• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-08-07 07:20:27 följande:

Hej, Vi har fortfarande inte fått någon tillstymmelse till intervjumail ännu, men hoppas  hoppas hoppas......  Ansökan web 0430.
    Men jag hade en annan frågan, .....jag ser att flera ska ansöka om visum efter att ni fått uppehållstillstånd, men är inte uppehållstillsståndskortet ett slags visum till sverige, varför behövs visum också??????

Hej
    Tror du missuppfattat lite. Det är en del som sökt besöks-VISA under tiden som att dom väntar på beslutet på UT. Givetvis är UT en typ av VISA kan man säga :)
  • fsecure22

OK då tror jag att jag förstår. Men jag tittade på vår kommande ambassadintervju i Moskva  så får jag uppfattningen att man gör de biometriska datainsamlingarna och betalar för leverans till  hemadressen i Ryssland. Men det kanske är annorlunda på andra ambassader eller så behöver jag lära mig mer......

• forzainter

Ringde nyss Norrköping där ansökan ligger, de jobbar fortfarande med juli ansökningar !! Förhelvete i juni när jag ringde de så sa dom vi jobbar me juli månaden ! Men hon sa alla har kommit tillbaka från semester har ansällt många o det kommer o gå snabbare nu, har förhelvete inte sett frugan på 16 månader o måste vänta ännu mer nu !! Säger bara dra åt helvete jävla k** sugare, ni har förstört mitt liv jävla migraverket.

• skantz81
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-08-07 04:02:53 följande:

Oj vad dåligt då trots att ni har sökt om förtur plus att du är gravid och behöver ha din partner mer än vanligt :(

När sökte du om förtur? Och hur länge har ni väntat nu på att få förturen beviljad?

Hoppas att det går snabbt nu efter semestern är slut :)

Hej

Vi sökte om förturen 6 maj och den är beviljad redan ?
  • jessib

Teamleader i Umeå sa att de jobbar i maj/juni (what the!?) och att väntetiden är runt 14 månader.

Min enda slutsats är att det inte går att lita på vad någon säger.

Så nu har jag hittat billiga biljetter med KLM till min fästman.

Skulle hellre ha hit honom men 3 veckor i solen tillsammans känns helt OK!

• Ellaa
    jessib skrev 2015-08-08 09:49:15 följande:

Teamleader i Umeå sa att de jobbar i maj/juni (what the!?) och att väntetiden är runt 14 månader.

Min enda slutsats är att det inte går att lita på vad någon säger.

Så nu har jag hittat billiga biljetter med KLM till min fästman.

Skulle hellre ha hit honom men 3 veckor i solen tillsammans känns helt OK!

Hej jessib, herregud inte klokt hur alla säger olika... I och med att det kommer från teamledaren så känns det ganska avgörande förstår jag att inget kommer hända. Om det är 14 mån så betyder det att ni kommer få svar i november och vi i december. Jag tappar hoppet med de väntetiderna. Jag fick mail från chefen på Växjö enheten i torsdags, hon skrev:

"Hej

Tack för ditt mail.

Jag har stor förståelse för den frustration det innebär att vänta på ett beslut i ert ärende. Vi har idag en stor ärendemängd att hantera och detta generar tyvärr långa väntetider. Vår enhet för operativ styrning och samordning arbetar med att ta fram rutiner för hur vi på bästa sätt skall hantera ärendemängden utifrån olika prioriteringsaspekter."

Jag skrev aldrig tillbaka, tyckte mailet var så byråkratiskt skrivet och i stort sett samma sak som jag hade klagat på! Men ska skriva tillbaka nu tänkte jag och därmed också fråga om väntetiderna i Växjö enheten, ungefärliga... Jag tror också eftersom jag skriver till chef och du med teamledare så överdriver de EN ANING med väntetiderna, om de skulle vara helt ärliga med väntetiderna och ponera att inget skulle hända - så skulle vi vända det emot de då vi har deras mail som bevis. Som vanligt, inget konkret att tillföra. Skönt att du reser bort iaf och få vara med din man. Förhoppningsvis kanske ni får höra något snart.
  • snowie

Även vi har tröttnat på väntetiderna.

Fästmön var här September -> December
    Sedan var jag i filippinerna Feb -> Mars
    Tillsammans i Thailand Juni ->Juli
    När är nästa resa bokad mitten av september till början av oktober...

Vi sökte början av Januari 2015, resa i denna omfattningen kostar stora summor pengar och frustrationen blir större och större.

• Lambie

Hej alla kämpar!
    Var ett tag sen jag skrev här, så tänkte uppdatera. Blir en väldigt tråkig uppdatering dock då jag och pojkvännen fortfarande inte har fått svar. Vi har passerat 14 månader och vi får väl säkert vänta ett bra tag till. Känns dock som att det kan närma sig, men vet inte :(

Har ingen av er andra fått besked under sommaren?

• Jorgen
    Lambie skrev 2015-08-10 00:33:48 följande:

Hej alla kämpar!

Var ett tag sen jag skrev här, så tänkte uppdatera. Blir en väldigt tråkig uppdatering dock då jag och pojkvännen fortfarande inte har fått svar. Vi har passerat 14 månader och vi får väl säkert vänta ett bra tag till. Känns dock som att det kan närma sig, men vet inte :(

Det finns dom som fått besked under sommaren men på grund av semestrarna har det ju givetvis varit mycket lägre aktivitet på MIG. Men nu börjar folk komma tillbaka så vi får hoppas på full aktivitet igen ?

Har ni inte anmält till JO så gör det gärna. Till slut kan det kanske påverka dom att ta beslut att forcera kön då det verkar vara en väldigt toppstyrd organisationen.

Hoppas ni får besked snart!!
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-08-10 00:33:48 följande:

Hej alla kämpar!

Hej Lambie, 14 månader har ni väntat! Hur är detta möjligt? Har du kommit i kontakt med någon teamledare eller enhetschef? Vart ligger ert ärende? Passerar ni 16 mån så är tror jag ert ärende har blivit pappersansökan. Ibland säger de UPP TILL 14 mån, dvs att 14 mån är maxgränsen... Någon på Flashback skrev:

"Vi har äntligen fått beslut nu efter mer än 13 månaders väntetid.

Ansökan 27 juni 2014 och beslut 31 juli 2015.

Enhet Örebro och Land Filippinerna."

Ansökte ni i juni 2014 Lambie? Du måste försöka ringa öronen av dig och be om att bli kontaktad av teamansvarig eller enhetschef - för 14 månader är katastrof. De gångerna någon har fått vänta cirka 16-18 mån har varit pappersansökande. Tycker du har rätt att veta nu - säger de att ingen har ert ärende så säg: Fast en enhet har iaf mottagit våra handlingar EFTER intervjun, vilken enhet är det? Få numret dit. Och be om namn och nummer på den som tog hand om ert ärende sist dvs innan intervjun. Det här är INTE OK!!!

Håll oss uppdaterad! Lycka till
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid