sverige för bosättning under en pågående utredning, men som turist har han all rätt att komma hit på besök i 90 dagar om han är viseringsfri. Dom kommer dock inte att ta beslut när han är här utan måste åka ut ur sverige. Norge och Danmark gick bra, vart som helst bara han inte är i Sverige. Och när jag meddelar dom att min sambo är påväg till Sverige så kommer dom att meddela oss när vi fått handläggare, så vi kan skicka in flygbiljett till dom och visa att min pojkvän inte längre befinner sig i Sverige och det är fritt fram till dom att ta ett beslut ..
    Han hänvisade till utlänningslagen (kaptitel 5?) där står det tydligt enligt honom att sökande får ej befinnas i sverige NÄR beslut tas.. Dom får alltså komma och vara här men INTE när beslut tas. Och man kan inte riskera avlsag, endast om partnern inte visar att han tänkt lämna sverige..

Hej Elinmarie....jag tror inte att det endast gäller viseringsfria personer utan det gäller nog samtliga. Dock är det naturligtvis ngt svårare process att få ett visum för besök om man inte är viseringsfri. Men enligt ambassaden tar de detta beslut från fall till fall fick jag veta. Min partner t.ex måste ändå åka och lämna fingeravtryck och då passar vi samtidigt på att söka visum för besök på samma gång. Och det blir väl en kort intervju igen men då med fokus på anledning till besök och inte UT. Vi är nämligen bjudna på bröllop och då vill jag mycket ogärna gå på det själv..... håller tummar och tår.
  • Elinmarie
    JamJam skrev 2015-06-03 12:47:11 följande:
    Hej Elinmarie....jag tror inte att det endast gäller viseringsfria personer utan det gäller nog samtliga. Dock är det naturligtvis ngt svårare process att få ett visum för besök om man inte är viseringsfri. Men enligt ambassaden tar de detta beslut från fall till fall fick jag veta. Min partner t.ex måste ändå åka och lämna fingeravtryck och då passar vi samtidigt på att söka visum för besök på samma gång. Och det blir väl en kort intervju igen men då med fokus på anledning till besök och inte UT. Vi är nämligen bjudna på bröllop och då vill jag mycket ogärna gå på det själv..... håller tummar och tår.
    Nej precis jag har egentligen ingen egen koll, killen igår på migrationsverket sa att det gällde för viseringsfria personer men själv har jag ingen koll, jag har ju dock hört som du att annars måste man ansöka om besöksvisum och det är från ambassad till ambassad hur dom väljer att göra med det och kan inte dom ta ett beslut för visumet kommer dom låta det gå till migrationsverket för beslut :)

Hoppas det löser sig för er!
  • Junkyard
    Hittade en intressant del i Migrationsverkets handbok.

" Enligt regleringsbrevet ska beslut om uppehållstillstånd på grund av anknytning till personer bosatta i Sverige fattas senast inom sex månader från ansökningsdatum. Den tidsfristen kan inte alltid hållas."

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan uttrycka sig som ovan i en handbok? Nu ser det ju mer ut som dom aldrig kan hålla de 6 månaderna. 
    Varför ska MigV ens ha ett regleringsbrev (från Regeringen?) om dem ändå bara kan skita i det sen?

Sen har jag en fråga som jag ställt tidigare men ej fått besvarad. Är det någon här som vet kriterierna för att få förtur? Har hittat dem i text någon stanns?

Mvh

JunkYard
  • JamJam
    Junkyard skrev 2015-06-03 14:00:12 följande:
    Hittade en intressant del i Migrationsverkets handbok.

" Enligt regleringsbrevet ska beslut om uppehållstillstånd på grund av anknytning till personer bosatta i Sverige fattas senast inom sex månader från ansökningsdatum. Den tidsfristen kan inte alltid hållas."

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan uttrycka sig som ovan i en handbok? Nu ser det ju mer ut som dom aldrig kan hålla de 6 månaderna. 
    Varför ska MigV ens ha ett regleringsbrev (från Regeringen?) om dem ändå bara kan skita i det sen?

Sen har jag en fråga som jag ställt tidigare men ej fått besvarad. Är det någon här som vet kriterierna för att få förtur? Har hittat dem i text någon stanns?

Mvh

JunkYard
    Hej JunkYard,

här är ett svar som jag fick av en handläggare avseende förtur:

"Som du säkert redan vet sedan tidigare kan man få förtur om man är gravid, mycket sjuk eller om den sökande är barn till referentpersonen och snart fyllda 18 år. "

Men som du själv skriver så följer de ju inte riktigt det som står i regelboken så..... det blir lite av en tolkningsfråga.

• Junkyard
    JamJam skrev 2015-06-03 14:14:28 följande:
    Hej JunkYard,

här är ett svar som jag fick av en handläggare avseende förtur:

"Som du säkert redan vet sedan tidigare kan man få förtur om man är gravid, mycket sjuk eller om den sökande är barn till referentpersonen och snart fyllda 18 år. "

Men som du själv skriver så följer de ju inte riktigt det som står i regelboken så..... det blir lite av en tolkningsfråga.

Tack för svaret.

Min följd fråga är la egentligen onödig då dem ändå inte gör som dem ska. Men teoretiskt så bör det inte spela någon roll vilken person det är som uppfyller kraven? Den sökande eller en anhöriga?

MVh

JunkYard
  • jessib

9 månader för oss idag också.
    Så de bryter mot 9 månaders regeln utan att ens öppna vårt ärende efter intervjun...
    Känns inte alls kul. Förut öppnade de ju ärendet högst 1 månad efter intervju :(

• Ellaa

Hej Elin Marie, JamJam, Mimmipigg, vad jag menar med att "funkar endast för viseringsfria partners" är som ni säger att man inte behöver ansöka om besöksvisum utan de får resa in lagligt som turister utan att ha med sega Migrationsverket att göra. 

Jag har försökt söka så mycket info som möjligt om detta... 
    Så vitt jag har förstått det utifrån utlänningslagen så är det inte ambassaden som beslutar om besöksvisum - det är Migrationsverket Kräks ambassaden är bara till för att vara den fysiska förmedlaren mellan viseringsland och nästan samtliga länder runtom i världen. Ytterligare på det så kommer det massa krav för besöksvisum: "Genom rådets förordning (EG)nr 539/2001 har fastställts en förteckning över vilka tredje länders medborgare som ska ha visum vid passering avEU:s yttre gränser och vilka som är befriade från kravet. Regeringentillhandahåller en lättillgänglig förteckning över vilka länders medborgare somomfattas av viseringskravet här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/04/45/52a4de4c.pdf.  Vidare erbjuderMigrationsverket generell information om viseringskravet vid inresa ochvistelse i Sverige här: http://www.migrationsverket.se/info/137.html
    Dinfästman kommer att beviljas visum under uppfyllande bl.a. av krav på ett pass som är giltigt minsttre månader efter visumetsslutdatum, på pengar för uppehället och för hemresan (Sverige kräver tillgångarmotsvarande 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar. Atttillräckliga medel finns ska visas med hjälp av exempelvis kontoutdrag frånbank eller dokument där personen som bjudit in utlänningen till Sverigeförsäkrar att hon eller han kommer stå för alla kostnader under besöket) samtindividuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå isamband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport tillhemlandet av medicinska skäl (försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000euro och gälla i alla Schengenländer)."

Jag sökte på nätet lite för att se om andra som varit i samma situation, för de som är viseringsfria hittade jag då den personen från Flashback som hade sin viseringsfria partner i Sverige och samtidigt fick sitt beslut - utan problem utan behov av att partnern lämnade Sverige. Tur(?)

Sedan hittade jag detta: travel.stackexchange.com/questions/39063/kenyan-citizen-refused-schengen-visa-from-sweden

Någon som blev nekad besöksvisum/Schengen visum för att besöka sin partner i Sverige dvs inte uppehållstillstånd. Men det kanske är skillnad då vi redan har en ansökan inne. Men kan det verkligen vara så svårt att få ett besöksvisum på senare tid?

Jag tror vi kommer resa till Spanien, även om han är viseringsfri, vi har pratat ihop oss här tillsammans och vi vågar inte riskera med att ringa de och sen behöva ringa tillbaka - vem vet internt vad det har för påverkan på ansökan när det gäller tiden för beslut. Eftersom man inte kan lita på de så vet vi inte heller VEM handläggaren är, tänk om det är en jobbig sådan... Sedan ska man behöva diskutera fram och tillbaka eftersom ALLA säger olika. 

Cecilin som hade sin sambo i Thailand som inte är viseringsfri (som nu har fått beslut) hon hade i slutet innan beslutet kom tänkt göra samma sak att ansöka om besöksvisum och då hade hennes handläggare sagt att hon aldrig har hört en handläggare som pausar ärendet - jag bara tvivlar på deras samarbetsvilja under dessa omständigheter när man inte ens kan lita på deras egna ord. Om det fanns någon lag som stödde detta dvs att man säger till de att de är i landet, handläggaren kontaktar när hen ska ta beslut - ger tid för ansökande att lämna landet - sen tar beslut så skulle man känna sig lugnare. - Allt är så diffust och en stor dilemma!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid