• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • MikaelLjung

Hur vet man vem som är ens enhet? 

Bor i Örnsköldsvik

Det enda svar man får när man ringer eller mailar är..

Hej Mikael!

Tack för ditt mejl.

Det finns ingen handläggare i ärendet 12657639 ännu. När en handläggare bli inkopplad i ärendet kommer ni att bli kontaktade om mer information behövs eller när det har tagits ett beslut. Vi ber om ert tålamod, samt ber er invänta vidare information från Migrationsverket gällande ert ärende.

Med vänliga hälsningar

Garmian Eliassi

Kundtjänsten

Migrationsverket

Vänligen observera att du inte kan svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbplats www.migrationsverket.se/e-post.

Men har märkt att dom svara snabbare och lite mer irriterat om man mailar på anknytning@migrationsverket.se eller migrationsverket@migrationsverket.se dessutom har dom slutat skriva att jag skall ta kontakt med dom och att jag kommer bli kontaktad.. hmmm...

• JamJam
    AariaObess skrev 2015-08-20 02:15:11 följande:

MEN DU SKÄMTAR. Skriver en roman - första inlägget - det försvinner. MÖG. 

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh då börjar vi om.

Så, sällar mig till eran skara. Ansökan inskickad 10/8-15. Efter 9 dagar känner jag en hopplöshet utan dess like, jag är chockad över det fullkomligt VÄRDELÖSA bemötandet man får, olika bud beroende på vem man pratar med, otrevliga kärringar i kundtjänsten, helt obegripligt att en myndighet får hanteras på det här sättet. Kommer spendera det kommande året med att upprepade gånger anmäla de här dräggen till varenda instans jag kan hitta, tvi vale. 

Nästan så man vill skratta när det sitter folk ute i landet och påstår att det är för lätt att få UT. Spöstraff. Huvv. 

Hursom. Det här är inte ett alternativ, jag är nygift, jag har inte planerat att spenda mitt första år som gift...ENSAM. Nä, det skiter i vi i. Är det nån som testat andra vägar? Tänker andra länder inom EU/EES t.ex? Verkar som att i UK kan man mer eller mindre stanna i landet under hela processen, kan jag flytta dit och ta dit min man? Nån som testat nån sån här grej? 
    Jag hatar Sverige redan sen innan men som att jag behövde övertygas ytterligare kom den här skiten som ett brev på posten så nu drar jag. 
    Alternativ?

Välkommen till hopplöshetens värld. Har själv väntat i 10 månader nu och vi gifte oss ca 1 månad efter ansökan så den största delen som nygifta har vi fått spendera på varsitt håll.
    Nu har vi dock "brutit" mot lagen/reglerna och min partner befinner sig här med besöksvisum under själva processen. Vi har inte meddelat MIG och har inga planer på att göra det heller - risken finns för avslag men då slår vi tillbaka hårdare helt enkelt.
    Jag har oxå i ärlighetens namn helt tappat lusten för att bo i detta byråkratiska främlingsfientliga land numera och denna process har gjort mig/oss mer och mer övertygad om att vi inte vill vara här långvarigt. Vår enda anledning till att vi inte ännu har flyttat till London ännu (det är där vi båda vill bo så småningom) är för att ta vara på förmånerna som man får här under mamma/pappaledigheten som tyvärr inte är lika förmånlig i UK. 
    Men jag håller på att kolla upp process för samma typ av ansökan i London för att eventuellt påbörja en där så om du vill kan vi pm:a och infa varandra om det vi får reda på??

Som sagt - välkommen till eländet och jag hoppas att du/ni har tålamod för det kommer att krävas.

Puh!
  • Ellaa
    MikaelLjung skrev 2015-08-20 09:10:55 följande:

Hur vet man vem som är ens enhet? 

Bor i Örnsköldsvik

Det enda svar man får när man ringer eller mailar är..

Hej Mikael!

Tack för ditt mejl.

Det finns ingen handläggare i ärendet 12657639 ännu. När en handläggare bli inkopplad i ärendet kommer ni att bli kontaktade om mer information behövs eller när det har tagits ett beslut. Vi ber om ert tålamod, samt ber er invänta vidare information från Migrationsverket gällande ert ärende.

Med vänliga hälsningar

Garmian Eliassi

Kundtjänsten

Migrationsverket

Vänligen observera att du inte kan svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbplats www.migrationsverket.se/e-post.

Men har märkt att dom svara snabbare och lite mer irriterat om man mailar på anknytning@migrationsverket.se eller migrationsverket@migrationsverket.se dessutom har dom slutat skriva att jag skall ta kontakt med dom och att jag kommer bli kontaktad.. hmmm...

Hej, du måste tyvärr kämpa dig fram för det svaret. Testa att skicka 3-4 likadana emails till de och du lär få minst 2 olika svar. Skriv istället: "Hej, jag skulle vilja veta vilken enhet som mottagit min partners ärende efter hens intervju (datum) och (stad).".

Du kanske får ett svar då.... Lycka till!
  • Anonym (Irriterad)
    AariaObess skrev 2015-08-20 02:15:11 följande:

MEN DU SKÄMTAR. Skriver en roman - första inlägget - det försvinner. MÖG. 

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh då börjar vi om.

Så, sällar mig till eran skara. Ansökan inskickad 10/8-15. Efter 9 dagar känner jag en hopplöshet utan dess like, jag är chockad över det fullkomligt VÄRDELÖSA bemötandet man får, olika bud beroende på vem man pratar med, otrevliga kärringar i kundtjänsten, helt obegripligt att en myndighet får hanteras på det här sättet. Kommer spendera det kommande året med att upprepade gånger anmäla de här dräggen till varenda instans jag kan hitta, tvi vale. 

Nästan så man vill skratta när det sitter folk ute i landet och påstår att det är för lätt att få UT. Spöstraff. Huvv. 

Hursom. Det här är inte ett alternativ, jag är nygift, jag har inte planerat att spenda mitt första år som gift...ENSAM. Nä, det skiter i vi i. Är det nån som testat andra vägar? Tänker andra länder inom EU/EES t.ex? Verkar som att i UK kan man mer eller mindre stanna i landet under hela processen, kan jag flytta dit och ta dit min man? Nån som testat nån sån här grej? 
    Jag hatar Sverige redan sen innan men som att jag behövde övertygas ytterligare kom den här skiten som ett brev på posten så nu drar jag. 
    Alternativ?

Kul att du så tidigt upptäckt hur migrationsverket behandlar sina klienter !
    Tyvärr är det så att handläggarna har all makt oavsett vad lagen säger. Om man lämnar negativa synpunkter på handläggare eller migrationsverkets sätt att handlägga är det stor risk att ärendet skjuts på framtiden.
    Flertalet av handläggarna är i övre tonåren så man kan ju fråga sig hur det hunnit med att få en utbildning att handlägga och styra över vuxna människors förhållande. Min erfarenhet är att Migrationsverket är 100 % maktfullkommliga och sätter sig över svensk lag.
    Att söka i ett annat EU land hjälper inte om man vill bo i sverige eftersom det ändå blir en vända hos migra här hemma för partnen i vart fall.
    Men lycka till oavsett vad ni bestämmer !
  • Berii

Igår har min fru ringd igen och de har sakt att dom håller på med Juli-augusti !!!

dom ger samma Svar sen i slutet av maj :/ :/ hoppas minst i September dom börjar med September 2014

Mer än 11 månader väntetid :/ :/

I året asylsökandes 20-25 % mindre än 2014

Anknytningar ungefär 10 % minskning

Då vad är det som gör migv o bli mer sega än i föra året ??!

Lycka till alla hoppas nått får vi höra snart vi som väntar mer än 9 månader !!!

• Jorgen

Oroväckande när man läser följande i Aftonbladet(för oss som hänger här iallafall). Nyss var det viktigt att man inte skulle prioritera vissa typer av ärenden men plötsligt är det helt ok. Och visst var det så att politikerna inte skulle detaljstyra hur verket jobbar?

"Migrationsverket styr om resurserna

Han har också fört samtal med Anders Danielsson, Migrationsverkets generaldirektör. I samtalen slogs fast att Migrationsverket nu ska styra om sin personal så att fler ska jobba med den akuta asylprocessen som främst sker i ankomstkommuner som Malmö, Mölndal, Sigtuna och Solna."

• forzainter

Äntligen får vi en handläggare :) pratade me henne nyss, hon jobbar med september ansökningar nu och hoppades på att börja med vår ansökan nästa månad, vi sökte 9/10/2014.

• Berii

Hej Forzainter

Får jag fråga dig vilken enhet har ni ? :)

Lycka till ;)

• forzainter
    Berii skrev 2015-08-21 09:44:35 följande:

Hej Forzainter

Får jag fråga dig vilken enhet har ni ? :)

Lycka till ;)

Hej hej Berii

Vi har Norrköping
  • Berii
    forzainter skrev 2015-08-21 11:02:49 följande:

Hej hej Berii

Vi har Norrköping

Tack så mycket för info :) hoppas ni får svar som fort som möjligt :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid