• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75
    Ellaa skrev 2015-06-11 23:24:05 följande:
    Hej Smilla75, förstod inte riktigt ditt svar eller om du tyckte att mitt sätt att uttrycka mig var dumt eller den personen från M-verket som talade med Elin och sa om tvåmannabeslut. Om det är mig du svarar till så sa jag aldrig att tvåmannabeslut = avslag. Aldrig hört den termen förutom någon innan här på tråden från typ februari som också nämnde det. Om inte det är så att handläggaren inte har delegation - på vilka andra förutsättningar sker ett tvåmannabelsut? Kanske bra att veta. Tack för din feedback.
    Jag menade att en myndighetsperson ska uttrycka sig så man blir förstådd. Istället gjorde jag själv detsamma, förlåt! Jag menade förstås att handläggaren hellre borde ha sagt att han ska föredra ärendet för en beslutsfattare, än att säga att det är ett tvåmannabeslut.

Avslag är alltid tvåmannabeslut. Det betyder INTE att alla tvåmannabeslut är avslag. Normalt beror det annars på att handläggaren inte har delegation, men det kan finnas rutiner på olika enheter som jag inte känner till så jag vill inte spekulera.
  • Ellaa
    Smilla75 skrev 2015-06-12 10:35:21 följande:

Jag menade att en myndighetsperson ska uttrycka sig så man blir förstådd. Istället gjorde jag själv detsamma, förlåt! Jag menade förstås att handläggaren hellre borde ha sagt att han ska föredra ärendet för en beslutsfattare, än att säga att det är ett tvåmannabeslut.

Avslag är alltid tvåmannabeslut. Det betyder INTE att alla tvåmannabeslut är avslag. Normalt beror det annars på att handläggaren inte har delegation, men det kan finnas rutiner på olika enheter som jag inte känner till så jag vill inte spekulera.

Ok, då förstår jag! Tack för infot Smilla75 :)
  • elin79
    Smilla75 skrev 2015-06-11 22:42:57 följande:

Så dumt sätt att uttrycka sig, tvåmannabeslut, det säger ju inte personen som undrar någonting.

Handläggare har delegation på att ta beslut ensam vid bifall, det är alltså en handläggare som agerar som ensam beslutsfattare.

Vid avslag ska det alltid vara tvåmannabeslut, en handläggare och en beslutsfattare.

Att ett beslut blir tvåmanna betyder inte absolut avslag. Kanske har handläggaren inte arbetat tillräckligt länge för att få delegation, då är alla hans beslut tvåmannabeslut.

Jag hade nog hört mig för innan beslutet fattas, kanske finns någon oklarhet man kan reda ut.

Tack för svaret Smilla 75! Jag pratade med handläggaren imorse och på måndag ska han slltså " förbereda" ärendet för en beslutsfattare. Så ja det är ett tvåmannabeslut. Då frågade jag honom ifall han inte är beslutsfattande handläggare. Jo det är han sade han. Men inte i detta fall.

Ok ..då kan jag o min man o vårt ofödda barn ställa in oss på ev avslag då? Det är bara så jaj kan tolka det...

Iaf så skulle han o jag höras i nästa vecka så att jag får veta mer om kommande beslut
  • Smilla75
    elin79 skrev 2015-06-12 11:39:37 följande:
    Tack för svaret Smilla 75! Jag pratade med handläggaren imorse och på måndag ska han slltså " förbereda" ärendet för en beslutsfattare. Så ja det är ett tvåmannabeslut. Då frågade jag honom ifall han inte är beslutsfattande handläggare. Jo det är han sade han. Men inte i detta fall.

Ok ..då kan jag o min man o vårt ofödda barn ställa in oss på ev avslag då? Det är bara så jaj kan tolka det...

Iaf så skulle han o jag höras i nästa vecka så att jag får veta mer om kommande beslut
    Jag kan ju bara spekulera eftersom jag inte vet någonting om omständigheterna mer än att du är gravid. Men jag tänker att man bemödar sig med att ta beslut innan du ska föda, så att han hinner hit till förlossningen, vilket ju är positivt. Kanske har ärendet varit komplicerat och han har därför arbetat mot en beslutsfattare. Då är det naturligt att de är två om beslutet även om det blir ett tillstånd.
  • elin79
    Smilla75 skrev 2015-06-12 14:02:29 följande:

Jag kan ju bara spekulera eftersom jag inte vet någonting om omständigheterna mer än att du är gravid. Men jag tänker att man bemödar sig med att ta beslut innan du ska föda, så att han hinner hit till förlossningen, vilket ju är positivt. Kanske har ärendet varit komplicerat och han har därför arbetat mot en beslutsfattare. Då är det naturligt att de är två om beslutet även om det blir ett tillstånd.

Okej! Tack för svar. Det är skönt att få input från båda hållen. Det låter ju positivt. Men jag får nog helt enkelt försöka sluta att tänka och analysera så mkt och bara vänta tills jag ska prata med honom nästa vecka...Tack igen!
  • Anonym (Trött)

Hej! Någon som vet numret till Norrköpings enhet? Fick så otrevligt svar nyss när jag ringde växeln.. Vet inte VEM jag ska ringa i Norrköping utan vet ju bara att vi ligger där! Frågade i växeln om de kunde koppla mig dit.

-''Ah men (hon hånskrattar) det är många som jobbar där, så VEM?''

''Jag vet inte.. Jag vet bara att vi tillhör Norrköping och mer har vi inte fått reda på så finns det något nummer eller så?''

''Ah men det fattar du väl själv att jag kan ju inte bara skicka dig till NÅGON!!! Det FATTARUVÄL????''

Sedan lade hon på, förbannades mupp. Om det hade gått så hade jag fan anmält henne. J*vla surpippi! Det är alltid med en klump i magen man ringer dit, för man vet att det till 99 procent kommer vara någon typ av reptil som svarar.

• Elinmarie
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-12 14:39:40 följande:

Hej! Någon som vet numret till Norrköpings enhet? Fick så otrevligt svar nyss när jag ringde växeln.. Vet inte VEM jag ska ringa i Norrköping utan vet ju bara att vi ligger där! Frågade i växeln om de kunde koppla mig dit.

''Jag vet inte.. Jag vet bara att vi tillhör Norrköping och mer har vi inte fått reda på så finns det något nummer eller så?''

''Ah men det fattar du väl själv att jag kan ju inte bara skicka dig till NÅGON!!! Det FATTARUVÄL????''

Sedan lade hon på, förbannades mupp. Om det hade gått så hade jag fan anmält henne. J*vla surpippi! Det är alltid med en klump i magen man ringer dit, för man vet att det till 99 procent kommer vara någon typ av reptil som svarar.

ÅÅh då har vi nog pratat med samma mupp du och jag :D
    Ringde förra veckan och ville bli kopplad till Uppsala eller ja den "enhet" vi tillhörde, då svarade hon surt som attans - Men det kan väl inte VI i VÄXELN se?!?!
    - Men hur j***a lätt är det för oss att veta då?! Vi som inte jobbar på Migrationsverket... Nu svarade jag ju inte så men man tänkte ju lite så.

Vissa människor ska inte ha servicejobb! Och är hon less på sitt jobb och inte kan hålla humöret uppe så är det nog dags att byta! Finns många glada arbetslösa som skulle göra allt för att få ett jobb!!

Jobbar själv med service och ibland har man dåliga dagar och är irriterad men aldrig att jag skulle uttrycka mig sådär som hon gjorde. Synd man inte vet namnet på den människan i växeln..
  • forzainter
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-12 14:39:40 följande:

Hej, här är numret 010-4854916 vi tillhör också Norrköping Glad lycka till
  • Anonym (Trött)
    forzainter skrev 2015-06-12 16:29:55 följande:
    Hej, här är numret 010-4854916 vi tillhör också Norrköping Glad lycka till
    Har du hört något om vad väntetiderna är där? 9,14,18? :)
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-06-11 23:26:53 följande:
    Ni har verkligen väntat så länge, så jäkla orättvist! Åtminstone om de hade sagt innan, ni med tidigare asylansökan (dvs sökande) får längre väntetider men de säger inget utan de bara gör lite som de vill. Ni utesluts ju ur väntetiderna från hemsidan - du borde JO anmäla det! Önskar er ett svar SNABBT Mimmigpigg!
    Tack Ellaa önskar er detsamma :)
    Ja det hade vart bättre om de sagt att man blir mer utredd när det finns en asylansökan men nej,nej det gjorde de minsann inte till oss. Under hela tiden vi var i E3 systemet och väntade på intervjumail, sen intervju, sen tilldelad handläggare( här brukar de flesta få beslut om allt ser bra ut)  så sa de hela tiden att allt såg bra ut och vår ansökan var komplett. Fick tom avrådan från handläggaren som skickat intervjumailet om att inte resa till min man i slutet på februari då han o hans mamma fyllde år då vårt beslut var nära. Sen när de väl öppnade vår ansökan i början på mars så skickades vi vidare istället till segaste enheten Västerås och gjorde om vår webbansökan till papper utan att ens meddela oss om detta. Hade inte jag ringt o frågat så hade jag aldrig fått reda på detta. Kan tillägga att alla de på migrationsverket som kollat på vår ansökan o sagt att allt sett bra ut kunnat klart o tydligt se att min man varit asylsökande då vi har samma beteckningsnummer som han hade undet sin asylansökan. Har skickat en JO anmälan en månad sen men har inte hört ett knyst från dem. Jag vet att en JO anmälan kanske inte hjälper just vår ansökan men ju fler som anmäler så måste ju de snart göra en ny granskning och så kommer regeringen få upp ögonen för hur förjävligt vi som ansöker har det med dessa omänskliga väntetider. Det är ju helt klart att migrationsverket behöver mer hjälp med att få mycket fler anställda för att de nånsin ska komma ifatt till normala väntetider.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid