• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg
    elin79 skrev 2015-06-13 20:28:56 följande:

Jag sitter oxå här å är jäkligt fötbannad. Men av helt andra anledningar. Jag måste sluta googla o läsa om uppehållstillstånd o migrationsverket.

Min man LÄMNADE landet högst ovilligt när jag var gravid just för att ansöka. För att det är det korrekta. För att vi verkligen vill göra allt så rätt som möjligt så vi får leva tillsammans så fort som möjligt. Och det är väl en indikation på att vi vill leva ihop, att han lämnar landet o även riskerar att inte komma tebax. Så sitter man o läser om folk som hänger kvar på ett eller annat sätt eller vägrar lämna för att dom kommer "sakna" varann...ja vem i helvete gör inte det! Vi har gått miste om en hel graviditet i våra ansträngningar att göra rätt. Och sedan läser man att dessa msk som inte ens lämnat landet mindann fick ut snabbt o enkelt.

OM det där förbaskade tvåmansbeslutet innebär avslag ( vilket det inte måste vara) så kommer jag vilja träffa den dät beslutsfattaren personligen. Men det är som min man säger när jag är som mest förtvivlad o lessen( vilket jag är ständigt numera)" Elin dom kan inte stoppa oss, vi har rätt att älska och leva tillsammans". Och det kommer vi stånga oss blodiga för. Sååå...nu fick jag ur mig lite

Tro mig jag läser alla era inlägg och processen är helt omänsklig. Folk skulle bara veta!

Trevlig helg alla fighters

Ush vad jobbigt ni måste ha det. Din man måste missa så mycket av graviditeten bara för att en lag säger att ni måste vara isär just nu. Fattar inte varför det ska vara så att när det är en graviditet med i bilden att man då måste åka o vänta i hemlandet. Helt sjukt. Hoppas ni får beslut så snart som möjligt och jag är säker på att ni får positivt för ett barn är den största gåvan man kan få (och ett mycket tungt bevis hos migrationsverket ;). O grattis förresten till babyn i magen :)

Jag var gravid när vi fick veta min mans asylaslag så han var tvungen att lämna landet inom 4 veckor så vi bokade blijett till honom i slutet på juli 2014 i tron på att vi skulle få vara tillsammans igen senast i januari 2015 pga min graviditet. En vecka innan min mans hemresa fick jag missfall i 13:e veckan så det var fruktansvärt jobbigt att behöva lämna varandra och inte få tid o sörja tillsammans. Nu hoppas vi att vi får lyckan att bli gravida igen nu när han kommer hit på sina 90 visafria dagar :)  Då kanske vi har tur att få beslut innan 2015 är slut.

Ha en trevlig helg du med  o såklart alla andra :)
  • Lambie

Hej alla!

Är hemma i Sverige igen efter en kort månad hos min pojkvän. :'(

Hur har det gått för er? Jag har ringt Migrationsverket några gånger under min resa för att se hur det går för vårt ärende och så, fick nyligen veta att de håller på och handlägger ärenden från 2013. Jag blev såklart helt förstörd. Jag kan inte förstå vad de håller på med och varför det måste ta sådan lång tid. Vi har passerat ett år nu, och vårt beslut är tydligen inte alls på gång heller då jag fick veta att de inte ens har börjat handlägga vårt ärende. Vi fick bara en begäran om komplettering (förnyelse av hans pass) i april, men sedan har det stått helt stilla. Så frustrerande att man inte får veta någonting, och ännu mer frustrerande att de själva inte verkar veta något heller.

Någon som har fått ett beslut nyligen? Isåfall, när skickade ni in ansökan?

• Lennypenny
    Lambie skrev 2015-06-14 16:03:13 följande:

Hej alla!

Är hemma i Sverige igen efter en kort månad hos min pojkvän. :'(

Hur har det gått för er? Jag har ringt Migrationsverket några gånger under min resa för att se hur det går för vårt ärende och så, fick nyligen veta att de håller på och handlägger ärenden från 2013. Jag blev såklart helt förstörd. Jag kan inte förstå vad de håller på med och varför det måste ta sådan lång tid. Vi har passerat ett år nu, och vårt beslut är tydligen inte alls på gång heller då jag fick veta att de inte ens har börjat handlägga vårt ärende. Vi fick bara en begäran om komplettering (förnyelse av hans pass) i april, men sedan har det stått helt stilla. Så frustrerande att man inte får veta någonting, och ännu mer frustrerande att de själva inte verkar veta något heller.

Någon som har fått ett beslut nyligen? Isåfall, när skickade ni in ansökan?

Helt forferdelig å vente....

Vi fikk permanent upphållstillstånd på torsdag. Da hadde vi ventet i nesten 13 mnd. Fikk handlägger etter ca 10 mnd.....

lykke til! Håper dere år en positivt svar snart
  • Lambie
    Lennypenny skrev 2015-06-14 16:20:11 följande:
    Helt forferdelig å vente....

Vi fikk permanent upphållstillstånd på torsdag. Da hadde vi ventet i nesten 13 mnd. Fikk handlägger etter ca 10 mnd.....

lykke til! Håper dere år en positivt svar snart

Vad härligt för er, grattis!! Fick lite hopp nu, tänk om vi också får vårt svar efter 13 månader... Drömmer Tack!

• Göteholm2015

Kul att läsa om att det kommit lite beslut, kändes nästan som att det stod helt still där ett tag... 

Är det någon som vet om man borde kontakta MigV och komplettera sitt fall med ytterligare bevis? Eftersom det gått såpass lång tid sedan ansökan så har man ju samlat på sig betydligt mer "bevis". Om det nu ska göras en seriösitetsprövning innan beslutet fattas så borde det ju bara vara till ens fördel, dock är jag rädd för att MigV med sin effektivitet då också kastar ansökan längst ner i högen och man kan se fram emot ytterligare 5-10 månader i ovisshet. Någon som har erfarenhet av detta? 

• Lennypenny
    Lambie skrev 2015-06-14 18:13:07 följande:

Vad härligt för er, grattis!! Fick lite hopp nu, tänk om vi också får vårt svar efter 13 månader... Tack!

Tack Krysser fingrene for dere
  • JamJam
    Deitch skrev 2015-06-15 08:33:31 följande:

Grattis alla som fått beslut!!

Nu har 66,67% (2 av 3) som ansökte i augusti fått beslut! /cheer

Medel av alla som fått beslut: 8,9 månader. (inga med förtur)

Vilket jobb du har gjort!!! Snyggt :)
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej Deitch bra jobbat !!

Är du säkert på det ? Jag vill gärna kålla på det själv men detta länken som du delat öppnas inte !! Om du har nån official länk av den tråden är du snäll o dela det :) för oss blev det 9 mån och en vecka väntetid !! Ingen rätt info !! Hoppas du har så rätt DEITCH .!! Så man kan ju ha hop att något ska komma om en månad kanske !!!!

God luck Everyone !! It feels like a punishmet from migration in keeping us seperated from our most beloved persons !! Not fair to wait so long honestly we have done everything they have asked us .. All the docs 100% complete facts of us more than 300 photos !! The pappers we filled (formulars) the said it looks that they're all Ok !!! And 2 days ago i heard that two person who have applied on 2015 have already taken the pernitts!! Not online but att the ambassy .. This is really not Fair anyway we're trying to not loose our optimizm!!

• Deitch
    JamJam skrev 2015-06-15 10:17:16 följande:
    Vilket jobb du har gjort!!! Snyggt :)
    Tackar =)
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-15 11:01:44 följande:

Hej Deitch bra jobbat !!

Är du säkert på det ? Jag vill gärna kålla på det själv men detta länken som du delat öppnas inte !! Om du har nån official länk av den tråden är du snäll o dela det :) för oss blev det 9 mån och en vecka väntetid !! Ingen rätt info !! Hoppas du har så rätt DEITCH .!! Så man kan ju ha hop att något ska komma om en månad kanske !!!!

God luck Everyone !! It feels like a punishmet from migration in keeping us seperated from our most beloved persons !! Not fair to wait so long honestly we have done everything they have asked us .. All the docs 100% complete facts of us more than 300 photos !! The pappers we filled (formulars) the said it looks that they're all Ok !!! And 2 days ago i heard that two person who have applied on 2015 have already taken the pernitts!! Not online but att the ambassy .. This is really not Fair anyway we're trying to not loose our optimizm!!

Det är en länk till ett excellark på dropbox, det verkar som att det krånglar för vissa, vet inte hur det kan lösas, men skickar ett snapshot på hur det ser ut.
    Tyvärr så är det inte helt pålitligt, 8,9 månader är resultatet av de som fått beslut, men det finns flera som överstigit det och fortfarande inte fått beslut. Jag försöker experimentera med variablerna och omräkna medelvärdet efter både de som fått beslut samt även de som överstigit tiden som medlet för beslut ligger på. Om du räknar både beslut+de som överstigit ligger väntetiden på 9.6 månader. Men detta är inte heller helt pålitligt i och med att de som överstigit inte har fått beslut ännu, så de kan ju vänta ännu längre (beslutsdatumet är fortfarande okänt)

Kände att jag blev väldigt siffernördig nu =P
    Men det är en uppskattning, och in my own honest opinion bra mycket bättre än vilseledande och möjligtvis falsk information från migrationsverket. Dessa siffrorna kommer iaf från oss "dödliga" här som sitter och väntar.

Ja, det är verkligen frustrerande. Lycka till alla,

Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid