• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • AAke
    svurkbebis skrev 2015-08-18 04:27:20 följande:

Vet inte om detta har skrivits i tråden redan, men orkar inte gå igenom flera tusen svar :)
    Jag ska ha bebis med min kille som bor i turkiet.
    Han var här på besök i vintras och ska komma nu i vinter igen (besöksvisum) för att vara med på förlossningen och med bebis första tiden, sen blir det att ansöka om UT, men är väntetiden lika lång om man har barn tillsammans?

har han redan varit här på ett besök tidigare så sök UT redan nu, vänta inte! (det misstaget gjorde vi...)
    men han hinner nog inte få uppehållstillstånd i tid även om ni får förtur men då är det ju bara att komma på besöksvisat och sedan kommer er väntetid inte upplevas som lika lång
  • VotEtaDa

Någon som vet här om det finns möjligheter att UT kortet skickas hem till min adress om min fästmö har skrivit på en fullmakt hos ambassaden?

• Ellaa
    AAke skrev 2015-08-18 19:24:34 följande:

har han redan varit här på ett besök tidigare så sök UT redan nu, vänta inte! (det misstaget gjorde vi...)

men han hinner nog inte få uppehållstillstånd i tid även om ni får förtur men då är det ju bara att komma på besöksvisat och sedan kommer er väntetid inte upplevas som lika lång

Jora, jag tror definitivt att din kille kommer få hans TUT innan du ska föda ert barn. Speciellt då ni skippar sommartidens ineffektiva arbete. Han lär nog få UT bara några veckor innan förlossningen dock - Elin79 som skrev på tråden tidigare i sommar hade ansökt i 22 mars 2015, skulle föda juli, med förtur fick hennes kille sitt UT i juni så på 3 månader fick de, en månad innan hon var beräknad. Var beredd dock på att du lär också får göra en intervju hos närmaste Migrationsverket.
  • Pinturicchio

Ringde idag till Migrationsverket och fick veta att vårt ärende låg i Norrköping, vad har ni här på forumet för erfarenheter av Norrköping?

En annan kanske intressant sak, kundtjänst sa att enheten i Norrköping kommer koppla om sin telefon och att alla handläggare ska få egna telefonnummer istället, vet inte om det är något som är på gång hos alla enheter men det var nåt speciellt med deras telefon sa kundtjänst. 

• MikaelLjung
    Deitch skrev 2015-08-18 12:48:07 följande:
    Det är tyvärr så det är. Hela den här tråden samt motsvarande på andra forum är fyllda av folk som en gång också trodde att vi hade ett bra och fungerande system, det har vi tyvärr inte.

Jag hade extrem tur och fick beslut efter 9 månader, jag var på och lyckades till slut efter dussintals samtal att få en handläggare att titta på min ansökan. Sen fick jag beslut inom 3 timmar. 6 månader för dem att skicka ett email om att boka intervju. 9 månader utan ett pip utöver det mailet, ingen hade ens tittat på ärendet, men när jag väl lyckades övertyga en handläggare att titta så var det beslut inom 3 timmar. De flesta som läser här gör samma sak, men i 99.9% av fallen får man bara mummel om "var god vänta 14+ månader".

Jag för statistik angående detta för inget de säger går att lita på, de 2 senaste som fick beslut hade väntat 18,8 samt 13,1 månader respektive, men dessa var också väldigt sena. Enligt de ärendena jag har sett så är medelvärdet av avslutade fall 9.3 månader, men enbart 25,2% av alla fall jag sett är avslutade, vilket betyder att det är många som fortfarande inte fått resultat efter 9,3 månader, och de som är under 9,3 har inte sällan haft förtur. (se länken i min sidfot om du är intresserad)

Detta var ett väldigt långt sätt av mig att säga: sök nu medan du kan bli berättigad förtur!
    Tycker om ditt kalkylblad, fast jag fattas där.. ;( 
    Vi sökte 10 november 2014, Intervjumail 17 april, intervju 24 april. Min Wittaya är från Thailand, Intervju i Bangkok. Kommer från Udon Thai.

Jag brukar infoga en tom rad på rad 13 och formatera om hela rad 14 till fet stil för då kan jag sortera efter ansökningsdatum och då tycker jag att det blir en bättre översikt över vad som händer...

Du har lagt ner ett enormt arbete på detta och du är värd all eloge någon kan få!
    Tack så himla mycket!! 
  • Göteholm2015

Nu har jag varit i kontakt med Umeå och sedan Örebro som verkar vara enheten som tagit över vårt ärendet. Det ena mer nedslående än det andra. I Örebro påstår man sig arbeta med ärenden från mars 2014, men man säger också att handläggningstiden är ungefär 14 månader (konstigt eftersom personerna som i så fall ansökte i april 2014 redan väntat 16 månader).

Försökte använda "Dietch"-krafter och övertyga dem att åtminstone kolla på mitt ärende... Ingen framgång där dock.

I och med detta fattade jag beslutet att boka flyg för tjejen så att hon kan göra sina 90 viseringsfria dagar här. Hon kommer lagom till "årsdagen" för vår ansökan och kan ju då vara här tills det passerat 14 månader.

Bara till att försöka sansa sig och svälja ilskan och göra det bästa av dagen här... 

• Deitch
    MikaelLjung skrev 2015-08-19 09:01:17 följande:
    Tycker om ditt kalkylblad, fast jag fattas där.. ;( 
    Vi sökte 10 november 2014, Intervjumail 17 april, intervju 24 april. Min Wittaya är från Thailand, Intervju i Bangkok. Kommer från Udon Thai.

Jag brukar infoga en tom rad på rad 13 och formatera om hela rad 14 till fet stil för då kan jag sortera efter ansökningsdatum och då tycker jag att det blir en bättre översikt över vad som händer...

Du har lagt ner ett enormt arbete på detta och du är värd all eloge någon kan få!
    Tack så himla mycket!! 
    Har lagt in dig nu =)
    Det lät som en bra idée, i början orkade jag inte med datumformatering eftersom man då behöver lägga till mitt i och hålla på istället bara för att skriva en extra längst ner, men det har varit stort intresse och antalet ansökande är såpass stort att det inte längre är överskådligt. Jag har ändrat det så de är sorterade efter datum nu, och förhoppningsvis rett ut alla fel detta skapade i dokumentet med färg- och ramformatering samt koder som hänvisade till fel rutor etc, men säg till om något ser konstigt ut så fixar jag det! Säg gärna till om ni har andra förslag också.
    Göteholm2015 skrev 2015-08-19 09:11:14 följande:

Nu har jag varit i kontakt med Umeå och sedan Örebro som verkar vara enheten som tagit över vårt ärendet. Det ena mer nedslående än det andra. I Örebro påstår man sig arbeta med ärenden från mars 2014, men man säger också att handläggningstiden är ungefär 14 månader (konstigt eftersom personerna som i så fall ansökte i april 2014 redan väntat 16 månader).

Försökte använda "Dietch"-krafter och övertyga dem att åtminstone kolla på mitt ärende... Ingen framgång där dock.

I och med detta fattade jag beslutet att boka flyg för tjejen så att hon kan göra sina 90 viseringsfria dagar här. Hon kommer lagom till "årsdagen" för vår ansökan och kan ju då vara här tills det passerat 14 månader.

Bara till att försöka sansa sig och svälja ilskan och göra det bästa av dagen här... 

Jo, det gäller att ha tur och komma till rätt handläggare... det bästa jag kan tipsa om som generellt tips är att ringa eran enhet mellan 09:00 och 10:00, för då har handläggarna telefontid. Störst chans att få prata med en då, annars är det bara växeln som svarar såvitt jag vet.

• jossan951
    .
    Jag för statistik angående detta för inget de säger går att lita på, de 2 senaste som fick beslut hade väntat 18,8 samt 13,1 månader respektive, men dessa var också väldigt sena. Enligt de ärendena jag har sett så är medelvärdet av avslutade fall 9.3 månader, men enbart 25,2% av alla fall jag sett är avslutade, vilket betyder att det är många som fortfarande inte fått resultat efter 9,3 månader, och de som är under 9,3 har inte sällan haft förtur. (se länken i min sidfot om du är intresserad)

Detta var ett väldigt långt sätt av mig att säga: sök nu medan du kan bli berättigad förtur!
    Riktigt bra statistik,vilket jobb du lagt ned! Lägg gärna till oss: Sökte: 26 okt 2014 Intervjumail: 15e april 2015, intervju: 3e juni 2015.

Min man är från Turkiet men vi har sökt från Storbritannien eftersom vi bott här i 4 år tillsammans. Ansökan befinner sig just nu i Örebro.

Är så otroligt frustrande på denna väntan. På ambassaden under intervjun sa de att det inte kommer ta länge att få vårt beslut eftersom vi både är gifta och har barn ihop men när man läser här så verkar det ju som om vi bara kan drömma om att få allt klart innan årsslutet....
  • Deitch
    jossan951 skrev 2015-08-19 21:30:36 följande:
    Riktigt bra statistik,vilket jobb du lagt ned! Lägg gärna till oss: Sökte: 26 okt 2014 Intervjumail: 15e april 2015, intervju: 3e juni 2015.

Min man är från Turkiet men vi har sökt från Storbritannien eftersom vi bott här i 4 år tillsammans. Ansökan befinner sig just nu i Örebro.

Är så otroligt frustrande på denna väntan. På ambassaden under intervjun sa de att det inte kommer ta länge att få vårt beslut eftersom vi både är gifta och har barn ihop men när man läser här så verkar det ju som om vi bara kan drömma om att få allt klart innan årsslutet....
    Kul att den är till nytta, jag har lagt till er också.

I och med att ni har sökt i oktober hoppas jag att ni får svar snart! Ring till eran enhet titt som tätt och var på! (Det är ingen idé att ringa till Migrationsverkets huvudväxel, de kan inte påverka någonting - eller ens ge meningsfulla svar för den delen, bortslösad tid att stå i de köerna)
  • AariaObess

MEN DU SKÄMTAR. Skriver en roman - första inlägget - det försvinner. MÖG. 

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh då börjar vi om.

Så, sällar mig till eran skara. Ansökan inskickad 10/8-15. Efter 9 dagar känner jag en hopplöshet utan dess like, jag är chockad över det fullkomligt VÄRDELÖSA bemötandet man får, olika bud beroende på vem man pratar med, otrevliga kärringar i kundtjänsten, helt obegripligt att en myndighet får hanteras på det här sättet. Kommer spendera det kommande året med att upprepade gånger anmäla de här dräggen till varenda instans jag kan hitta, tvi vale. 

Nästan så man vill skratta när det sitter folk ute i landet och påstår att det är för lätt att få UT. Spöstraff. Huvv. 

Hursom. Det här är inte ett alternativ, jag är nygift, jag har inte planerat att spenda mitt första år som gift...ENSAM. Nä, det skiter i vi i. Är det nån som testat andra vägar? Tänker andra länder inom EU/EES t.ex? Verkar som att i UK kan man mer eller mindre stanna i landet under hela processen, kan jag flytta dit och ta dit min man? Nån som testat nån sån här grej? 
    Jag hatar Sverige redan sen innan men som att jag behövde övertygas ytterligare kom den här skiten som ett brev på posten så nu drar jag. 
    Alternativ?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid