• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • forzainter
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-12 16:47:44 följande:

Har du hört något om vad väntetiderna är där? 9,14,18? :)

Hon jag prata me kunde inte svara på denna fråga men de jobbar med juni 2014 ansökningar, de va för 10 dar sen.
  • Naabz
    Lennypenny skrev 2015-06-12 08:12:44 följande:

Fick PUT Hurra!!!

Grattis Lennypenny Skrattande
    Äntligen så är er väntan över och jag önskar er all lycka i framtiden.
  • Lennypenny
    Naabz skrev 2015-06-13 01:53:37 följande:

Grattis Lennypenny 

Äntligen så är er väntan över och jag önskar er all lycka i framtiden.

Tack

Har dere fått beslut?
  • Jorgen

En liten reflektion. Verkar som att MIGV försöker se till att dom flesta ansökningarna hamnar på 9+ genom att begära kompletteringar. Till och med på dokument man redan lämnat in när man gjorde ansökan. Nån fler som upplevt samma känsla?

Sen är det ju lite dumt att man inte kan bifoga allt man vet dom kommer att fråga om när man gör ansökan. Medvetet från deras sida?

Jag gjorde ett försök att bunta ihop saker i ett dokument men har ändå fått komplettera med samma saker en gång till.

Kanske nått att ta med när det blir dags att JO anmäla....

• Mimmipigg

Nä nu ar jag riktigt förbannad på enheten vi blev skickade till. Inte nog med att de är minst 3 månader efter de flesta enheter (håller på o handlägger ansökningar från slutet av 2013) så fick jag veta att de praktiskt taget kommer o stänga av handläggningarna under semestern!! Var fn är förstärkningarna som migrationsverket säger att de håller på o utbildar. Glömde de att att anställa fler handläggare till Västerås eller vad? Undrar om man kan få byta enhet då vi ansökte via webb och har aldrig skickat in nåt via post så varför ska vi då behandlas som papper och Västerås verkar endast behandla papper. Varför flyttade de oss till en annan överhuvudtaget har vi inte ens fått veta.

• frippis

Mimmi, om jag vore dig så skulle jag ringa direkt till enheten och be att få bli kopplad till den som är ansvarig för anknytningsärendena. Alltså chefsansvarig, och framföra mina synpunkter samt be om förflyttning dit det är lägre belastning.

Det kostar ju inte att försöka.
    Skriv ner lite argument och punkter på en lapp å ha som stöd.

• Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-06-13 13:26:05 följande:

Nä nu ar jag riktigt förbannad på enheten vi blev skickade till. Inte nog med att de är minst 3 månader efter de flesta enheter (håller på o handlägger ansökningar från slutet av 2013) så fick jag veta att de praktiskt taget kommer o stänga av handläggningarna under semestern!! Var fn är förstärkningarna som migrationsverket säger att de håller på o utbildar. Glömde de att att anställa fler handläggare till Västerås eller vad? Undrar om man kan få byta enhet då vi ansökte via webb och har aldrig skickat in nåt via post så varför ska vi då behandlas som papper och Västerås verkar endast behandla papper. Varför flyttade de oss till en annan överhuvudtaget har vi inte ens fått veta.

Fan vad arg jag blir av att läsa det du berättar!!!! Hur fan får man göra sådär... Tycker som Frippis ring enhetschef, varför ska ni straffas pga det? Då får de skocka er till en enhet som faktiskt kan handlägga er. I nog med att de redan dragit ut på er väntetid pga asylansökan UTAN VETSKAP innan ni ansökte, dvs atr det kunde ske. Nu ska de sommarstänga ELLER!?!? Det är ju orättvis behandling! Gör en JO anmälan IGEN PÅ DE GRUNDERNA!!! Som frippis säger dra dina argument om att det här är orättvis behandling och att de inte arbetar rättvist!!!! Vad är dina rättigheter? Bor du nära Västerås? Skulle gå dit isåf personligen. Jag tror att jag såg några annonser till Västeråsenheten för 2-3 veckor sedan. Just nu ser jag att de söker handläggare och beslutsfattare till Norrköping, Göteborg, Borås, Örebro, Sundsvall. Senaste 3-4 månaderna sökte de Växjö, Solna - så hoppas de blir anställda snart och att de nuvarande annonser och dess anställningsprocess går snabbt!

Hoppas du lyckas få er flyttade till en fungerande enhet!
  • Mimmipigg
    frippis skrev 2015-06-13 15:46:51 följande:

Mimmi, om jag vore dig så skulle jag ringa direkt till enheten och be att få bli kopplad till den som är ansvarig för anknytningsärendena. Alltså chefsansvarig, och framföra mina synpunkter samt be om förflyttning dit det är lägre belastning.

Det kostar ju inte att försöka.
    Skriv ner lite argument och punkter på en lapp å ha som stöd.

Jag har varit i kontakt med enhetschefen för Västerås men han är en hård jävel som bara tycker vi ska le o vara glada om vi får beslut inom 18 månader. Jag har både mail o telefonnummer till regionschefen så han är den jag ska kontakta direkt på måndag för det här är inte rättvist nånstans. Funderar oxå på att kontakta bemötandeombudsmannen på migrationsverket och som du säger att försöka kostar ju inget. Jag tänker iaf gå så högt upp som jag kan för att få rätt i det här. De hörde aldrig av sig när de flyttade oss till Västerås och samtidigt gjorde om vår webbansökan till papper utan det fick jag reda på av en slump när jag ringde vår gamla enhet Örebro. Jag ska även göra en till JO anmälan om detta för vi ska inte behöva utstå den här skiten bara för att min man var asylsökande. Min man är i en djup depression just nu bara för det här då hans liv inte alls är lätt i hans hemland och jag är djupt oroad för honom. Jag kan inte ens säga hur lång väntetiden egentligen är då det skulle knäcka honom så länge han är där. Tack o lov är han viseringsfri så om 3 veckor kommer han hit i 90 dagar. Vi skiter i riskerna nu då det är viktigare för oss att vara tillsammans och för honom att få må bättre.

Ellaa: Jag bor ca 5 mil från Västerås och 8 mil från Örebro så om de nu skickade oss till Västerås bara för att de troligtvis vill ha en intervju med mig så skulle jag kunnat lika lätt tagit mig till Örebro som vår ansökan låg i innan. 30 minuter extra hade jag gärna rest för att få säga mitt om hur seriösa vi verkligen är och att vårt förhållande är for life. Bra att du har koll på var de sökt nya handläggare men tror inte de kommer ikapp med de andra enheterna om de inte börjar lämna över ansökningar till andra mindre belastade enheter. Teamledaren sa att de håller på med dec 2013/jan 2014 men jag vet att Örebro är i slutet på februari/början på mars 2014 nu dvs minst 3 månader före. De lär halka efter mer nu under sommaren när de ska ta "semester". Då undrar man ju hur många handläggare de egentligen har som jobbar där. 2??
  • elin79

Jag sitter oxå här å är jäkligt fötbannad. Men av helt andra anledningar. Jag måste sluta googla o läsa om uppehållstillstånd o migrationsverket.

Min man LÄMNADE landet högst ovilligt när jag var gravid just för att ansöka. För att det är det korrekta. För att vi verkligen vill göra allt så rätt som möjligt så vi får leva tillsammans så fort som möjligt. Och det är väl en indikation på att vi vill leva ihop, att han lämnar landet o även riskerar att inte komma tebax. Så sitter man o läser om folk som hänger kvar på ett eller annat sätt eller vägrar lämna för att dom kommer "sakna" varann...ja vem i helvete gör inte det! Vi har gått miste om en hel graviditet i våra ansträngningar att göra rätt. Och sedan läser man att dessa msk som inte ens lämnat landet mindann fick ut snabbt o enkelt.

OM det där förbaskade tvåmansbeslutet innebär avslag ( vilket det inte måste vara) så kommer jag vilja träffa den dät beslutsfattaren personligen. Men det är som min man säger när jag är som mest förtvivlad o lessen( vilket jag är ständigt numera)" Elin dom kan inte stoppa oss, vi har rätt att älska och leva tillsammans". Och det kommer vi stånga oss blodiga för. Sååå...nu fick jag ur mig lite

Tro mig jag läser alla era inlägg och processen är helt omänsklig. Folk skulle bara veta!

Trevlig helg alla fighters

• Janaa

Jag träffade en man från Bosnien. Här kommer våra datum.

December 2013 gifte vi oss.

Januari 2014 ansökte vi om uppehållstillstånd

Februari 2014 fick han tid för intervju.

Första veckan i April 2014 var han på intervju. Efter två veckor fick han 2 års uppehllstillstånd. & 24e April var han i Sverige :)

Gick fort som attan (4 månader sedan bröllopet & 3 månader sedan ansökningsdatum) & det förväntade jag mig inte! Jag är född i Sverige & har alltid jobbat. Jag är 25 år idag. Jag var 24 & han 26 när vi ansökte.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid