• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • ALLLLK

Idag ringde jag vad jag trodde var min handläggare i Örebro, men hon visade sig endast vara den som skickade ut info om intervjun. Hon sa att de just nu håller på med augustiansökningarna, vilket betyder minst 2 månader till för mig och min kille. 

Jag frågade då eftersom jag får höra olika bud överallt om han får vara här i Sverige eller inte. Hon sa då att på grund av de långa handläggningstiderna så kan dom inte förbjuda personer att komma hit för att träffa sina partners.
    Hon bad oss isåfall säga till dom på Migrationsverket så de vet att han är här på besök.
    Varför har jag i 8 månader hört att han inte får vara här om det inte stämmer??
    Jag blir tokig på alla dubbla budskap hela tiden! 

Är det någon som vet om han sen kan åka till England eller Irland (Som ej är med i Schengen) under tiden de tar beslut? 

• JamJam
    ALLLLK skrev 2015-06-18 15:27:30 följande:

Idag ringde jag vad jag trodde var min handläggare i Örebro, men hon visade sig endast vara den som skickade ut info om intervjun. Hon sa att de just nu håller på med augustiansökningarna, vilket betyder minst 2 månader till för mig och min kille. 

Jag frågade då eftersom jag får höra olika bud överallt om han får vara här i Sverige eller inte. Hon sa då att på grund av de långa handläggningstiderna så kan dom inte förbjuda personer att komma hit för att träffa sina partners.

Hon bad oss isåfall säga till dom på Migrationsverket så de vet att han är här på besök.

Varför har jag i 8 månader hört att han inte får vara här om det inte stämmer??

Jag blir tokig på alla dubbla budskap hela tiden! 

Är det någon som vet om han sen kan åka till England eller Irland (Som ej är med i Schengen) under tiden de tar beslut? 

Hej ALLLLK

Jag har hört samma bs under de här 8 månaderna och har därför väntat snällt men nu när jag ringde och hörde mig för så sa de exakt samma sak till mig alltså att pga av långa handläggningstider så kan de inte direkt förbjuda vistelse här. Hon sa oxå att vi kan förvänta oss minst 3 månader väntetid till och att de precis börjat med augustiansökningarna. Ska du till England så behöver din partner söka visum på nytt för där är andra regler. Men det beror ju givetvis på var din partner är ifrån. Och som jag misstänker så tror jag inte att partnern behöver vara utanför Schengen för det låter ju supertokigt! Men ska dubbelkolla det där. Lycka till!
  • ALLLLK
    JamJam skrev 2015-06-18 16:15:52 följande:
    Hej ALLLLK

Jag har hört samma bs under de här 8 månaderna och har därför väntat snällt men nu när jag ringde och hörde mig för så sa de exakt samma sak till mig alltså att pga av långa handläggningstider så kan de inte direkt förbjuda vistelse här. Hon sa oxå att vi kan förvänta oss minst 3 månader väntetid till och att de precis börjat med augustiansökningarna. Ska du till England så behöver din partner söka visum på nytt för där är andra regler. Men det beror ju givetvis på var din partner är ifrån. Och som jag misstänker så tror jag inte att partnern behöver vara utanför Schengen för det låter ju supertokigt! Men ska dubbelkolla det där. Lycka till!
    Hej JamJam! 
    Ja, tänk om vi visste det när vi sökte från början, då hade vi inte behövt lägga ut tusentals pengar för alla resor kors & tvärs! Jag frågade många gånger men fick alltid samma svar att han inte fick vara här. 

Det ante mig att han skulle behöva visum till ett land utanför Schengen. Han är från USA. Jag ska också kolla upp var han kan åka under tiden de beslutar.
    Tack för svar och lycka till ni med! :)
  • Lambie

En sak förstår jag inte. Hoppas någon kan ge mig lite klarhet.

De säger att vi ligger i E3 och därför inte kommer att bli tilldelade någon handläggare. Vi har alltså passerat 12 månader och något besked är ännu inte på gång. Hur fungerar detta egentligen med E3? Är det inte negativt att vi inte får någon handläggare? Och varför är det olika för alla?

Och först låg vi i Örebro, nu ligger vi tydligen i Västerås, och där säger de att de jobbar med ansökningar från 2013. Borde inte vi då skickas till en enhet som faktiskt jobbar med ansökningar från omkring juni 2014? Förstår mig inte på det här, och man får höra så mycket olika. :(

• jessib
    Lambie skrev 2015-06-18 20:18:07 följande:

De säger att vi ligger i E3 och därför inte kommer att bli tilldelade någon handläggare. Vi har alltså passerat 12 månader och något besked är ännu inte på gång. Hur fungerar detta egentligen med E3? Är det inte negativt att vi inte får någon handläggare? Och varför är det olika för alla?

Och först låg vi i Örebro, nu ligger vi tydligen i Västerås, och där säger de att de jobbar med ansökningar från 2013. Borde inte vi då skickas till en enhet som faktiskt jobbar med ansökningar från omkring juni 2014? Förstår mig inte på det här, och man får höra så mycket olika. :(

Jobbar de verkligen i e3 i Västerås?

Jag fick samma svar i Umeå idag, att vi inte skulle få en handläggare utan en person kan ta upp ärendet och sen kan en andra person också öppna det, tex om den första går på semester etc. Men man vill ju ändå veta om någon öppnat ärendet nu :(

Lät inte som det...

Vi har väntat 9,5 månad och hon trodde vi skulle få svar i augusti eller september.
  • Ulak

Idag låg det 2 brev i brevlådan från migrationsverket. Ett för min hustru och ett för hennes barn. Som vi förutsatt och som även ambassaden sagt så var det beviljande för bägge. 9 månader och 12 dagar tog det från att ansökan lämnades in. Efter vad jag vet så var det ingen förtur men det kan ha påverkats av att jag några dagar innan skickat mail till kundtjänst och bett om klara besked eftersom det fanns risk för att dotterns skolgång skulle kunna försenas om beskedet dröjde ytterligare.

• Lambie
    jessib skrev 2015-06-18 20:25:30 följande:
    Jobbar de verkligen i e3 i Västerås?

Jag fick samma svar i Umeå idag, att vi inte skulle få en handläggare utan en person kan ta upp ärendet och sen kan en andra person också öppna det, tex om den första går på semester etc. Men man vill ju ändå veta om någon öppnat ärendet nu :(

Lät inte som det...

Vi har väntat 9,5 månad och hon trodde vi skulle få svar i augusti eller september.
    Ja, precis. :(
    Det är vad de sa till mig iallafall, att vi finns i E3 och att vi ligger i Västerås. Men en gång när jag ringde dit så nämnde de också Stockholm, så vet inte om vi ligger där nu eller fortfarande Västerås. Som sagt, förstår inte riktigt det där...

Ert låter iallafall mer positivt. Jag frågade om vi kan förvänta oss ett svar i slutet på sommaren som det var meningen, men det verkar som att vi kan behöva vänta upp till ett halvår till så som det lät på de. Om vi har tur typ.

Känns som att man går och väntar en evighet på något som skulle kunna ta max en vecka istället.
  • Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-06-18 20:18:07 följande:

Vi blev oxå flyttade från Örebro till Västerås och i samband med det så tog de ut oss ur E3 systemet. Detta hände efter min man gjort sin intervju och vi hade väntat 7 månader och en handläggare i Örebro bedömt att våran ansökan behöver muntlig utredning så då flyttades vi till den närmaste enheten från vår bostadsadress och det är Västerås.  Ring ännu en gång till Västerås och fråga om ni verkligen är kvar i elektroniska systemet (E3). Jag har nummer o mailadresser till enhetschefen, regionschefen och teamledare i V-ås så kan jag ge dig det privat i mail om du behöver de :)
    Jag fick ett samtal från enhetschefen i Västerås igår efter att jag klagat hos regionschefen om just varför de skickat oss till Västerås och att vi ville bli skickade till en annan enhet där de har större kapacitet att hantera vårt ärende tidigare då de är så efter i handläggningarna och då de tydligen hanterar mest pappersärenden och vi har sökt via webb. Han berättade då att de har nyligen flyttat de flesta ansökningar från kvartal 1, 2014 (januari- april) till Uppsala så när de snart e färdiga med 2013 kommer de börja arbeta med ansökningar inkomna maj 2014. I augusti skulle de kolla igenom hur de låg med ansökningarna igen och då bestämma om de kommer flytta över ansökningar från kvartal 2 (maj-augusti) till en annan enhet om de inte kommit ifatt de andra enheterna. De kommer handlägga ärenden på halvfart nu under sommaren så helt dött kommer det inte vara med segare.

• Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-06-18 20:51:57 följande:
    Vi blev oxå flyttade från Örebro till Västerås och i samband med det så tog de ut oss ur E3 systemet. Detta hände efter min man gjort sin intervju och vi hade väntat 7 månader och en handläggare i Örebro bedömt att våran ansökan behöver muntlig utredning så då flyttades vi till den närmaste enheten från vår bostadsadress och det är Västerås.  Ring ännu en gång till Västerås och fråga om ni verkligen är kvar i elektroniska systemet (E3). Jag har nummer o mailadresser till enhetschefen, regionschefen och teamledare i V-ås så kan jag ge dig det privat i mail om du behöver de :)
    Jag fick ett samtal från enhetschefen i Västerås igår efter att jag klagat hos regionschefen om just varför de skickat oss till Västerås och att vi ville bli skickade till en annan enhet där de har större kapacitet att hantera vårt ärende tidigare då de är så efter i handläggningarna och då de tydligen hanterar mest pappersärenden och vi har sökt via webb. Han berättade då att de har nyligen flyttat de flesta ansökningar från kvartal 1, 2014 (januari- april) till Uppsala så när de snart e färdiga med 2013 kommer de börja arbeta med ansökningar inkomna maj 2014. I augusti skulle de kolla igenom hur de låg med ansökningarna igen och då bestämma om de kommer flytta över ansökningar från kvartal 2 (maj-augusti) till en annan enhet om de inte kommit ifatt de andra enheterna. De kommer handlägga ärenden på halvfart nu under sommaren så helt dött kommer det inte vara med segare.
    Tack så mycket för ditt svar. :)
    Du får väldigt gärna skicka de numren till mig i pm. Det är alltid skönt att kunna få utförligare svar, vilket jag tycker de har varit väldigt dåliga på...
  • Göteholm2015
    ALLLLK skrev 2015-06-18 16:29:48 följande:
    Hej JamJam! 
    Ja, tänk om vi visste det när vi sökte från början, då hade vi inte behövt lägga ut tusentals pengar för alla resor kors & tvärs! Jag frågade många gånger men fick alltid samma svar att han inte fick vara här. 

Det ante mig att han skulle behöva visum till ett land utanför Schengen. Han är från USA. Jag ska också kolla upp var han kan åka under tiden de beslutar.
    Tack för svar och lycka till ni med! :)
    Hej ALLLLK!
    Vi fick också höra olika visor gång på gång. Under intervjun blev hon tillsagd att hon inte alls fick lov att vara i Sverige så länge hon hade en ansökan om UT inne, Sedan läste jag om att detta bara gällde när det fattas beslut. När jag ringde och frågade så var man osäker, men man avrådde oss från att vistas i Sverige om det inte var "nödvändigt" och att vi då skulle höra av oss til MigV. Vad gäller övriga Schengen så har jag aldrig hört/läst att det skulle vara ett problem. Ja, alltså min flickvän från Taiwan gjorde ju sin intervju i Madrid, så om hon inte fick vara i Schengen är det ju i så fall märkligt att hon kunde göra intervjun där...

Mitt ex är från USA och vi åkte till både Irland och Skottland och det var viseringsfritt för henne som amerikan. Jag ser inga konstigheter med att du och din partner åker dit om ni vill. Lika lite som jag ser något problem med att jag och min flickvän åker till USA nästa vecka och spenderar tid där... 

Det känns generellt som att MigV och svenska lagar inte hängt med i utvecklingen av just Schengen. Den här regeln om att man inte får lov att vistas i landet faller ju lätt när partners kan befinna sig viseringsfritt i Schengen.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid