• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • abbe73
    Ellaa skrev 2015-06-10 03:21:13 följande:

Hej! Bara för att du bor i Västerås så ska egentligen inte ditt ärende vara i Västerås, oftast blir ens ärende förflyttad eller skickad till närmaste enhet men då kan det vara pga ytterligare utredning tex något otydligt eller asylansökan som kan innebära längre väntetid. Har din fru en asylansökan bakom sig? Sökte ni via papper? Och har de bett er om mer info? Vad säger de när du ringt de? hur ser ert ärende ut? Land, osv.

Hej.

Vi ansökte via papper och min fru har ingen asylansökan bakom sig, det är mitt och hennes första ansöka, när jag ringer så säger de att håller på handlägga ärende från 2013 mer info får jag inte.

Kan jag begära att mitt ärende flyttas till nån annan tillståndsenhet?
  • abbe73

Tja.

Vad hjälper en JO-anmälan och vad ska man skriva i JO-anmälan?

• Ellaa
    abbe73 skrev 2015-06-19 09:23:24 följande:

Hej.

Vi ansökte via papper och min fru har ingen asylansökan bakom sig, det är mitt och hennes första ansöka, när jag ringer så säger de att håller på handlägga ärende från 2013 mer info får jag inte.

Hej! Visst sa du att du bodde i Västerås och har ert ärende där också? Mimmipigg kanske kan ge mer info om Västerås än vad jag kan. Men om du bor där så kanske det betyder är att ni är under ytterligare utredning? Hur ser ert ärende ut?

En annan sak att ha i åtanke är att ni har pappersansökan - därför fick ni göra intervjun så nära inpå ansökningsdatum. När ansökte ni? Jag vet att vissa säger att man har lagt ihop webb och pappersansökan men jag har fått svar att detta inte äe möjligt för det är för mycket arbete att lägga in pappersansökningar i datasystemet och de har redan för mycket jobb. Utan vad slm gjorts är att väntetiderna inte ska skilja lika radikalt längre mellan båda. Men tror dessvärre ändå att pappersansökan tar längre tid.

Tips är att ringa Västerås och be de kolla upp igen om ert ärende är där, hört att Västerås hanterar pappersansökningar också... Deras väntetider är extremt långa. Men vet att Mimmipigg kan betydligt mycket mer än mig.

www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Fär kan du läsa om jo-anmälan. Ha dock inga förhoppningar om att det kommer att ändra ditt specifika ärende utan detta är mera för JO att ha översikt av missnöje etc. mot en specifik myndighet. Men jag tror desto fler som kommer in desto mer kommer de att förstå problematiken med Regeringens resurshantering osv.

Lycka till!
  • Migränverket
    abbe73 skrev 2015-06-19 09:49:21 följande:

Tja.

Vad hjälper en JO-anmälan och vad ska man skriva i JO-anmälan?

www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Du ska skriva att handläggningstiden överstigit 9 månader som det max anges i utlänningsförordningen 4 kap paragraf 21a.

De kommer att vidarebefordra ditt klagomål till MigV.
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hejj alla ville dela med er ni som vill veta !!!

Vi ringde migv igår uppsala enheten och de sa att att komma på ett beslut efter intervjun det brukar tar 5-6 månader !!! Hoppas att det stämmer!! i september blir det 6 månader sen jag klarade med intervjun !!!

Jag har en fråga någon som kan hjälpa lite ??? De sa att vårt ansökan ser inte så kompleterad men de sa inte vad det är !! Vad mennar dom med detta gäller det om vi har skrivit nån fel eller sånt ?? Vi är säkert 1000% att alla documenter vi har skickat !!! Lycka till alla!

• Mimmipigg
    abbe73 skrev 2015-06-19 09:23:24 följande:
    Hej.

Om du läser lite i mina tidigare inlägg bla från igår så skrev jag lite hur läget ser ut just nu i Västerås. De flyttar tyvärr inte enstaka ärenden till nån annan enhet då jag oxå ville att vårat ärende skulle bli det. De har nyligen flyttat de flesta ansökningarna från januari-april 2014 till Uppsala för att kunna komma ifatt med de andra enheterna. De kommer kolla hur de ligger till i augusti igen och är de fortfarande efter så kommer nästa kvartal (maj-augusti 2014) att flyttas till en annan enhet som har mindre belastning. Vet inte när ni sökte men vår ansökan ligger i det andra kvartalet (ansökan gjord 1 augusti 2014) så vi blev inte förflyttade.

Västerås hanterar mest pappersansökningar och att ni har hamnat där kan ju vara pga att det var er närmaste enhet från bostadsadressen eller bara av en slump. Men eftersom ni är pappersansökning så behöver detta absolut inte betyda vidare utredning om er ansökan är komplett. Det är bara att väntetiderna just nu är väldigt långa och webbansökningar och papper har hittills lagts i två olika köer. Detta håller på att ändras då de nu scannar in alla pappersansökningar så de oxå går in i den elektroniska kön men tror tyvärr inte detta påverkar de pappersansökningar som inkommit i 2014.

Hoppas du fick lite mer info hur det ligger till just nu :)
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-06-18 20:38:45 följande:
    Ja, precis. :(
    Det är vad de sa till mig iallafall, att vi finns i E3 och att vi ligger i Västerås. Men en gång när jag ringde dit så nämnde de också Stockholm, så vet inte om vi ligger där nu eller fortfarande Västerås. Som sagt, förstår inte riktigt det där...

Ert låter iallafall mer positivt. Jag frågade om vi kan förvänta oss ett svar i slutet på sommaren som det var meningen, men det verkar som att vi kan behöva vänta upp till ett halvår till så som det lät på de. Om vi har tur typ.

Känns som att man går och väntar en evighet på något som skulle kunna ta max en vecka istället.
    Lambie, ring till Västerås IGEN och be de dubbelkolla om ni verkligen har ert ärende i Västerås. Så vitt informationen som har delats så sägs det att Västerås hanterar pappersansökningar - så varför skulle ni bli flyttade dit - kan de ha tagit ut er ur E3 system och behandlar er som pappers?

Jag tycker du ska ringa också för att en annan person på tråden sa att han också hade Västerås (de hade sagt det till honom) sen efter att jag och Mimmipigg skrev till han så ringde han igen och då hade de sagt fel! Han låg inte alls i Västerås, han hade en webbansökan.

Vart ligger din närmaste enhet? Vart bor du? (om du vill skriva det såklart) stad?

Ring igen, och säger de att Västerås är er enhet då tycker jag du ska fråga: Varför är mitt ärende i Västerås då och varför blev jag flyttad? 

Inte logiskt att de flyttar er om ni INTE har pappersansökan, om ni INTE har blivit utdragna ur E3 för vidare utredning och per automatik blir behandlade som pappersansökan. Så om ni har blivit flyttade så är väl det mest logiska att ni har en handläggare som har öppnat er kanske i Västerås... Och då borde du be om numret till denna person. 

Man blir väl bara flyttad av följande anledningar:
    1) Ytterligare utredning = flyttad till närmaste enheten till ens bostadsadress.
    2) Ibland för att man har en pappersansökan.
    3) De har sagt fel.
    4) För att ni har fått en handläggare
    5) Kan det vara så att ert ärende är försenat pga de månaderna som ambassaden inte skickade in era intervjupapper? och då får du räkna bort de månaderna som era intervjupapper inte var inkomna. (Hur dumt det än är för det borde egentligen bara vara ansökningsdatum som spelar roll)

Så är det enda logiska i mitt huvud - andra får gärna lägga in sina notiser/åsikter om detta. Hoppas det går bra. Med tur så kanske ert ärende inte ligger i Västerås efter allt :) Då deras handläggningstider verkar föreviga.

Håll oss uppdaterade!
  • Lambie
    Ellaa skrev 2015-06-19 17:52:45 följande:
    Lambie, ring till Västerås IGEN och be de dubbelkolla om ni verkligen har ert ärende i Västerås. Så vitt informationen som har delats så sägs det att Västerås hanterar pappersansökningar - så varför skulle ni bli flyttade dit - kan de ha tagit ut er ur E3 system och behandlar er som pappers?

Jag tycker du ska ringa också för att en annan person på tråden sa att han också hade Västerås (de hade sagt det till honom) sen efter att jag och Mimmipigg skrev till han så ringde han igen och då hade de sagt fel! Han låg inte alls i Västerås, han hade en webbansökan.

Vart ligger din närmaste enhet? Vart bor du? (om du vill skriva det såklart) stad?

Ring igen, och säger de att Västerås är er enhet då tycker jag du ska fråga: Varför är mitt ärende i Västerås då och varför blev jag flyttad? 

Inte logiskt att de flyttar er om ni INTE har pappersansökan, om ni INTE har blivit utdragna ur E3 för vidare utredning och per automatik blir behandlade som pappersansökan. Så om ni har blivit flyttade så är väl det mest logiska att ni har en handläggare som har öppnat er kanske i Västerås... Och då borde du be om numret till denna person. 

Man blir väl bara flyttad av följande anledningar:
    1) Ytterligare utredning = flyttad till närmaste enheten till ens bostadsadress.
    2) Ibland för att man har en pappersansökan.
    3) De har sagt fel.
    4) För att ni har fått en handläggare
    5) Kan det vara så att ert ärende är försenat pga de månaderna som ambassaden inte skickade in era intervjupapper? och då får du räkna bort de månaderna som era intervjupapper inte var inkomna. (Hur dumt det än är för det borde egentligen bara vara ansökningsdatum som spelar roll)

Så är det enda logiska i mitt huvud - andra får gärna lägga in sina notiser/åsikter om detta. Hoppas det går bra. Med tur så kanske ert ärende inte ligger i Västerås efter allt :) Då deras handläggningstider verkar föreviga.

Håll oss uppdaterade!

Jag bor i Dalarna, och av Örebro och Västerås så ligger den sistnämnda närmast mig. Jag har ringt många gånger, senast för några dagar sedan, och de har alltid sagt att vi inte har någon handläggare och att vi är i E3. Jag har tänkt ringa de igen efter den här helgen, så jag uppdaterar här när jag har fått tydliga svar. Ska se till att främst fråga varför vi blev förflyttade och varför just till Västerås.

Vår ansökan är en webbansökan, och tydligen skulle inte deras försening av intervjuhandlingarna påverka vårt ärende, men det vet jag inte om jag kan tro på. Vi har hittills haft en komplettering i april då hans pass skulle gå ut nu i augusti. Han fixade nytt och vi skickade in kopian på mindre än en vecka, så det borde inte heller behöva förlänga handläggningstiden tycker man ju.
    Jaja, jag återkommer! :)

• S.MAJ

Hej! Tänkte bara kolla om det är någon mer här som har en partner från USA och hur vida väntetiden har/ser ut för er? Har ni blivit kallade på intervju eller fått en handläggare?

Vi har varit tillsammans i 3 år, bott sambos i Australien i ett år av dessa tre. Sedan har det gjorts ett ex antal resor till USA efter det.

Förhoppningarna om ett relativt snabbt svar höjs ju så otroligt när man ser att väntetiden blivit uppskattad till 4 månader, men ändå så har det inte hänt ett skit sedan vi skickade in ansökan, 2014-12-02. Gör lika ont i hjärtat varje dag när man ser att det inte gjorts något framsteg i processen, att gå runt ovetandes och bara vänta...

• Ellaa
    Lambie skrev 2015-06-20 01:24:47 följande:

Jag bor i Dalarna, och av Örebro och Västerås så ligger den sistnämnda närmast mig. Jag har ringt många gånger, senast för några dagar sedan, och de har alltid sagt att vi inte har någon handläggare och att vi är i E3. Jag har tänkt ringa de igen efter den här helgen, så jag uppdaterar här när jag har fått tydliga svar. Ska se till att främst fråga varför vi blev förflyttade och varför just till Västerås.

Vår ansökan är en webbansökan, och tydligen skulle inte deras försening av intervjuhandlingarna påverka vårt ärende, men det vet jag inte om jag kan tro på. Vi har hittills haft en komplettering i april då hans pass skulle gå ut nu i augusti. Han fixade nytt och vi skickade in kopian på mindre än en vecka, så det borde inte heller behöva förlänga handläggningstiden tycker man ju.

Jaja, jag återkommer! :)

Hmm... Om Västerås är den som ligger närmast dig, kan det betyda att ni är under ytterligare utredning/du kommer kallas in på intervju också och därav har de flyttat den till närmaste enheten till din adress? Ta inte detta ordagrant dock, eller kan jag ha fel Mimmipigg? Du är nog den som är mest kunnig när det gäller Västerås. Ta nr till enhetschefen dit av Mimmipigg och ring och fråga ut en massa. Nåt måste du kunna få svar på. Hoppas det går bra!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid