• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-06-23 15:22:10 följande:
    HEJ ALLA,

det här är första gången som jag loggar in sådär som ni har gjort, hade inte ens tänkt på det. Är det en ny sak eller?

Iaf, jag tror att det inte är något speciellt.. På mig står det Solna det är för att man nu också kan få behöva göra intervju dvs den svenska partner. Det betyder inte precis att man MÅSTE göra det men den finns där så om man är tvungen att göra intervjun också så kommer det komma upp där. Och därför står ens närmaste enhet där. Men de lär säga till innan. Det är väl något nytt bortsett från det så verkar det som att fler kommer vara tvungna att också göra intervjun i Sverige. 

På min står min sambos namn på den nedersta rutan, att boka intervju med närmaste ambassad och SOLNA. Och det tror jag är för att han måste boka tid där när han får sitt visum för att lämna fingeravtryck och göra sitt UT-kort. 

Smilla75, vet du vad detta är?
    Hej Ellaa, jag tror inte att det behöver vara närmsta enhet för då borde det i sån fall på vår sida också stå SOLNA men där står istället NORRKÖPING. Det är ju inte alls närmast mig....jag bor i Stockholm.

Försökte ringa och fråga men kommer inte fram ;/ suck
  • jessib
    S.MAJ skrev 2015-06-23 15:39:53 följande:

Jag har en fråga som kanske låter lite dum men.. När ens partner sökt om uppehållstillstånd och det har blivit beviljat, ger det automatiskt arbetstillstånd då också eller måste man ansöka om det separat? När gör man det i så fall? Medan man väntar på svar om UT eller när man redan är i Sverige?

Man kan både arbeta och studera med uppehållstillståndet man får för anknytning. :)
  • ALLLLK

Här händer det grejer!! Helt plötsligt hux flux får min kille ett mail där det står att ett beslut tagits & igår när jag ringde Migrationsverket fick jag reda på att vi fått bifall!!

Vi ansökte 24/10, intervju 22/5, beslut kom 22/6. Han är från USA och vi hade Örebro som vår enhet. 

Jag håller tummarna för er alla att ni snart ska få svar!! 

• JamJam
    ALLLLK skrev 2015-06-23 16:40:52 följande:

Här händer det grejer!! Helt plötsligt hux flux får min kille ett mail där det står att ett beslut tagits & igår när jag ringde Migrationsverket fick jag reda på att vi fått bifall!!

Vi ansökte 24/10, intervju 22/5, beslut kom 22/6. Han är från USA och vi hade Örebro som vår enhet. 

Jag håller tummarna för er alla att ni snart ska få svar!! 

Stort Grattis!!!

Har ni sökt förtur?
  • Naabz

Stort grattis till er ALLLK! Glad

Sen undrar jag hur ni andra loggar in där ni säger att ni loggar in. Jag försöker men inget händer.

• ALLLLK
    JamJam skrev 2015-06-23 16:48:21 följande:
    Stort Grattis!!!

Har ni sökt förtur?
    Tack!! Nej det har vi inte gjort. Jag tror vi bara hade en jäkla tur faktiskt, jag blev rejält förvånad när vi fick mailet.

Lycka till till er! 
  • S.MAJ
    jessib skrev 2015-06-23 16:20:19 följande:

Man kan både arbeta och studera med uppehållstillståndet man får för anknytning. :)

Tack! Skönt att få det klargjort iaf :)

Nu har min pojkvän loggat in på "mina sidor" och vi båda är lika förvirrade. Det står att han har en tidsbokning för svensk utlandsmymdighet i BODEN (???) han bor i USA och jag i UPPSALA...

Vad menar de med detta?
  • Harvey80

nån som skickat in webansökan i februari 2015 som fått intervju mail än? vi ansökte 20 februari

• sjömannen
    Naabz skrev 2015-06-23 17:15:08 följande:

Stort grattis till er ALLLK! Glad

Sen undrar jag hur ni andra loggar in där ni säger att ni loggar in. Jag försöker men inget händer.

Här är en till som inte får detta med inloggning på "min hemsida" att fungera. Jag fick till det med att få ett nytt lösenord, men när jag sedan försöker logga in får jag beskedet:
    Att göra fler ansökningar med samma användaruppgifter är inte tillåtet.

De här användaruppgifterna har redan använts för att göra en ansökan. Om du vill göra en ny ansökan måste du gå till Migrationsverkets hemsida och skapa nya användaruppgifter. Du har blivit utloggad.

Det verkar vara skillnad på "folk och folk" !?!?!?
  • Ellaa
    johannaib skrev 2015-06-23 11:16:51 följande:

Hej, tänkte dela med mig av info jag fick från Örebroenheten alldeles nyss. I maj när jag ringde fick jag höra att de arbetade med augusti 2014 och att vi bara behövde vänta "lite till" samt att det brukar ta 1-2 månader att få beslut efter intervjun (som skedde 12 maj). Nu idag var det helt annat besked, de jobbar tydligen med ansökningar från mars 2014 och det kan därmed ta ytterligare 7 månader för oss att få beslut eftersom vi sökte i oktober 2014. Man har ju svårt att inte börja storböla i luren när man hör det.. Men vad kan man göra, bara att vänta och försöka hålla humöret uppe. Min partner är från USA.

Bevis på hur mycket de ljuger, jag frågar ALDRIG längre vilken månad de jobbar med för det är skitsnack... De som är på tfn är 90% av ggr bara kundtjänst medarbetare som inte alls handlägger. Tror de snarare har mer info om HUR det funkar, VAD de ska säga, HUR de ska säga saker. Men mer internet så tror jag inte alls de har den vetskapen. 

Om du har Örebroenheten - hur kan de då påstå att de i maj höll på med augusti 2014 och nu mars 2014 - men ALLLLK har fått beslut och de ansökte 24 oktober 2014. Jag är inte arg på Migrationsverkets handläggare direkt för att jag tror verkligen att de arbetar utifrån regelverk - men jag blir så jävla arg på de som LJUGER för att vilseleda oss, nästan som att de blir irriterade på att man ringer och väljer då att säga vad som för att göra oss besvikna. 

Jag lovar om du skulle ringa de imorgon och säga hur kommer det sig då att det finns ett par som ansökte i oktober 2014 men ni säger att ni arbetar med mars 2014? Dvs då gör en handläggare hos Er fel för att de inte utgår ifrån ansökningsdatum. De kommer säkert påstå att ALLLLK ljuger och att det inte ALLS kan stämma. (P.s inget illa menat mot dig ALLLLK, GRATTIS!!! Glad för eran skull!)
    Ibland önska man verkligen när sådant händer att kunna ge de dossie# så de kan ge en förklaring till deras lögner. 
    ALLLLK, du och jag har iaf två saker gemensamt: samtliga ansökte i oktober 2014 och våra partners är från USA.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid