• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • frippis

Hej, bra lista. Men jag tror det står fel datum på oss för intervjumail.
    Mailet kom 9 februari. Och intervjun blev 18 mars.

• Baban
    Deitch skrev (null) följande:

Lagt den på Google Docs med ifall det funkar bättre:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c8SZxVniTSbN7neeUjTIEVDgXInQTfiAKWMzQ_k55bA/edit?pli=1#gid=1610427884

Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
    Tack Deitch
    Du har gjort mycket bra,
    Min ansökan ser ut så har, ansökan 17/januari inte 24 januari , intervjumail 01/ juni 15, intervju bokning 21/juli 15, jag är från Irak men ska intervju i Tehran.
  • Deitch
    frippis skrev 2015-06-15 12:30:47 följande:

Hej, bra lista. Men jag tror det står fel datum på oss för intervjumail.
    Mailet kom 9 februari. Och intervjun blev 18 mars.

Har ändrat det nu =)
    Ibland blir det fel, ibland säger någon "början/mitten/slutet på maj" så då brukar jag sätta 5/15/25 som datum.
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Deitch
    Baban skrev 2015-06-15 12:36:06 följande:
    Tack Deitch
    Du har gjort mycket bra,
    Min ansökan ser ut så har, ansökan 17/januari inte 24 januari , intervjumail 01/ juni 15, intervju bokning 21/juli 15, jag är från Irak men ska intervju i Tehran.
    Ser man på, tack för att ni rättar!

Stämmer det att du heter Sherkofaiq på ett annat forum? Försöker undvika dubbletter då statistiken blir ännu mer osäker, vill minnas att ni hade samma datum på allting så slog ihop er, men om du faktiskt hade ett annat datum så..
  • sjömannen
    Deitch skrev 2015-06-15 11:16:18 följande:
    Tackar =)
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-15 11:01:44 följande:

Hej Deitch bra jobbat !!

Är du säkert på det ? Jag vill gärna kålla på det själv men detta länken som du delat öppnas inte !! Om du har nån official länk av den tråden är du snäll o dela det :) för oss blev det 9 mån och en vecka väntetid !! Ingen rätt info !! Hoppas du har så rätt DEITCH .!! Så man kan ju ha hop att något ska komma om en månad kanske !!!!

God luck Everyone !! It feels like a punishmet from migration in keeping us seperated from our most beloved persons !! Not fair to wait so long honestly we have done everything they have asked us .. All the docs 100% complete facts of us more than 300 photos !! The pappers we filled (formulars) the said it looks that they're all Ok !!! And 2 days ago i heard that two person who have applied on 2015 have already taken the pernitts!! Not online but att the ambassy .. This is really not Fair anyway we're trying to not loose our optimizm!!

Det är en länk till ett excellark på dropbox, det verkar som att det krånglar för vissa, vet inte hur det kan lösas, men skickar ett snapshot på hur det ser ut.
    Tyvärr så är det inte helt pålitligt, 8,9 månader är resultatet av de som fått beslut, men det finns flera som överstigit det och fortfarande inte fått beslut. Jag försöker experimentera med variablerna och omräkna medelvärdet efter både de som fått beslut samt även de som överstigit tiden som medlet för beslut ligger på. Om du räknar både beslut+de som överstigit ligger väntetiden på 9.6 månader. Men detta är inte heller helt pålitligt i och med att de som överstigit inte har fått beslut ännu, så de kan ju vänta ännu längre (beslutsdatumet är fortfarande okänt)

Kände att jag blev väldigt siffernördig nu =P
    Men det är en uppskattning, och in my own honest opinion bra mycket bättre än vilseledande och möjligtvis falsk information från migrationsverket. Dessa siffrorna kommer iaf från oss "dödliga" här som sitter och väntar.

Ja, det är verkligen frustrerande. Lycka till alla,
    Snyggt jobbat. En prognos är ju alltid en prognos, men jag anser att det är en mycket trovärdig prognos. Jag är också lite av en siffernörd/statistiknörd och på mitt beräkningssätt (från annat underlag) kommit fram till nästan identiskt resultat.
  • Migränverket

Under 2015 ser vi fortsatt markant ökade väntetider och nyss har MigV gått och sagt till JO att man tills årsskiftet 2015/2016 ska ha kommit tillrätta med vissa problem. Inget kommer dock att märkas utan väntetiderna kommer fortsätta att öka så länge Sverige tar in fler asylsökande som vill hit. Man struntar i praktiken således i alla JO anmälan som kommer in och skyller allt på asylinvandringen som måste prioriteras till varje pris. Alla JO anmälningar vidarebefordras dock till MigV för kännedom.

• janmar

Hej alla!
    Har följt denna tråd sedan September 2014 och läst alla inlägg. Har inte tidigare skrivit något, utan bara läst för att hitta så mycket info som möjligt.
    Vill nu dela med mig av min och min fästmös ansökan:

Ansökan:      26.8-2014
    Intervjumail:  11.2-2015
    Intervju:        13.3-2015
    Beslut:          10.6-2015
    Beslutsbrev:  12.6-2015

Min fästmö och hennes son har nu TUT ))))

I samband med intervjumailet fick jag också komplettera med två dokument (som jag också skickade in vid ansökan) och foton.

Min fästmö fick via Ambassaden reda på telefonnummer till personen som skickade intervjumailet till oss och jag ringde henne 11 Maj. Detta pga att min fästmö har en son som ska börja i skolan här och vi ville bara veta om vi hinner få beslut inom en snar framtid så att vi kan ordna med hans skolgång. Hon sa att det inte var hon som "ägde" vårat ärende längre, utan att det låg i den allmänna kön. Hennes förslag var att vi skulle söka förtur, men efter lite diskussion så kom vi fram till att det kanske inte var det bästa tillvägagångssättet. Hon sa att hon skulle försöka sätta beslut inom två veckor, för hon hade jättemycket arbete. Naturligtvis var det glädjande nyheter för oss. Efter två veckor, inget beslut. Vi var nu på semester utomlands och som vanligt checkade vi in på MigVs sida varje dag. Inget beslut.
    Jag beslutade mig för att ringa när vi väl kom hem för att kolla hur det går med vårat ärende. Onsdagen 10.6, ca kl. 15, ringde jag men inget svar. Hon hade gått hem för dagen. Lämnade ett meddelande på svararen med mina funderingar och sa att jag skulle återkomma dagen därpå. Knappa två timmar senare skulle jag och min fästmö besöka min mamma, så som vanligt tog jag plånbok och telefon. Såg att jag hade ett meddelande på telefon. Kollade. Det var från MigV. Blev lite upphetsad och sa till fästmön. Vi öppnade tillsammans. Till vår stora glädje kunde vi se att ett beslut tagits i vårt ärende. Fantastiska nyheter. Vi beslutade dock att vänta tills det fysiska brevet damp ner i brevlådan för att få reda på utfallet.
    Fredagen 12.6 gick vi så och hämtade posten tillsammans. Där låg ett brev från MigV. Jag öppnade, läste och sa till min fästmö: Äntligen kan du och din son flytta hit. Det var sannerligen ett lyckligt ögonblick och vi är fantastiskt glada att vi hade lyckan att få dela den tillsammans.

Kan tillägga att beslutet togs av en annan kvinna än den som skickade intervjumailet till oss. Dock så verkar det som att bägge kvinnorna jobbar på Solna enheten.

Vi sökte som nyetablerat förhållande. Ingen asyl eller liknande. Jag är svensk och har bott i Sverige hela livet. Hon från Ryssland med Schengen visum när vi träffades. Det gick dock ut i början av September 2014 och vi sökte nytt via visumcentret i Moskva. Visumet färdigt inom en vecka.
    Så vi har haft möjligheten och förmånen att kunna träffas åtminstone en helg i månaden under våran väntetid. Det är ju såklart inte tillräckligt, men samtidigt så har ju inte alla möjligheten att träffas överhuvudtaget.

Önskar er alla ett stort Lycka Till. Vet att väntan är olidlig och känns ändlös. Men så plötsligt en dag händer det.

• Joana

Ringde Uppsala innan o fick reda på att de är nånstans vid hosten 2014... då sa jag men jaha för ja ligger i sen sommar dvs. 29augusti .. då sa hon att ja borde förvänta mig beslut när som... hon kunde inte säga mer för "med det nya sistemet kan vi inte heller se så mycket" .... Nu får ja o sambon hoppas hoppas hoppas på att det verkligen händer så att vi kan få va njuta med varandra under mina semester veckor i juli !!! :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid