• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-06-23 16:11:01 följande:
    Hej Ellaa, jag tror inte att det behöver vara närmsta enhet för då borde det i sån fall på vår sida också stå SOLNA men där står istället NORRKÖPING. Det är ju inte alls närmast mig....jag bor i Stockholm.

Försökte ringa och fråga men kommer inte fram ;/ suck
    Det är sant, du har rätt... Nu när jag läser att vissa har annan enhet och vissa har den som ligger närmast ens adress. JamJam har ni ert ärende i Norrköping?

Jag försöker klura ut detta, så det brinner i hjärnan ;p. 

Har alla ni (som kan logga in såklart) två rutor:

De personer som omfattas av din ansökan
    (länkar visar detaljer)
    NamnFödelsedatumKontrollnrStatusHär står min Sambos namn

Ansökan inkommen
    De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i SOLNA
    NamnBokad tidHär står min sambos namn

Kan det vara så att eftersom min sambo måste göra sitt TUT kort på närmaste enhet när hans beslut har tagits så vet de redan nu att han måste boka tid där? 

Jag skulle misstänka att det var kallelse för intervju för mig också om det stod mitt namn istället för hans namn under: 

Men som sagt det är hans namn där, kanske ni vars partners REDAN har gjort fingeravtryck osv - har den enheten som skickat ut intervjumail / eller enheten där ert ärende ligger hos nu istället?

Om jag har fel så borde någon av oss - eller flera av oss ringa imorgon och be de förklara detta - vi lär ju få olika svar och då kan vi iaf försöka förstå detta.

Smilla75 - om du ser detta och vad kopplingen är mellan ärende och enheten som står under 

Får du jättegärna informera oss!
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-06-23 18:59:23 följande:

Det är sant, du har rätt... Nu när jag läser att vissa har annan enhet och vissa har den som ligger närmast ens adress. JamJam har ni ert ärende i Norrköping?

(länkar visar detaljer)

Ansökan inkommen

Kan det vara så att eftersom min sambo måste göra sitt TUT kort på närmaste enhet när hans beslut har tagits så vet de redan nu att han måste boka tid där? 

Jag skulle misstänka att det var kallelse för intervju för mig också om det stod mitt namn istället för hans namn under: 

Men som sagt det är hans namn där, kanske ni vars partners REDAN har gjort fingeravtryck osv - har den enheten som skickat ut intervjumail / eller enheten där ert ärende ligger hos nu istället?

Om jag har fel så borde någon av oss - eller flera av oss ringa imorgon och be de förklara detta - vi lär ju få olika svar och då kan vi iaf försöka förstå detta.

Smilla75 - om du ser detta och vad kopplingen är mellan ärende och enheten som står under 

Hej Ellaa, vi har vårt ärende i Örebro och senast jag kollade (i förra veckan) låg vi fortfarande kvar där. Men när jag gick in på "Min sida" igen och kollade så la jag märke till nu att det står "Bokad" bredvid min mans namn under rubriken "...utlandsmyndighet i .... så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Men min man har inte heller lämnat fingeravtryck - han ska åka och göra det nu på måndag dock.

ALLLLK, ok så ingen förtursbegäran och ändå beslut. Det bevisar ju klart och tydligt att det inte går i tur och ordning. Jag förstår verkligen inte att man får göra såhär.

Jag kan i alla fall säga såhär : OM (villet är högst osannolikt ) vi får beslut innan ngn som sökt innan oss så är jag villig att dela med mig information för att ifrågasätta MIV.
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-06-23 18:59:23 följande:

(länkar visar detaljer)

Ansökan inkommen

Fast vårt ärende följer inte den teorin. Min kille får kortet skickat till ambassaden och ska alltså inte ha något med solna att göra. Det är vår närmaste enhet och senaste gången jag ringde låg vi fortfarande i Umeå.

Kanske ringer solna imorgon och kollar :)

Ännu ett mysterium att lösa i den stora gåtan om Migrationsverket ????

Jag är mer nyfiken än orolig.

Vi stockholmare borde typ ha en lokal stödgrupp...
  • jessib

Jag gjorde en skrattande smiley inte tusen frågetecken..

Någon annan som städar och inreder och förbereder för ett UT (och en sambo) fast vi inte ens fått det en?

• Ellaa
    JamJam skrev 2015-06-23 19:57:22 följande:
    Hej Ellaa, vi har vårt ärende i Örebro och senast jag kollade (i förra veckan) låg vi fortfarande kvar där. Men när jag gick in på "Min sida" igen och kollade så la jag märke till nu att det står "Bokad" bredvid min mans namn under rubriken "...utlandsmyndighet i .... så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Men min man har inte heller lämnat fingeravtryck - han ska åka och göra det nu på måndag dock.

ALLLLK, ok så ingen förtursbegäran och ändå beslut. Det bevisar ju klart och tydligt att det inte går i tur och ordning. Jag förstår verkligen inte att man får göra såhär.

Jag kan i alla fall säga såhär : OM (villet är högst osannolikt ) vi får beslut innan ngn som sökt innan oss så är jag villig att dela med mig information för att ifrågasätta MIV.
    Fan då har jag verkligen inte den blekaste aning om vad enheten har för relation till våra ansökande partners... De som själva alltid säger: "Ni har ingen specifik enhet utan vem som helst kan ta upp ert ärende" ändå så står en specifik enhet här. 

Jag gick in på min sambos sida igen, står såhär:

På min sambos står det inte bokad... Detta är så skumt. Det värsta är att jag inte ens tror att de på kundtjänsten imorgon när man ringer kommer kunna besvara på detta. 

Jag är med dig JamJam, jag är också villig att ge ut min och min sambos dossienummer/ärendenummer om vi får beslut innan ett par som ansökt innan oss - efter att vi har fått hem beslutet för då kan de inte makt missbruka ens ärende. 
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-06-23 19:59:18 följande:
    Fast vårt ärende följer inte den teorin. Min kille får kortet skickat till ambassaden och ska alltså inte ha något med solna att göra. Det är vår närmaste enhet och senaste gången jag ringde låg vi fortfarande i Umeå.

Kanske ringer solna imorgon och kollar :)

Ännu ett mysterium att lösa i den stora gåtan om Migrationsverket ????

Jag är mer nyfiken än orolig.

Vi stockholmare borde typ ha en lokal stödgrupp...
    Hmm.. Attans då, finner ingen logik i detta. Står det din sambos namn på den spalten? 

Ja ring gärna och fråga, både UMEÅ och SOLNA. Ska också ringa, så kan vi sammanfatta våra svar ihop.
  • Göteholm2015
    jessib skrev 2015-06-23 20:02:46 följande:

Jag gjorde en skrattande smiley inte tusen frågetecken..

Någon annan som städar och inreder och förbereder för ett UT (och en sambo) fast vi inte ens fått det en?

Haha! Ja, själv så håller jag på att inreda den nya lägenheten vi köpt. Blivit en del slipande, målande och snickrande senaste tiden, fungerar nästan som terapi. Tjejen är med på ett hörn och ger direktiv via FaceTime:) Idag fick jag mig dock ett par varma efter att köpt persienner för 2000 kr styck till vardagsrummet. Men, men man hoppas ju mest att den hör mardrömmen ska vara över snart.

Har du pratat med Umeå på senare tid? Har de sagt något om semesterstämning eller håller man öppet med reducerad personal?
  • johannaib
    Mimmipigg skrev 2015-06-23 12:30:44 följande:
    Det kan oxå ha o göra med att det finns 2 olika köer och att de är på olika månader. Den ena kön är för webbansökningar (E3) som väntar på att bli öppnade efter intervjun o den ligger de nog i augusti-14. Örebro har i så fall jobbat på augusti flera månader då vi låg ju där först o vårt blev öppnat första gången i början på mars (ansökan skickad 1 augusti- 14). Den andra kön, dvs den där pappersansökningarna, ansökningar som behöver kompletteras o ansökningar som behöver utredas mer finns i, ligger i troligtvis i mars-14. Det är ju olika handläggare som turas om o svara i telefon så det är kanske därför man får så olika svar.
    Ja, jag är lite rädd för att vi har hamnat i den andra kön nu eftersom min partner fick komplettera sin ansökan med ett par uppgifter, vilket han gjorde i samband med att han fick intervjumejlet.
  • johannaib
    Ellaa skrev 2015-06-23 18:48:47 följande:
    Bevis på hur mycket de ljuger, jag frågar ALDRIG längre vilken månad de jobbar med för det är skitsnack... De som är på tfn är 90% av ggr bara kundtjänst medarbetare som inte alls handlägger. Tror de snarare har mer info om HUR det funkar, VAD de ska säga, HUR de ska säga saker. Men mer internet så tror jag inte alls de har den vetskapen. 

Om du har Örebroenheten - hur kan de då påstå att de i maj höll på med augusti 2014 och nu mars 2014 - men ALLLLK har fått beslut och de ansökte 24 oktober 2014. Jag är inte arg på Migrationsverkets handläggare direkt för att jag tror verkligen att de arbetar utifrån regelverk - men jag blir så jävla arg på de som LJUGER för att vilseleda oss, nästan som att de blir irriterade på att man ringer och väljer då att säga vad som för att göra oss besvikna. 

Jag lovar om du skulle ringa de imorgon och säga hur kommer det sig då att det finns ett par som ansökte i oktober 2014 men ni säger att ni arbetar med mars 2014? Dvs då gör en handläggare hos Er fel för att de inte utgår ifrån ansökningsdatum. De kommer säkert påstå att ALLLLK ljuger och att det inte ALLS kan stämma. (P.s inget illa menat mot dig ALLLLK, GRATTIS!!! Glad för eran skull!)
    Ibland önska man verkligen när sådant händer att kunna ge de dossie# så de kan ge en förklaring till deras lögner. 
    ALLLLK, du och jag har iaf två saker gemensamt: samtliga ansökte i oktober 2014 och våra partners är från USA.
    Just nu är jag rädd för att vi blivit omplacerade i någon annan evighetskö pga att min partner fick komplettera sin ansökan när han fick intervjumejlet. Men å andra sidan var det någon annan här på tråden tidigare som också fått komplettera och ändå fått beslut relativt "snabbt" efter intervjun. So who knows.. Men detta med att de går efter ansökningsdatum stämmer ju helt klart inte!

Jättestort grattis ALLLLK, man får ju lite hopp i alla fall när andra får beslut!! Särskilt när det är samma ansökningsland och samma månad!
  • Doffer
    Harvey80 skrev 2015-06-23 17:56:39 följande:

nån som skickat in webansökan i februari 2015 som fått intervju mail än? vi ansökte 20 februari

Japp, vi gjorde en webansökan sent i januari och väntar än. Vågar nog börja hoppas att det ska komma ett mejl snart dock. Man fruktar väl att semestrar ska dra ut på det dock.

Doffer
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid