• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • JamJam
    jessib skrev 2015-06-23 12:24:41 följande:
    Tilläggas att Umeå är vår enhet.
    Kanske ringer o checkar.
    Hej Jessib,

Var inne och kollade på min mans hemsida och där står också Tidsbokning för utlandsmyndighet i Norrköping (dock) och jag bor i Stockholm ser lite konstigt ut. Dessutom så står det att det är min man som berörs av detta  -  men han bor ju inte ens här och är dessutom inte viseringsfri. Hur som, när jag klickar på Tidsbokning så framgår där att ingen tidsbokning kan göras till den utlandsmyndighet/ambassad som min man valde i sin ansökan. Dessutom har han redan gjort intervjun.

Mycket konstigt..  ska nog ringa och fråga om det där.
  • toufik17

hej,

jag förstår inte en sak... hur loggar ni in och hur kan ni se uppgifter att ni ska på intervju osv?
    //T

• Elinmarie
    Hittade detta på Migrationsverkets hemsida idag.
    Det är detta dom sagt till mig när jag ringt dit flertal gånger för att försäkra mig att min sambo kan vara här tillsammans med mig under sina viseringsfria månader.

2015-06-05

Personer som inte behöver visum kan inte avvisas enligt den bestämmelse i utlänningslagen som hittills har använts. Det slår Migrationsöverdomstolen fast i en ny dom.

Det finns många länder vars medborgare kan besöka Sverige under tre månader utan visum eller annat tillstånd. Det gäller till exempel USA, Mexiko, Japan och länderna på västra Balkan.

Den nya domen gäller personer från dessa länder som under sin visumfria tid ansöker om uppehålls­tillstånd för bosättning, till exempel genom att söka asyl. Den aktuella domen handlar om en familj som sökte asyl under sin visumfria tid. Migrationsverket hade enligt tidigare praxis beslutat att avvisa familjen från Sverige. Migrationsöverdomstolen menar att utlänningslagens paragraf om visumfria personer kan vistas här under tre månader* inte ger stöd för avvisningar. Däremot kan det finnas andra skäl för avvisningar, till exempel att de inte har medel att försörja sig under sin vistelse i Sverige.

? Vi kommer nu att noga analysera domen och dess konsekvenser för vårt arbete, säger Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket.

* Se 8 kapitel 2 § 2.

• jessib
    toufik17 skrev 2015-06-23 13:44:17 följande:

hej,

jag förstår inte en sak... hur loggar ni in och hur kan ni se uppgifter att ni ska på intervju osv?
    //T

Jag googlar CAS migrationsverket för att komma till "Mina sidor". Vet inte riktigt hur jag hittade dit eftersom vi inte bokade tid online. Sen loggar man in med användarnamn och lösenord (samma som man loggade in med när han sökte).

Vi har en gemensam mail så jag glömmer ofta lösenordet men kan skicka hem det på mailen han sökte med och loggar sedan in. Har inte stått något intressant där förrän nu dock. Står bara att ansökan är inkommen och vilka dokument man bifogade. Men nu står det plötsligt något om Solna...
  • Deitch
    jessib skrev 2015-06-23 13:57:07 följande:
    Jag googlar CAS migrationsverket för att komma till "Mina sidor". Vet inte riktigt hur jag hittade dit eftersom vi inte bokade tid online. Sen loggar man in med användarnamn och lösenord (samma som man loggade in med när han sökte).

Vi har en gemensam mail så jag glömmer ofta lösenordet men kan skicka hem det på mailen han sökte med och loggar sedan in. Har inte stått något intressant där förrän nu dock. Står bara att ansökan är inkommen och vilka dokument man bifogade. Men nu står det plötsligt något om Solna...
    Jag har också blivit placerad på en ort i närheten. Det är nog bara en glitch eller nått, om de inte skall börja kalla alla svenskar på intervju också. Det är ju dessutom eran partners "sida", borde väl inte hamna om din intervju där (om det nu blir det)

inloggningssida: www.migrationsverket.se/MinaSidorWEB
    Elinmarie skrev 2015-06-23 13:53:03 följande:
    Det är detta dom sagt till mig när jag ringt dit flertal gånger för att försäkra mig att min sambo kan vara här tillsammans med mig under sina viseringsfria månader.

2015-06-05

Personer som inte behöver visum kan inte avvisas enligt den bestämmelse i utlänningslagen som hittills har använts. Det slår Migrationsöverdomstolen fast i en ny dom.

Det finns många länder vars medborgare kan besöka Sverige under tre månader utan visum eller annat tillstånd. Det gäller till exempel USA, Mexiko, Japan och länderna på västra Balkan.

Den nya domen gäller personer från dessa länder som under sin visumfria tid ansöker om uppehålls­tillstånd för bosättning, till exempel genom att söka asyl. Den aktuella domen handlar om en familj som sökte asyl under sin visumfria tid. Migrationsverket hade enligt tidigare praxis beslutat att avvisa familjen från Sverige. Migrationsöverdomstolen menar att utlänningslagens paragraf om visumfria personer kan vistas här under tre månader* inte ger stöd för avvisningar. Däremot kan det finnas andra skäl för avvisningar, till exempel att de inte har medel att försörja sig under sin vistelse i Sverige.

? Vi kommer nu att noga analysera domen och dess konsekvenser för vårt arbete, säger Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket.

* Se 8 kapitel 2 § 2.

Jo jag läste den också. Tror dock inte det är något som vi kan dra nytta av. Problemet för oss är att handläggarna kan tycka det är dåligt att partnern är här (ingen lag emot det dock), artikeln i fråga gäller folk från nationaliteter som har 90 viseringsfria dagar som söker asyl medan de är på sina 90 dagar.
    Om de blir nekade under dessa 90 dagar kan inte migrationsverket kasta ut dem, eftersom de har 90 fria dagar.

Ingen kan avvisa dem, det är detta artikeln handlar om. Ingen kunde avvisa din partner om hon/han kom hit under processen - det är inte lagligt för de HAR rätt till 90 dagar enligt lag. Problemet för oss är att handläggarna blir sura och kan neka dig på grund av det. De har någon paragraf någonstans som säger att "UT-sökande skall befinna sig i sitt hemland under processen", men detta är bara deras egna riktlinjer, det finns ingen lag som nekar våra partners inträde. Detta är iaf min tolkning.

• Elinmarie
    Deitch skrev 2015-06-23 14:13:39 följande:
    Jag har också blivit placerad på en ort i närheten. Det är nog bara en glitch eller nått, om de inte skall börja kalla alla svenskar på intervju också. Det är ju dessutom eran partners "sida", borde väl inte hamna om din intervju där (om det nu blir det)

2015-06-05

* Se 8 kapitel 2 § 2.

Jo jag läste den också. Tror dock inte det är något som vi kan dra nytta av. Problemet för oss är att handläggarna kan tycka det är dåligt att partnern är här (ingen lag emot det dock), artikeln i fråga gäller folk från nationaliteter som har 90 viseringsfria dagar som söker asyl medan de är på sina 90 dagar.
    Om de blir nekade under dessa 90 dagar kan inte migrationsverket kasta ut dem, eftersom de har 90 fria dagar.

Ingen kan avvisa dem, det är detta artikeln handlar om. Ingen kunde avvisa din partner om hon/han kom hit under processen - det är inte lagligt för de HAR rätt till 90 dagar enligt lag. Problemet för oss är att handläggarna blir sura och kan neka dig på grund av det. De har någon paragraf någonstans som säger att "UT-sökande skall befinna sig i sitt hemland under processen", men detta är bara deras egna riktlinjer, det finns ingen lag som nekar våra partners inträde. Detta är iaf min tolkning.

Min partner är här på besök nu och jag känner mig lugn har namn på 3 personer på olika enheters om garanterat mig att de kommer inte att vara något problem och har även mail att de har noterat in detta i vår ansökan. Visst, man kan ju aldrig vara säker men har 3 olika personer sagt åt mig att det inte är någon fara för avslag, huvudsaken är att vi bokar en biljett åt honom när dom kommer att höra av sig när vi fått handläggare är det inga problem. Han får inte vistas här under beslut. Speciellt inte nu när handläggningstiden är så lång kan dom inte neka. Så blir det något problem kommer jag visa upp allt som dom själv har skrivit :)
  • jessib
    Deitch skrev 2015-06-23 14:13:39 följande:

2015-06-05

* Se 8 kapitel 2 § 2.

Ja, antagligen något fel på systemet. Jag önskar bara att det hände någonting alls i vårt ärende... Börjar bli lite galen av att de inte ens öppnat vårt ärende efter intervjun och de nu snart gått 10 månader!
    Men vi kämpar på. Skype är vår bästa vän.
  • Deitch
    jessib skrev 2015-06-23 14:29:48 följande:
    Skype är vår bästa vän.
    Där har vi det! Migrationsverket drar ut på tiden för de är faktiskt anställda av Microsoft i hemlighet så att de kan dra in mer pengar på Skype!

Sounds legit!Tungan ute
    Elinmarie skrev 2015-06-23 14:16:42 följande:
    Min partner är här på besök nu och jag känner mig lugn har namn på 3 personer på olika enheters om garanterat mig att de kommer inte att vara något problem och har även mail att de har noterat in detta i vår ansökan. Visst, man kan ju aldrig vara säker men har 3 olika personer sagt åt mig att det inte är någon fara för avslag, huvudsaken är att vi bokar en biljett åt honom när dom kommer att höra av sig när vi fått handläggare är det inga problem. Han får inte vistas här under beslut. Speciellt inte nu när handläggningstiden är så lång kan dom inte neka. Så blir det något problem kommer jag visa upp allt som dom själv har skrivit :)
    Jag vet att många säger som du, det enda jag vet är att jag (med avsikt) har försökt få någon att säga att det är ok över de senaste veckorna, och alla bara säger "paragrafen säger att de skall vara i sitt hemland. Vi kan inte hindra er men det är ingenting vi rekommenderar".

• Ellaa
    HEJ ALLA,

det här är första gången som jag loggar in sådär som ni har gjort, hade inte ens tänkt på det. Är det en ny sak eller?

Iaf, jag tror att det inte är något speciellt.. På mig står det Solna det är för att man nu också kan få behöva göra intervju dvs den svenska partner. Det betyder inte precis att man MÅSTE göra det men den finns där så om man är tvungen att göra intervjun också så kommer det komma upp där. Och därför står ens närmaste enhet där. Men de lär säga till innan. Det är väl något nytt bortsett från det så verkar det som att fler kommer vara tvungna att också göra intervjun i Sverige. 

På min står min sambos namn på den nedersta rutan, att boka intervju med närmaste ambassad och SOLNA. Och det tror jag är för att han måste boka tid där när han får sitt visum för att lämna fingeravtryck och göra sitt UT-kort. 

Smilla75, vet du vad detta är?
  • S.MAJ

Jag har en fråga som kanske låter lite dum men.. När ens partner sökt om uppehållstillstånd och det har blivit beviljat, ger det automatiskt arbetstillstånd då också eller måste man ansöka om det separat? När gör man det i så fall? Medan man väntar på svar om UT eller när man redan är i Sverige?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid