• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • ebuer

Hej Ella :))

Nei, jeg tror ikke det er så stor forskjell. Jeg vet ikke helt egentlig. Men det er bra at man har svensk statsborger.

• Ellaa
    frippis skrev 2015-06-11 12:13:58 följande:

Äntligen är detta 3/4 år av ovisshet och oro över.

Positivt beslut idag.

Ansökan 20 aug. :))

Åhh Grattis Frippis! Äntligen! :)

Hur var ert ärende, gifta, sambos eller nyetablerat? Visst sa du att du låg i Växjö först och sedan blev flyttad? Hur långt efter fick du veta att ni blivit förflyttade enhetsmässigt?

Så ni fick vänta 9 1/2 månad cirka?

10 månaders väntetid och kanske upp till 11 lär vara standard för de beslut som inte kräver ytterligare utredning eller pappersansökningar (tror jag).

TUSEN GRATTIS IGEN!
  • elin79
    Ellaa skrev 2015-06-11 12:56:43 följande:

Elin :( tror verkligen inte de flesta iaf stör sig. Jag tror nog de förstår men det är många som har svårt eller inte mycket intresse eller något att tillägga när det handlar om andra situationer som de inte varit med om - tex som ansöka förtur pga sjukdom eller graviditet. Jag är nästan insatt i det mesta. Min sambo säger att träden är mitt jobb :) Men visst har du fått ett bifall - du väntar nu på att beslutet ska komma hem till dig eller?

Styrkekramar till dig, jag hoppas han är här så snart som möjligt!

Jo du har rätt, absolut att det kan vara så! Sen kan jag oxå förstå ifall alla är väl upptagna med sitt eget jobbiga...

nä dessvärre inget beslut än...pratade med handläggaren idag o han sade att det är ett tvåmansbeslut...vilket får mig att oroa mig...låter inte bra..men jag vet inte..skulle ringa honom ännu senare igen sade han..så skulle vi titta på ärendet...
  • frippis

Vi är nyetablerade, dock så har vi känt varandra rätt så länge. Hon var hit på semester första gången redan 2013. Nu blev det tyvärr krig i Donetsk där hon kommer från förra gången hon var här. Så kändes tungt att låta henne åka hem igen. Ingen aning när de flyttade, jag mailade in och frågade via frågor och svar tjänsten på deras hemsida. Och plötsligt sa de bara Solna istället.

Vi får se i pappersbrevet som jag antar kommer vart beslutet har fattats.

• Anonym (beso)
    elin79 skrev 2015-06-11 10:30:58 följande:

Jag har förstått att ni i denna tråd verkar "störa" er på oss som beviljats förtur. Eller har jag helt fel? Jag har sökt både råd och tips här men inte fått många svar. Men dock pepp av Eellaa! Tack! Då kan jag berätta lite hur det känns att vara gravid i v 35 och fortfarande inte fått ngt beslut av miv. För dom som inte varit gravid är det kanske svårt att sätta sig in i hur mkt känslor o hormoner som finns i kroppen. Även om vårat ärende behandlas snabbare äm era så går vi runt o bär på konstant sorg. Vi har inte delat den här graviditeten. Min man har aldrig känt vårt barn sparka i magen. Sist jag pratade med miv sade en " ja men du får väl medicinsk omvårdnad även om han inte är här?". Då bröt jag ihop..IGEN. Gråta i omklädningsrummet. Torka tårarna o ut till kollegorna igen. Så har mitt liv sett ut sen mars. Toppar o dippar o toppar o dippar. Jobbat 100% tills igår. En vardag med två större barn där det ingår dagis skola matlagning tvätt disk aktiviter..u name it. Idag är första dagen på min havandeskapspenning. Jag är sängliggande. Ska ringa miv idag. Men har bara magont då jag tänker på det. Lägenheten är ett kaos av disk o tvätt o stök. Så även om " vi med förtur" tar eran tid så kan jag tala om att vårt liv inte heller är så jäkla kul. Nu står min sista förhoppning till att min man kan få vara med när jag föder. Det behöver både jag o han. Men ovissheten gör att jag knappt orkar ta mig ur sängen. Trots att solen skiner därute.

Självklart ska ni ha förtur! Och d skulle ni fått direkt tycker jag! Hemsk situation! Jag har varit ensam o gravid med två andra äldre barn o d e fruktansvärt svårt på många sätt! Att vara i den situationen pga att andra håller er isär..måste kännas obeskrivligt svårt att förstå logiken av.. Jag håller tummarna o hoppas ni får svar direkt nu! Jag har mest läst o inte skrivit mkt här men känner verkligen med er och även d andra här! Stor kram o lycka till
  • Anonym (beso)

Positivt beslut idag.

Stort GRATTIS!!! :D
  • jessib

Positivt beslut idag.

Du anar inte hur glad jag är för er skull!!! Grattis! Har följt ert ärende nu ett tag.

Vi ligger 2 veckor efter.

Önskar er allt gott i ert gemensamma liv!
  • Miss Honey
    frippis skrev 2015-06-11 14:26:16 följande:

9 månader, tre veckor och en dag fick vi vänta.

Hej och grattis har en fråga till dig fick du göra intervju också eller endast din partner som intervjuades mvh
  • ebuer

Hej frippis:)

Stort grattis:)

Jeg har et fråga. Har dere begge vært i intervjuet??

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid