• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Deitch
    Vetejmittnamn skrev 2015-06-24 01:07:42 följande:

Vet ej hur man använder denna sida, är ganska ny för min del. Men svar till Doffer hur som helst. Vi ansökte i början av januari och fick intervjumejl i mitten av maj. Vanlig webbansökan, d.v.s ingen förtur eller något annat. Någon som vet hur det brukar vara på intervjun om man tar med sig "bevis" som de inte har bett om? Tar de emot det med nöje med tanke på att det även kan underlätta arbetet för dom eller är de endast intresserade av det som de har bett om? Någon som tagit med vissa bevis på egen hand, hur gick det? Mvh

Det går inte riktigt att svara på, varje ambassad gör olika. Vissa tar gärna emot allting du kan ge dem, medan min flickväns ambassad inte ville ta emot någonting. Dock kan det ju vara positivt just för att intervjuaren ser att ni är seriösa - det kan ju betyda att han beskriver er mer positivt till Migrationsverket även om han inte skickar med "beviset".

Jag skulle säga ta med bilder etc, vill de inte ha dem så säger de det på plats. Bättre att vara extra förberedd än att inte vara förberedd.
  • bengalo

Vad mycket lugnare vi hade varit om de hade ett vettigt kösystem... t.ex nu är det 1200 ärenden före dig i kön istället för oj vi har en stor jädra hög med ärenden som vi kastar pil på för att välja. Ungefär så känns det. 
    Vi har väntat i 4 månader nu sedan vi skickade in ansökan på nätet. Frugan är amerikan och det är inga konstigheter med vårt giftermål alls. 
    Migrationsverket svarar så svävande de bara kan på frågor är min uppfattning. 
    Idag sa de att det kan ta över 9 månader då ytterligare utredning säkert kommer behövas, med det menade hon att en intervju "troligtvis" kommer behövas. Hon sa även att allt som behövs verkar finnas i ansökan. ca 80.000 ärenden ligger och skrotar där i alla fall sa hon också. Vi ansökte i slutet av februari så har vi en jävla tur kanske hon får ett intervjumail innan sommaren är över men det vågar jag inte hoppas på. 
    Det känns lite som ett lotteri eller? Att en handläggare ska råka snubbla på just vårt ärende en dag och granska och stämpla det typ. 
    Jaja behövde bara skriva lite antar jag.

Lycka till alla, nån gång händer det! Hoppas det blir snart.

• Deitch
    bengalo skrev 2015-06-25 14:19:59 följande:

en stor jädra hög med ärenden som vi kastar pil på för att välja.
    Det känns lite som ett lotteri eller? Att en handläggare ska råka snubbla på just vårt ärende en dag och granska och stämpla det typ.

Lite åt det hållet, ja.
    Det känns som att det gäller att få någon att uppmärksamma ens ansökan - på ett positivt sätt! Det var en kille som blev kontaktad av en handläggare (inte hans egen) angående någon inresa som handläggaren var orolig för. 1 vecka senare hade han beslut. Det kan ju vara sammanträffande, men känns ju lite som "jaja, nu har jag ansökan på skrivbordet, kan lika gärna göra den". Han fick beslut tidigare än medlet.

En annan "kasta pil"-teori som jag har hört är att de inte vill flytta ärenden mellan olika handläggare. Vad betyder detta, jo att när nya handläggare blivit upplärda och skall få fall så vill de inte ge dem fall som någon annan redan har "hand" om, så de tar nya fall som ingen har rört ännu. Kan även tänka mig att de gör orörda och "lätta" ansökningar under sin upplärningstid tillsammans med sina mentorer.
  • sjömannen

Vad mycket lugnare vi hade varit om de hade ett vettigt kösystem... t.ex nu är det 1200 ärenden före dig i kön istället för oj vi har en stor jädra hög med ärenden som vi kastar pil på för att välja. Ungefär så känns det. 
    Vi har väntat i 4 månader nu sedan vi skickade in ansökan på nätet. Frugan är amerikan och det är inga konstigheter med vårt giftermål alls. 
    Idag sa de att det kan ta över 9 månader då ytterligare utredning säkert kommer behövas, med det menade hon att en intervju "troligtvis" kommer behövas. Hon sa även att allt som behövs verkar finnas i ansökan. ca 80.000 ärenden ligger och skrotar där i alla fall sa hon också. Vi ansökte i slutet av februari så har vi en jävla tur kanske hon får ett intervjumail innan sommaren är över men det vågar jag inte hoppas på. 

Vi har skickat en elektronisk ansökan i november och skall på intervjuden 20 juli, DemonSå vi behöver inte känna oss stressade.......
  • doroteis

De ska skylla på allt istället för att agera. Som att det skulle ta lång tid på grund utav intervju. Det tar ju flera månader även efter att den är gjord. Tycker det är katastrof att man inte ser allvarligare på dessa omänskligt långa väntetider. En stor åtgärd måste sättas in snarast. Ca. 80 000 ärende som ligger där och skrotar? Se då till att göra något åt detta snälla myndighet !!! Blir så arg!!
  • Meri87

Hej, e ny i tråden, lusläst lite.

Jag är själv i samma sits som ni.

Vi lämnade in ansölan 31 januari o inget svar ännu. Dock har vi precis nyligen fått reda på att vi väntar barn. Ska lämna in graviditetsintyg den3 juli.

Då får man tydligen prioriteras, enligt migrationsverket växsjö när jag ringde dit.

Min vänna lämnade in sin ansökan 17 nov och fått tid på ambassaden 22 juli.. Så jag räknar inte med att det händer nåttt för oss innan augusti.

• Ellaa

Ringde Växjö idag igen och samma/olika svar som vanligt...

Hen sa upp till 14 månader är väntetiden för de som ansökte hösten 2014. Och ännu längre för de som ansökte våren 2015. Vad fan det nu betyder.

Så för oss som ansökte hösten 2014 är det mellan 9-14 månader.

Alltid olika svar.... Man ger verkligen upp snart.

• LoMos

Hej. 

Jag är ny här i tråden.
    Skickade in webb ansökan 2014-10-8
    Fick mail om intervju 2015-04-13
    Min kille va på intervju 2015-06-14

Så nu är det bara att vänta...

Är det någon här i tråden som har fått ett negativt beslut?

• Berii

Hej Ella !!

Detta svaret som du fick ifrån dom är bara för att du ringer ofta och gör samma fråg alltid tycker jag och jag lovar dig att dom är trötta ifrån alla oss som gör dena frågan hela tiden !!

Då ska vi hoppas att något ska hända nästa månad hoppas mest snart blir de 10 jävla månader för oss med och det blir ju så jobbigt o bara vänta o inte veta något vad som händer !!

Jag sökde på tidningar om migv information och då hittade jag en info om hur de jobbar och med vilka ärender handlägar dom !!

Dom hade bara sagt att dom handläggar ärender som är äldre än 8 månader då kanske något händer med oss också Ella !! :)

De hade också sagt att de har delat hela migrations personal i tre grupperna och en av dom jobbar bara vårt ärender och de gör allt möjligt att de ska gå fortare !!

Och som jag läste de jobbar också med pappers ansökan dom registrerar alla papper ansökningar som elektronisk .. Och tror jag darför har dom blivit langsamt just nuu !!

Förlåt om min dålig svenska :)

Tror den tidning var : www.nyhetsdatabasen.se

Lycka till alla er som väntar mer än 9 månader hoppas nu är de våran tur :) :) wish you all luck guys

Ella ??? Du ska inte ge upp !! Kämpa kämpa (Keep fighting Ella please i is not worth giving up now after so long time waitting ) det kommer det kommer snart :) :)

Jag är lite optimist bara för att min älskling kommer hoss mig några dagar ;)

• Göteholm2015
    Meri87 skrev 2015-06-26 00:29:41 följande:

Hej, e ny i tråden, lusläst lite.

Jag är själv i samma sits som ni.

Vi lämnade in ansölan 31 januari o inget svar ännu. Dock har vi precis nyligen fått reda på att vi väntar barn. Ska lämna in graviditetsintyg den3 juli.

Då får man tydligen prioriteras, enligt migrationsverket växsjö när jag ringde dit.

Min vänna lämnade in sin ansökan 17 nov och fått tid på ambassaden 22 juli.. Så jag räknar inte med att det händer nåttt för oss innan augusti.

Om du inte redan gjort det så borde du lusläsa posterna från elin79 som också gått igenom förturansökan p.g.a. graviditet. Vad jag förstod det så är inriktningen från MigV att er ansökan skall vara klar innan det är dags att föda.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid