• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Joana
    Mimmipigg skrev 2015-06-24 09:45:56 följande:

Varför får jag inget sånt svar varje gång jag mailar dem? Får bara standardsvar att de inte bör vara här under ansökan. Min man kommer ju hit om 9 dagar o jag börjar få panik då jag vill stå på flygplatsen och ha ett mailbevis att han får vara här utifall de börjar ifrågasätta det :/

Mimmi jag hade kontakt med han mannen en dag innan och fick bekräftat via telefon.. men med tanke på att allt känndes rörigt ändå ringde ja upp Göteborg igen och som tur var svarade samma man. När jag då bad om ett mail.. gav han mig sitt mail adress o ba skriv din fråga i mailen först så kan jag lätt besvara den efteråt..

Jag bad honom väldigt snällt och han var så omtänksam och förstående.. om bara alla människor som jobbade där var sådana...

Försök o få ett mail innan din sambo kommer! Jag hade inte vågat annars...

Tack så mycket Elin! Jag hoppas detsamma för dig och för alla oss! Lycka tilllll <3 <3
  • Joana

P.s om gränspolisen har något att fråga dig så ringer de upp dig via telefon... du ska väl inte komma till göteborg bara för att :)

Sååååå skööönt vi kommer ha det!!! Sitter o skrattar hela tiden nu ( o försöker glömma att vi inte har någon beslut än)

• HAJ10

Hej,

Kan ni se pa er sida vilken enhet ni tillhor?
    Kommer ej fram till kundtjanst och skulle vilja ringa en enhet for lite mer tillforlitliga svar. Tack!

• Naabz

Ringde växjöenheten för en stund sen och fick inte ut ett skit förutom ett sämre humörRynkar på näsan.
    Om ca en vecka så går vi in på månad 10 och enligt killen så som svarade så går det i strikt ordning för "normala" fall och ingen kommer före i kön. Vi alla som hängt på den här tråden ett antal månader vet ju mer och mer att så inte är fallet. Nu senast är det ju ALLLLK som vi vet här på tråden som är klar och som inte har haft nån förtur eller nåt dylikt. Leker de med oss där på migrationsverket eller har de verkligen noll koll på med vad de håller på med. Ibland så tror jag att de diskriminerar oss på nått sätt. På vilket sätt vet jag inte men på nåt sätt så gör de skillnad på folk och folk. De säger att de inte ens har öppnat mitt fall och då undrar jag verkligen hur de kan ta andras fall som sökt efter mig och ge beslut före mitt!
    När det gäller så här långa väntetider så får det fan inte handla om "tur" om när man ska få besked eller inte. 
    Förut så blev jag förbannad och irriterad på människor som trängde sig i kön på konsum eller på systembolaget men det va INNAN jag visste hur en KÖ på migrationsverket fungerar....dvs inte alls!!!!

• Deitch
    Naabz skrev 2015-06-24 16:14:21 följande:

Förut så blev jag förbannad och irriterad på människor som trängde sig i kön på konsum eller på systembolaget men det va INNAN jag visste hur en KÖ på migrationsverket fungerar....dvs inte alls!!!!

Nej då, den funkar jättebra.
    Det är typ som att stå i kö i ett kolsvart rum (ingen information)
    och se utgången långt borta.
    Och vänta på att träffa dig kärlek som befinner sig i nästa rum.
    Fast varje gång du tittar är utgången olika långt borta
    och ibland lyser Migrationsverket på en vägg nära dig som du tror är en utgång innan du märker att det bara är en solid vägg.
    Samt att du känner hur du ibland blir knuffad av någon som går före dig
    samtidigt som Migrationsverket insisterar på att de där som knuffar dig inte existerar utan du bara inbillar dig saker.

Låter som ett fungerande kösystem för mig.

Vardagspoesi på en onsdag eftermiddag.
  • Ellaa

Hej alla, fick detta svaret idag om min viseringsfria sambo och hans inresa:

"Hej Ella,

Tack för ditt mejl.

Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL (Utlänningslagen) är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för ansökan. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han eller hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.

Migrationsverket avråder därmed sökande från att resa till Sverige under väntetiden på beslut, oavsett om sökande är viseringsfri eller ej.

Utlänningslagen Kap 5, § 18, första stycket,

?[?] en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om upphållstillstånd får inte bifallas efter inresan.?

En visumfri person kan besöka Sverige lagligt under väntetiden. Det är den sökandes eget ansvar att vara medveten om ovanstående.

Ni har inte fått en handläggare tilldelad eran ansökan ännu. Ni kan höra av er till enheten i Växjö som har nummer 010 485 38 47.

Med vänliga hälsningar

Robin Söderström

Kundtjänsten

Migrationsverket"

Någon som vill dra en slutsats av detta?

• Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-24 16:14:21 följande:

Ringde växjöenheten för en stund sen och fick inte ut ett skit förutom ett sämre humör.

Om ca en vecka så går vi in på månad 10 och enligt killen så som svarade så går det i strikt ordning för "normala" fall och ingen kommer före i kön. Vi alla som hängt på den här tråden ett antal månader vet ju mer och mer att så inte är fallet. Nu senast är det ju ALLLLK som vi vet här på tråden som är klar och som inte har haft nån förtur eller nåt dylikt. Leker de med oss där på migrationsverket eller har de verkligen noll koll på med vad de håller på med. Ibland så tror jag att de diskriminerar oss på nått sätt. På vilket sätt vet jag inte men på nåt sätt så gör de skillnad på folk och folk. De säger att de inte ens har öppnat mitt fall och då undrar jag verkligen hur de kan ta andras fall som sökt efter mig och ge beslut före mitt!

När det gäller så här långa väntetider så får det fan inte handla om "tur" om när man ska få besked eller inte. 

Skitsnack om denna kö! Bittert. Om de som fått beslut skulle kunna dela med sig av sina ärende# (kanske mycket begärt) men skulle verkligen vara kul att och höra vad de har för ursäkt. Når vi 9 månader så kommer detta anmärkas på JO-anmälan. Ännu värre är känslan av at veta att ni snart väntat i 10 mån Naabz, vi är på samma enhet, vi går mot 9... Och ni har ännu inte hört något. Hopfullt? - Inte för fem öre!
  • Joana
    Ellaa skrev 2015-06-24 16:43:00 följande:

Hej alla, fick detta svaret idag om min viseringsfria sambo och hans inresa:

"Hej Ella,

Tack för ditt mejl.

Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL (Utlänningslagen) är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för ansökan. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han eller hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.

Migrationsverket avråder därmed sökande från att resa till Sverige under väntetiden på beslut, oavsett om sökande är viseringsfri eller ej.

Utlänningslagen Kap 5, § 18, första stycket,

?[?] en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om upphållstillstånd får inte bifallas efter inresan.?

En visumfri person kan besöka Sverige lagligt under väntetiden. Det är den sökandes eget ansvar att vara medveten om ovanstående.

Ni har inte fått en handläggare tilldelad eran ansökan ännu. Ni kan höra av er till enheten i Växjö som har nummer 010 485 38 47.

Med vänliga hälsningar

Robin Söderström

Kundtjänsten

Migrationsverket"

Någon som vill dra en slutsats av detta?

Så skämmiga...

Han jag hade kontakt med sa att de inte har den rätten att utvisa eller ge avslag bara för att man är här som turist.. han sa tom " Din kille kanske sitter bredvid dig nu o du ringer bara för o försäkra dig, hur skulle jag få reda på det" så skrattade vi lite åt det och han sa oroa dig inte det blir inget avslag sålänge han inte är här när beslutet ska tas :)

Killen du pratade med säger detsamma (fattar jag det som) men det är deras jobb att vara hårda...

Jag fick höra att "spontant blir de inte inom de närmsta 2 månaderna, spontant, spontant ja" för utan den där lilla *spontant* så kan han förlora sitt jobb...

Lite krångligt svar men försök o slappna av och tänk inte direkt på de dåliga sidan ( hur svårt de nu än är) :)
  • Doffer
    Mimmipigg skrev 2015-06-24 09:45:56 följande:
    Varför får jag inget sånt svar varje gång jag mailar dem? Får bara standardsvar att de inte bör vara här under ansökan. Min man kommer ju hit om 9 dagar o jag börjar få panik då jag vill stå på flygplatsen och ha ett mailbevis att han får vara här utifall de börjar ifrågasätta det :/
    Jag förstår hur det känns. Ringde själv och frågade (Örebro tror jag) och då sa hon först att det fick man inte men sen hade hon kollat med sin kollega som hade bekräftat att det går bra så länge man inte är här så länge beslutet tas... tur man får information från mer än ett håll :)
  • Doffer
    Vetejmittnamn skrev 2015-06-24 01:07:42 följande:

Vet ej hur man använder denna sida, är ganska ny för min del. Men svar till Doffer hur som helst. Vi ansökte i början av januari och fick intervjumejl i mitten av maj. Vanlig webbansökan, d.v.s ingen förtur eller något annat. Någon som vet hur det brukar vara på intervjun om man tar med sig "bevis" som de inte har bett om? Tar de emot det med nöje med tanke på att det även kan underlätta arbetet för dom eller är de endast intresserade av det som de har bett om? Någon som tagit med vissa bevis på egen hand, hur gick det? Mvh

Om du är inloggad så kan du klicka på citera om det är det du tänker på. Rent spontant så känns det lite som att en del som sökt i januari har fått mejl nu men inte någon som skicka in sin ansökan i februari. Då jag ansökte sent i januari så måste det vara vår tur snart, kanske, hoppas jag...

Förresten så fick jag reda på att man inte skulle vänta på mejl utan själv kontakta ambassaden när jag ringde sist vilket gjorde mig ganska överraskad fast jag trodde inte riktigt på henne och mycket riktigt så visade det sig att det inte heller var så när hon frågade sin kollega :/

Så länge dom är trevliga så blir jag inte sur men med tanke på hur lite information man får som inte är ett sånt där standardsvar så är det klart att hjärtat slår lite snabbare när man får höra sånt där.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid