• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Göteholm2015
    snowie skrev 2015-08-08 10:30:38 följande:

Även vi har tröttnat på väntetiderna.

Fästmön var här September -> December
    Sedan var jag i filippinerna Feb -> Mars
    Tillsammans i Thailand Juni ->Juli
    När är nästa resa bokad mitten av september till början av oktober...

Vi sökte början av Januari 2015, resa i denna omfattningen kostar stora summor pengar och frustrationen blir större och större.

Jag håller med dig. Vi har också fått rodda med resor både inom och utanför Schengen för att kunnat vara tillsammans större delen av väntetiden som nu uppgått till över 11 månader. Gjorde en snabb överslagräkning och hittills har detta UT har kostat oss över 50 000 kr. Då har jag inte räknat med utebliven arbetsinkomst för min fästmö, i så fall pratar vi ju om hundratusentals kronor. Det är ren kapitalförstöring som MigV/Regeringen utsätter oss vanliga människor för. Men värre är ju den stress/frustration vi som anknytningspersoner utsetts för och våra partners. Vi har det fan inte lätt!

Inte bara det att vi får lägga ut/förlorar massa pengar. Frustrationen sätter stress på våra relationer/livssitutationer och våra partners är många gånger oförstående över att situationen i "paradiset Sverige", och även om det med all säkerhet är olika för alla oss, så känner jag verkligen att detta är "mitt fel" och får ta emot en del av min partners frustrationen. Och jag är nog inte ensam om detta.

Nej, vi har det fan inte lätt... Men vi sitter i den här båten och om det krävs JO-anmälningar, telefonköer, korkade svar, handskrivna brev till generaldirektörer, regeringen och fan hans moster - you name it så ska vi ändå ta oss igenom det här helvete. Situationen suger, men det enda alternativet är att fortsätta spotta på "stenen" kallat MigV tills den kommer i rullning. Vi som sitter här är alla kämpar, så vi kommer att lösa det här! Lycka till och njut av sommaren!
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-08-10 13:15:19 följande:

Är du bara en bitter människa eller ett rötägg? Du behöver inte besvära dig med att svara.....   

Ellaa är aktiv och stöttar och du tycker att hon lägger sig i. Om något så är det väl bra att NGN lägger sig i. Du är en tragisk person!!!! 

Ellaa - du gör ett TOPPEN jobb!!!!

Peace out!

Tack JamJam :)
  • Ellaa
    Jorgen skrev 2015-08-10 13:39:43 följande:

Hon kommer med information som jag faktiskt tror många uppskattar och behöver.

Finns vissa andra som bara kastar skit eller är allmänt negativa och spekulerar vilt utan stöd av faktisk information. Och jag tycker nog att dom behöver inte uttala sig i det här forumet där de allra flesta söker lite stöd av medmänniskor i samma svåra situation. 

Välj vilken kategori du vill tillhöra!

tack Jorgen! Jag vet att de flesta av oss är här för samma syfte. Dela information och stötta varandra - som du säger. Ni gör tråden värd att följa & skriva i :)
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Du Anonym (rötet) don't mess with Ella!!

Det är Ella som försoker o hjälpa och ge information om allt till alla och du skulle bli tacksam i stället !!

Ella vi ringde i föra Veckan och dom säger för tredje gången att väntetiderna just nu är ungefär 12 månader !!!

Så vi får väl se nu hur dom jobbar efter senestren !? Lycka till alla o mest ni som väntar mer än Nio Månader :)

• Lambie
    Ellaa skrev 2015-08-10 10:53:18 följande:
    Hej Lambie, 14 månader har ni väntat! Hur är detta möjligt? Har du kommit i kontakt med någon teamledare eller enhetschef? Vart ligger ert ärende? Passerar ni 16 mån så är tror jag ert ärende har blivit pappersansökan. Ibland säger de UPP TILL 14 mån, dvs att 14 mån är maxgränsen... Någon på Flashback skrev:

"Vi har äntligen fått beslut nu efter mer än 13 månaders väntetid.

Ansökan 27 juni 2014 och beslut 31 juli 2015.

Enhet Örebro och Land Filippinerna."

Ansökte ni i juni 2014 Lambie? Du måste försöka ringa öronen av dig och be om att bli kontaktad av teamansvarig eller enhetschef - för 14 månader är katastrof. De gångerna någon har fått vänta cirka 16-18 mån har varit pappersansökande. Tycker du har rätt att veta nu - säger de att ingen har ert ärende så säg: Fast en enhet har iaf mottagit våra handlingar EFTER intervjun, vilken enhet är det? Få numret dit. Och be om namn och nummer på den som tog hand om ert ärende sist dvs innan intervjun. Det här är INTE OK!!!

Håll oss uppdaterad! Lycka till
    Hej Ellaa! Ja, de flesta här uppskattar faktiskt att du är så aktiv och kommer med synpunkter! Cred ska du ha :)

Till saken då... Jag ringde idag igen (ringer typ varje vecka) och fick höra samma sak: inget beslut har tagits i ärendet osv. Ingen handläggare har öppnat ärendet sen i april då de bad om en liten fjuttkomplettering som även skickades in på ett par dagar. Vi är inte under ytterligare utredning eller så, men helt enkelt är det för många ansökningar som har kommit in under samma period, så det är den enkla förklaringen till varför det dröjer så länge, enligt de. Hon som jag pratade med sa att jag skulle återkomma om ungefär en månad igen. Jag kanske gör en JO-anmälan, vi får se. Det känns något lönlöst, men kanske gör en ändå. Annars så är jag tålmodig och håller hoppet uppe om att det kanske kommer ett svar under hösten när de blir full styrka igen, vad vet jag...
  • skantz81

Hej hopp

Nu har jag fått tid till migra för interjuv, 15 september har då väntat in10 månader, hoppas beslutet kan komma något så snabbt efter jag varit där.

Någon mer här inne som fått gått på interjuv I sverige ?

• AAke

jag loggade in, nu står det 

2015-08-05
    Övriga bilagor

detta är alltså mitt skriftliga klagomål som dom nu har lagt till i ansökan, frågan är om detta kan påverka handläggningstiden negativt? dom har inte besvarat mig.

vi sökte visum igår i alla fall, så förhoppningsvis så kommer hon hit snart i alla fall
    jag tror att Visumet kostade strax över 1600kr :/
  • Jorgen
    AAke skrev 2015-08-11 18:47:58 följande:

jag loggade in, nu står det 

2015-08-05
    Övriga bilagor

detta är alltså mitt skriftliga klagomål som dom nu har lagt till i ansökan, frågan är om detta kan påverka handläggningstiden negativt? dom har inte besvarat mig.

vi sökte visum igår i alla fall, så förhoppningsvis så kommer hon hit snart i alla fall
    jag tror att Visumet kostade strax över 1600kr :/

Hej
    Det borde inte påverka nånting i praktiken...men det finns ju alltid handläggare som inte kanske är så objektiva som dom borde vara. Men jag hoppas att ni lyssnade på mitt råd om att inte låta henne stanna längre än vad VISA:t tillåter....det lär påverka både handläggningstid och beslut är jag rädd för.

Själv försöker man bara hålla ut tills vi hamnar nära 9 månader....då ska jag börja ladda hela arsenalen av argument och paragrafer så dom lessnar på mig

Visumet borde bara kosta ca 2700 baht med avgift till VFS där man lämnar in ansökan....alltså ca 650 kr :)

Men lycka till iallafall :)

• AAke
    Jorgen skrev 2015-08-12 14:07:50 följande:

Hej

Det borde inte påverka nånting i praktiken...men det finns ju alltid handläggare som inte kanske är så objektiva som dom borde vara. Men jag hoppas att ni lyssnade på mitt råd om att inte låta henne stanna längre än vad VISA:t tillåter....det lär påverka både handläggningstid och beslut är jag rädd för.

Själv försöker man bara hålla ut tills vi hamnar nära 9 månader....då ska jag börja ladda hela arsenalen av argument och paragrafer så dom lessnar på mig

Visumet borde bara kosta ca 2700 baht med avgift till VFS där man lämnar in ansökan....alltså ca 650 kr :)

Men lycka till iallafall :)

Sorry har varit trött och haft dåligt med tid så jag besvarade inte ditt inlägg innan.

Det är inte enbart dom 2100+470+60B som det kostar hos VFS.

Lägg på fotografering 2500, försäkring som du vet är jävligt obligatorisk 3650B (AXA plan 3 som är lägsta möjliga man kan ta hos dom)

Sen lägg till flertalet utskrifter och fotostatkopior för 5B styck.

Nu räknade jag inte med buss biljetter och sådant men allt detta är sådant som tillkommer helt i onödan pga Migrationsverket.

Om hon inte kommer nu då kommer det gå ett helt år utan att vi får ses.

Du skrev ju att vi strax skulle få beslut? När Visumet går ut då har det gått 13.5 månader (!)

Jag tänker inte kasta ut ytterligare 1000kr på att söka en förlängning och jag tänker inte kasta bort pengar på en flygbiljett när vi inte vill att hon ska åka och dessutom i samband med julrushens jättehöga biljetter. Jag är inte gjord av pengar.

Om vi inte var gifta då skulle jag inte våga. Men nu när vi är gifta då skiter jag i det. Enligt lag så skulle hon ha fått uppehållstillstånd för länge sedan.

Är det förresten någon som har provat att göra en JK anmälan?
  • Naabz

Hej hopp som nån annan skrev.
    Om ca 15 dagar så har det gått ett år sen vi skickade in våran ansökan och fortfarande så har vi inte hört ett skit.
    Har inte jo-anmält för det känns som en fjärt i rymden men kanske skall fjärta ändå. Jag tror att jag kommer att ansöka om besöksvisum ändå och det får kosta vad det kosta vill.
    Det enda jag kommer att ångra av denna inhumana process är att jag inte ansökt om besöksvisum tidigare. Mitt råd till er alla som snällt väntar på beslut är att sluta vara snälla och vänta....om det finns nån chans för er att vara med er bättre hälft så ta den innan migrationsverket indirekt försöker döda er kärlek....har inte träffat min fru sen alla hjärtans dag.....
    Peace and out Bildresultat för peace and out

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid