• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Jorgen
    AAke skrev 2015-08-12 19:12:36 följande:
    Sorry har varit trött och haft dåligt med tid så jag besvarade inte ditt inlägg innan.

Det är inte enbart dom 2100+470+60B som det kostar hos VFS.

Lägg på fotografering 2500, försäkring som du vet är jävligt obligatorisk 3650B (AXA plan 3 som är lägsta möjliga man kan ta hos dom)

Sen lägg till flertalet utskrifter och fotostatkopior för 5B styck.

Nu räknade jag inte med buss biljetter och sådant men allt detta är sådant som tillkommer helt i onödan pga Migrationsverket.

Om hon inte kommer nu då kommer det gå ett helt år utan att vi får ses.

Du skrev ju att vi strax skulle få beslut? När Visumet går ut då har det gått 13.5 månader (!)

Jag tänker inte kasta ut ytterligare 1000kr på att söka en förlängning och jag tänker inte kasta bort pengar på en flygbiljett när vi inte vill att hon ska åka och dessutom i samband med julrushens jättehöga biljetter. Jag är inte gjord av pengar.

Om vi inte var gifta då skulle jag inte våga. Men nu när vi är gifta då skiter jag i det. Enligt lag så skulle hon ha fått uppehållstillstånd för länge sedan.

Är det förresten någon som har provat att göra en JK anmälan?
    Hej igen
    Aha...du menade allt runt om ansökan. Jo det är jag medveten om att det också kostar också. Litet missförstånd från min sida bara :)

Jag vet att man inte behöver visa upp någon biljett längre när man söker besöksvisum i Bangkok. Men jag misstänker att dom vill se returbiljetten i passkontrollen i Sverige...så jag antar att du köpt en tur och returbiljett? Det fick jag göra förra sommaren...men gjorde returbiljetten ombokningsbar via en försäkring på Ticket. Kostade typ 400 kr totalt att boka om biljetten då.

Jag försöker bara ge lite goda råd som man kanske bör tänka på så man inte hamnar i en ännu värre situation. Är iallafall värt att undersöka det väldigt noggrant. Har ingen aning om det är en förmildrande omständighet att ni redan är gifta. Tror inte ni vill hamna i en sväng då det måste börja överklagas och att hon plötsligt åker på inreseförbud i hela Schengen. Då lär några månader snabbt kunna utvecklas till att vara år om man har otur. Sen en massa otrevliga kostnader...och som du sa tidigare så är du inte gjord av pengar så det lär ju inte göra dig gladare.
    Kolla på den här länken....där står det lite om vad som KAN hända om man stannar längre än vad en visering tillåter:
    www.euro-dollar-currency.com/overstaying_schengen_visa.htm

Enligt lag ska det banne mig bara vara formalia att hon ska få flytta hit. Men när man läser om alla fall så verkar det inte vara någon fördel alls att redan vara gift. Men det som irriterar mig mest just nu är att dom i stort sett ljuger oss rätt upp i ögonen vad det gäller väntetiderna på MIG's hemsida. Vore det sant så skulle knappt nån på det här forumet ha väntetider på över 10 månader.

Förstår helt och hållet din frustration...och du är inte ensam om den. Den lever vi alla med här som väntar på våra kära...månad efter månad...

Chok dee!
  • Göteholm2015
    Naabz skrev 2015-08-13 00:59:11 följande:

Hej hopp som nån annan skrev.
    Om ca 15 dagar så har det gått ett år sen vi skickade in våran ansökan och fortfarande så har vi inte hört ett skit.
    Har inte jo-anmält för det känns som en fjärt i rymden men kanske skall fjärta ändå. Jag tror att jag kommer att ansöka om besöksvisum ändå och det får kosta vad det kosta vill.
    Det enda jag kommer att ångra av denna inhumana process är att jag inte ansökt om besöksvisum tidigare. Mitt råd till er alla som snällt väntar på beslut är att sluta vara snälla och vänta....om det finns nån chans för er att vara med er bättre hälft så ta den innan migrationsverket indirekt försöker döda er kärlek....har inte träffat min fru sen alla hjärtans dag.....
    Peace and out 

Jag tänkte samma men slängde iväg en JO-anmälan förra veckan, ungefär 3 veckor kvar tills vi passerat ett år nu. Tog inte mer än 5 minuter att göra anmälan och även om det till synes kan uppfattas som bortslösad tid så kan det ju vara så att många bäckar små...

Jag håller med om ditt råd! Som situationen ser ut så duger det inte att sitta och vänta på beslut. Genom det här forumet har jag lärt mig mycket som MigV inte annars skulle talat om. Till exempel att man får lov att vara i Sverige under väntetiden så länge man inte är här när beslutet tas. Snart har 180 dagar passerat sedan min tjej kom in förra gången så nu väntar 90 nya dagar i Schengen (hon kommer om 3 veckor). Ett tips till er som funderar på att göra detsamma är att se till att din partner inte kommer in tll Schengen via Sverige, utan boka flyget så att partnern mellanlandar i något annat Schengenland så får hon/han sin stämpel där.

Peace and out till dig med - Håll fanan högt och givetvis hoppas jag att denna mardröm snart är över för oss alla.
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-08-12 19:12:36 följande:

Sorry har varit trött och haft dåligt med tid så jag besvarade inte ditt inlägg innan.

Det är inte enbart dom 2100+470+60B som det kostar hos VFS.

Lägg på fotografering 2500, försäkring som du vet är jävligt obligatorisk 3650B (AXA plan 3 som är lägsta möjliga man kan ta hos dom)

Sen lägg till flertalet utskrifter och fotostatkopior för 5B styck.

Nu räknade jag inte med buss biljetter och sådant men allt detta är sådant som tillkommer helt i onödan pga Migrationsverket.

Om hon inte kommer nu då kommer det gå ett helt år utan att vi får ses.

Du skrev ju att vi strax skulle få beslut? När Visumet går ut då har det gått 13.5 månader (!)

Jag tänker inte kasta ut ytterligare 1000kr på att söka en förlängning och jag tänker inte kasta bort pengar på en flygbiljett när vi inte vill att hon ska åka och dessutom i samband med julrushens jättehöga biljetter. Jag är inte gjord av pengar.

Om vi inte var gifta då skulle jag inte våga. Men nu när vi är gifta då skiter jag i det. Enligt lag så skulle hon ha fått uppehållstillstånd för länge sedan.

Är det förresten någon som har provat att göra en JK anmälan?

Hej Aake, jag gjorde en sådan anmälan och det var lika förgäves som att göra en JO anmälan. Det är sanslöst vad som pågår... :( Hoppas att din fru kommer snart så ni får vara ihop.
  • Ellaa

Uppdatering.

I tisdag ringde vi helt random till kundtjänsten, killen som svarade frågade om vårt ärende nr, och kollade igenom ganska snabbt och sa direkt: vi behöver information på att ni har bott på samma adress minst sedan oktober 2012 i USA och skicka gärna lite bilder på Er. Han sa jag kommer skicka ett mail nu med en länk, bifoga bevisen. Vi hade missat att man inte såg tydligt datumet där vi bevisae att vi bott ihop. Så jag skickade in 10 dokument som var max - 5 bilder och 5 bevis på samboskap sedan oktober 2012. Kompletteringen är inkommen. Och vi är åter på E3 kön och redo för beslut. Hade lite hopp om att den här killen skulle också ta beslutet - nej han kunde inte han jobbar med äldre ärenden och enligt han "får de inte välja vilka ärenden de ska handlägga". Vilket man vet är en lögn då andra har fått beslut sådär sporadikt, handläggarna har inte följt kön. Säger man det så säger de "Ja så får man inte göra jag kan tyvärr inte uttala mig om andra ärenden". Men men på ett sätt är man glad att man lär slippa komplettering vid senare skede när någon väl tar ett beslut.

• Citatet2

Hej Alla,
    Jag tänkte att jag skulle skicka en liten rapport och lite tankar på vad som hänt oss sedan jag hade glädjen att välkomna min fru till Sverige för exakt en månad sedan.

Detta för att ge lite perspektiv på att det även efter beslut blir en utmaning att knyta ihop säcken. Dom som bara vill läsa inlägg av personer som fortfarande väntar kan sluta läsa nu, för inlägget blir låångt.

Först lite datum och info.

2014-03-28 Ansökan registrerad.
    2014-05-07 Min fru blir intervjuad på Abassaden i Kiev.

Sedan följer epostväxling och telefonförfrågningar i några månader tills jag inser att det inte gagnar vår sak.

2015-03-27 Migrationsverket begär kompletterande information av mig.
    2015-03-30 Jag skickar omfattande kompletterande info. Bilder, chattloggar, resehandlingar, biljetter mm. Ett kompendium på mer än 150 sidor.
    2015-06-17 "Beslut fattat" visas på webbsidan. Försöker nå Migrationsverket för klart besked.
    2015-06-18 Beslutet visar sig vara positivt efter samtal med Ambassaden i Kiev (omöjligt att nå fram till Migrationserket).

Så sammanfattningsvis; 446 dagar till beslut. 14 månader och 19 dagar.

2015-07-12 (söndag) kunde jag så hämta min fru på flygplatsen.

Nu fortsätter byråkratin med den förändringen att vi bor tillsammans i Sverige. Vi slösade ingen tid, utan redan dagen efter...
    2015-07-13 Anmälan hos Skatteverket för att bli folkbokförd och få ett personnummer. Handläggaren på skatteverket sa att det skulle ta två månader att få ett personnummer. Det tog tre dagar, så det var en mycket god positiv överraskning.
    2015-07-16 Anmälan och registrering på Arbetsförmedlingen (personnummer krävs). Tid för personligt samtal med tolk och handläggare den 11 augusti. Min fru talar flytande Ukrainska, Ryska, Engelska och hjälpligt på svenska.
    2015-07-16 Anmälan på SFI (personnummer krävs). Fyra månaders väntetid.
    2015-07-20 Identitetskort beställt på Skatteverket, för att kunna bli bankkund och få ett Mobilt BankID.
    2015-07-29 ID-kortet klart. Raskt över till banken där vi får negativt besked. Det måste finnas ett kontinuerligt inflöde av pengar för att man ska kunna bli kund i banken (kontinuerligt flöde så som arbetsinkomst, eller a-kassa eller studielån eller etableringsbidrag etc.). Inget sådant finns, utan jag försörjer min fru tills hon får ett jobb och kan bidra med försörjningen.
    2015-08-11 Personligt samtal på Arbetsförmedlingen, där man har hittat en tolk i -hör och häpna, engelska-svenska! Minns ni, frugan talar flytande engelska...
    2015-08-12 Frugan försöker aktivitetsrapportera på Arbetsförmedlingens webbplats, men misslyckas för att det krävs ett elektroniskt-ID...som man får på banken... som kräver kontinuerliga inbetalningar från arbetsgivare eller annan myndighet innan konto får öppnas. Hmm...
    2015-08-13 Besök på konkurrerande bank, där man faktiskt KAN få mobilt bank-ID (som ett undantagsfall). Det tar en vecka att processa.
    Så, där står vi idag. Men jag kan säga att det är MYCKET roligare att ha dessa byråkrati-bekymmer än att vänta i ovisshet på ett beslut från Migverket. Så, ha tålamod allihopa. Det tar omänskligt lång tid, men plötsligt en dag så är det klart. Vi hade stor hjälp av att kunna kommunicera på Skype under väntetiden.
    Kan tillägga att man har ett år på sig från folkbokföringsdagen att konvertera ett utländskt körkort till ett svenskt. Därefter måste man gå hela utbildningen från början, och det blir betydligt dyrare.
    Lycka till alla ni som väntar, jag känner med er, och tro mig, jag vet hur det känns att vänta på UT.

• Ellaa
    Citatet2 skrev 2015-08-13 13:37:03 följande:

Hej Alla,

Jag tänkte att jag skulle skicka en liten rapport och lite tankar på vad som hänt oss sedan jag hade glädjen att välkomna min fru till Sverige för exakt en månad sedan.

Detta för att ge lite perspektiv på att det även efter beslut blir en utmaning att knyta ihop säcken. Dom som bara vill läsa inlägg av personer som fortfarande väntar kan sluta läsa nu, för inlägget blir låångt.

Först lite datum och info.

2014-03-28 Ansökan registrerad.

2014-05-07 Min fru blir intervjuad på Abassaden i Kiev.

Sedan följer epostväxling och telefonförfrågningar i några månader tills jag inser att det inte gagnar vår sak.

2015-03-27 Migrationsverket begär kompletterande information av mig.

2015-03-30 Jag skickar omfattande kompletterande info. Bilder, chattloggar, resehandlingar, biljetter mm. Ett kompendium på mer än 150 sidor.

2015-06-17 "Beslut fattat" visas på webbsidan. Försöker nå Migrationsverket för klart besked.

2015-06-18 Beslutet visar sig vara positivt efter samtal med Ambassaden i Kiev (omöjligt att nå fram till Migrationserket).

Så sammanfattningsvis; 446 dagar till beslut. 14 månader och 19 dagar.

2015-07-12 (söndag) kunde jag så hämta min fru på flygplatsen.

Nu fortsätter byråkratin med den förändringen att vi bor tillsammans i Sverige. Vi slösade ingen tid, utan redan dagen efter...

2015-07-13 Anmälan hos Skatteverket för att bli folkbokförd och få ett personnummer. Handläggaren på skatteverket sa att det skulle ta två månader att få ett personnummer. Det tog tre dagar, så det var en mycket god positiv överraskning.

2015-07-16 Anmälan och registrering på Arbetsförmedlingen (personnummer krävs). Tid för personligt samtal med tolk och handläggare den 11 augusti. Min fru talar flytande Ukrainska, Ryska, Engelska och hjälpligt på svenska.

2015-07-16 Anmälan på SFI (personnummer krävs). Fyra månaders väntetid.

2015-07-20 Identitetskort beställt på Skatteverket, för att kunna bli bankkund och få ett Mobilt BankID.

2015-07-29 ID-kortet klart. Raskt över till banken där vi får negativt besked. Det måste finnas ett kontinuerligt inflöde av pengar för att man ska kunna bli kund i banken (kontinuerligt flöde så som arbetsinkomst, eller a-kassa eller studielån eller etableringsbidrag etc.). Inget sådant finns, utan jag försörjer min fru tills hon får ett jobb och kan bidra med försörjningen.

2015-08-11 Personligt samtal på Arbetsförmedlingen, där man har hittat en tolk i -hör och häpna, engelska-svenska! Minns ni, frugan talar flytande engelska...

2015-08-12 Frugan försöker aktivitetsrapportera på Arbetsförmedlingens webbplats, men misslyckas för att det krävs ett elektroniskt-ID...som man får på banken... som kräver kontinuerliga inbetalningar från arbetsgivare eller annan myndighet innan konto får öppnas. Hmm...

2015-08-13 Besök på konkurrerande bank, där man faktiskt KAN få mobilt bank-ID (som ett undantagsfall). Det tar en vecka att processa.

Så, där står vi idag. Men jag kan säga att det är MYCKET roligare att ha dessa byråkrati-bekymmer än att vänta i ovisshet på ett beslut från Migverket. Så, ha tålamod allihopa. Det tar omänskligt lång tid, men plötsligt en dag så är det klart. Vi hade stor hjälp av att kunna kommunicera på Skype under väntetiden.

Kan tillägga att man har ett år på sig från folkbokföringsdagen att konvertera ett utländskt körkort till ett svenskt. Därefter måste man gå hela utbildningen från början, och det blir betydligt dyrare.

Lycka till alla ni som väntar, jag känner med er, och tro mig, jag vet hur det känns att vänta på UT.

Tack för utförlig information - bra att veta vad man har att göra hädanefter. Det här med banken - vilken bank vände ni er till? Räcker det med att man har pengar sedlar och gör insättning för att kunna få ett bankkort?

Tips gärna på bank som är samarbetsvillig :)

Skönt att du har henne här iaf! Hoppas allt flyter på snart.
  • Citatet2

Tvärstopp på Nordea. Men Swedbank kan skapa ett Mobilt Bank-ID (tror jag, hon har inte fått det ännu).. och nej, det måste vara insättningar/ersättning från arbete, a-kassa eller studiebidrag/lån. Etableringsbidrag ges bara till asylsökande. Jag erbjöd att ordna automatiska överföringar från mitt konto, men det var inte tillräckligt. På ett sätt förståerligt, men dock frustrerande. Men hur byråkratiskt det än må vara är jag mycket tacksam och lycklig över att hon är här nu.

• Göteholm2015
    Citatet2 skrev 2015-08-13 14:16:22 följande:

Tvärstopp på Nordea. Men Swedbank kan skapa ett Mobilt Bank-ID (tror jag, hon har inte fått det ännu).. och nej, det måste vara insättningar/ersättning från arbete, a-kassa eller studiebidrag/lån. Etableringsbidrag ges bara till asylsökande. Jag erbjöd att ordna automatiska överföringar från mitt konto, men det var inte tillräckligt. På ett sätt förståerligt, men dock frustrerande. Men hur byråkratiskt det än må vara är jag mycket tacksam och lycklig över att hon är här nu.

Först och främst tack för informationen! Det är ju bara att inse att vi svenskar är faktastiska människor, toleranta och så vidare men fullkompligt värdelösa på integration!

14 månader är ju otroligt länge, men det är i de trakterna som jag tror att vi flesta någonstans innerst inne befarar att det kommer ta... Vadan väntan mellan 18 juni och 12 juli? var det "snigelposten" med kortet som tog lång tid? Eller gjorde hon fingeravtryck med mera här i Sverige?

Sen kan jag nämna att jag själv har Nordea och jag kommer att ringa min "personliga bankman" (som det få fint heter) och säga att jag byter bank imon om de inte tillåter tjejen ett konto och bank-ID där. Den typen av idioti ska kosta kunder! Jag menar till och med barn kan ju öppna bankkonto så det är ju idioti på högsta nivån om inte en vuxen människa med svenskt personnummer inte får öppna ett konto då... 
  • Pinturicchio

Liten uppdatering. Min tjej var på intervju i början på veckan, nästan exakt 7 månader efter att vi ansökt. Intervjun var nere i Sarajevo och det tog över 2,5 månader från intervjumail till intervju, de har otroligt lång kö för tillfället.

Vad gäller själva intervjun så tog den strax över en timme och det var ett färdigifyllt formulär som migrationsverket skickat som skulle gås igenom, så gör det tydligen med alla, alla sökanden får ett personligt formulär med frågor som de vill ha svar på. För min tjejs del så handlade frågorna mestadels om när, hur och vart vi träffats de gånger vi träffats. Resterande frågor var mer eller mindre de som fanns i grundformuläret när man ansökte.

Vi bifogade bevis i form av stämplar i pass, resedokument, bilder och chattkonversationer från olika ställen. På ambassaden sa de att det såg ut som ett relativt enkelt fall och att vi inte behövde vara särskilt oroliga, men det är ju en klen tröst att höra när det ändå tar så lång tid.

Det framkom två saker som kan vara intressanta att veta, dels så erkände ambassaden att det inte handlade om någon väntetid som var gemensam för alla utan det är ren slump när man får beslut, det kan vara att handläggare t ex känner igen nåt namn, att fall ser väldigt enkla ut och handläggaren bemödar sig att ta beslut redan vid första anblick efter intervjun, att något ser konstigt ut i ansökan eller liknande, handläggare får göra precis som de vill. Det har alltså inget med land eller liknande att göra. Och sak nummer två var rörande besök i Sverige efter intervjun, de sa att det inte spelade någon roll om man besökte Sverige innan beslut men att man skulle hålla sig till 7-10 dagar åt gången, de kollar tydligen alltid om den ansökande är i schengen för tillfället via deras system och skulle kvoten börja gå mot t ex 60-70-80 dagar så misstänker de ofta sökande kan vara i Sverige och kräver bevis på att sökanden inte är i Sverige eller så väntar de med att ta beslut tills de ser en utresa. Sant eller falskt har jag givetvis ingen aning om men den informationen fick min tjej.

• Citatet2
    Göteholm2015 skrev 2015-08-13 20:16:26 följande:
    Först och främst tack för informationen! Det är ju bara att inse att vi svenskar är faktastiska människor, toleranta och så vidare men fullkompligt värdelösa på integration!

14 månader är ju otroligt länge, men det är i de trakterna som jag tror att vi flesta någonstans innerst inne befarar att det kommer ta... Vadan väntan mellan 18 juni och 12 juli? var det "snigelposten" med kortet som tog lång tid? Eller gjorde hon fingeravtryck med mera här i Sverige?

Sen kan jag nämna att jag själv har Nordea och jag kommer att ringa min "personliga bankman" (som det få fint heter) och säga att jag byter bank imon om de inte tillåter tjejen ett konto och bank-ID där. Den typen av idioti ska kosta kunder! Jag menar till och med barn kan ju öppna bankkonto så det är ju idioti på högsta nivån om inte en vuxen människa med svenskt personnummer inte får öppna ett konto då... 

Japp, glömde säga att frugan måste hämta sitt uppehållstillståndskort på ambassaden i Kiev. Hanteringstid tre till fyra veckor (det tog tre veckor). Först därefter kunde hon boka flygbiljett enkel resa till Sverige. Av den anledningen kom hon inte hit förrän den 12 juli, trots besked i juni.

...och vad gäller banken, så funderar jag också på att byta bank om Swedbank lyckas leverera ett Mobilt bank-ID till min fru. Det som tar emot vad gäller att öppna konto är att banken vill ha garanterat, regelbundet inflöde av pengar.

Hur som helst, mitt huvudbudskap i mina inlägg här är att uppmana alla passa på och förbered ankomsten medan ni väntar. Besök Skatteverket först, för att folkbokföra och få personnummer, och sedan identitetskort snarast. Utan personnummer kommer man inte långt. Anmäl sedan till SFI snarast. Min fru hade tillgång till internet och kunde titta på svenska filmer på YouTube och hon hade/har språkträningsappar i sin telefon. Googla t.ex. på "memrise svenska". Hon har lärt sig väldigt snabbt, och vi pratar för det mesta svenska nuförtiden. Registrera på Arbetsförmedlingen och se till att partnerns arbetssökardokument och CV är uppdaterade. Undersök vad som gäller för byte av eventuellt körkort. Kolla vad som gäller för vårdcentral och tandläkare mm mm.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid