• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Migränverket
    Mimmipigg skrev 2015-06-11 20:19:50 följande:

Grattis till alla er som fått era positiva beslut idag :) Verkar som migrationsveket har fått lite fart på sig då även en av mina väninnor fick sitt positiva beslut idag efter 16 månaders väntan. Håller tummarna att det fortsätter i samma fart nu och att de positiva besluten haglar in här på tråden för alla är vi värda att få leva med våra älskade :D

16 månader? Ni asyl-tanter har ju inte direkt de väntetiderna vi andra förväntar oss; bara ca 10-12 månader.
  • Smilla75
    Ellaa skrev 2015-06-11 13:11:00 följande:
    Tvåmannabeslut betyder att det är 2 personer som tar beslut i ärendet, TROR att tex så tar handläggaren ett beslut sen får beslutsfattaren också ta ett beslut - eller teamledare. Men det är 2 st som ska ta beslut. Detta kanske görs för att säkerhetsställa att beslutet görs på rätta grunder eller undvika icke objektiva beslut, tror jag. Smilla75 får gärna rätta!
    Så dumt sätt att uttrycka sig, tvåmannabeslut, det säger ju inte personen som undrar någonting.
    Handläggare har delegation på att ta beslut ensam vid bifall, det är alltså en handläggare som agerar som ensam beslutsfattare.
    Vid avslag ska det alltid vara tvåmannabeslut, en handläggare och en beslutsfattare.

Att ett beslut blir tvåmanna betyder inte absolut avslag. Kanske har handläggaren inte arbetat tillräckligt länge för att få delegation, då är alla hans beslut tvåmannabeslut.

Jag hade nog hört mig för innan beslutet fattas, kanske finns någon oklarhet man kan reda ut.
  • Mimmipigg
    Migränverket skrev 2015-06-11 22:33:28 följande:
    16 månader? Ni asyl-tanter har ju inte direkt de väntetiderna vi andra förväntar oss; bara ca 10-12 månader.
    Nej vi har ju inte det :/ Hjälper inte hur mycket bevis på att förhållandena är hur seriösa som helst men med en asylansökan i bakgrunden oavsett hur länge sen den gjorts väcker direkt misstankar om skenäktenskap vilket jag tycker är diskriminerande. Jag och min man har redan väntat över 10 månader o enheten vi ligger på, Västerås, handlägger ansökningar från okt/nov 2013. Detta innebär att om de fortsätter i denna långsamma takt så kommer vi få vänta 10 månader till. Helt sanslöst!
  • Ellaa
    Smilla75 skrev 2015-06-11 22:42:57 följande:

Så dumt sätt att uttrycka sig, tvåmannabeslut, det säger ju inte personen som undrar någonting.

Handläggare har delegation på att ta beslut ensam vid bifall, det är alltså en handläggare som agerar som ensam beslutsfattare.

Vid avslag ska det alltid vara tvåmannabeslut, en handläggare och en beslutsfattare.

Att ett beslut blir tvåmanna betyder inte absolut avslag. Kanske har handläggaren inte arbetat tillräckligt länge för att få delegation, då är alla hans beslut tvåmannabeslut.

Jag hade nog hört mig för innan beslutet fattas, kanske finns någon oklarhet man kan reda ut.

Hej Smilla75, förstod inte riktigt ditt svar eller om du tyckte att mitt sätt att uttrycka mig var dumt eller den personen från M-verket som talade med Elin och sa om tvåmannabeslut. Om det är mig du svarar till så sa jag aldrig att tvåmannabeslut = avslag. Aldrig hört den termen förutom någon innan här på tråden från typ februari som också nämnde det. Om inte det är så att handläggaren inte har delegation - på vilka andra förutsättningar sker ett tvåmannabelsut? Kanske bra att veta. Tack för din feedback.
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-06-11 23:07:26 följande:

Nej vi har ju inte det :/ Hjälper inte hur mycket bevis på att förhållandena är hur seriösa som helst men med en asylansökan i bakgrunden oavsett hur länge sen den gjorts väcker direkt misstankar om skenäktenskap vilket jag tycker är diskriminerande. Jag och min man har redan väntat över 10 månader o enheten vi ligger på, Västerås, handlägger ansökningar från okt/nov 2013. Detta innebär att om de fortsätter i denna långsamma takt så kommer vi få vänta 10 månader till. Helt sanslöst!

Ni har verkligen väntat så länge, så jäkla orättvist! Åtminstone om de hade sagt innan, ni med tidigare asylansökan (dvs sökande) får längre väntetider men de säger inget utan de bara gör lite som de vill. Ni utesluts ju ur väntetiderna från hemsidan - du borde JO anmäla det! Önskar er ett svar SNABBT Mimmigpigg!
  • Ellaa
    Lennypenny skrev 2015-06-11 17:11:44 följande:

Har fått beslut i dag! Vet inte hva det blir ennå

13 mnd har vi ventet!! Nervøs og redd for svaret!

grattis Lennypenny!!! Säkert positivt beslut. Välförtjänt efter sådan lång väntan!
  • jessib
    Lennypenny skrev 2015-06-11 19:04:42 följande:
    Takk

Har ikke nr, kun mail adressen til handleggeren. Kan hun svare på mail? Er i Norge till lørdag
    Tror inte du har någon anledning att vara orolig :) Men om du vill veta imorgon kan du ringa vanliga kundtjänst eller enhetens kundtjänst (som man når genom att ringa växeln o be dem koppla) så kan de ge dig muntligt besked på vad det blir!
  • frippis

Tänkte precis skriva samma tips, ring direkt till en enhet och ge dem ärendenumret och fråga vilket beslut det blev.
    Går nog att ringa vilken enhet som helst.
    Solna har 010-485 7553

• Naabz
    frippis skrev 2015-06-11 12:13:58 följande:

Äntligen är detta 3/4 år av ovisshet och oro över.
    Positivt beslut idag.
    Ansökan 20 aug. :))

Härligt...äntligen lite sköna nyheter här på tråden. Hade nästan glömt bort helt att man kunde få svar från här alla älskades verk Flört. Stort grattis till er Frippis och hoppas att resten av proceduren går fort nu. Själva så ligger vi 10 dar efter er men vågar verkligen inte hoppas på nåt eftersom migrationsverkets vägar äro outgrundliga Skrattande.
    Även ett stort grattis till er Lennypenny och hoppas innerligt på ett positivt bifall för er...håller tummarna hårt för er....och givetvis även för oss alla andra här som lider under plågoverkets vingar!

ps....fick tillbaka skattepengar idag och jag kommer verkligen aldrig mer klaga på skatteverket igen nånsin... som hinner med minst 5 miljoner skatteutredningar och deklerationer om året...och som dessutom är gratis Flört
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid