• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Doffer
    Göteholm2015 skrev 2015-06-23 21:14:29 följande:
    Haha! Ja, själv så håller jag på att inreda den nya lägenheten vi köpt. Blivit en del slipande, målande och snickrande senaste tiden, fungerar nästan som terapi. Tjejen är med på ett hörn och ger direktiv via FaceTime:) Idag fick jag mig dock ett par varma efter att köpt persienner för 2000 kr styck till vardagsrummet. Men, men man hoppas ju mest att den hör mardrömmen ska vara över snart.

Har du pratat med Umeå på senare tid? Har de sagt något om semesterstämning eller håller man öppet med reducerad personal?
    Då är vi nog minst tre som håller på Flört
    Jag försöker också inreda med hjälp av bilder och foton med blandat resultat.
    Helst vill jag vänta tills hon får komma hit så hon får vara med men jag är ju ledig nu och upptagen till hösten... Som tur var finns det mycket att göra där hon inte har någon åsikt Skrattande 

Doffer
  • JamJam
    Doffer skrev 2015-06-23 21:58:16 följande:
    Då är vi nog minst tre som håller på Flört
    Jag försöker också inreda med hjälp av bilder och foton med blandat resultat.
    Helst vill jag vänta tills hon får komma hit så hon får vara med men jag är ju ledig nu och upptagen till hösten... Som tur var finns det mycket att göra där hon inte har någon åsikt Skrattande 

Doffer
    4 st. Jag bytte nyligen lägenhet till en större och har börjat inreda och planera, dessvärre alltid med en rädsla att det ska ta ytterligare 6-8 månader. Det tröstar ju faktiskt att fixa och dona...känns som att snart. Snart kommer min andra hälft hem till mig.....   

Tänk att en myndighet får behandla människor på detta sätt och komma undan så lätt. 

Måste ärligt ge var och en av oss en ordentlig klapp på axeln - fan vad vårat tålamod har prövats. Om inte detta gör mig starkare......
  • doroteis

Hej alla

Att migrationsverket inte följer datumordning är vi nog alla överens om efter vad man ser här på forumet. De har till och med uppgett falsk information då de flesta utav oss ansökte. Det var skrivet på hemsidan att elektronisk ansökan skulle ge snabbare beslut vilket man ju trodde på och såg till att ingen information skulle saknas. Då jag nu utanför detta forum kommit i kontakt med en person som ansökte i början på Oktober 2014 via pappersansökan och får beslut i slutet på April 2015 kan jag inget annat än känna mig grundlurad. Ovanpå detta det dåliga bemötandet utav kundtjänst samt enheter som inte kan ge oss korrekta svar på vilken månad de handlägger. Detta anser jag att vi har rättighet att veta då det handlar om att våra liv står stilla och så klart befinner oss i en mycket svår och påfrestande situation. Man hade väntat sig mer utav en svensk myndighet faktiskt och min tillit till dem blir mindre för varje dag. De tycks göra som de själv behagar utan varken lagar, organiserat arbetssätt eller mänsklighet för oss i denna situationen.  

• Vetejmittnamn

Vet ej hur man använder denna sida, är ganska ny för min del. Men svar till Doffer hur som helst. Vi ansökte i början av januari och fick intervjumejl i mitten av maj. Vanlig webbansökan, d.v.s ingen förtur eller något annat. Någon som vet hur det brukar vara på intervjun om man tar med sig "bevis" som de inte har bett om? Tar de emot det med nöje med tanke på att det även kan underlätta arbetet för dom eller är de endast intresserade av det som de har bett om? Någon som tagit med vissa bevis på egen hand, hur gick det? Mvh

• Joana

Det känndes inte rätt innan jag fick detta mailet... nu kan de inte göra något mot vårt ärende o sambon min kommer hit på Lördag glad o lugn :) Det ska blii såå skööööönt! *Tips till er alla är att be personerna ni pratar med om ett sådant mail*
  • Elinmarie
    Joana skrev 2015-06-24 09:12:11 följande:

Det känndes inte rätt innan jag fick detta mailet... nu kan de inte göra något mot vårt ärende o sambon min kommer hit på Lördag glad o lugn :) Det ska blii såå skööööönt! *Tips till er alla är att be personerna ni pratar med om ett sådant mail*
    Samma svar fick jag utav dom när jag frågade samma sak om min sambo kunde komma hit sina 90 viseringsfria dagar. Har också svar ifrån dom så nu kan dom inte komma och säga något annat :) Huvudsaken var att han lämnade Sverige innan beslut skulle tas och de sa att huvudsaken vi meddelat dem när han kommer så skriver de in det i vår ansökan och när vi får handläggare kommer de att höra av sig till oss så de inte tar ett beslut när han är här.

Njuuuut, hoppas ni får en fin sommar och snabbt beslut så ni inte behöver skiljas åt igen, det räcker ju att din sambo åker till några utav våra grannländer och inväntar beslut om han har viseringsfria dagar kvar :)
  • Mimmipigg
    Joana skrev 2015-06-24 09:12:11 följande:
    Varför får jag inget sånt svar varje gång jag mailar dem? Får bara standardsvar att de inte bör vara här under ansökan. Min man kommer ju hit om 9 dagar o jag börjar få panik då jag vill stå på flygplatsen och ha ett mailbevis att han får vara här utifall de börjar ifrågasätta det :/
  • Elinmarie
    Mimmipigg skrev 2015-06-24 09:45:56 följande:
    Varför får jag inget sånt svar varje gång jag mailar dem? Får bara standardsvar att de inte bör vara här under ansökan. Min man kommer ju hit om 9 dagar o jag börjar få panik då jag vill stå på flygplatsen och ha ett mailbevis att han får vara här utifall de börjar ifrågasätta det :/
    Jag förstår din oro, jag var också lite orolig även fast jag fått det bekräftat att det är inga problem men när min sambo kom för ca en vecka sedan på Arlanda så frågade de honom bara vad han skulle göra i Sverige, han sa - Jag ska hälsa på min svenska flickvän :) Och det var inga som helst problem :)
  • Mimmipigg
    Elinmarie skrev 2015-06-24 10:21:31 följande:
    Jag förstår din oro, jag var också lite orolig även fast jag fått det bekräftat att det är inga problem men när min sambo kom för ca en vecka sedan på Arlanda så frågade de honom bara vad han skulle göra i Sverige, han sa - Jag ska hälsa på min svenska flickvän :) Och det var inga som helst problem :)
    Oki hoppas det går lika lätt för min man :) I värsta fall får jag väl ringa nån enhet för bekräftelse o hoppas att man får tag i nån som säger att det är ok och inte drar den där standardsvaret att de inte bör vistas här under ansökningstiden. Han kommer o landa i Landvetter även fast Arlanda är närmaste flygplatsen för oss men flyget skulle mellanlanda i Gbg så då är det ju första passkontrollen där. Ringde till Landvetter förrut o de sa att det var viktigt att jag som anknytningsperson möter upp honom utifall gränspolisen behöver fråga mig nåt. Det var 11 månader sen sist han var hemma så det känns både pirrigt o skönt att få ha han hemma en längre tid o bara få slappna av :)
    jessib skrev 2015-06-23 20:02:46 följande:

Jag gjorde en skrattande smiley inte tusen frågetecken..

Någon annan som städar och inreder och förbereder för ett UT (och en sambo) fast vi inte ens fått det en?

Hehe ja här fixas o donas det oxå för fulla muggar då han kommer hit snart o ska spendera sina viseringsfria dagar här. Det får tiden o gå snabbare oxå :) Ska även baka tårta dagen innan som välkommen hem/födelsedagsfirande då jag fyller år dagen innan han kommer :D

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid