• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • ALLLLK
    Deitch skrev 2015-06-15 11:16:18 följande:
    Tackar =)
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-15 11:01:44 följande:

Hej Deitch bra jobbat !!

Är du säkert på det ? Jag vill gärna kålla på det själv men detta länken som du delat öppnas inte !! Om du har nån official länk av den tråden är du snäll o dela det :) för oss blev det 9 mån och en vecka väntetid !! Ingen rätt info !! Hoppas du har så rätt DEITCH .!! Så man kan ju ha hop att något ska komma om en månad kanske !!!!

God luck Everyone !! It feels like a punishmet from migration in keeping us seperated from our most beloved persons !! Not fair to wait so long honestly we have done everything they have asked us .. All the docs 100% complete facts of us more than 300 photos !! The pappers we filled (formulars) the said it looks that they're all Ok !!! And 2 days ago i heard that two person who have applied on 2015 have already taken the pernitts!! Not online but att the ambassy .. This is really not Fair anyway we're trying to not loose our optimizm!!

Det är en länk till ett excellark på dropbox, det verkar som att det krånglar för vissa, vet inte hur det kan lösas, men skickar ett snapshot på hur det ser ut.
    Tyvärr så är det inte helt pålitligt, 8,9 månader är resultatet av de som fått beslut, men det finns flera som överstigit det och fortfarande inte fått beslut. Jag försöker experimentera med variablerna och omräkna medelvärdet efter både de som fått beslut samt även de som överstigit tiden som medlet för beslut ligger på. Om du räknar både beslut+de som överstigit ligger väntetiden på 9.6 månader. Men detta är inte heller helt pålitligt i och med att de som överstigit inte har fått beslut ännu, så de kan ju vänta ännu längre (beslutsdatumet är fortfarande okänt)

Kände att jag blev väldigt siffernördig nu =P
    Men det är en uppskattning, och in my own honest opinion bra mycket bättre än vilseledande och möjligtvis falsk information från migrationsverket. Dessa siffrorna kommer iaf från oss "dödliga" här som sitter och väntar.

Ja, det är verkligen frustrerande. Lycka till alla,
    Shit vilket jobb du gjort, kul med siffror tycker jag också! 

Kände att jag då måste korrigera lite:
    Ansökan: 20141025
    Mail om intervju: 20150415
    Intervju: 20150522 
    Vi tillhör Örebro men ej fått handläggare ännu.
    Min pojkvän kommer från USA. 

Det galna är att jag läser att två till som ansökt från USA har exakt samma ansökningsdag som oss.

"(väntar)", har ni pratar med er handläggare? Vad säger hen isåfall om tid? Har ni fått göra kompletteringar?
  • Ulak

Idag kom det efterlängtade mailet. Ett beslut har fattats i ärendet.
    Allt annat än ett ja vore en chock. 
    Ansökan: 3 september 2014
    Mail om intervju: 20 februari 2015
    Intervju: 24 februari 2015
    Beslutsmail: 15 juni 2015
    Civilstånd: Gifta

Vi är nu mycket glada och det måste nästan vara ett ja. I fredags fick jag mailsvar från migrationsverket som sade att vi inte fått någon handläggare än, så ett så snabbt beslut måste ju vara ett ja.

• Baban
    Deitch skrev (null) följande:
    Ser man på, tack för att ni rättar!

Stämmer det att du heter Sherkofaiq på ett annat forum? Försöker undvika dubbletter då statistiken blir ännu mer osäker, vill minnas att ni hade samma datum på allting så slog ihop er, men om du faktiskt hade ett annat datum så..
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
    Hej Deitch
    Ja det stämmer jag heter sherkofaiq på flashback.
    Jag brukar dela status på båda forum ( fb, FL )
    Mvh
  • jessib
    Ulak skrev 2015-06-15 18:38:57 följande:

Vi är nu mycket glada och det måste nästan vara ett ja. I fredags fick jag mailsvar från migrationsverket som sade att vi inte fått någon handläggare än, så ett så snabbt beslut måste ju vara ett ja.

Grattis!!

Vi har samma tidslinje så snart är det vår tid för handläggare.

Vet du vilken enhet ni hade?
  • Ulak
    jessib skrev 2015-06-15 20:23:02 följande:
    Grattis!!

Vi har samma tidslinje så snart är det vår tid för handläggare.

Vet du vilken enhet ni hade?
    Innan vi fick handläggare hade vi samma som dig Umeå. Om beslutet togs där vet jag inte.
    Det kan också haft betydelse att jag en vecka innan mailat till kundtjänst och sade att jag var bekymrad över att min frus dotter (16 år) skulle kunna få sin skolstart försenad i Sverige om beslutet dröjde. Vi har bott tillsammans i Sverige under 11 månader fördelat på 3 tillfällen. Vi uppfyller alla krav och har inga omständigheter som talar mot ett ja. Det borde vara ett solklart fall. Vilket också den korta handläggningstiden talar för. Förmodligen ett beslut tagit på några timmar. Men ändå är man nervös för vad beslutet säger.
    Jag vet att du och jag ansökte samtidigt och fick mail om intervju samtidigt, så jag hoppas och tror verkligen att ni får ett besked inom de närmaste dagarna. Lycka till.
  • Anonym (väntar)
    ALLLLK skrev 2015-06-15 17:43:02 följande:
    Shit vilket jobb du gjort, kul med siffror tycker jag också! 

Kände att jag då måste korrigera lite:
    Ansökan: 20141025
    Mail om intervju: 20150415
    Intervju: 20150522 
    Vi tillhör Örebro men ej fått handläggare ännu.
    Min pojkvän kommer från USA. 

Det galna är att jag läser att två till som ansökt från USA har exakt samma ansökningsdag som oss.

"(väntar)", har ni pratar med er handläggare? Vad säger hen isåfall om tid? Har ni fått göra kompletteringar?
    jag försökte ringa men fick aldrig tag på handläggaren, men det gick fort, fick beslut idag! Vi fick komplettera angående boendet, men efter det gick det fort.
  • Deitch
    Ulak skrev 2015-06-15 18:38:57 följande:

Grattis! Det måste ju vara ett ja!
    Baban skrev 2015-06-15 19:12:13 följande:
    Hej Deitch
    Ja det stämmer jag heter sherkofaiq på flashback.
    Jag brukar dela status på båda forum ( fb, FL )
    Mvh
    Ok, då vet jag.
    Tack för all feedback, hade inte kunnat göra det utan er!
    hejhej222 skrev 2015-06-15 20:59:41 följande:

Någon som har numret till örebro-enheten? Tack

010-4859585
    Anonym (väntar) skrev 2015-06-15 21:24:45 följande:
    jag försökte ringa men fick aldrig tag på handläggaren, men det gick fort, fick beslut idag! Vi fick komplettera angående boendet, men efter det gick det fort.

Wow, fick du beslut också?! Grattis!!
    Verkar verkligen ha börjat röra sig nu!

• ALLLLK
    Anonym (väntar) skrev 2015-06-15 21:24:45 följande:
    Grattis!!! Vad roligt att höra & tack för svar! :) 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid