• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Anonym (väntar) skrev 2015-06-15 21:24:45 följande:

jag försökte ringa men fick aldrig tag på handläggaren, men det gick fort, fick beslut idag! Vi fick komplettera angående boendet, men efter det gick det fort.

Hej! Va!?! Har ni fått ett beslut nu? GRATTIS!!!!

Vi ansökte 11 dagar före er och sambon min är också amerikan.

Dock gjorde ni intervjun en vecka innan oss, han gjorde sin 22 april.

Vilken enhet tog ert beslut? Vilken tur!!!

Känns som att vi är typ Sverige-USA otursparet, då många US-Sweden par fått

beslut relativt snabbt vid jmf. Men men grattis igen och welcome home to Sweden :)
  • Ellaa
    ALLLLK skrev 2015-06-15 17:43:02 följande:

Shit vilket jobb du gjort, kul med siffror tycker jag också! 

Kände att jag då måste korrigera lite:

Ansökan: 20141025

Mail om intervju: 20150415

Intervju: 20150522 

Vi tillhör Örebro men ej fått handläggare ännu.

Min pojkvän kommer från USA. 

Det galna är att jag läser att två till som ansökt från USA har exakt samma ansökningsdag som oss.

"(väntar)", har ni pratar med er handläggare? Vad säger hen isåfall om tid? Har ni fått göra kompletteringar?

Hej! Min sambo är också från Usa, vi ansökte

11 dagar före er, han åkte till NY för att göra sin intervju

som var den 22 april, vår "nuvarande enhet" är Växjö.

Vi passerade förrigår 8 månader - riktar mig in på 10-11 månader.

Ska ringa imorgon och se vad de säger, jag tror bara vi får en handläggare

så borde det gå snabbt liksom tillsammans i 5 år och sambo 3 år.....

Men man vet aldrig med de. Vilken enhet. Har ni?
  • Ellaa

Grattis alla som fått beslut, läste alla positiva beslutsinlägg på Heathrow flygplats medans jag

väntade på planet hem till Sverige efter 3 månaders utomlands i hopp om svar.... Och blev jätteglad! Hejahejaheja oss alla nu, låt besluten komma!

• JamJam

En fråga till den som vet:

Om ens partner kommer och besöker en under handläggningstiden och det närmar sig beslut - får partnern befinna sig inom Schengen (alltså så länge han/hon är utanför Sverige) eller måste han/hon åka utanför Schengen.
    Får ingen klarhet av MIG.....

• Mimmipigg
    JamJam skrev 2015-06-16 10:09:02 följande:

En fråga till den som vet:

Om ens partner kommer och besöker en under handläggningstiden och det närmar sig beslut - får partnern befinna sig inom Schengen (alltså så länge han/hon är utanför Sverige) eller måste han/hon åka utanför Schengen.
    Får ingen klarhet av MIG.....

Partnern får befinna sig i schengen vid beslut. Det är bara i Sverige hen inte får vara när beslutet tas så det räcker med att han åker till Danmark eller nåt :)
  • ALLLLK
    Ellaa skrev 2015-06-16 03:12:58 följande:
    Hej! Min sambo är också från Usa, vi ansökte

11 dagar före er, han åkte till NY för att göra sin intervju

som var den 22 april, vår "nuvarande enhet" är Växjö.

Vi passerade förrigår 8 månader - riktar mig in på 10-11 månader.

Ska ringa imorgon och se vad de säger, jag tror bara vi får en handläggare

så borde det gå snabbt liksom tillsammans i 5 år och sambo 3 år.....

Men man vet aldrig med de. Vilken enhet. Har ni?
    Hej! Vi tillhör Örebro enheten men ej fått handläggare än. Min pojkvän gjorde intervju i New Orleans den 22/5 så vi borde ligga typ en månad efter er, vi närmar oss också 8 månader nu. Känns redan som en evighet. 

Håller tummarna för att vi får handläggare som jobbar snabbt, både ni & vi. :)
  • JamJam
    Mimmipigg skrev 2015-06-16 10:33:17 följande:
    Partnern får befinna sig i schengen vid beslut. Det är bara i Sverige hen inte får vara när beslutet tas så det räcker med att han åker till Danmark eller nåt :)
    Tack Mimmipigg. 
    Pratade precis med MIG och fick info att partner inte får befinna sig inom Schengen. Ska ringa igen och fråga. Och igen. Spelar in varje samtal och kommer säkert att få 3 olika svar.
    Fick oxå info om att vi med stor sannolikhet kommer att få vänta i ytterligare 3 månader (minst) innan beslut..... 
    Vi passerade 8 mån väntetid igår....suck! 
  • SG8

- Har inte deltagit i forumet innan men har läst alla inlägg sedan i början på september 2014. Våran ansökan ser ut så här:

- Ansökan :     1 september 2014 från Kosovo (Gifta)
    - Intervjumail : 18 februari 2015 
    - Intervju:         14 april 2015 (Skopje)
    - Beslut :

- Vi har redan en handläggare som jobbar på enheten i Norrköping. Ringde i fredags och fick veta att han går på semester i juli i 4 veckor. Han sa att de jobbar med ärenden från i mitten av augusti men det skulle ta ytterligare 2-3 månader i och med att det är semestertider.
    - Jag kan tillägga att vi först hade ansökan i Växjö och sedan plockades ärendet upp av den handläggare som vi har nu i Norrköping när det var dags för intervjumail.

• Mimmipigg
    JamJam skrev 2015-06-16 11:01:04 följande:
    Tack Mimmipigg. 
    Pratade precis med MIG och fick info att partner inte får befinna sig inom Schengen. Ska ringa igen och fråga. Och igen. Spelar in varje samtal och kommer säkert att få 3 olika svar.
    Fick oxå info om att vi med stor sannolikhet kommer att få vänta i ytterligare 3 månader (minst) innan beslut..... 
    Vi passerade 8 mån väntetid igår....suck! 
    Ja det var ju konstigt att de säger så för till mig har de sagt att han inte får befinna sig i Sverige. Min man kommer hit nu i början på juli så vi får spendera 90 underbara dagar tillsammans. Vi har ju redan väntat snart 11 månader och så som det ser ut nu har vi tur om beslutet kommer innan jul. Hoppas ni får beslut tidigare är 3 månaderr :)
  • elin79

Tjoooooohooooo!

Nu kommer det äntligen något positivt från den här tjocka hormonstinna kvinna.

Min handläggare ringde o sade att det finns ett beslut på sv ambassaden i mali. Jag har ju ingen fullmakt så han får väl inte säga men jag tamejfan älskar min handläggare just nu. Då sade han "ja då får jag väl lov o gratulera då...." Jag " ähhhhh vaaas?!"

Ja säger han då , det är ett positivt bifall. 2års uppehållstillstånd.

Jag bröt typ ihop av glädje. Han ba " lugna ner dig elin"

Vi kommer inte ens vänta på utkortet anländer till ambassaden. Enligt miv kan man ju resa med beslutet så vi gör det.

Måste nog " tacka" miv för ett snabbt o bra jobb trots allt.

Vi ansökte i mars 2015. Och nu....klart! Är så attans lycklig. 16 juli är vår dotter beräknad att födas.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid