• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    S.MAJ skrev 2015-06-20 14:01:59 följande:

Hej! Tänkte bara kolla om det är någon mer här som har en partner från USA och hur vida väntetiden har/ser ut för er? Har ni blivit kallade på intervju eller fått en handläggare?

Vi har varit tillsammans i 3 år, bott sambos i Australien i ett år av dessa tre. Sedan har det gjorts ett ex antal resor till USA efter det.

Förhoppningarna om ett relativt snabbt svar höjs ju så otroligt när man ser att väntetiden blivit uppskattad till 4 månader, men ändå så har det inte hänt ett skit sedan vi skickade in ansökan, 2014-12-02. Gör lika ont i hjärtat varje dag när man ser att det inte gjorts något framsteg i processen, att gå runt ovetandes och bara vänta...

Hej! Jag och min sambo ansökte 14 oktober 2014, han är amerikan. Gjorde ni ansökan för nyetablerat eller sambo/gifta mer än 2 år? Vi har varit ihop sedan 12 nov 2010 och sambos i New York från sept 2012 och fortfarande är sambos.. Vi sökte därav som redan sambos i 2 år. Vi har passerat 8 månaderna - han fick ontervjumail exakt efter 6 mån som webbansökan registrerades och fick tiden 7 dagar efter att vi kontaktade konsulatet i NY, den 22 april var intervjun. Fick mail idag från de att vi INTE blivit tilldelade handläggare än... Och fortfarande i Växjöenheten. Jag tror aug-nov/dec är nog de som lär få vänta längst mellan 9-14 månader. Och ni kanske får vänta 8-9 månader för de nya handläggarna överlag kommer inte börja handlägga förrän om 3-4 månader from nu vad jag har hört. Men man vet ju aldrig med de.

Har din partner gjort intervjun än?

Lycka till!
  • S.MAJ
    Ellaa skrev 2015-06-20 14:29:16 följande:

Hej! Jag och min sambo ansökte 14 oktober 2014, han är amerikan. Gjorde ni ansökan för nyetablerat eller sambo/gifta mer än 2 år? Vi har varit ihop sedan 12 nov 2010 och sambos i New York från sept 2012 och fortfarande är sambos.. Vi sökte därav som redan sambos i 2 år. Vi har passerat 8 månaderna - han fick ontervjumail exakt efter 6 mån som webbansökan registrerades och fick tiden 7 dagar efter att vi kontaktade konsulatet i NY, den 22 april var intervjun. Fick mail idag från de att vi INTE blivit tilldelade handläggare än... Och fortfarande i Växjöenheten. Jag tror aug-nov/dec är nog de som lär få vänta längst mellan 9-14 månader. Och ni kanske får vänta 8-9 månader för de nya handläggarna överlag kommer inte börja handlägga förrän om 3-4 månader from nu vad jag har hört. Men man vet ju aldrig med de.

Har din partner gjort intervjun än?

Lycka till!

Hej! Tack för svar.

Okej, skönt att ni ser att det händer något i er process iaf, för annars känns det ju hopplöst. Håller tummarna för er att ni får ett glatt besked snarast! :)

Min pojkvän har inte blivit kallad till intervju än. Vi gjorde en ansökan om att vi planerar att bli sambo/gifta oss, eftersom vi faktiskt inte bott ihop permanent i mer än ett år. Oroar mig dock för att vi inte bifogade något dokument som intygar att min pojkvän är ogift i ansökan. Vi visste helt enkelt inte hur och var vi kunde få tag på det. Gjorde ni detta? och hur gick ni tillväga i så fall?

Förlåt men är även lite nyfiken på hur det fungerar att bo sambos i USA, lämnar du landet var tredje månad eller hur fungerar det? Och om man vill jobba under tiden med tillstånd osv.

Tack på förhand och lycka till!
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-06-20 14:20:55 följande:
    Hmm... Om Västerås är den som ligger närmast dig, kan det betyda att ni är under ytterligare utredning/du kommer kallas in på intervju också och därav har de flyttat den till närmaste enheten till din adress? Ta inte detta ordagrant dock, eller kan jag ha fel Mimmipigg? Du är nog den som är mest kunnig när det gäller Västerås. Ta nr till enhetschefen dit av Mimmipigg och ring och fråga ut en massa. Nåt måste du kunna få svar på. Hoppas det går bra!
    Om du läser tidigare inlägg så har jag gett den infon jag fått från Västerås till henne samt alla nummer så hon kan på måndag få förhoppningsvis förklaring varför de blivit förflyttade :) Tyvärr misstänker jag som du Ellaa att de blivit förflyttade för utredning då de har väntat mer än 12 månader samt att förflyttningen är liknande som vår dvs från Örebro till Västerås (håller tummarna för er att det inte är så). De har inte rakt ut sagt till oss att vi är papper men vi var hela tiden vi låg i Örebro (7 månader) i E3 systemet.
    Lite tröst är iaf att de flyttade över de första kvartalet ansökningar de hade från 2014 så när de väl börjar arbeta med 2014 (vilket borde ske när som helst) så tar det ett hopp på 4 månader o börjar direkt med maj- ansökningar men sommarmånaderna betyder 50% mindre arbetsstyrka så det lär inte gå fort. Ska ringa tillbaka till enhetschefen i slutet på augusti angående hur de ligger till och om de då behövt flytta vidare oss då vi ligger i den andra kvartalet ansökningar.
  • Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-06-20 15:27:52 följande:
    Om du läser tidigare inlägg så har jag gett den infon jag fått från Västerås till henne samt alla nummer så hon kan på måndag få förhoppningsvis förklaring varför de blivit förflyttade :) Tyvärr misstänker jag som du Ellaa att de blivit förflyttade för utredning då de har väntat mer än 12 månader samt att förflyttningen är liknande som vår dvs från Örebro till Västerås (håller tummarna för er att det inte är så). De har inte rakt ut sagt till oss att vi är papper men vi var hela tiden vi låg i Örebro (7 månader) i E3 systemet.
    Lite tröst är iaf att de flyttade över de första kvartalet ansökningar de hade från 2014 så när de väl börjar arbeta med 2014 (vilket borde ske när som helst) så tar det ett hopp på 4 månader o börjar direkt med maj- ansökningar men sommarmånaderna betyder 50% mindre arbetsstyrka så det lär inte gå fort. Ska ringa tillbaka till enhetschefen i slutet på augusti angående hur de ligger till och om de då behövt flytta vidare oss då vi ligger i den andra kvartalet ansökningar.
    Åh, hoppas att vi inte behöver ytterligare utredning... Det känns som att man kommer att få vänta ännu ett år då.
    Förhoppningsvis kan de svara på det när jag ringer på måndag.
    Tack hörrni. Jag skriver hur det gick i veckan.
  • Ellaa
    S.MAJ skrev 2015-06-20 15:07:53 följande:

Hej! Tack för svar.

Okej, skönt att ni ser att det händer något i er process iaf, för annars känns det ju hopplöst. Håller tummarna för er att ni får ett glatt besked snarast! :)

Min pojkvän har inte blivit kallad till intervju än. Vi gjorde en ansökan om att vi planerar att bli sambo/gifta oss, eftersom vi faktiskt inte bott ihop permanent i mer än ett år. Oroar mig dock för att vi inte bifogade något dokument som intygar att min pojkvän är ogift i ansökan. Vi visste helt enkelt inte hur och var vi kunde få tag på det. Gjorde ni detta? och hur gick ni tillväga i så fall?

Förlåt men är även lite nyfiken på hur det fungerar att bo sambos i USA, lämnar du landet var tredje månad eller hur fungerar det? Och om man vill jobba under tiden med tillstånd osv.

Tack på förhand och lycka till!

Tack så mycket :) vi väntar ivrigt!

Jaha ok, ett tips är att då ta med till intervjun (OM de inte begär komplettering innan) skattepapprena, på deras skattepapper, typ deklarationspapper ska det finnas en ruta där det står single. Vi valde att skicka in intyg men som är från the US Army då min sambo var militär och det pappret hade senaste datumet. Be han kolla igenom sina senaste skattepengar, behöver dock inte vara från 2014 men iaf efter att ni angett att ni ingick i en relation.

Vi träffades i Sverige under hans semester, hade långdistans i 1 1/2 år då var han militär på den tiden och jag student, vi beslöt att någon måste flytta för att se vart det går, när jag tog examen så sökte jag in på mastersutbildning där och blev antagen och flyttade till honom sept 2012. Så hade studentvisum och därefter sökte jag arbetstillstånd som man får efter fullföljd examen därborta. När vi hade långdistans 2010-2012 så reste vi fram och tillbaka. Utan studier och för att få bo där så är i stort sett enda valet att söka jobb och få arbetstillstånd via din arbetsgivare eller att ni gifter er i stort sett.

Hoppas mitt svar hjälpte lite!

Lycka till :)
  • Citatet2

Hej Alla,

Vill nu lägga mina siffror till statistiken. Jag har följt tråden i mer än ett år, och nu är snart vår väntan över. Min fru kommer från Ukraina. Så, här kommer datat:

2014-03-28 Ansökan registrerad.
    2014-05-07 Min fru blir intervjuad på Abassaden i Kiev
    Sedan följer lite epostväxling, förfrågningar i några månader tills jag inser att det inte gagnar vår sak.
    2015-03-27 Migrationsverket begär kompletterande information av mig.
    2015-03-30 Jag skickar - omfattande kompletterande info. Bilder, chattloggar, resehandlingar, biljetter mm.
    2015-06-17 "Beslut fattat" visas på webbsidan. Försöker nå Migrationsverket för klart besked.
    2015-06-18 Beslutet visar sig vara positivt efter samtal med Ambassaden i Kiev (omöjligt att nå fram till Migrationserket).

Så sammanfattningsvis; 446 dagar till beslut. 14 månader och 19 dagar. Puh!
    Om tre veckor kan min fru hämta uppehållstillståndskortet på Svenska ambassaden i Kiev. Sedan börjar nästa kapitel i vårt gemensamma liv. Kommer jag att sakna dagliga timslånga samtal i Skype? -Tror inte det.

• frippis

Vi väntar också på UT kort i kiev förresten, tydligen så får de diplomatposten på torsdagar. Så vi hoppas att vårat kommer på torsdag.

Torsdagen som var hade det tyvärr inte kommit (beslut 11 juni).
    Men gör de kortet på en vecka inom sverige så borde det ju hinna dit på 2 tycker man.

• Ellaa
    Citatet2 skrev 2015-06-21 13:17:48 följande:

Hej Alla,

Vill nu lägga mina siffror till statistiken. Jag har följt tråden i mer än ett år, och nu är snart vår väntan över. Min fru kommer från Ukraina. Så, här kommer datat:

2014-03-28 Ansökan registrerad.

2014-05-07 Min fru blir intervjuad på Abassaden i Kiev

Sedan följer lite epostväxling, förfrågningar i några månader tills jag inser att det inte gagnar vår sak.

2015-03-27 Migrationsverket begär kompletterande information av mig.

2015-03-30 Jag skickar - omfattande kompletterande info. Bilder, chattloggar, resehandlingar, biljetter mm.

2015-06-17 "Beslut fattat" visas på webbsidan. Försöker nå Migrationsverket för klart besked.

2015-06-18 Beslutet visar sig vara positivt efter samtal med Ambassaden i Kiev (omöjligt att nå fram till Migrationserket).

Så sammanfattningsvis; 446 dagar till beslut. 14 månader och 19 dagar. Puh!

Om tre veckor kan min fru hämta uppehållstillståndskortet på Svenska ambassaden i Kiev. Sedan börjar nästa kapitel i vårt gemensamma liv. Kommer jag att sakna dagliga timslånga samtal i Skype? -Tror inte det.

Hej! GRATTIS TILL BIFALL!

Frågar samma sak som frippis, hade ni pappersansökan?

Och vilken enhet tillhörde ni?

En jättelång väntan för er! Tur att ni snart får vara ihop :)

Skype blir ett minne blott :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid